Olen uusavuton - luettele TAVALLISIA kotiruokia
Olen uusavuton tuleva äiti ja opettelen kokkaamaan. Minua ei ole kasvatettu perinteisen kotiruuan äärellä, joten kaipaisin ideoita.
Reseptejä on netti pullollaan, niitä en siis tarvitse, vaan ihan listaa ruuista, jotka miellät tavallisiksi kotiruuiksi. Mitä arkisempaa, sen parempi.
Esimerkkinä vaikka:
makaronilaatikko
perunat ja nakkikastike
spagetti ja jauhelihakastike
Kommentit (44)
Tämä olisi kyllä hauska tietää, että mikä helvetin korrelaatio muka löytyy suomalaisen mauttoman kotiruuan ja lihavuuden välillä?? Jos nyt aletaan vaikka siitä, että mausteiden puute ei liity mitenkään lihomiseen.... ehkä typerin kommentti, mitä olen koskaan palstalta lukenut.
Etkö tajunnut että täällä on keskuudessamme meitä muita vähän fiksumpi ihminen, todellinen kulinaristi joka ei koske esimerkiksi uusiin perunoihin, ruisleipään, loheen tai mustikoihin pitkällä tikullakaan ja laittaa ööö...riisikakkunsa ? päälle vain ankanmaksacevicheä tai vähintään 5000 kilometrin päästä tuotuja herkullisen raikkaita vihanneksia.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 17:53"]
Määrittele kotiruoka?
Meillä koti- ja arkiruokaa ovat mm:
Tonnikalaceviche
Blinit kylmäsavulohella ja muikunmädillä
Häränfileetournedos gorgonzolakastikkeella
Linguine valkotryffelikastikkeella
Parsarisotto
Valkoviinissä haudutetut sinisimpukat hyvän maalaisleivän kera
Kampasimpukat wasabiperunasoseella tai Calvados-purjohöystön kera
Miksi aina pitäisi tehdä jotain suomalaista mautonta mössöä?
[/quote]
siis samaa todella ihmettelen. Torstaisin hernekeittoa ja pannaria mansikkahillon kera, melko urpoa.
Kai nyt jokainen täysipäinen mieluuummin syö linguinea valkotryffelikastikkeella, selvähän se, ja häränfileetournedos on makkaraperunoiden veroista vähintäänkin, etenki muikunmädillä höystettynä.
Hyvä kokki loihtii maukasta mistä tahansa. Jos ei saa perinneruuasta maukasta, on huono kokki eikä osaa maustaa. Pienillä höystöillä ja muunteluilla saa mukavasti makua ja vaihtelua. Ruuan hieno nimi ei tee mistään ruuasta hyvää, vaan kokki, mausteet ja raaka-aineet on tärkeämpää.
Makaronilaatikko ja lasagne on aika lihottavaa ruokaa, sekä pizza. Se on valkoinen jauho. sitä kai tuolla joku haki.
Risotot on muuten yksinkertaisia: Herne-maissi paprikaa pussi tai miksei kaksikin 1 dl riisiä raakana (keitä ohjeen mukaan) ja sekaan 400 grammmaa mitä vain. Vaikkapa jauhelihaa tai kanaa tai tonnikalaa. Kanarisoton kansa vain tarkkana, ettei tule kuivaa. Meillä tämä satsi riittää neljälle - jos paikalla ei ole teinejä.
Teen minäkin noin kerran viikossa itse sushia, mutta en minä sitä luettele tavalliseksi kotiruuaksi tällaisessa ketjussa johon se ei kuulu. Miksi jonkun pitää aina esittää tyhmää näissä ketjuissa....
PS: ihan mikä tahansa ruoka on lihottavaa jos sitä syö liikaa! Tänään juuri tein lasagnea tuhdilla mozzarellakuorrutteella, ei ollut mautonta. Niin enkä ole lihavakaan vaikka meillä syödään melkein kerran viikossa makaronilaatikkoakin!
En lukenut edellisiä, joten osa näistä kotiruuista on varmasti jo lueteltukin:
Lihapullat ja muussi
Kalapuikot,perunat ja munakastike
Pinaattikeitto ja keitetty muna
Liha-, kala-, jauhelija- tai kanakeitto
Tonnikalalaatikko
Uunilohi ja muusi
Paistetut silakat ja muusi
Hernekeitto
Tonnikala- tai broilerpasta
Lihakastike ja perunat
Jauhelihakastike ja spagetti
Jauhelihamureke
Kaalipata
Nakit ja muusi
Makkarakeitto
Pyttipannu
Maksalaatikko
Maksakastike
Broilerkiusaus
Tortillat
Kanasalaatti
Makaronilaatikko on kyllä paljon kevyempää kuin lasagne. Ja kun tekee täysjyvämakaroneista, on parempaa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 22:56"]
Hyvä kokki loihtii maukasta mistä tahansa. Jos ei saa perinneruuasta maukasta, on huono kokki eikä osaa maustaa. Pienillä höystöillä ja muunteluilla saa mukavasti makua ja vaihtelua. Ruuan hieno nimi ei tee mistään ruuasta hyvää, vaan kokki, mausteet ja raaka-aineet on tärkeämpää.
Makaronilaatikko ja lasagne on aika lihottavaa ruokaa, sekä pizza. Se on valkoinen jauho. sitä kai tuolla joku haki.
Risotot on muuten yksinkertaisia: Herne-maissi paprikaa pussi tai miksei kaksikin 1 dl riisiä raakana (keitä ohjeen mukaan) ja sekaan 400 grammmaa mitä vain. Vaikkapa jauhelihaa tai kanaa tai tonnikalaa. Kanarisoton kansa vain tarkkana, ettei tule kuivaa. Meillä tämä satsi riittää neljälle - jos paikalla ei ole teinejä.
[/quote]
komppaan muuten ihan täysin, mutta tollanen hemapa-risotto....luulin/toivoin sen jo kuolleen sukupuuttoon
Tein muuten tänään maailman ruminta keittoa. erehdyin dumppaamaan minestroneen cremefraichen jämät jääkaapista. Se näytti....joo.
jouduin keräämään siitä herneet pois, lilluvan vihreän ja samean oranssin väriyhdistelmä oli todellla ällöttävä.
Maku oli kumminkin hyvä, meidän huonot sopansyöjät söivät tätä hirviökeittoa kaksi lautasellista.
Meillä tehdään perinteistä suomimössöä, mutta vhh versiona. Ei olla läskejä ja saadaan syödä massut täyteen hyvää kotiruokaa.
Ruokia, joita meillä syödään usein:
usean ruuan pohjana on tomaattikastike, johon tulee purkki tomaattimurskaa, pari valkosilpulin kynttä, 1rkl sokeria, basilikaa, oreganoa, oliiviöljyä, suolaa ja pippuria
täysjyväspagettia ja jauhelihakastiketta (Paistijauhelihaa ja tom.kastiketta)
täysjyväriisiä ja kanakastiketta (kananrintafilettä ja tom.kastiketta + timjamia)
lihapullia teen usein tuplasatsin, ensin miitä syödään tomaattikastikeessa kera pastan ja toisella kertaa perunamuusin kanssa
risottoa, siis ihan oikeaa, ja esim kanaa
lohipastaa( kuutioitua lohta, kesäkurpitsaa, sipulia, kermaa, valkosipulia, sitruunaa ja tagliatellea)
tortilloja
hanki Penninvenyttäjän keittokirja.
No tuota. Itse näen "kotiruoan" sellaisena, jota tehdään arkena, johon on varaa ja että jääkaapin sisältä voi hyödyntää kaiken taloudellisesti. Itse en pystyisi arkena tekemään noita hienolta kuulostavia ruokia ihan siitä syystä, että tarvittavat ainesosat menisivät varmasti minun käytössäni suurilta osin hukkaan. AINA kun ostan jonkin trendikkään ja harvoin käytetyn ainesosan, en yksinkertaisesti arkena keksi sille mitään käyttöä - ja jos keksin, niin tod. näk. pitää hakea jokin taas uusi ainesosa kaupasta. Joku mestari taatusti keksii, itse olen lähinnä semmoinen joka astuu vain harvoin mukavuusalueen ulkopuolelle.
Lisäksi ihan kaikki noista ruoista ei ole sellaisia, joilla peruskokkailijalla edes on varaa syödä edes viikoittain. Jos lompakkoon vilkaisee, niin usein voiton vie se, mikä on kätevää, edullista ja jonka saa hyödynnettyä mahdollisimman pitkään ja monipuolisesti. Sori: suomessa aika usein voiton vie nimenomaan se makaronilaatikko tai puuro.
Jauhelihakeitto tai nakkikeitto
broilerilaatikko
Erilaiset kiusaukset, eli perunoita ja jotain proteiinipitoista (jauhelihaa, kanaa, kalaa...) uuniin.
Pastat, eli erilaisia makaroneja ja taas kanaa, lihaa tai kalaa mukaan.
Lihapullat
Keitot (keittopohjaksi on helppo perunoita, porkkanoita, ehkä sipuleita, ja sitten taas se proteiiniosuus.)
Ja arkiruokaankin kuuluu aina kasvislisäke/salaatti!
Tsemppiä kokeiluihin! Tee pieniä annoksia kun opettelet, välillä ei kaikki onnistu! Ja muista mausteet. Minäkin opettelin tekemään ruokaa vasta lapsen kanssa. En juurikaan ostanut purkkiruokia, vaan aluksi söin aika lailla samoja ruokia kuin lapsi, mutta en muussannut.
Muussi ja lihapullat, porkkanaraaste tai puolukkahillo
Perunat ja kananmunakastike
Kasvissosekeitto, päälle raejuustoa
Janssoninkiusaus
Viikonloppuruoka: karjalanpaisti (ja muut pataruoat).
Tavallinen kotiruoka on aivan ihanaa! Mun suosikit:
- siskonmakkarakeitto
-kainuulainen lohikeitto
- maksapihvit puolikkasurvoksen kanssa ja muusi
- kaalikääryleet
- karjalanpaisti
- silakkapihvit
- hernekeitto (ei purkista)
- janssonin kiusaus
- poronkäristys
Riisi ja broileri. Lasten ykkösherkku.
Miten niin mautonta mössöä? Ettekö osaa maustaa ruokianne?
T: Hoikka kotiruokaa tekevä äiti