Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VHH -dieettiisetläiset pyytävät sairaalassa

Vierailija
10.08.2020 |

omaa ruokaa ja puhuvat huonosta ja hyvästä tarjoilusta.

Onko tämä ihan ok ja vissiin normaalia nykypäivänä? Odotusarvo hotellin taso?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ne kerrat, kun olen sairaalassa joutunut pidempään olemaan (synnytykset) olen käytännössä paastonnut päivät. Sairaalaruoka on niin kuvottavaa m*skaa, ettei sitä pysty syömään. Oikeasti yritin, mutta se räkää muistuttava koostumus sai oksennuksen nousemaan suuhun.

Mies kun kävi katsomassa minua ja vauvaa toi mukanaan ruokaa, jotta en täysin joutunut nälässä elämään. Hoitajat russutti, kun en syönyt, vikana päivänä sanoivat, että "älä lähde ennen lounasta, että saat lähteä maha täynnä" totesin tuon sanojalle, että voitte ihan perua sen ruoka-annokseni, että minä en sitä syö kuitenkaan (kuten en ole syönyt mitään tähänkään asti), tilaan pizzan niin että voin hakea sen kotimatkalla. Siihen sitten tuli russutusta, että "älä sitten ota voimakkaita makuja siihen" ... ai että se pollo mexicana runsaalla valkosipulilla maistui liki viikon paaston jälkeen hyvältä <3

Siis mies kantoi safkaa selkä vääränä, ja silti paastosit viikon? Ok.

Mies ei käynyt päivittäin ja toi yhden ruoan mukanaan. Olisikohan se sen viikon aikana kaksi kertaa käynyt.

Vierailija
42/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh-uskova EI SAIRASTU, uskokaa jo. Turha marista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VHH terveellinen??? Salli mun nauraa :DDD Jestas missä animaatiossa nämä tonnin keijukaiset mahtaa elellä. Onko rasva ja kerma terveellisempää, kuin vihannekset? Hulluja kaikki hiilarikammoiset

Vierailija
44/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ne kerrat, kun olen sairaalassa joutunut pidempään olemaan (synnytykset) olen käytännössä paastonnut päivät. Sairaalaruoka on niin kuvottavaa m*skaa, ettei sitä pysty syömään. Oikeasti yritin, mutta se räkää muistuttava koostumus sai oksennuksen nousemaan suuhun.

Mies kun kävi katsomassa minua ja vauvaa toi mukanaan ruokaa, jotta en täysin joutunut nälässä elämään. Hoitajat russutti, kun en syönyt, vikana päivänä sanoivat, että "älä lähde ennen lounasta, että saat lähteä maha täynnä" totesin tuon sanojalle, että voitte ihan perua sen ruoka-annokseni, että minä en sitä syö kuitenkaan (kuten en ole syönyt mitään tähänkään asti), tilaan pizzan niin että voin hakea sen kotimatkalla. Siihen sitten tuli russutusta, että "älä sitten ota voimakkaita makuja siihen" ... ai että se pollo mexicana runsaalla valkosipulilla maistui liki viikon paaston jälkeen hyvältä <3

Arvaan että olet hyvin lihava. Pizza ja muu mässy maistuu, mutta ei ikinä mikään kasvis. Ärsyttää aikuiset ruokanirsoilijat.

En ole lihava, mutta liki viikon syömättömyyden jälkeen (yksi lämmin ateria synnytyksen jälkeen, jonka mies minulle toi) halusin jotain, millä lähtee nälkä ja pizza oli helppo ja nopea, kun vauvan kanssa kotiuduttiin. Syön kyllä paljon vihanneksia.

Sairaalaruokaa ei pystynyt oksentamatta syödä ja totesin, että on parempi olla syömättä ja oksentamatta kuin oksentaa. Huom! En vaatinut itselleni mitään erityisruokavaliota, vaan ilmoitin heti alussa, että minulla on turha tuoda ruokaa, koska en sitä syö. Silti sitä moskaa minulle päivä toisensa jälkeen kannettiin.

Vierailija
45/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tarjoilin julkisessa sairaalassa melkein 17 vuotta, opiskeluvuosia lukuunottamatta. Kyllähän ne mä haluaisin -dieetit lisääntyivät loppuvuosina, ja monella hotellin ja sairaalan ero oli muutenkin vähän hämärä. Säännöt eivät silti muuttuneet, vain terveydelliset syyt otettiin huomioon, muita hyvin rajatusti, ihan kustannussyistä.

Ihan totta, että yleisissä sairaaloissa on pakko säästää ruuasta. Ruokaa ei silti tarvitse mainostaa terveellisenä, hyvälaatuisena ja maukkaana.

Ruuasta valitus on varmasti lisääntynyt kun tietoisuus terveellisyydestä on kasvanut. Sairaalaruoka ei ole hyväksi terveillekään.

En mä huomannut, että sitä oltaisiin mainostettukaan. VHH ei ollut välillä 2003-2020 kovin edustettu, lähinnä kai sen kiistanalaisuuden vuoksi. (Kuka lähtee keskustelemaan diabetesosaston sairaanhoitajan kanssa ruokavaliosta, onnea hälle.) Kasvisvoittoiset semi, pesco ja pollo tulivat lopussa rytinällä. Ah, ja ne muotigluteenittomat, jotka oli pakko lopettaa kustannusten räjähtäessä käsiin (oh:t seuraavat ruokakuluja).

Eipä silti, sairaalahan ei ole ravintola, ja pelaa joka tapauksessa hyvin rajallisilla vaihtoehdoilla, joten tuskin linjaukset tulevat ihan äkkiä muuttumaan toiveiden suhteen. Omia eväitä sitten vaan. Onneksi monien sairaalajaksot ovat lyhyitä.

Tämä juuri hirvittää, että sairaalassa on ravinnon suhteen muiden armoilla. Minulla on verikokeista tehty diagnoosi yliherkkyydestä gluteeniin, vehnään, maitoon, kananmunaan ja selleriin. Minulla ei ole mitään mustaa valkoisella asiasta eikä testistä. Ehkä minua ei uskota sairaalassa, vaan pidetään muotioikkuilijana. 

Maidosta keuhkot ja ylähengitystiet menevät tukkoisiksi, voi tulla astmaoireita siitepölyaikana, alkaa tulla atooppista ihottumaa ja korvantaukset menevät rikki. Kananmunasta tulee migreenejä ja suolistovaivoja, gluteeni ja vehnä ärsyttävät suolistoa ja tulee ihottumaa. En todellakaan kaipaa näitä vaivoja sen sairaalaan vieneen vaivan lisäksi ja vaikkapa toipuminen leikkauksesta voisi hyvin häiriintyä ja heikentyä vahingollisen ravinnon vuoksi.  

Vierailija
46/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten säälittää valtava joukko vanhuksia, joka on kokonaan tällaisen ruuan varassa.

Valtava joukko vanhuksia yökkii sille ruualle, mikä nykynuorista on hyvää ja maistuvaa ruokaa. Samoin on myös siloin, kun sinä olet vanhus.

Jaa, pointtini kärki oli siinä, ettei ruoka ole riittävän ravitsevaa. Ja koska vanhus syö muutenkin vähän, ruuan pitäisi olla todella hyvin koostettua eikä pari ruokalusikallista eineskiusausta ja kiisseliä. 

Ravitsevaa se nimenomaan on. Ja ravintoarvot hyvin selvillä. Kaloreita tulee sillä perusruokavaliolla 1800, tarpeen mukaan tilataan tehostettu ruokavalio, joita on ainakin 2200 ja 2600 oman työpaikan valikoimissa. Niissä ruoka-annokset ovat pienempiä, mutta energiatiheämpiä. Käytännössä paljon säädetään myös lisäravinnevalmisteilla eli erilaisilla periop-, preop-, proteiini-, energiajuomilla. Lisäksi vaihtoehtoina on erilaisia erityistilanteisiin tarvittuja ruokavalioita kuten vähäkaliumisia, vähäproteiinisia, mahasuoliongelmaisen ruokavalioita ja tietysti kaikesta saatavana koostumuksena normaali, pehmeä, sose ja neste. Itse olen töissä osastolla, jossa monien kohdalla ruokavalio on tarkka ja vaihtuu osastolla vietetyn muutaman päivän aikana useamman kerran, joten koko ravintopalveluiden valikoimaa tulee käytettyä ja se ei ole ollenkaan huono. Eikä se ruoka ole edes pahaa, joskus jotkut potilaat valittelevat liioista mausteista, mutta se on tottumiskysymys ja jonkun toisen mielestä niitä mausteita on varmasti liian vähän..

Vierailija
47/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tarjoilin julkisessa sairaalassa melkein 17 vuotta, opiskeluvuosia lukuunottamatta. Kyllähän ne mä haluaisin -dieetit lisääntyivät loppuvuosina, ja monella hotellin ja sairaalan ero oli muutenkin vähän hämärä. Säännöt eivät silti muuttuneet, vain terveydelliset syyt otettiin huomioon, muita hyvin rajatusti, ihan kustannussyistä.

Ihan totta, että yleisissä sairaaloissa on pakko säästää ruuasta. Ruokaa ei silti tarvitse mainostaa terveellisenä, hyvälaatuisena ja maukkaana.

Ruuasta valitus on varmasti lisääntynyt kun tietoisuus terveellisyydestä on kasvanut. Sairaalaruoka ei ole hyväksi terveillekään.

En mä huomannut, että sitä oltaisiin mainostettukaan. VHH ei ollut välillä 2003-2020 kovin edustettu, lähinnä kai sen kiistanalaisuuden vuoksi. (Kuka lähtee keskustelemaan diabetesosaston sairaanhoitajan kanssa ruokavaliosta, onnea hälle.) Kasvisvoittoiset semi, pesco ja pollo tulivat lopussa rytinällä. Ah, ja ne muotigluteenittomat, jotka oli pakko lopettaa kustannusten räjähtäessä käsiin (oh:t seuraavat ruokakuluja).

Eipä silti, sairaalahan ei ole ravintola, ja pelaa joka tapauksessa hyvin rajallisilla vaihtoehdoilla, joten tuskin linjaukset tulevat ihan äkkiä muuttumaan toiveiden suhteen. Omia eväitä sitten vaan. Onneksi monien sairaalajaksot ovat lyhyitä.

Tämä juuri hirvittää, että sairaalassa on ravinnon suhteen muiden armoilla. Minulla on verikokeista tehty diagnoosi yliherkkyydestä gluteeniin, vehnään, maitoon, kananmunaan ja selleriin. Minulla ei ole mitään mustaa valkoisella asiasta eikä testistä. Ehkä minua ei uskota sairaalassa, vaan pidetään muotioikkuilijana. 

Maidosta keuhkot ja ylähengitystiet menevät tukkoisiksi, voi tulla astmaoireita siitepölyaikana, alkaa tulla atooppista ihottumaa ja korvantaukset menevät rikki. Kananmunasta tulee migreenejä ja suolistovaivoja, gluteeni ja vehnä ärsyttävät suolistoa ja tulee ihottumaa. En todellakaan kaipaa näitä vaivoja sen sairaalaan vieneen vaivan lisäksi ja vaikkapa toipuminen leikkauksesta voisi hyvin häiriintyä ja heikentyä vahingollisen ravinnon vuoksi.  

Huoli pois. Sinulla on terveydellinen syy. Käytäntönähän on haastatella jokainen osastolle tuleva potilas (sh), he kyllä osaavat tehdä tarkentavat kysymykset niin, että ruokavalioasiatkin ovat kristallinkirkkaat. Ongelmallisia eivät ole nekään potilaat, joihin ei saa kontaktia, erityisruokavaliot tarkastetaan potilastiedoista. Tuuliviirit (tänään ole glutsu, paitsi jos on hyvännäköinen jälkkäri) ovat raskaita, mutta erottuvat äkkiä.

Vierailija
48/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli pois. Sinulla on terveydellinen syy. Käytäntönähän on haastatella jokainen osastolle tuleva potilas (sh), he kyllä osaavat tehdä tarkentavat kysymykset niin, että ruokavalioasiatkin ovat kristallinkirkkaat. Ongelmallisia eivät ole nekään potilaat, joihin ei saa kontaktia, erityisruokavaliot tarkastetaan potilastiedoista. Tuuliviirit (tänään ole glutsu, paitsi jos on hyvännäköinen jälkkäri) ovat raskaita, mutta erottuvat äkkiä.

Kiitos! En ole ollut sairaalassa ja toivon, etten myöskään joudu. 

Vierailija
49/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska niillä ei ole varaa ostaa siellä mitään pihvejä ja lehtikaalia. Tai aikaa vääntää jotain munakkaita. Vegaanit saa ruokaa, koska niille kelpaa riisi ja pavut, jotka on helppo valmistaa suurtalouskeittiössä.

Riisissä on arseenia - eikai sellaista sairaalle pidä antaa ollenkaan? Ruokavirasto kyllä tiedottaa sellaisesta.

Pavuista saa lektiinimyrkytyksen hyvin helposti ja mahavaivat alkaa sellaisellekin, jolla niitä ei ole aiemmin ollut. Parempi pysyä kaukana semmosista, tietää moni;-)

http://karppaus.info/forum/search.php?keywords=&terms=all&author=raaman…

Parhainta on pysyä erossa tuosta karppaus.uskonto foorumista.

Vierailija
50/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VHH terveellinen??? Salli mun nauraa :DDD Jestas missä animaatiossa nämä tonnin keijukaiset mahtaa elellä. Onko rasva ja kerma terveellisempää, kuin vihannekset? Hulluja kaikki hiilarikammoiset

Mielipide sultakin löytyy, vaikka tieto puuttuu.  Etkä ole ainoa. Olette säälittäviä.

Vierailija
51/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jooh no tota VHH:lla saat syödä aitoa kermaa ja voita, oliiviöljyä. Toki muitakin rasvoja saa syödä, mutta ne ei välttämättä ole kaikista terveellisempiä. VHHn kuuluu vihannekset ja marjat olennaisena osana. Toki sä voit puputtaa leipää ja muita hiilareita niin, että lopulta sairastut kun kehoosi tulee insuliiniresistenssi. Tsemppiä :D Sulla varmaan on jo joku sairaus?