VHH -dieettiisetläiset pyytävät sairaalassa
omaa ruokaa ja puhuvat huonosta ja hyvästä tarjoilusta.
Onko tämä ihan ok ja vissiin normaalia nykypäivänä? Odotusarvo hotellin taso?
Kommentit (51)
Eihän sinne sairaalaan ole mikään pakko mennä. Jos et ole holhouksessa voit milloin vain kieltäytyä hoidosta ja lähteä lätkimään. Ota tai jätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaton puuro margariinisilmällä, sairaalan aamupala, ei kyllä ole ihmisten ruokaa.
Mutta sillä pysyy hengissä ja se on terveellistä. Eikä edes pahaakaan. Pitäisikö aina olla ajasta ja paikasta riippumatta pizzaa, hampurilaisia, viinereitä, sokerimunkkeja ja muuta moskaa, että se tyydyttää pullahiirien makunystyröitä?
Noitahan puhdasta ruokaa syövät vhh-ihmidet syö. 😂 Ei suinkaan vihreitä vihanneksia, vähän tärkkelystä sisältäviä kasviksia, marjoja, siemeniä ja pähkinöitä, lihaa, kanaa, kalaa ja hyviä rasvoja (enkä nyt tarkoita margariinia hyvillä rasvoilla).
Mä tarjoilin julkisessa sairaalassa melkein 17 vuotta, opiskeluvuosia lukuunottamatta. Kyllähän ne mä haluaisin -dieetit lisääntyivät loppuvuosina, ja monella hotellin ja sairaalan ero oli muutenkin vähän hämärä. Säännöt eivät silti muuttuneet, vain terveydelliset syyt otettiin huomioon, muita hyvin rajatusti, ihan kustannussyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaton puuro margariinisilmällä, sairaalan aamupala, ei kyllä ole ihmisten ruokaa.
Mutta sillä pysyy hengissä ja se on terveellistä. Eikä edes pahaakaan. Pitäisikö aina olla ajasta ja paikasta riippumatta pizzaa, hampurilaisia, viinereitä, sokerimunkkeja ja muuta moskaa, että se tyydyttää pullahiirien makunystyröitä?
Mikä saa sinut ajattelemaan, että esimerkiksi makaronimössö olisi jotenkin terveellisempää kuin pizza (pizzassa on usein myös kasviksia ja hiukan enemmän proteiinia kuin sairaalaruuassa).
Sairaalaruoka on huonolaatuista maustamatonta valmisruokaa.
Ihan varmasti sillä pysyy hengissä yhtä hyvin kuin hampurilaisilla ja berliininmunkeilla. Totta on ettei sillä liho - ravintoköyhyyden lisäksi se on myös kaloriköyhää.
Millä tavalla ajattelet sen olevan terveellistä? Sairaalaruokaa ei muuta terveelliseksi vaaleanvihreä salaattinökäre, jossa on pari palaa kurkkua ja tomaattia.
Pullahiiret eivät valita. Ihmiset, jotka syövät monipuolisesti kasviksia ja huolehtivat proteiinien ja terveellisen rasvan saamisesta, he valittavat. Pullahiiri syö yhtä mielellään makaronia ja hampurilaista, palmuöljyä ja margariinia. Hän kokee vielä syövänsä terveellisesti, jos lautasella on lusikallinen "salaattia".
Vierailija kirjoitti:
Mä tarjoilin julkisessa sairaalassa melkein 17 vuotta, opiskeluvuosia lukuunottamatta. Kyllähän ne mä haluaisin -dieetit lisääntyivät loppuvuosina, ja monella hotellin ja sairaalan ero oli muutenkin vähän hämärä. Säännöt eivät silti muuttuneet, vain terveydelliset syyt otettiin huomioon, muita hyvin rajatusti, ihan kustannussyistä.
Ihan totta, että yleisissä sairaaloissa on pakko säästää ruuasta. Ruokaa ei silti tarvitse mainostaa terveellisenä, hyvälaatuisena ja maukkaana.
Ruuasta valitus on varmasti lisääntynyt kun tietoisuus terveellisyydestä on kasvanut. Sairaalaruoka ei ole hyväksi terveillekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta, että yleisissä sairaaloissa on pakko säästää ruuasta. Ruokaa ei silti tarvitse mainostaa terveellisenä, hyvälaatuisena ja maukkaana.
Ruuasta valitus on varmasti lisääntynyt kun tietoisuus terveellisyydestä on kasvanut. Sairaalaruoka ei ole hyväksi terveillekään.
En mä huomannut, että sitä oltaisiin mainostettukaan. VHH ei ollut välillä 2003-2020 kovin edustettu, lähinnä kai sen kiistanalaisuuden vuoksi. (Kuka lähtee keskustelemaan diabetesosaston sairaanhoitajan kanssa ruokavaliosta, onnea hälle.) Kasvisvoittoiset semi, pesco ja pollo tulivat lopussa rytinällä. Ah, ja ne muotigluteenittomat, jotka oli pakko lopettaa kustannusten räjähtäessä käsiin (oh:t seuraavat ruokakuluja).
Eipä silti, sairaalahan ei ole ravintola, ja pelaa joka tapauksessa hyvin rajallisilla vaihtoehdoilla, joten tuskin linjaukset tulevat ihan äkkiä muuttumaan toiveiden suhteen. Omia eväitä sitten vaan. Onneksi monien sairaalajaksot ovat lyhyitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ne kerrat, kun olen sairaalassa joutunut pidempään olemaan (synnytykset) olen käytännössä paastonnut päivät. Sairaalaruoka on niin kuvottavaa m*skaa, ettei sitä pysty syömään. Oikeasti yritin, mutta se räkää muistuttava koostumus sai oksennuksen nousemaan suuhun.
Mies kun kävi katsomassa minua ja vauvaa toi mukanaan ruokaa, jotta en täysin joutunut nälässä elämään. Hoitajat russutti, kun en syönyt, vikana päivänä sanoivat, että "älä lähde ennen lounasta, että saat lähteä maha täynnä" totesin tuon sanojalle, että voitte ihan perua sen ruoka-annokseni, että minä en sitä syö kuitenkaan (kuten en ole syönyt mitään tähänkään asti), tilaan pizzan niin että voin hakea sen kotimatkalla. Siihen sitten tuli russutusta, että "älä sitten ota voimakkaita makuja siihen" ... ai että se pollo mexicana runsaalla valkosipulilla maistui liki viikon paaston jälkeen hyvältä <3
Siis mies kantoi safkaa selkä vääränä, ja silti paastosit viikon? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niillä ei ole varaa ostaa siellä mitään pihvejä ja lehtikaalia. Tai aikaa vääntää jotain munakkaita. Vegaanit saa ruokaa, koska niille kelpaa riisi ja pavut, jotka on helppo valmistaa suurtalouskeittiössä.
Riisissä on arseenia - eikai sellaista sairaalle pidä antaa ollenkaan? Ruokavirasto kyllä tiedottaa sellaisesta.
Pavuista saa lektiinimyrkytyksen hyvin helposti ja mahavaivat alkaa sellaisellekin, jolla niitä ei ole aiemmin ollut. Parempi pysyä kaukana semmosista, tietää moni;-)
http://karppaus.info/forum/search.php?keywords=&terms=all&author=raaman…
Jessus! :DD Ruokavirasto tiedottaa myös "Riisiä ja riisivalmisteita on turvallista syödä osana monipuolista, vaihtelevaa ruokavaliota". Lektiinimyrkytystä on käytännössä mahdotonta saada liotetuista ja kypsennetyistä pavuista. Tieteellisen katsausartikkelin mukaan olemassa olevat tiedot eivät tue oletusta, että oikein valmistetuilla pavuilla olisi kielteisiä terveysvaikutuksia.
Kyllä huomaa, että VHH muistuttaa enemmän uskontoa (ja ortopedian erikoislääkäri, huom. ORTOPEDIAN, Antti Heikkilä on heidän ylijumalansa) kuin mitään muuta. :D
Voi taivas, että nämä "sairaalaruoka on pahaa"-ihmiset on rasittavia. Jos sairauden aiheuttamaa ruokavalioestettä ei ole, sinne sairaalaan saa tilata pihvinsä ja chian siemenensä halutessaan. Ja toisaalta, jos on se este, niin sitä olisi sitten syytä noudattaa. Jos kerrotaan, että olet tänään ravinnotta, niin sopisi olla ja se koskee niitä omaisten tuomia chian siemeniäkin. Se on aina kiva, kun veronmaksajille tulee muutaman tuhannen euron lasku, kun joku oman elämänsä sankari(tar) ei taas pystynyt noudattamaan ohjetta olla syömättä ja juomatta. Tai ei vain kykene juomaan sitä annettua litkua, joka pitäisi juoda tai viinan puutteessa on pakko juoda kännit käsidesillä tai mitä näitä peruskuvioita onkaan.
Aina yhtä mukavia ovat myös vhh-intoilijat, joiden pitäisi olla munuaisruokavaliolla. Toki tappavatkin itsensä nopeammin, mutta odotellessa menee kyllä törkeästi aikaa, vaivaa ja rahaa heidän dialyysihoitoihinsa. Tai jos lupa on juoda 2 dl kirkkaita nesteitä 6 h kohti, niin ilman muuta siinä sivussa saa syödä mansikoita.
Kaikkein eniten säälittää valtava joukko vanhuksia, joka on kokonaan tällaisen ruuan varassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ne kerrat, kun olen sairaalassa joutunut pidempään olemaan (synnytykset) olen käytännössä paastonnut päivät. Sairaalaruoka on niin kuvottavaa m*skaa, ettei sitä pysty syömään. Oikeasti yritin, mutta se räkää muistuttava koostumus sai oksennuksen nousemaan suuhun.
Mies kun kävi katsomassa minua ja vauvaa toi mukanaan ruokaa, jotta en täysin joutunut nälässä elämään. Hoitajat russutti, kun en syönyt, vikana päivänä sanoivat, että "älä lähde ennen lounasta, että saat lähteä maha täynnä" totesin tuon sanojalle, että voitte ihan perua sen ruoka-annokseni, että minä en sitä syö kuitenkaan (kuten en ole syönyt mitään tähänkään asti), tilaan pizzan niin että voin hakea sen kotimatkalla. Siihen sitten tuli russutusta, että "älä sitten ota voimakkaita makuja siihen" ... ai että se pollo mexicana runsaalla valkosipulilla maistui liki viikon paaston jälkeen hyvältä <3
Arvaan että olet hyvin lihava. Pizza ja muu mässy maistuu, mutta ei ikinä mikään kasvis. Ärsyttää aikuiset ruokanirsoilijat.
Olen ollut julkisen sairaalan keittiöllä töissä. Omia toiveita toteutetaan tiettyyn pisteeseen asti, esimerkiksi pizzaa, salaatteja tms. "tavallista", mutta siitä otetaan tietenkin lisämaksu.
Minä olin muutama vuosi sitten toista viikkoa sairaalassa ja ihan yllätyin, miten hyvää ruokaa siellä tarjottiin. Kaikki oli syötävää, osa hyvinkin maukasta ja jos joku tökki, sen kun jätti syömättä. Osastolla oli jääkaappi, josta sai hakea viiliä tai jukurttia. Mies puolestaan joutui olemaan viime talvena osastolla useaan otteeseen ja hän tykkäsi, kun iltapalalla oli aina silliä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut julkisen sairaalan keittiöllä töissä. Omia toiveita toteutetaan tiettyyn pisteeseen asti, esimerkiksi pizzaa, salaatteja tms. "tavallista", mutta siitä otetaan tietenkin lisämaksu.
Ja me julkisen sairaalan osastoilla ei tilattu niitä sen lisämaksun takia, kuukausiruokalaskun ollessa muutenkin yli 10000 € ihan perusneuroilla, joissa oli sentään lähinnä rakennemuunnettuja ja akuuttiosastoja vähemmän mä haluaisin -dieettejä.
Siinä sairaalassa, jossa olin töissä, oli vielä 2000-luvun alussa oma keittiö. Potilaille tarjoiltiin lohiruusukkeita, juhlapäivinä leivoksia, joskus konjakkiakin. O tempora, o mores, eipä tulisi kuuloonkaan enää, tosin eipä ole sitä keittiötäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein eniten säälittää valtava joukko vanhuksia, joka on kokonaan tällaisen ruuan varassa.
Valtava joukko vanhuksia yökkii sille ruualle, mikä nykynuorista on hyvää ja maistuvaa ruokaa. Samoin on myös siloin, kun sinä olet vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja me julkisen sairaalan osastoilla ei tilattu niitä sen lisämaksun takia, kuukausiruokalaskun ollessa muutenkin yli 10000 € ihan perusneuroilla, joissa oli sentään lähinnä rakennemuunnettuja ja akuuttiosastoja vähemmän mä haluaisin -dieettejä.
Siinä sairaalassa, jossa olin töissä, oli vielä 2000-luvun alussa oma keittiö. Potilaille tarjoiltiin lohiruusukkeita, juhlapäivinä leivoksia, joskus konjakkiakin. O tempora, o mores, eipä tulisi kuuloonkaan enää, tosin eipä ole sitä keittiötäkään.
Potilas maksaa sen omalla listalla tilatun ruoan itse, tietenkin. Muutenhan kaikki tilaisi omia toiveruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas maksaa sen omalla listalla tilatun ruoan itse, tietenkin. Muutenhan kaikki tilaisi omia toiveruokia.
Niinpä tosiaan. Meillä ei tainnut olla tuollaista vaihtoehtoa, onneksi. Hajautettu ruoanjakelu, osastoille tuleva lämpökärry oli muutenkin täynnä purkkia toisensa perään. Oli se silti hauskaakin. Kuulemma tulevat puljaamaan maailman tappiin saakka näin, sillä keittiölle ei mahdu rakentamaan liukuhihnoja ilman mittavia remontteja, joita kukaan ei maksa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtava joukko vanhuksia yökkii sille ruualle, mikä nykynuorista on hyvää ja maistuvaa ruokaa. Samoin on myös siloin, kun sinä olet vanhus.
Jaa, pointtini kärki oli siinä, ettei ruoka ole riittävän ravitsevaa. Ja koska vanhus syö muutenkin vähän, ruuan pitäisi olla todella hyvin koostettua eikä pari ruokalusikallista eineskiusausta ja kiisseliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä tosiaan. Meillä ei tainnut olla tuollaista vaihtoehtoa, onneksi. Hajautettu ruoanjakelu, osastoille tuleva lämpökärry oli muutenkin täynnä purkkia toisensa perään. Oli se silti hauskaakin. Kuulemma tulevat puljaamaan maailman tappiin saakka näin, sillä keittiölle ei mahdu rakentamaan liukuhihnoja ilman mittavia remontteja, joita kukaan ei maksa. :D
Meillä lähtee suurin osa potilasruoista suoraan lautaselta, nimenomaan liukuhihnan kautta. Osa taas menee hajautettuna, jolloin ruoka jaetaan osastolla. Syytä en tiedä. Mutta osastothan ne ruoat tilaa ja sen mukaan ne purnukat tulee.