Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yksin asuminen vaikeaa?

Vierailija
10.08.2020 |

Olen asunut 26 v saakka äitini luona enkä tiedä mitä tehdä, haluaisin itsenäistyä mutta pelottaa selviäisinkö yksin asumisesta.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ulos ja maailmaan! Et voi asua äidin helmoissa koko ikääsi. Selviät kyllä! Vai onko sulla esimerkiksi joku sairaus tai vamma, joka hankaloittaa itsenäistä toimimista? Sitten tilanne voi tietenkin olla vähän eri. Useimmat vammaisetkin kuitenkin pystyvät ihan itsenäiseen tai vähintäänkin tuettuun asumiseen poissa lapsuudenkodista. 26-vuotiaan on aika itsenäistyä.

https://www.martat.fi/marttakoulu/omaan-kotiin/

No ei ole sairautta, mutta mt- ongelmia, stressaanunn jostain syystä erittäin herkästi kai se johtuu kun en osaa poistua mukavuusalueelta, liioittelen kaikki asiat, että jos vuokraisin asunnon, siellä tapahtuisi heti jotain kamalaa, esim. polttaisin kämpän tuleen tai jotain

t.ap

Sun kannattaa puhua sosiaalityöntekijäsi kanssa olisiko tuettu asuminen sulle sopiva juttu.

Siis mitä on tuettu asuminen, en ole koskaan kuullut, ja olen siis kuntoutunut mutta joten ahdistus aina palaa takaisin..t. ap

Vierailija
22/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään joka voisi auttaa muuton järjestymisessä? Esim. sosiaalityöntekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä puhunut sosiaalityöntekijän kanssa, en kai ole mitenkään sillä lailla kehitysvammainen että saisin apua...

Vierailija
24/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä puhunut sosiaalityöntekijän kanssa, en kai ole mitenkään sillä lailla kehitysvammainen että saisin apua...

ensin pitää hankkia asunto ja vasta sitten muuttaa. eli paperit vetämään. äitisi voisi keskustella sos. työnt. kanssa.

Vierailija
25/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, harva se päivä huomaan hankkineeni kämppiksen ja sitten taas noloa sanoa että eiku yksinhän minun piti asustella...

Vierailija
26/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuminen on juuri parasta. Ei tarvitse katsella muiden sotkuja, eikä tarvitse siivota kuin omat jälkensä. Tavarat löytyvät juuri siitä, mihin on ne itse jättänyt. Ja jos ei jaksa siivota, kukaan ei suutu siitä, että on sotkuista, jos et itse itsellesi suutu.

Voit tuoda kavereita kylään silloin kun se sinulle sopii, eikä tarvitse ottaa ketään asuinkumppania huomioon, koska niitä ei ole.

Voit sisustaa asuntosi juuri niin kamalalla tai ihanalla tyylillä kuin itse haluat.

Jne.

Onhan siinä se ikävä puoli, että silloin kukaan muu ei siivoa sinun sotkujasi kuin sinä itse.

27/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon helpompaa ja rennompaa kuin vaikkapa naisen kanssa asuminen.

M47

Totta tuokin. Mutta on se naisen kanssa asuminen kuitenkin mukavampaa. Tähän tulokseen ainakin itse tulin eron jälkeen.

Vierailija
28/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

XDD On vaikeaa!!!! Joka ikinen päivä on STRUGGLEA. Miten astianpesukonetta käytetään? Miten pyykinpesukone käynnistetään? Miten jauhenliha paistetaan, entä proileri? Miten laskut maksetaan ja lakanat vaihdetaan. En minä pärjää, siksi olen päättänyt mennä palvelukotiin! Yksin asuminen on VAIKEAA.

Vierailija
29/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

XDD On vaikeaa!!!! Joka ikinen päivä on STRUGGLEA. Miten astianpesukonetta käytetään? Miten pyykinpesukone käynnistetään? Miten jauhenliha paistetaan, entä proileri? Miten laskut maksetaan ja lakanat vaihdetaan. En minä pärjää, siksi olen päättänyt mennä palvelukotiin! Yksin asuminen on VAIKEAA.

kiitos nauruista

t.ap

Vierailija
30/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ensin pitää hankkia asunto ja vasta sitten muuttaa. eli paperit vetämään. äitisi voisi keskustella sos. työnt. kanssa.

Onko paras muuttaa äitin lähelle? hän voisi siten vähän valvoa asumistani...

t.ap

Vierailija
31/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täälä ilkeitä kommentteja. Emme tiedä ap:n taustoista yhtään mitään esimerkiksi onko hänen kulttuurissaan tapana asua pitkään kotona (niin kuin esimerkiksi etelä eurooppalaisilla ystävilläni on tapana asua pitkään kotona tai muslimiystävilläni), tai tuleeko hän vähävaraisesta perheestä tms.

Mutta aiheeseen, alku voi olla vaikeaa mutta siihen tottuu ja voithan käydä alkuun vaikka joka viikonloppu kotona. Näin ainakin itse tein ja suurin osa ystävistäni kun muutimme 20v pois kotoa

Vierailija
32/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä muuta vaikeata ole kuin ruuanlaiton opettelu. Aluksi itellä ei itsetehty ruoka vain maistunut, tietynlainen mentaalijuttu kyseessä.

Eikä sekään ole vaikeaa, jos tykkää voileivistä, kuten minä.

Hellyttävä sinä 😘

Voisin tehdä sulle joskus ruokaa!

Äitien tekemää!

Vierailija
33/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko niitä taitoja opetella jo nyt kotona? Kokeile sitä lampun vaihtamista, patterin vaihtoa palovaroittimeen, kotitöiden tekemistä ja ruuanlaittoa (jos ei vielä tuttua). 

Netissä on muuttajan muistilistoja yms. joista saa tietoa, mitä tehdä. Ja esim. näillä on kerätty erilaisia sivuja joista saa tietoa: https://www.terveyskyla.fi/nuortentalo/tulevaisuuteni/asuminen/vinkkejä…

Vierailija
34/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.ap

Tuo on hyvä idea. Siitä on hyvä aloittaa.

Vierailija
35/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.ap

Jospa miettisit tukiasuntoa ensivaiheessa.

Vierailija
36/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.ap

miksi tarviaisin semmoisen`?

t.ap

Vierailija
37/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnallasi mahdollista hakeutua sosiaalityön kautta ns. sosiaalisen isännöinnin palveluun ja tehdä hakemus sellaisiin vuokra-asuntoihin joihin tätä palvelua on saatavissa? Sosiaalinen isännöitsijä voi auttaa esim. viranomaisten kanssa asioimisessa. Tämä on kevyempää tukea kuin tukiasuminen, mutta voisi auttaa alkuvaiheessa.

Yksin asuminen on ihan hienoa ja saat itseluottamusta, kun huomaat, että selviät ja pääset oman elämän alkuun.

Vierailija
38/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkakunnallasi mahdollista hakeutua sosiaalityön kautta ns. sosiaalisen isännöinnin palveluun ja tehdä hakemus sellaisiin vuokra-asuntoihin joihin tätä palvelua on saatavissa? Sosiaalinen isännöitsijä voi auttaa esim. viranomaisten kanssa asioimisessa. Tämä on kevyempää tukea kuin tukiasuminen, mutta voisi auttaa alkuvaiheessa.

Yksin asuminen on ihan hienoa ja saat itseluottamusta, kun huomaat, että selviät ja pääset oman elämän alkuun.

olen jutellut sosiaalityöntekijöiden kanssa ja heidän mielestä ihan ok että asuisin yksiössä kyllä minä osaan asioita hoitaa mutta stressaan vaan kaikesta ja pelkään kaikkea

t.ap

Vierailija
39/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kaupungissa on nuorten neuvontapisteitä, joilla on apuvihkosia omilleen muuttaville nuorille. Kaikki ei tosiaan saa samanlaisia elämän eväitä alkuun. Neuvontapisteestä voi myös kysyä apua jos menee sormi suuhun soppareiden tai muiden asioiden kanssa. Tsemppiä!

Vierailija
40/51 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.ap

miksi tarviaisin semmoisen`?

t.ap

No ihan selkeästi et ole kypsä asumaan yksin. Tässä kohtaa tukiasunto auttaa itsenäistymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi