Miksi ihmisen seksuaalinen suuntautuminen kiinnostaa niin paljon
Minua kiinnostas tietää, miksi monia ihmisiä kiinnostaa ihan tavattoman paljon, että onko joku homo/ lesbo vai ei.
Minulla on työkaveri, jonka seksuaalista suuntautumista on arvuuteltu jo vuosia sen selän takana. äärettömän kiva tyyppi ja olennaisinta tuntuu olevan onko se homo vai ei. En itsekään kertoile elämästäni pahemmin ja samaa asiaa ihmetellään varmaan munkin kohdalla. tämä johtunee osittain siitä, että en näe oikein tarvetta keskustella parisuhdelämästäni työkavereiden kanssa. ystäväni ja muut läheiset ovat tätä varten.
Tähän vois lisätä monet julkisuuden henkilöt, joiden seksuaalista suuntautumista pitää päästä arvuuttelemaan, huutelemaan ja kyselemään, vaikka ei edes oisi kiinnostunut muuten koko ihmisestä, sen urasta tms. Oon täältäkin joskus lukenut jotain ketjua, jossa pyydettiin listaamaan suomalaisia homoja/lesboja/bi-seksuaaleja.
kertokaa minulle, miksi tämä on niin oleellista? Oon ihmetelly sitä jo vuosia, enkä vaan tajua. Jos ajattelen vaikkapa vaan itseäni, niin minussa on oikeasti paljon kiinnostevampia asioita kuin seksuaalinen suuntautuneisuuteni. Mikä se sitten onkaan.. Jääköön se nyt tässä sanomatta. Ei olennaista.
Kommentit (15)
Ymmärrät kyllä itsekin, jos joskus oikeasti rakastut ihmiseen, joka on erilailla suuntautunut kuin sinä itse...Kyllä alkaa kummasti kiinnostaa tämäkin aihe.
Mulle ei ole sinänsä merkitystä onko joku homo tai hetero. Suhtaudun molempiin samalla tavalla ja kaveripiirissä on lesbopari, en tee eroa ovatko kaverini homoja vai heteroita. Mutta silti mietin jos joku on sen oloinen et vois olla homo, että onkohan. Jokin uteliaisuus tai tiedonhalu se on. Ajanvietettä se vain on spekuloida asialla. Eli kyse on enemmän turhanpäiväisestä uteliaisuudesta kuin mistään mässäilynhalusta tai fobiasta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 08:54"]
Vastaamatta ap:m kysymykseen tähän kommentoin, että jos nainen kertoo olleensa tyttöystävänsä kanssa mökillä tai mies poikaystävänsä kanssa reissussa, ihmiset kuvittelevat helposti sen olevan meuhkaamista homoudellaan, mutta kun hetero kertoo vastaavia asioita, niin se on sitä normi perheen kesken vietettyä aikaa. Itse olen aika lailla hiljaa kahvipöydässä tekemisistäni, etten vaan vahingossakaan ärsytä jotain homofobia, joita meillä töissä ei taida edes olla, mutta kokeilematta paras.
Tämä johtuu ihan siitä, että aina kun puhutaan homoista ja ihmisoikeuksista, joku jaksaa vääntää sitä vanhaa, että miksi ne pitää niin hirveää meteliä itsestään. Ei pidetä, se on varma.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 08:48"]
Miten voi olla työpaikalla esim kahvitauolla jos EI KERRO vapaa-ajastaan??? Kenen kanssa käynyt ja missä? MItä tehnyt yms. En vaan tajua. Kyllähän nyt työkavereiden kanssa vietetään se 8h/pvä. Kavereiden ja sukulaisten kanssa paljon vähemmän.
Noh. Toiset nyt vaan tykkää olla niin salaperäisiä, vaikka taustalla luultavasti on ei ole muuta kuin se, että ei ole mitään kerrottavaa LOL
[/quote]
[/quote]
Olen huomannut samaa. Työkaverit kertoilee viikonlopun kuulumisia ja puhuvat siitä kun ovat tehneet miehensä kanssa sitä ja tätä. Sitten kun itse sanoo, että käytiin vaimon ja anopin kanssa teatterissa, niin eräs vetää herneen nenuun ja alkaa meuhkaamaan siitä miksi tarvitsee jatkuvasti korostaa homoseksuaalisuuttaan. Varsinkin nyt kun ollaan puhuttu homosaatiosta ja parilla tyypillä töissä on siitä paljon sanottovaa. Vähän on hankala tilanne, kun pitäisi siellä kahvihuoneessa yrittää olla sosiaalinen ja muuten on hyvä ilmapiiri.
15 jatkaa, että yritin vastata kirjoittajan 6 tekstiin, mutta lainaus taisi vähän sekoilla.
Muakin kiinnostaisi!! Voisko nyt joku näistä "onkohan se homo? -ihmettelijöistä vastata? Miksi se kiinnostaa?
Miten voi olla työpaikalla esim kahvitauolla jos EI KERRO vapaa-ajastaan??? Kenen kanssa käynyt ja missä? MItä tehnyt yms. En vaan tajua. Kyllähän nyt työkavereiden kanssa vietetään se 8h/pvä. Kavereiden ja sukulaisten kanssa paljon vähemmän.
Noh. Toiset nyt vaan tykkää olla niin salaperäisiä, vaikka taustalla luultavasti on ei ole muuta kuin se, että ei ole mitään kerrottavaa LOL
Vastaamatta ap:m kysymykseen tähän kommentoin, että jos nainen kertoo olleensa tyttöystävänsä kanssa mökillä tai mies poikaystävänsä kanssa reissussa, ihmiset kuvittelevat helposti sen olevan meuhkaamista homoudellaan, mutta kun hetero kertoo vastaavia asioita, niin se on sitä normi perheen kesken vietettyä aikaa. Itse olen aika lailla hiljaa kahvipöydässä tekemisistäni, etten vaan vahingossakaan ärsytä jotain homofobia, joita meillä töissä ei taida edes olla, mutta kokeilematta paras.
Tämä johtuu ihan siitä, että aina kun puhutaan homoista ja ihmisoikeuksista, joku jaksaa vääntää sitä vanhaa, että miksi ne pitää niin hirveää meteliä itsestään. Ei pidetä, se on varma.
[/quote]
Jos kiinnostun jonkun seksuaalisuudesta, se johtuu siitä, että saatan haluta hänen sänkyynsä. En tiedä, miten muilla sitten.
[/quote]
mikä tuo on se, jossa voi 8h päivässä keskustella työkavereiden kanssa. ruodit siis elämääsi ja kerrot kaiken jollekin vain koska se on siinä 8h päivässä? Ystävänsä sentään voi valita.
Mun mieheni ei juurikaan kerro perheestään tai mistään vapaa-ajastaan työpaikalla. En esim. tiennyt että hällä on lapsia (ennen kuin aloimme seurustella). Työkaverit kuulee nykyään paljon enemmän perheestämme kun minä en osaa olla kertomatta lomanvietosta tms.
Homous kiinnostaa koska siitä keskustellaan mediassa kovasti, se on poliittisesti kuuma aihe. Kansa on jakautunut kahtia mm. sen mukaan onko avioliitto miehen ja naisen välinen vai ei. Vaikka homous on poistettu tautiluokituksesta jo 30 vuotta sitten, monet yhä pohtivat onko homous normaalia. Siinä on jotain perinteisiä arvoja ja normeja rikkovaa, jota ei saa julkisesti arvostella, joten taustalle jää paljon hämmennystä ja patoutuneita tunteita. Kaiken kruunaa se että vain joka sadas vastaantuleva on homo, joten ensikäden kokemusta monilla ihmisillä ei ole homoista.
Mä olen joskus ihmetellyt samaa julkkisjuorujen kohdalla. Miksi mun pitäisi olla kiinnostunut ketä ihmiset, joita en koskaan ole edes tavannut, haluavat panna? Tai ehkä jopa panevatkin?
Mutta muistan kyllä juorunneeni joskus töissä hyväntahtoisesti eräästä työkaverista, joka oli niin selvä homo. Emme oikein ymmärtäneet, miksei tyyppi tullut kaapista, kun duunipaikassamme oli kuitenkin runsaasti julkihomoja ja -lesboja. Sittemmin tyyppi on tullut kaapista ja minäkin olen ymmärtänyt, ettei se asia oikeasti meille duunikavereille kuulu. Jotenkin vaan koin sen silloin loukkaavaksikin. Eikö hän luottanut meihin? Pitikö meitä homofobeina? Vaikka toisaalta, jos tyyppi olisi ollut hetero, emme olisi kaivanneet mitään "Hei, olen Matti ja hetero" -tyyppistä avautumista. Että heteronormatiivista arkea tässä eletään itse kukin.
Samaa olen minäkin ihmetellyt. Ehkä he haluavat olla suvaitsevaisia, jotta pääsivät taputtamaan homoa päähän. " Olen niin avarakatseinen, että suvaitsen sinut, vaikka oletkin homo. Saisinko sinut maskotiksi, jotta voisin näyttää muillekin suvaitsevaisuuteni?"
Tai sitten heillä on mielessä ainoastaan seksi. Omat potentiaaliset kumppanit sekä muiden seksielämä.
Koska poikien keskinäiset peppupuuhat, tyttöjen nuoleskelut ja yleensäkin homojen seksuaalinen estottomuus on niin paljon jännempää kuin tylsän arkinen heteromeininki.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 08:54"]
[/quote]
Ette te homot ehkä pidä, mutta kaikki muut pitää. Vihervasemmisto ja feministit suoltaa sitä suvaitsevaistoshittiä joka tuutista. Tv on täynnä jotain "sillä silmällä" sarjoja. Jos uutisia ja tv:tä seuraa, luulisi että joka toinen vastaantuleva ihminen on homoseksuaali.