Lapsi pian 5 v, ei vielä yökuiva
Kokemuksia?
Tuleeko 5v neuvolassa jotakin apua tähän? Eli lapsi on kyllä päiväkuiva, mutta yöllä ei vieläkään.
Kommentit (24)
Riippuu kuinka isona ongelmana sinä ja lapsesi asiaa pidätte. Mun lapsella otettiin yöhälytin käyttöön vasta eskarissa. 5v neuvolassa sanoivat, että hyvin voi vielä odotella kypsymistä jos asia ei häiritse lasta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuinka isona ongelmana sinä ja lapsesi asiaa pidätte. Mun lapsella otettiin yöhälytin käyttöön vasta eskarissa. 5v neuvolassa sanoivat, että hyvin voi vielä odotella kypsymistä jos asia ei häiritse lasta.
Ok. Hyvä tietää. Asia ei häiritse minua, mutta nyt tosiaan lapsi alkanut sitä välillä miettimään. Vaippa on yöllä
Me kokeiltiin kolme kierrosta hälyllä puolen vuoden välein. Piti kokeilla neljättä kertaa, mutta yhtäkkiä just ennen 7v synttäreitä kastelu loppui kuin seinään. Siis ihan viikoissa. Eka ei tullut pissaa joka yö ja sitten ei yhtenäkään yönä. Ja emme siis tehneet mitään.
Tuleeko useinkin yöllä pissa?
Meillä perinnöllinen taipumus yökasteluun ja yövaippa jäi pois vasta 6-vuotiaana. Aina sanottiin lapselle, että kyllä se yöpissaaminen jossain välissä jää pois. Ja selitettiin, että kyseessä on aine, joka eri lapsilla alkaa vaikuttamaan kehossa eri ikäisenä. Lapsi halusi itse pitää yövaippaa ja onneksi kaikki lähimmät ihmiset osasivat suhtautua kannustavasti ja rakkaudella.
5 jatkaa vielä.
Muistaakseni meillä sanottiin 5-v -neuvolassa, että 6-vuotiaana vasta aletaan miettiä lääkinnällisiä keinoja, 5-vuotiaana katsellaan vielä jospa jää itsestään pois.
Eikö ole ollut yhtään tutkimusta? Se voi johtua monesta asiasta ja elimelliset asiat tutkitaan ensin pois. Sitten odotellaan hormonin tuotantoa. Tai hoidetaan lääkkeillä. Useissa kaupungeissa on ns kasteluhoitaja, joka on perehtynyt ja häneltä saa tietoa, vinkkejä ja tukea. Nykyään varmaan yökastelun mekanismi tunnetaan, mutta ennen joku saattoi haukkua vanhempia kasvatuksen puutteesta tms.
Pienellä osalla se katoaa vasta murrosiässä. Tämä ei ole vitsailun kohde.
Ja niille aikuiselle kelle tulee virtsan karkailua, ei naureskella. Mutta lapsia kritisoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ollut yhtään tutkimusta? Se voi johtua monesta asiasta ja elimelliset asiat tutkitaan ensin pois. Sitten odotellaan hormonin tuotantoa. Tai hoidetaan lääkkeillä. Useissa kaupungeissa on ns kasteluhoitaja, joka on perehtynyt ja häneltä saa tietoa, vinkkejä ja tukea. Nykyään varmaan yökastelun mekanismi tunnetaan, mutta ennen joku saattoi haukkua vanhempia kasvatuksen puutteesta tms.
Ei ole kuulemma ollut aihetta tutkimuksiin. Selitettiin, että elimistö ei vielä ole valmis siihen, että osaa olla kuiva yön . Vaippaa ollaan pidetty, koska yöllä ei jaksa aina herätä kun peti on märkä. Siis vaippa on lähes aina aamulla märkä
Odottaisin ihan rauhassa. Kyläilyt ne tietysti on herkkiä paikkoja, kun lapsen pitäisi saada pitää omana tietonaan, että on vaippa.
Kyllä se yöpissaus sieltä jossain välissä alkaa harvenemaan. Sehän se vain on, kun ei tiedä koska. Ja lapsesta saattaa tuntua, että ei se koskaan helpota. Mutta kyllä helpottaa! Tsemppiä!
Jos asia vaivaa lasta itseään, on aika toimia. Hälytin on tehokas yökastelun lopettaja. Hälyttimiä saa lainata ehkä neuvolasta. Suosittelen!
Meillä auttoi pelkkä hälytin lopettamaan sikeäunisen lapsen yökastelun. Emme halunneet lapselle lääkehoitoa.
5v:nä hälytin ja sillä loppui kuin seinään. Olin alkuun epäileväinen, mutta tuo ihmevekotin todella auttoi.
Olen myös kuullut hyvää tuosta hälyyttimestä.
Siis mikä tuon hälyttimen toimintamekanismi on. Herättää pissalle yöllä, vaikka ei pissattaisi.
Ihminen kusee sänkyyn pikkulapsena ja vanhuksena. Jotkut kusevat koko elämänsä.
Hälytin ilmeisesti herättää heti, kun ekat pissatipat tulee. Lapsi siis nukkuu sen päällä. Korjatkaa, jos olen väärässä
Vierailija kirjoitti:
Jos asia vaivaa lasta itseään, on aika toimia. Hälytin on tehokas yökastelun lopettaja. Hälyttimiä saa lainata ehkä neuvolasta. Suosittelen!
Auttaako nuo hälyttimet silloin, jos lapsella ole ollut kuivia öitä vielä ollenkaan?
Eikä mitään halua herätä vessaan keskellä yötä.
Meillä on kolmasluokkalainen, joka pissaa sänkyyn säännöllisesti, ei joka viikko mutta ainakin pari kertaa kuussa. Joskus on menty kuukausia kuivana, ja sitten tulee viikko, jolloin vaihdetaan lakanat viisi kertaa, keskellä yötä. Lapsi ei koskaan herää pissahädän tunteeseen, nukkuu erittäin sikeästi.
Kaikki tutkimukset on tehty, elimellistä vikaa ei ole.
Vasopressiinilääkitys on ollut ajoittain käytössä, se lopettaa kastelun täysin. Lääkäri ei kirjoita sitä jatkuvaan käyttöön. Tällä hetkellä lääke on käytössä yökyläilyjen aikana.
Nyt meillä onkäytössä kasteluhälytin, joka piipittää kimeästi heti, kun housuun tulee vähänkin pissaa. Siihen ääneen lapsi herää ja menee vessaan. Aina ei tarvitse edes vaihtaa lakanoita, pikkarit vain! Hälyttimen ääneen on inhottava herätä, mutta tämä on ainoa konsti, joka saa lapsemme heräämään pissalle. Hälytinhoidon pitkäaikaisemmasta tehosta en tiedä vielä mitään.
Kannattaa olla yhteydessä neuvolaan/kouluterveydenhoitoon/terveyskeskukseen, ammattilaisilta saa selkeät ohjeet siitä, mitä konsteja kannattaa milloinkin kokeilla. Ison lapsen yökastelu on todella rankkaa, ja me olemme saaneet tilanteeseen kovasti helpotusta jo siitä, että on jotain, mitä kokeilla.
Uskomme ja luotamme, että kastelu loppuu murrosikään mennessä. Lapsi on onneksi ihana ja fiksu.
Meillä 15v pojalla tuo hälytin. On jonkun verran auttanut mutta ei paljon. Vaippaa käyttää joka yö.
Asia on myös lapselle aika arka