En ymmärrä miten joillakin, esim. kavereillani on varaa..
lähteä asumaan ulkopaikkakunnalle. Tai siis jos lähtee kaupungista, jossa on paljon suht. halpoja vuokra-asuntoja ja muuttaa kaupunkiin jossa vuokrat ovat paljon korkeammat. Avustaako kela/sossu/valtio niin paljon heitä?? En ymmärrä.
Siis en oikeasti ymmärrä, tämä ei ole mikään "halveksunta" viesti. Olen itsekin miettinyt lähteä suurempaan kaupunkiin "parempien" töiden/opiskelupaikan perässä, mutta kun olen katsonut vuokra-asuntojen hintoja, niin asia tuntuu alkuunsa mahdottomuudelta.. :(
Vai onko kaikilla vaan sitten niin paljon säästössä rahaa, että on varaa muuttaa kalliimpaan asuntoon yms.?
Itselläni siis on tilanne, että haluaisin lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, mutta asunnot ovat siellä niin kalliita ja ei minun palkastani jää oikeasti yhtään säästöön, muutamaa hassua euroa lukuunottamatta..
Olisi kiva, jos joku vähän osaisi selventää mulle tätä, kun tutuiltakin olen saanut vain ympäripyöreitä vastauksia tähän "ongelmaan".
Kommentit (22)
Jos niillä on isommat palkat kuin sulla?
Siis asuuhan isoissa kaupungeissa paljon paljon ihmisiä. Minä haluan maksaa hieman enemmän siitä että asun ison kaupungin keskustass, kuin että asuisin kauempana palveluista
Melkein kaikki opiskelijat tekee töitä opintojen ohella ja asuu kimppakämpissä tai yksiöissä. Kaikki tulee jotenkin toimeen. Mene Turkuun opiskelemaan, sieltä voi saada ihan kivan opiskelija-asunnonkin :)
Sitten vain yksinkertaisesti käyttää enemmän tuloistaan asumiseen ja tinkii jostain muusta?
No mietipäs kuinka paljon ihmisiä asuu isoissa kaupungeissa kuten vaikka helsinki. Et kai kuvittele että niihen keskustat ja lähialueet on täynnä vain hyvä tuloisia ihmisiä. Monet esimerkiksi on valmiita tinkimään tilasta hyvän sijainnin saadakseen.
Nojoo, hyviä pointteja kieltämättä. Ja tämä selvensi paljon, kiitos. :)
Mietin vain, kun minulla on muutama kaveri, jotka lähtevät suoraan amiskasta/lukiosta kauemmas opiskelemaan ja heillä ei ole sen kummemmin säästöjä kuin minullakaan, koska ovat ostaneet auton jne.. Niin että avustavatko vanhemmat sitten niin paljon heitä.
Ehkä mä vielä vähän aikaa yritän säästää ja ensvuonna katson, josko sitä hakisi opiskelemaan, vaikka sit sinne Turkuun!:)
Turussa on hyvä opiskelija-asuntotilanne, ja eläminen on selvästi edullisempaa kuin Helsingissä. Aivan varmasti sinulla on varaa opiskella täällä.
Ovat tainneet oivaltaa istuvansa pankin päällä nämä kaverisi......
Sanotaan.
Kyllä mun vanhemmat avusti tosi paljon. Eihän nyt enemmistö asu lukioaikanaankaan omassa asunnossa ja taloudessa, suurin osa muuttaa omilleen sinne opiskelupaikkakunnalle.
Opiskelijoilla on mahdollisuus opiskelija-asuntoihin ja opiskelijoilla on myös muita etuja (esim. halvempi julkinen liikenne).
(Mä lähdin kotoa jo lukion aikaan, kävin iltalukiota, joten en ollut oikeutettu opiskelija-asuntoon.)
No opiskelija saa opintotukea ja voi ottaa opintolainaa. Useat käyvät töissä opintojen ohessa, näin minäkin tein aikoinaan. Rahaa oli kuussa yhteensä käytössä noin 700-1000e, joskus vähemmänkin. Maksoin siitä noin 430e tilavan yksiön vuokraa, johon kuului vesi.
Laskuja oli kuukaudessa yleensä vain sähkölasku n.20e ja kaksi kertaa vuodessa maksettava kotivakuutus yhteensä 100e. Vanhemmat tulivat vastaan sen verran, että makoivat muuttonikin jälkeen puhelinlaskuni sekä sen yhteydessä toimivan netin, n. 30e. Niin ja lisäksi seutulippu n60e kuussa.
Asun siis Tampereella, eli suuressa kaupungissa minäkin, ja noilla rahoilla pärjäsin hyvin. Joskus oli vähän tiukempaa, mutta aina silloin tällöin pääsi ulos syömään, shoppailemaan, laivalle tai baariin, tiukempaakin olisi siis voinut olla.
Tässä nyt yksi ihan konkreettinen esimerkki siis....
Helpottavaa kuulla teidän kokemuksia ja mielipiteitä. En oo tosiaan kehdannu kavereilta kysyä, miten he meinaavat selvitä "ilman" rahaa tai tuloja.
Ihanhan tässä innostuu! Pitää alkaa ottaa selvää aikasessa vaiheessa noista opiskelupaikoista ja niistä asumismahdollisuuksista.. :)
Mä muutin aikoinani suoraan lukiosta pikkupaikkakunnalta Helsinkiin opiskelemaan. Rahaa oli itselläkin muutama tonni säästössä, sillä olin opintoja ajatellen säästänyt sekä ylioppilaslahjarahat&-stipendirahat sekä viimeisen kotona-asutun kesän kesätyörahat.
Muutettiin aluksi kaverin kanssa kimppakämppään kaupungin laitamille kaksioon, jolloin vuokra oli vain noin 300€/henkilö. Tuossa asunnossa asuttiinkin muutamia vuosia.
Vanhemmat auttoivat muutossa, mutta omilla rahoilla ostin valtaosan huonekaluista ja muista tarpeista. Elämisen rahoitin ekan vuoden ajan säästöillä ja opintotuella. Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen aloin tekemään opiskelujen ohessa töitäkin, joten siitä eteenpäin rahoitus tuli opintotuesta ja töistä.
Hyvin siis tuli selvittyä eikä tarvinut edes opintolainaa ostaa. Vanhempien avustusta en ole tarvinut. Joskus maksoivat matkat kotipaikkakunnalle tai ostivat jääkaappiin ruokaa. Toki paljosta "luksuksesta" piti luopua. Auton pitäminen olisi ollut aivan mahdotona. Lehtiä ei tilattu, ulkona ei paljoa syöty ja kotiinkin ostettu ruoka oli halvinta mahdollista. Turhat shoppailut jäi pois. Rahankäytön priorisoinnin tärkeys kasvoi kuin viimeisinä opiskeluvuosina muutin yksikseni yksiöön, jolloin vuokra kasvoi lähes melkein tuplaksi totutusta.
En kaipaa takaisin tuohon kituuttamiseen, mutta kyllä sitä selvisi silti hengissä. Nyt työssäkäyvänä on kuitenkin mukavampi, kun on varaa ihan erilailla mm. matkustella ja käydä ulkona syömässä.
Kai nuoret nyt tekee vielä tänäkin päivänä kesätöitä? Niillä sitä itse muutti lukion jälkeen (töissä about puoli vuotta kirjoitusten loppumisen jälkeen) ulkomaille, eikä tarvinnut pihistellä. Jos vähintään lomat tahkoaa töitä ja mahdollisesti myös opintojen ohessa, niin pitäisi riittää yhden ihmisen menoihin opintotuen lisäksi ihan hyvin.
Pihistämällä muista menoista. Ottamalla opintolainaa, säästämällä kesätyörahat, tekemällä osa-aikatyötä.
Minä säästin kesätyörahat. Käytin todella vähän kesätuloistani kesällä, vaikka muutama bileviikonloppu tai mökkiviikonloppu siihen sisältyikin. Jaoin tulot niin, että pystyin koko vuoden elämään kesätyöpalkallani. Aikamoista kitkutusta se oli, ja opintojen loppuvaiheessa menin töihin ja tein töitä siinä ohella. Se tosin sitten viivytti valmistumista vielä kahdella vuodella.
Siis mikä siinä on niin käsittämätöntä?!? Itse olen aina asunut Helsingissä, joten en onneksi ole tottunut yhtään matalampiin vuokriin, mutta kyllä opiskelut aloitettaessa muutettiin heti vanhempien hoivista yksiöön. Opiskelija saa tuet ja sen lisäksi käydään osa-aikatöissä. Ei sitä rahaa koskaan mielinmäärin ole, mutta kyllä sillä pärjää!
Eihän Turussa ole edes kalliit vuokrat!
Siis toki tiedän, että on olemassa asumistuki ja opintotuki ja voi ottaa vielä opintolainaa, mutta silti. Jos ei esim. lainaa tule otettua, niin silti pärjää mainiosti.
Ja en siis itse olen kova tuhlailemaan rahojani, päinvastoin. Minun tuloillani ei paljon juhlita.
-Ap