Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hyvinvointi isänsä luona

Vierailija
04.08.2013 |

Tilanne on tämä.

lapsemme on 4-vuotias erittäin fiksu tyttö. olemme hänen isänsä kanssa eronneet isän alkoholismin vuoksi ja tyttö käy isällään joka toinen vknloppu. tyttö on aina aivan sekaisin kun tulee isältään, purkaa oloaan minulle aina noin viikon verran ennen kuin tasaantuu. Tyttö on väsynyt, erittäin levoton sekä aggressiivinen ja pahimmillaan tasaantuminen kestää tosiaan viikon verran. Muutaman päivän kaikki menee mukavasti, tyttö on tasainen ja sitten tulee taas uusi isin viikonloppu ja seuraava viikko menee tytön oloa korjatessa.

lapsen isä on menettänyt jo toistamiseen ajokorttinsa kännissä ajamisen vuoksi. nyt ajoi mopolla ojaan kännissä ja jäi siitä poliiseille kiinni. suorittaa ehdonalaista joka luultavasti menee nyt pieleen tämän uuden rattijuopumuksen vuoksi. eli kortti hyllyllä ja kauan tulevaisuuteen asti. on mielenterveysongelmia. teloo itseään jatkuvasti kännissä. naiset vaihtuvat tiuhaan ja naisilla on aina lapsia ja lapsemme on aivan sekaisin, ei pääse edellisistä äitipuolista ja sisaruksista yli ennenkuin uudet jo tulevat. lisäksi isä manipuloi minua vastaan, sanoo että lapsi ei saa ikävöidä, isää täytyy rakastaa enemmän ja sitten kaiken huipuksi isä laittaa lapsen vielä soittamaan kaikkein tuoreimmalle tyttöystävälleen ja sanomaan että rakastaa tätä ja samalla laittaa soittamaan minulle, eli äidille, että ei ikävöi minua ollenkaan ja että ei tarvitse tulla hakemaan isän luota pois. Ja nyt kun nainen on esitelty lapselle, ovat kuulemma jo eronneet. Lapsen isä on myöskin ollut sairaalahoidossa alkoholin aiheuttaman sisäelintulehduksen vuoksi (juuri ja juuri selvisi hengissä).

Lapsen isä soittelee minulle kännissä ja uhkailee, että tulee oven taakse, koska haluaa tietää onko minulla miehiä kotona. Kyselee lapselta jatkuvasti että käykö meillä miehiä ja lapsi tästä kovin ihmeissään. On täysin paranoidinen tämän minun miesasiani suhteen, joka ei hänelle edes kuulu. Olen itse luvannut ilmoittaa jos ja kun uusi mies ilmestyy, olen rukoillut ettei laittaisi lasta joka kerta piinapenkkiin, koska lapsi menee selvästi tästä sekaisin.

mainittakoon vielä, että minä olen alusta asti pitänyt yksin huolta lapsesta kun isä on ryypännyt ym ym ym ja siteemme on erittäin tiivis. Lapsi on todella tuskissaan siitä että ikävöi minua isällään, mutta ei saa sitä kertoa/ei saa siihen isältä mitään tukea.

Isä hyvin harvoin on selvinpäin tapaamisviikonlopun ulkopuolella, jotta tyttö voisi ottaa yhteyttä, en halua että tyttö joutuu keskustelemaan isänsä kanssa kun isä kännissä eikä puheesta saa mitään selvää. Suurimmaksi osaksi kun vastaan tytön isälle puhelimeen, keskittyy puhelu vain minun haukkumiseeni. Jollen heti vastaa, saan haukkumaviestejä (eli puhelimen vieressä pitäisi päivystää koko ajan). Mikään mitä teen ei ole hyvä.

Lapseni isä on käynyt oveni takana ja pääsi sisälle jolloin pahoinpiteli minua, tyttö nukkui, ei onneksi herännyt, tästä tein ilmoituksen poliiseille, joten siitäkin on todiste. On myös ollut syyttessä virkavallan väkivaltaisesta vastustamisesta.

Tähän asti olen antanut (siis vienyt ja kuskannut sekä itse kustantanut bensakulut) tyttöä isälleen tapaamissopimuksen mukaisesti, mutta nyt tytön oirehdinta on alkanut olla jo sitä luokkaa, että olen alkanut ajattelemaan että vaarannan itse lapseni hyvinvoinnin jos annan hänet isälleen. Olen jopa uhkasakon uhalla valmis rikkomaan tapaamissopimusta, koska isä tulee vaatimaan lastaan taas viikonlopuksi. Minua vain pelottaa todella paljon tytön hengen/terveyden vuoksi.

Vaikeata tästä tekee sen, että isä on aina selvinpäin kun luovutan lapsen eli onko minulla silloin oikeutta olla luovuttamatta lasta?

En todellakaan halua kieltää heidän tapaamisiaan/yhteydenpitoaan, mutta olen erittäin huolissani lapsen psyykkisestä hyvinvoinnista ja joka kerta pelkään, että jotain kamalaa tapahtuu ja se on minun vikani, koska tietoisena kaikista näistä mainitsemistani asioista olen lapsen sinne antanut.

Käytännön vinkkejä/saman kokeneita?

Miten edetään? Tietysti ensin yhteys lastenvalvojaan, mutta entäs sitten?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samainkuvallinen asema eli samat kuviot kun sulla mutta tyttö vaan käy mun pääle ja 8vuotiaasta kysmys

Vierailija
2/11 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvojaan pikemmiten yhteys. Vaikuttaa, että lapselle turvatonta nuo isän luona olemiset. Ei humalassa ja kovassa krapulassa oleva ole kykenevä hoitamaan 4-vuotiasta lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Kuullostaa erittäin ikävältä tilanteelta. Me olemme myös eronneet lapsen isän alkoholismin takia. Toistaiseksi isä tapaa lastaan vain päiväsaikaan ja välimme ovat hyvät. Tilanne on kuitenkin mutkikas ja pelkään, että hetken kuluttua mekin olemme samankaltaisessa tilanteessa.

Konkreettisia neuvoja minulla ei ole tarjota mutta tolkuttomasti sympatiaa. Kerää aina kaikki todistusaineisto mikäli sellaista on (tekstiviestit ym), ja laita paperille ylös kaikki tilanteet. Pelkästään totuus voi säikäyttää miehen kun tiukka paikka tulee, ja luopuu viikonlopuista. Onko isä humalassa noina viikonloppuina? Käyttäytyminen kuullostaa siltä. Jos on humalassa, tee lastensuojeluilmoitus.

Tiedän miten tuskaista on tapella alkoholistin kanssa näistä perusasioista. Ei lasten oikeuksilla siinä ole sijaa. Räjähtääkö jos sanot tytön olevan kipeä, väsynyt tms. Haluaako tyttö itse mennä isälleen? Tai jos menisi vain lauantaina yhdeksi yöksi. Siitäkin syntyy varmaan aika räjähdysaltis tilanne, jos yrittää vähentää tapaamisaikaa. Ota yhteys sinne lastenvalvojalle heti huomenna.

On ihan sairasta miten alkoholistin (tai varmaan jonkin muunkin mt-potilaan) päässä isyys on supertärkeää, mutta vain hänelle itselleen. Hänkin viitsii lopettaa juomisen siksi hetkeksi, koska on hyvä, osallstuva ja välittävä isä. Lapsesta tai sen kehityksestä viis.

Vierailija
4/11 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 20:14"]

Apua! Kuullostaa erittäin ikävältä tilanteelta. Me olemme myös eronneet lapsen isän alkoholismin takia. Toistaiseksi isä tapaa lastaan vain päiväsaikaan ja välimme ovat hyvät. Tilanne on kuitenkin mutkikas ja pelkään, että hetken kuluttua mekin olemme samankaltaisessa tilanteessa.

Konkreettisia neuvoja minulla ei ole tarjota mutta tolkuttomasti sympatiaa. Kerää aina kaikki todistusaineisto mikäli sellaista on (tekstiviestit ym), ja laita paperille ylös kaikki tilanteet. Pelkästään totuus voi säikäyttää miehen kun tiukka paikka tulee, ja luopuu viikonlopuista. Onko isä humalassa noina viikonloppuina? Käyttäytyminen kuullostaa siltä. Jos on humalassa, tee lastensuojeluilmoitus.

Tiedän miten tuskaista on tapella alkoholistin kanssa näistä perusasioista. Ei lasten oikeuksilla siinä ole sijaa. Räjähtääkö jos sanot tytön olevan kipeä, väsynyt tms. Haluaako tyttö itse mennä isälleen? Tai jos menisi vain lauantaina yhdeksi yöksi. Siitäkin syntyy varmaan aika räjähdysaltis tilanne, jos yrittää vähentää tapaamisaikaa. Ota yhteys sinne lastenvalvojalle heti huomenna.

On ihan sairasta miten alkoholistin (tai varmaan jonkin muunkin mt-potilaan) päässä isyys on supertärkeää, mutta vain hänelle itselleen. Hänkin viitsii lopettaa juomisen siksi hetkeksi, koska on hyvä, osallstuva ja välittävä isä. Lapsesta tai sen kehityksestä viis.

[/quote]

Ei ole ainakaan tiettävästi (en ole saanut kiinni) että olisi ollut humalassa tytön ollessa siellä. Muutoin olisin jo aikapäiviä sitten tehnyt lastensuojeluilmoituksen.

Tyttö menee mielellään isälleen, suurin syy tähän luultavasti on se, että siellä on myös lapsen siskopuoli miehen aiemmasta liitosta. Jos toinen lapsi ei mene isälleen, ei isä ota myöskään meidän tyttöä (mikä on myöskin ihan älytöntä), tytöllä ei ole kuulemma sitten mitään tekemistä (mitenköhän minä pärjään sen kanssa kahdestaan päivästä toiseen?). Mutta se millainen tyttö on tullessaan isältä, on joka kerta todella raskasta. Tyttö on kyllä kertonut että isällä on karseaa ja tyhmää ym. Eivät vietä aikaa kahdestaan koskaan, tyttö suurimmaksi osaksi leikkii siskonsa kanssa.

En enää edes yritä keskustella, koska kaikesta nousee aina ihan hirvittävä myrsky. Tapaamisajan vähentäminen aiheuttaa varmasti jotain sellaista, että taas joudutaan olemaan tekemisissä poliisien kanssa. Ex on nykyjään täysin armaamaton.

Viime kerrat hoisi tyttöjä kylkiluut murtuneena koska oli kaatunut kännissä keittiössään.....

Tämä on erittäin inhottava tilanne, en tiedä miten uskallan exälle sanoa etten aio antaa lasta sinne enää vknlopuksi. Ex myöskin vaatii puolia lapsen leluista luokseen, koska hänellä ei ole mitään. Hän myöskin haukkuu minua jollen pyydä tyttöä soittamaan hänelle pitkin viikkoa, ei itse pidä aktiivisesti yhteyttä, se on kuulemma minun tehtäväni...

Vierailija
5/11 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha provo.

Vierailija
6/11 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen isä on sitä mieltä, että hänen kuuluisi saada puolet lapsilisistä ja elatusavusta minkä kela maksaa. Eihän lapsi sitä kuluta, sehän syö sitä samaa kuin minäkin. Ja koska hänen asumiskulunsa on suuremmat kuin meidän, en minä sitä oikeastaan edes tarvitse. Yksi päivä kännissä väitti ettei lapsi 1v5kk tunne äitiään ja isäänsä, siksi hänen ei tarvitse säännöllisesti tavata häntä. Lapsellamme on vakiintunut lempinimi, mutta yksi päivä sitä ei saanut käyttää, hoki vaan että kuka se on. Alkoholistit on ihan mielipuolia, ja se on juuri se alkoholi mikä sen tekee. Normaali, mukavahko mies kun alkoholi ei ole vaikuttamassa. Aivan hullu kun juo ja on vielä ns. mukava juoppo ei tappele baarijonoissa tms.

Älä keskustele. Ilmoita. Hän tietää, että sinä määräät loppupeleissä.

Jaksamisia.

2.

Vierailija
7/11 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti oikea keino on tehdä  lastensuojeluilmoitus jos epäilet

että lapsen hyvinvoinyia jotenkin laiminlyödään huoltajan toimesta.

Vierailija
8/11 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi provo? Meinaatko ettei tän maan juopoille ole lapsia laisinkaan siunaantunut?

Vierailija
9/11 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu ei todellakaan ole provo vaan valitettavasti totisinta totta.

-ap-

Vierailija
10/11 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi herran jumala, muuta jo pois suomesta ja pelasta se lapsi.

Vierailija
11/11 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa pahalta. Alkoholisti ja narkomaani on juuri vahingollista seuraa lapselle jos lapsi on yksin tämän varassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi