Tarhasta kouluun. 2viikkoa yksin kotona???
Miksi järjestelmä on rakennettu niin että tarha loppuu heinäkuun lopussa ja koulu alkaa elokuun puolivälissä? No onhan se tietty vanhempien ihan oma valinta mihin ipanansa lykkäävät vai vahtivatko itse kotona mutta ihmetyttää se silti.
Minäkin tein itsekkään valinnan ja aloitin vasta uudessa työpaikassa joten en oikein voi olla heti lomaa anelemassa. Poika saa sitten olla yksinään kotona ja toivon että Huonojen Ideoiden Kerho ei aktivoidu...
Kommentit (65)
Meillä lapsi oli kesäkuun alussa kolme viikkoa urheiluseuran päiväleirillä ja nyt taas elokuussa toisen urheiluseuran leirillä. Ensimmäinen oli 8-16 välisenä aikana, toinen on vain neljä tuntia ja lapsen on itse sinne mentävä ja itse tultava sieltä kotiin. Silti parempi kuin ei mitään.
AP sinun olisi ollut mahdollista anoa päivähoito koulun alkamiseen asti t lto
Ei meidänkään kunnassa tulevat ekaluokkalaiset pääse hoitoon enää elokuussa. Jopa tulevien eskareiden hoito tapahtuu vieraalla (ei omalla tulevalla) koululla toimivassa kerhossa (esikoulut toimivat siis kouluilla).
Me olemme olleet niin onnekkaita, että olemme saaneet isovanhempien avulla ja omia lomia järjestämällä lapsille hoidon turvattua elokuun aluksi. Järjestelmä on silti mielestäni erittäin tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 15:52"]
Miksi järjestelmä on rakennettu niin että tarha loppuu heinäkuun lopussa ja koulu alkaa elokuun puolivälissä? No onhan se tietty vanhempien ihan oma valinta mihin ipanansa lykkäävät vai vahtivatko itse kotona mutta ihmetyttää se silti.
Minäkin tein itsekkään valinnan ja aloitin vasta uudessa työpaikassa joten en oikein voi olla heti lomaa anelemassa. Poika saa sitten olla yksinään kotona ja toivon että Huonojen Ideoiden Kerho ei aktivoidu...
[/quote]
Lapsi voi olla hoidossa sinne asti kun koulu alkaa. Meillä on poika pk:ssa tämän viikon. Ens ma ekaluokalle.
Espoossa ei ole mitään asiaa päiväkotiin elokuussa koulunsa aloittavilla. Ilmeisesti joissain kunnissa tosiaan vielä elokuussa päiväkotiin pääsee, mutta ei täällä. Esikoisen kanssa tämä tarkoitti hänelle ja pikkusiskolle varahoitoa heinäkuussa.
Mutta ap:n tilanteessa on jonkinlainen yllätysmomentti tapahtunut kesän aikana, jolloin tilanteeseen ei ole tullut varuduttua keväällä. Oletan että ap oli aikonut pitää lomaansa jostain heinäkuun lopulta alkaen. Mutta kun firma ilmoitti irtisanomisesta haki uutta työtä ja sai, mutta joutui aloittamaan heti. Tuossa tilanteessa ei paljoa sanella aloittamisaikaa tai lomapyyntöjä.
AP ei ole vastannut tiedusteluihin milloin tieto tästä tuli, mutta on kuitenkin ehtinyt selvittää että päiväkoti ei hoida.
Tällöin vaihtoehdoiksi jää:
- joku sukulainen
- elokuussa on eri tahojen leirejä (ainakin isoissa kaupungeissa) mutta onko vapaita paikkoja
- luokkakaverin tms vanhempi ottaa omansa seuraksi (voisi sopiakin kotiäidille)
- palkkaa hoitaja esim laittamalla lappu lähikaupan seinälle. Saattaisi kiinnostaa 15-17 vuotiasta.