Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kukaan voi olla raskaana "tietämättään"?

Vierailija
04.08.2013 |

Koska vauvan liikkeet tuntuvat jo tosi aikaisessa vaiheessa 16~20 viikon tienoilla.

Kuinka nämä muka tietämättään raskaana olevat selittävät vauvan liikkeet?

Vaikka olisi esim. kuinka läski, niin tunteehan sen kun vauva alkaa pyörimään ympäriinsä ja potkii joka suuntaan. Ei niitä vauvan liikkeitä voi selittää millään ilmavaivoilla. Ne on kuitenkin sen verran voimakkaita.

Sama myös, kun vauva vaihtaa esim. asentoaan kyljeltä toiselle, niin siinä samalla myös äidin "maha liikkuu". Eli joskus vauvamaha on äidin vasemmalla puolella, joskus oikealla. Eli vatsa on täysin toispuoleinen. Siis sen vauvan nyrkit ja jalat voi kädelläkin tuntea, kun vauva potkii tai nyrkkeilee. Nehän tuntuvat ja näkyvät möykkyinä käteen.

Paskapuhetta tuo, että "olikin tietämättään yllättäen raskaana".

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, jos on oikeasti läski ihminen, niin voin vaan kuvitella, että minkälaiset ilmavaivat niillä on. Taitaa siis mennä toi vauvan liikuskelu ilmavaivojen piikkiin.

Vierailija
2/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Discoveryn TLC:ltä tuli sarja aiheesta. Että kyllä sitä tapahtuu. En usko, että se oli keksittyä. Harvinaista toki. Osalla oli jo ennestään lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen usein säikähtänyt että enhän vaan ole raskaana kun vatsassa kuplii niin oudosti. En ole ollut.

Enkä kyllä muista että mä olisin nyt ihan kovin aikaisessa vaiheessa kovinkaan paljon potkuja raskauksissa tuntenut, vaikka olin todella laiha ja vatsakin poikkeuksellisen pieni, eipä kyllä vauvatkaan isoja olleet.

Vierailija
4/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satavarmasti en ole raskaana ja silti tuntuu silloin tällöin samanlaista kuin vauvan liikkeet. Mites tämän selität?

Vierailija
5/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkeiden tunteminenhan on tosi yksilöllistä. Monet ovat kertoneet, että ovat loppuun asti tunteneet vain joitain hentoja muljumisia. Riippuu vauvan persoonasta, istukan sijainnista jne.  Ei niitä hentoja liikkeitä välttämättä noteeraa, jos ei keskity niitä kuulostelemaan.. Varsinkin, jos mahalla on tapana muljua muutenkin.

Luulisin, että suurin osa niistä, joille lapsi syntyy täytenä yllätyksenä, ovat kuitenkin vähän erikoisia tapauksia (esim. päihteiden väärinkäyttäjiä), jotka muutenkin ovat pihalla todellisuudesta. Poikkeuksiakin on, sitä en sano.

Vierailija
6/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan silloin on kyseessä enemmän psyykkinen puoli. Jos ei halua olla raskaana ja jollain tasolla tajuaa kuitenkin olevansa, mutta ei halua myöntää sitä itselleen eikä päästää asiaa tietoisuuteensa.

Vierailija
7/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut päähäsi, että kaikki vauvat pyörivät, potkivat ja nyrkkeileivät?

Esikoiseni oli erittäin vähäliikkeinen. Minulla ei ollut myöskään mitään raskausoireita (pahoivointi jne). Olen myös ylipainoinen. Jos kuukautiset eivät olisi jääneet pois, en olisi tiennyt olevani raskaana.

Sain myös liikkeiden seurantaohjeet. Minusta vaatimus 10 liikettä tunnissa oli kohtuuton. Ei minun vauvani siihen päässyt juuri koskaan. Viimeiset kolme viikkoa vauva oli käytännöllisesti katsoen liikkumaton.

Niinpä sitten 39+5 vauva todettiinkin kuolleeksi. Oli ollut kuolleena on ainakin pari päivää. Siitäkös alkoi ihmettelyt : ETKÖ SINÄ HUOMANNUT, ETTEI SE LIIKU? No toki huomasin, mutta miksi minun olisi pitänyt sitä ihmetellä, kun se oli vauvan normaaliolotila?

Tällä perusteella uskon, että on täysin mahdollista, että joku on tietämättään raskaana.

(Seuravaat vauvani ovatkin sitten liikkuneet enemmän, mutta kun tuo oli eka, niin en tiennyt miten niiden kuuluisi liikkua. )

Vierailija
8/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa ruoka tekee samanlaisia oireita kuin vauva ja vatsakin on pömppö, vaikka olen muuten normaalipainoinen. Multa on joskus kysyttykin, että oletko raskaana....pahoinvointiakaan minulla ei ole ollut juurikaan, alkuraskaudesta niin vähän, että se menisi normaalista vatsataudista. Kuukautiset jäivät pois, mutta kaikilla ei kuulemma nekään jää. 

Vierailija
9/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko olla viimeisillään raskaana tajuamatta sitä itse?

Onhan ne kuukautisetkin jääneet pois? Joillekuille voi kuukautiset tulla satunnaisesti, muttei kai koko raskauden ajan? Joka kuukausi koko raskauden ajan?

Ja jos siellä kohdussa kasvaa 3-4 kg painoinen vauva, niin en todellakaan usko, etteikö sitä huomaisi. Vaikka olisi mikä läski, niin kai tuonkokoisen liikkeet huomaa.

Paskapuhetta nämä "yllätysraskaudet": tyyliin vatsaan koski ja tulikin vauva.

Vierailija
10/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://pientaaskellusta.blogspot.fi/

tuon blogin kirjoittaja (on muuten eräs tuttuni) sai tietää olevansa raskaana vasta 2 tuntia ennen lapsen syntymää. Itse tosin kun kyseisen ihmisen näin silloin kun oli viimeisillään raskaana, niin epäilin että onko paksuna (maha oli semmoinen "pysty"), mutten tohtinut kysyä sillä facebookissakaan ei mitään tietoja raskaudesta näkynyt.

Vierailija
11/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa olla tosi hiljainen ja huomaamaton vauva, jos ei mitään merkkiä anna itsestään. Sen täytyy olla varsin voimakasta tuo psyykkinen torjunta, että sulkee raskauden mahdollisuuden niin tehokkaasti mielestään. Luulisin, että jonkinlainen torjunta onnistuu juurikin viikoille 15-20, olettaen, ettei ole alussa mitään pahoinvointia tms. alkuraskauden oireita. Tuosta puolivälistä eteenpäin on taas niin mahdotonta olla tietämättä odotuksestaan, että ei voi olla ihan kaikki muumit laaksossa, jos ei jo ala huomata. Johan raskaus näkyy tuossa vaiheessa muillekin, ellei ole merkittävän lihava valmiiksi. 

Vierailija
12/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla vuotoa koko raskauden ajan silloin, kun kuukautisten pitäisi tulla. Ja monilla naisillahan kuukautiset eivät ole säännölliset muutenkaan.

Vierailija
13/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä hyvä ystävä sai tietää olevansa raskaana, kun laskettuunaikaan oli kuukausi. Hoikka nainen, joka näytti vain siltä, että oli tullut muutama kilo puolen vuoden aikana vatsan seudulle. Kuukautisetkin loppu vasta tuohon aikaan, ja luuli raskauden olevan alussa. Että vissiin sitä ei huomaa noita muille "niin selviä oireita", jos vilpittömästi luulee, ettei raskaus ole mahdollinen :)

Vierailija
14/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 13:07"]

Siis voiko olla viimeisillään raskaana tajuamatta sitä itse?

Onhan ne kuukautisetkin jääneet pois? Joillekuille voi kuukautiset tulla satunnaisesti, muttei kai koko raskauden ajan? Joka kuukausi koko raskauden ajan?

Ja jos siellä kohdussa kasvaa 3-4 kg painoinen vauva, niin en todellakaan usko, etteikö sitä huomaisi. Vaikka olisi mikä läski, niin kai tuonkokoisen liikkeet huomaa.

Paskapuhetta nämä "yllätysraskaudet": tyyliin vatsaan koski ja tulikin vauva.

[/quote]

Mulla oli kuukautiset niin epäsäännölliset, ettei laskettua aikaakaan saatu selville muuten kuin ultralla. 

Vierailija
15/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt pari uikkari kuvaa viimeisillään raskaana olevista pitkäselkäisistä naisista, joissa raskaus ei näy oikeastaan mitenkään. Vauvamaha ei ole pullahtanut eteen vaan taakse kallistunut kohtu on kasvanut selän puolella ylöspäin. Vyötärölle on tullut vain vähän paksuutta lisää, samat lantiofarkut mahtuvat kuin ennenkin.

Tähän vielä edessä oleva istukka, rauhallinen vauva ja koko raskauden ajan jatkuvat vuodot, niin mistäs huomaa?

Vierailija
16/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri sai tietää olevansa (olleensa) raskaana, kun synnytti kotinsa vessaan. Yli 10 vuotta yrittänyt raskautua. Tutkimusten perusteella ei pitänyt voida tulla raskaaksi. Odotteli jo vaihdevuosia alkavaksi. Oli hyvin ylipainoinen. Kyseisestä synnyttäjästä oli aikoinaan juttua myös iltapäivälehdissä.

Vierailija
17/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 13:10"]

Kyllä saa olla tosi hiljainen ja huomaamaton vauva, jos ei mitään merkkiä anna itsestään. Sen täytyy olla varsin voimakasta tuo psyykkinen torjunta, että sulkee raskauden mahdollisuuden niin tehokkaasti mielestään. Luulisin, että jonkinlainen torjunta onnistuu juurikin viikoille 15-20, olettaen, ettei ole alussa mitään pahoinvointia tms. alkuraskauden oireita. Tuosta puolivälistä eteenpäin on taas niin mahdotonta olla tietämättä odotuksestaan, että ei voi olla ihan kaikki muumit laaksossa, jos ei jo ala huomata. Johan raskaus näkyy tuossa vaiheessa muillekin, ellei ole merkittävän lihava valmiiksi. 

[/quote]No kun ei näy. Mä olin ennen raskautta n. 50-kiloinen, ja synnärilläkin lääkäreitä myöten huomauttelivat erittäin pienestä vatsasta, vaikka kiloja tulikin yli 20. Veikkaan että oudommat eivät olisi tajunneet loppumetreilläkään, mutta toki lähipiiri tiesi mun olleen aina luurangonlaiha.

Vierailija
18/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tuttavaani oli raskaana tietämättään. Toinen ihmetteli, ettei vaan palaudu synnytyksen jälkeen ja mietti, pitäisik alkaa jokin tehokas liikuntamuoto. - No hän sitten kuitenkin teki raskaustestin ja hups, yhdestä kerrasta oli tärpännyt. Nainen ehti olla raskaana tietoisesti 2 kk, sillä vauva syntyi ennenaikaisena. Tällä kuopuksella ja esikoisella ikäeroa 11 kk. - Toinen ihmetteli, mikä on, kun maha turpoaa ja meni lääkäriin varmana, että sairastaa jotakin tautia, no raskaanahan hän oli.

Vierailija
19/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tainut dissosiaatiosta kuulla mitään...

Vierailija
20/35 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 14:14"]

Toinen ihmetteli, ettei vaan palaudu synnytyksen jälkeen ja mietti, pitäisik alkaa jokin tehokas liikuntamuoto. - No hän sitten kuitenkin teki raskaustestin ja hups, yhdestä kerrasta oli tärpännyt. Nainen ehti olla raskaana tietoisesti 2 kk, sillä vauva syntyi ennenaikaisena. Tällä kuopuksella ja esikoisella ikäeroa 11 kk.

[/quote]

Veikkaan että suurin osa tietämättään raskaanaolevista on juurikin näitä ehkäisyn kanssa tupeksijoita.