paljon käytätte kuussa itseenne?
siihen ei tietenkään lasketa ruokaa, asuntoa, ym. välttämättömyyksiä. Eli paljon käytätte kuussa itseenne, ei-niin-välttämättömyyksiin? Mihin rahat menevät?
Itse tunnen huonoa omatuntoa jos ostan itselleni jotain (kyseenalainen lapsuus takana). En voinut ostaa joitain vuosia sitten edes vaatteita uusina omatuntoni takia. Nykyisin olen yrittänyt harjoitella itseni hemmottelua... :)
Kommentit (20)
Kynsihuolto, kampaaja, vaatteita, laukkuja, kenkiä..yms. Kyllä sitä menee keskimäärin 250€kk.
Mieheni tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä, ostan omista rahoistani ruokia kaupasta (ja mies maksaa ravintolaillalliset) mutta omaan hemmotteluun jää loput eli periaatteessa voin laittaa noin reilut paritonnia omiin juttuihin. Ostelen toki hänelle usein vaatteita ja hän ostelee minulle laukkuja ja koruja, ja maksaa myös minun shoppailumatkat :) Ihanaa kun on noin antelias mies, exä oli tosi pihi ja osteli itselleen vain jotain tuunausautojuttuja ja musiikkilaitteita.
PS. Meillä ei ole lapsia.
En osaa sanoa, en ole vielä päässyt käymään siellä...
Podetteko huonoa omatuntoa itseenne käytetyistä rahoista? Minäkin siis tienaan omat rahani mutta lapsuuteni kokemus siitä etten ansaitse mitään aiheuttaa tunnontuskia.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:17"]
14 euroa. Muutaman kerran kuukaudessa ostan viiniä minulle ja miehelleni, viikonlopun ruualle.
[/quote]
ei kosmetiikkaa? vaatteita?
ap
Helposti menee 200-600e ja menisi enemmänkin jos olisi varaa. Siis sellaisiin kahvilakäynteihin, vaatteisiin ja kenkiin, kosmetiikkaan, elokuviin, kirjoihin, levyihin jne. Tässä kuussa on mennyt jo 230e vaatteisiin. Ja kyllä, omatunto soimaa välillä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:24"]
Podetteko huonoa omatuntoa itseenne käytetyistä rahoista? Minäkin siis tienaan omat rahani mutta lapsuuteni kokemus siitä etten ansaitse mitään aiheuttaa tunnontuskia.
ap
[/quote]
Harvemmin poden ja nekin ovat sitten vain hetkellisiä ajatuksia. Saatan ajatella jostain ostoksesta, että olikohan tämä nyt tarpeellinen ja sitten mietin miten ihana se on. Omnatunto varmasti soimaisi jos ei olisi varaa.
t. se noin 250e kk itseenä
En osta juuri mitään itselleni. Jotkus halvat rintsikat tai kengät tai vaatteen (yleensä kirpparilta) parin kk välein. Ja meikkejä täydennän kans parin kk välein. Ehkä noin 25e/kk?
Me ollaan vaan "duunareita". Ja halutaan asua omassa talossa. Oma valinta siis. :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:29"]
En osta juuri mitään itselleni. Jotkus halvat rintsikat tai kengät tai vaatteen (yleensä kirpparilta) parin kk välein. Ja meikkejä täydennän kans parin kk välein. Ehkä noin 25e/kk?
Me ollaan vaan "duunareita". Ja halutaan asua omassa talossa. Oma valinta siis. :)
[/quote]
Kunpa olisi tuollainen itsehillintä :) eikö ole mielitekoja?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:17"]
14 euroa. Muutaman kerran kuukaudessa ostan viiniä minulle ja miehelleni, viikonlopun ruualle.
[/quote]
En ole vissiin neljään vuoteen ostanut itselleni vaatteita. Saan niitä siskoltani, jolla on sama maku kuin minulla ja taipumus ostaa niitä aivan liikaa.
No ripsivärin ostan ehkä kerran vuodessa, halvimman mahdollisen. lapseeni menevät kaikki rahani ( ei ole mieheni lapsi ja en tahdo hänen luulevan, että olen kanssaan rahan vuoksi, joten en halua hänen maksavan meidän menojamme, suhde on melko tuore)
ei kosmetiikkaa? vaatteita?
ap
[/quote]
Tulipas hassusti nyt tuo vastaus. Mutta kolme keskimmäistä riviä siis oli se vastaus
12
Käytän tosi vähän itseeni rahaa, lähinnä muutama euro kuussa menee syötävään, eli muutamaan karkkipussiin.. Harvoin ostan meikkejäkään, kampaajalla käyn ehkä neljä kertaa vuodessa ja vaatteita ostan kun on pakko tai eteen tulee asiallista. Tosin silloin ostan aika laadukasta niin ne käyvät pitkän aikaa. Viimeisen puolen vuoden aikana on ihan vain mulle mennyt rahaa ehkä keskimäärin alle 50 e kuussa, joskus kuussa saattaa mennä vain 10-20 e, joskus se 100e jos ostan housut ja muut normaalit vaikka. Lapsia on kolme. :)
Vaatteita ostan muutaman kerran vuodessa, kampaajalla käyn maksimissaan 3 kertaa vuodessa. Sen sijaan rintsikat ostan aina pienistä erikoisliikkeistä, mutta liivit kestävätkin helposti sitten pari vuotta. Meikkejä joudun ostamaan lisää noin kahdesti vuodessa (matte-mousse, puuteri, poskipuna).
Tämä ei ole taloudellinen valinta. Käytän paljon rahaa sisustukseen, koska se vain on lähempänä sydäntäni. Tällä ulkonäöllä taas... Sanotaan näin, että jos talosi pysyisi hädin tuskin pystyssä, et olisi huolissasi rumista tapeteista. En siis oikein osaa innostua kauniista vaatteista tai koruista.
Kuussa käteen jää noin 1900€ josta välttämättömyyksiin menee 700€ ja loput menee minuun tai säästöön, vähimmäissäästö on 200€ se menee suoraan tililtä.
Tippaakaan en kadu yhtään itseeni sijoitettua senttiä.
Kaljaan menee pari sataa euroa. En panosta itseeni muuten.
ps. olen nainen
Budjetissani on 300 euroa käyttörahaa kuussa harrastusmenoihin, ulkona syömiseen ja juomiseen, vaatteisiin ja muuhun henkilökohtaiseen kulutukseen. Lisäksi laitan pari sataa syrjään matkoja ja muuta myöhempää kivaa varten. En ymmärrä, mihin muuhunkaan rahat laittaisin kuin oman elämänlaatuni parantamiseen. Lapsia ei ole, ja puoliso ansaitsee itsekin rahaa.
Ei mene paljon mitään, tamponit, siteet, halvimmat perheshampoot / hoitoaineet ja perusvoide apteeksista ihonhoitoon. Mies on joskus todennut että olen kaikkia nais-stereotypioita vastaan sen suhteen kuinka vähän kulutan itseeni. Kaikki kengät ja vaatteet hankin kirppikseltä.
Budjetissani on 300 euroa käyttörahaa kuussa harrastusmenoihin, ulkona syömiseen ja juomiseen, vaatteisiin ja muuhun henkilökohtaiseen kulutukseen. Lisäksi laitan pari sataa syrjään matkoja ja muuta myöhempää kivaa varten. En ymmärrä, mihin muuhunkaan rahat laittaisin kuin oman elämänlaatuni parantamiseen. Lapsia ei ole, ja puoliso ansaitsee itsekin rahaa.
Erittäin vaikea sanoa. En osta kosmetiikkaa enkä vaatteita kuukausittain, en käy salilla tms. en käytä kampaajaa, hierojaa, kosmetologia. Olen niin stressaantunut raha-asioista, että olen luopunut kaikesta tuollaisesta. Itselleni ostan lähinnä suklaata kerran-pari kuussa (ehkä 6€ yhteensä), nicorettea menee kuussa 1-2 pakettia (á 9€) stressitasosta riippuen. Lisäksi tilaan yhtä lehteä ja ostan satunnaisesti kirjoja, joten ehkä tuhlaan itseeni keskimäärin 20-30 € kuussa. Huonoa omaatuntoa poden jo noistakin.