Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmiset siis tekee mökeillä koko kesän? Kerro sun tyypillisestä mökkipäivästä tai -viikosta

Vierailija
10.08.2020 |

Ihan aidosti siis tämä kysymys. Mitä siellä oikein tehdään, etenkin jos vietetään koko kesä, tai ainakin pidempiä aikoja putkeen? Onko jatkuva työleiri, minkä työn hedelmistä sitten iltaisin väsyneenä nautitaan vai mikä se juju on? Vai ihan vaan nollausta kaikesta ja reikäverskoissa kulkua?

Emme omista mökkiä eikä perheellä ollut mökkiä, ja harvat kutsut kavereiden mökeille on aina tiivitä visiittejä ja lapsiperheiden hulinaa eikä varmaan anna todellista kuvaa mökkeilystä. Valaiskaa mua, millainen teidän tyypillinen mökkipäivä tai viikko on?

Alkanut keski-ikäistä tämäkin optio kiinnostaa, mutta en tiedä jaksaisinko ihan hahmotonta aikaa vaan jossain keskellä ei mitään.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännetään niin päin, että mitä teet kotonasi?

Mitä haluaisit tehdä vapaa-ajallasi?

Vierailija
2/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käytännössä syö ja juo. Aamu alkaa herkullisella aamupalalla. On munat, pekonit, vohvelit jne. Sen kanssa kahvia, tuoremehua ja proseccoa tottakai. Sitten joku pieni puuhastelu, vaikkapa nyt polttopuiden teko. Siinä kaverina olut/siideri. Siitä sitten ruoan laittoon. Tehdään viimoisen päälle hyvät safkat. On kantarellikeittoa alkupalaksi, itse savustettua nieriää pääruoaksi ja itse tehty mustikkapiirakka vaniljavaahdolla jälkkäriksi. Juodaan jotain hyvää viiniä ja kahvin kanssa konjakit. Siitä saunan lämmittämiseen ja lämmitystömpsyt yrttiviinasta. Sillä eihän se muuten syty. Saunalle kiuasmakkaraa juustolla ja olutta/siideriä kitusiin. Siitä vasta sitten lähdetään varsinaisen iltapalan laittoon. Grilliin ribsejä, wingsejä ja pekonisieniä. Kyytipoikana joku hyvä valpolicella. Iltapalan yhteydessä korkataan vielä joku ginipullo, kun pitää pelata Aliasta tai vastaavaa.

Sitä se on mökkielämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No käytännössä syö ja juo. Aamu alkaa herkullisella aamupalalla. On munat, pekonit, vohvelit jne. Sen kanssa kahvia, tuoremehua ja proseccoa tottakai. Sitten joku pieni puuhastelu, vaikkapa nyt polttopuiden teko. Siinä kaverina olut/siideri. Siitä sitten ruoan laittoon. Tehdään viimoisen päälle hyvät safkat. On kantarellikeittoa alkupalaksi, itse savustettua nieriää pääruoaksi ja itse tehty mustikkapiirakka vaniljavaahdolla jälkkäriksi. Juodaan jotain hyvää viiniä ja kahvin kanssa konjakit. Siitä saunan lämmittämiseen ja lämmitystömpsyt yrttiviinasta. Sillä eihän se muuten syty. Saunalle kiuasmakkaraa juustolla ja olutta/siideriä kitusiin. Siitä vasta sitten lähdetään varsinaisen iltapalan laittoon. Grilliin ribsejä, wingsejä ja pekonisieniä. Kyytipoikana joku hyvä valpolicella. Iltapalan yhteydessä korkataan vielä joku ginipullo, kun pitää pelata Aliasta tai vastaavaa.

Sitä se on mökkielämä.

Melkoiset viinavarastot teillä mökillä.

Vierailija
4/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on mökkielämä.

No melkoiset ja melkoiset. Onhan siellä baarikaappi jota koko kesän ajan täydennetään. Ja oluet ja viini tuodaan mukana sitten joka kerta kun sinne mennään. Ei se sen kummallisempaa ole.

Vierailija
5/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kesänä on vietetty aika paljon aikaa mökillä. Normi nurmikonleikkuu (vähän nurmea, kunttaa jne enempi) viljelysten hoito (kastelu jos ei sade hoida ja satunnaiset rikkaruohot pois) ja siihen sit grillailut, saunanlämmitykset ja pienet huoltohommat päälle. Muutaman kerran kesässä polttopuiden pilkkomista ja tänä kesänä remppasin vierasmökin (2-3 päivää meni).

Joskus päivä menee ihan vaan löhöillessä tai rapuilla istuskellen. Joskus tarvii tehdä enemmän, joskus jopa kaipaa sitä tekemistä. Nyt oon kyllä poiminut marjojakin useana päivänä. Mökistä voi tehdä ison työleirin mut me ei haluttu sellasta. Meillä esim juokseva vesi sisälle, sähköt ja astianpesukone.

Vierailija
6/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olin vasta viikon mökillä. Korjasin pari katiskaa ja pistin ne pyyntiin. Katiskalla nousi ahventa ja niitä sitten savusteltiin ruuaksi. Putsasin ja huolsin pari moottorisahaa, jonka jälkeen harvensin tontilta yhden nurkkauksen risukot. Asensin pari riistakameraa ja testasin niiden toimivuuden. Mökillä menee aika suuri osa ajasta arkirutiinien pyörittämiseen, kun vedet lämpiää puilla padassa ja vesikin on kannettava hetteestä.

Monelle toimistotyöntekijälle on kivaa vaihtelua kun saa tehdä ihan oikeita töitä ja ehkä siinä on sellainen pieni hyvän olon tunne siitä kun pyydystää itse ruokansa ja valmistaa sen ilman kaikkia kaupungin elämää helpottavia asioita, kuten ilman sähköä.

Itselleni mökki on kyllä ensisijaisesti tukikohta metsästyskauden aikana ja silloin olen siellä kuukauden. Tämä muu on vain sitä että pidetään paikat kunnossa.

Vierailija
7/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi mökki, nauttisin luonnonrauhasta ja touhuilisin kasvimaan, polttopuidrn yms. askareiden kanssa.

Tekisin retkiä metsään.

Minulla on myös harrasteita, joissa on hyvä olla valosaasteen(tähtiharrastus) ja sähköisten häiriöiden(radioharraste) ulottumattomissa., joten myös aika kuluisi talvellakin piilopirtissä

Vierailija
8/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tavallinen viikko mökillä alkaa ryyppäämisellä. Sitten joka päivä ryypätään. Kaljaa ja viinaa. Ja saunotaan ja grillataan makkaraa. Ja se päättyy ryyppäämiseen.

Muita kysymyksiä?

Vierailija
9/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on mökkielämä.

Ja ruoka.

Vierailija
10/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aurinkoa. Teen ruokaa/mieheni tekee. Meillä kaksi lasta. Venettä ei ole.

Vierailija
11/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei eli kerron vaikka tästä mökkipäivästä.

Aamusella pannukahvit (meillä mökillä ei kahvinkeitintä) ja aamupalasta. Siitä sitten menimme järvelle tarkistamaan katiska ja hieman onkimista. Tuli hyvänkokoisia ahvenia ja iso hauki.

Seuraavaksi kyläkauppaan täydentämään jääkaappia. Sitten takaisin mökille ja päiväkahvit ja pienet päiväunet.

Nyt aamulla saadut kalat savustumassa ja uudet perunat tulilla. Ruuan jälkeen pientä touhuamista ja saunan lämmitystä. Illemmalla vielä grillataan jotain ja nautitaan pullo valkkaria ja nautitaan hämärtyvästä kesä-illasta.

Vierailija
12/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla nukutaan pitkään ja sitten syödään aamiaista. Päivällä käydään kyläkaupassa jos on tarvetta. Muuten sään salliessa minä purjehdin ja vaimo lukee, kuuntelee äänikirjoja tai surffaan netissä. Sitten grillataan ja lämmitetään savusaunaa. Syödään, saunotaan, uidaan ja nautitaan virvokkeita.

Aika usein istutaan iltaa mökkinaapureina olevien serkkujen kanssa tai meillä on vieraita.

Vierailija
13/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hirveältä, onneksi ei ole mökkiä. Tuohon kun vielä lisää hyttyset ni avot🤮

Vierailija
14/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on mökkielämä.

Eli mökillä on oltava kännissä, että siellä jaksaa olla.

Vierailija
15/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on mökkielämä.

Minusta tuossa ennemminkin ylensyötiin kuin juotiin.

Vierailija
16/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan luontokuvausta ja muutenkin tykkään ulkoilla ja kuljeskella metsässä. Tähän aikaan vuodesta tietty poimin marjoja ja sieniä. Metsässä ja ulkoillessa siis kuluu suurin osa ajasta. Hellepäivinä uinti ja pihalla hengailu. Sadepäivinä luen, piirrän, teen käsitöitä. Lisäksi välillä pikkuhommia kuten nurmikonleikkuu, polttopuiden teko, saunan lämmitys, huussin tyhjennys ym. Ruokana sellaista, mistä on mahdollisimman vähän vaivaa, en ole mikään intohimoinen kokki.

Minulle on tärkeää, ettei mökki ole työleiri, vaan siellä voi rentoutua ja nauttia luonnosta omassa rauhassa. 

Vierailija
17/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hirveältä, onneksi ei ole mökkiä. Tuohon kun vielä lisää hyttyset ni avot🤮

Samat fiilikset. Eikä vaan hyttyset vaan myös mäkäräiset ja hirvikärpäset. Viihtyisin mökillä ehkä max 5 tuntia.

Vierailija
18/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun pitkään, teen vähän jotain piha/mökkihommia, syön lounasta, otan päikkärit, sitten päivällinen grillissä, istuskelua terdellä, saunomista ja uintia. Sitten sänkyyn lukemaan hyvää kirjaa. Välillä täytyy käydä kaupassa.

Vierailija
19/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppu kaverin kanssa: Kaadoimme yhden pystyynkuolleen petäjän polttopuiksi.  Noukimme 

mustikoita ja kävimme ongella.  Syötiin kevyesti ja saunottiin. Paistoimme makkarat saunan kiukaassa.

Sunnuntaina noukimme taas vähän marjoja ja keräsimme sieniä.

Jouten ollessa kuuntelimme radiota ja ratkoimme ristikoita.

Tänään aion ajaa pienen nurmikkomme.

Vierailija
20/84 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi laulu kertoo enemmän kuin tuhat kirjaa.

Jos nyt tiivistäisin kesäloman mökkielämän kaikkialle suomessa tähän:

Aamu alkaa a:lla ja ilta päättyy a:han.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä