Voiko vedellä laimennettua punaviiniä antaa lapsille?
Ollaan mökillä ja täällä ei ole muuta juotavaa kuin punaviiniä ja vettä. Kauppaan päästään vasta illalla. Lapset haluaisivat kovasti mehua, voinko antaa punaviiniä jos laimennan sitä paljon vedellä?
Kommentit (28)
Lapset varmaan tykkäävät ihan hulluna laimennetusta punkusta...
Nythän on vadelma-aika, pistä ne muksut keräämään vadelmia ja teette sitten vadelmavettä.
Hyvin voi antaa. Sekaan ripaus sokeria ja herkkujuoma on valmis😊
Voi antaa, ei kannata antaa.
Periaatteessa se on kiellettyä ihan laissakin.
Kovin pienen lapsen kohdalla ihan käytännössäkin jopa siinä määrin että rangaistus kolahtaa.
Ei voi. Lapsen maksa ei kestä alkoholia ollenkaan. Ei edes laimennettua.
Veikkaan, että juovat mielummin vettä... Joku jo ehdottikin marjoja sinne joukkoon, todennäköisesti se olisi lapsille mieluisampaa.
Maistapa ensin itse ja mieti sitten, onko se niin hyvää että lapset sitä mehunkaipuussaan joisivat.
Kyllähän ne esim. Espanjassa antavat.
Eli voi.
joo; 1 osa punaviintä, 999 osaa vettä: turvallinen sekoitus eikä pilaa vielä veden makua
Vierailija kirjoitti:
Nythän on vadelma-aika, pistä ne muksut keräämään vadelmia ja teette sitten vadelmavettä.
Eikö se sitten ole vadelmamehua?
Meillä taas ei ole kotona muuta juotavaa kuin isän jaloviinapullo ja vettä tulee hanasta. Lapset kinuavat Pommacia, mutta seuraaviin sossun tukiin on vielä pitkä aika. Voinko laittaa jalkkaria väriksi, jos laimennan sen sitten vedellä? Miksen?
Itävallassa myös laimensivat punkkua lasten juotavaksi. Ei ne silti sitä juoneet, paikallisetkaan. Kyllä se alkoholi maistuu siitä huolimatta ja haisee ennenkaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Entisaikoihin olut olu turvallisempaa juotavaa kuin vesi ja sitä joivat myös lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikoihin olut olu turvallisempaa juotavaa kuin vesi ja sitä joivat myös lapset.
Niinpä.
Kotikaljaa ja sahtia on Suomessa juotu iät ja ajat.
Keskiajalla oli sivistyneissä valtioissa mead (jonkun sortin sima) ja viini yleistä juotavaa. Eivät vielä älynneet, ettei kaikki vesi sovi juotavaksi.
Sun lapset haluaa sitä mehua koska lapset tykkää sokerista. Sun mökkilaatikkoviinisi ei maistu mehulta vaikka kuinka laimentaisit. Voit laimentaa niin paljon että alkoholiprosentti on jotain vappusiman luokkaa ja siltikin ne vaatis sitä mehua kuitenkin.
Opetat nyt vaan niille sitä kärsivällisyyttä ja ehkä myös että vesi on itsessään janojuoma, ei mehu.
Se jatkuva lisäaine- tai sokerimössömehujen litkiminen pilaa hampaat, opettaa lapsille makeanhimon, rikkoo kehon kyvyn ymmärtää mikä on makeaa ja saa täyspainoset välipalat kuten hedelmät maistumaan ihan laimeilta ja paskoilta.
Mun vanhemmat tarjosivat mulle lapsena viiniä veteen sekoitettuna. Itse asiassa aikuisena oon sitä vähän ihmetellyt! Miksi eivät voineet vaan sanoa, että tämä ei sovi lapsille. Mutta mistään suurista määristä ei kyllä ollut kysymys. Vaan tyyliin lasi vettä ja sinne pari teelusikallista viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikoihin lapsia myöskin tehtiin kymmenen, koska osa niistä kuoli "johonkin". Yllätys yllätys osa niistä kuolemista oli syöpiä, myrkytyksiä ja muita.
Tää on taas tää surkea "kyllä minuakin hakattiin lapsena ja kiva ihminen olen"-tason argumentti joka täällä pyörii päivästä toiseen. Joo, ehkä joit iskän kiljua veden sijasta lapsena ja joo, ehkä sua vedeltiin remmillä naamalle aina kun sanoit äidin käskyihin että "ei huvita", se ei tarkoita että olet automaattisesti hyvä tyyppi vain koska olet edelleen elossa. Moni näin kasvanut on vaan laittanut sen lapsiin kohdistuvan väkivallan eteenpäin tukkapöllyn ja muun omasta mielestään "harmittoman" muodossa. Olette itse sokeita omille vioillenne kuten kaikki ihmiset. Se että itse vedit kiljua ja säilyit hengissä vaikka sun veljet kuoli, ei tarkoita että voit antaa 12-vuotiaalle kotikaljaa.
Alkoholi on turhaa. Viinissäkin se terveysvaikutus ei johdu siitä alkoholista, vaan kaikesta muusta. Humala on myrkytystila, josta maksaa darran muodossa. Keho joutuu käsittelemään alkoholin myrkkynä, koska se on sellainen, ja rasittaa aina elimistöä. Samoin kuin vaikkapa tupakanpoltto: on mahdollista että elät 70-vuotiaaksi eikä koskaan tule muuta kuin pikku kröhää. Mutta on myös mahdollista että se eka tupakka aiheuttaa syövän. Syöpä nyt vaan on sellainen että se on lähinnä sattumaa kuka sen saa, omia mahdollisuuksiaan vaan voi pienentää olemalla tekemättä asioita jotka nostaa riskiä.
Yksinkertaistettuna syöpä johtuu siitä, että solun sisäinen koodi menee rikki eikä se enää ymmärrä koska lopettaa, vaan jakautuu koko ajan lisää ja tuhoaa tieltään terveet solut. Karsinogeeniset aineet pommittaa soluja tällä väärällä koodilla. Solujen sisällä on vähän niinkun solupoliiseja jotka tunnistaa vääränlaiset koodit ja tuhoaa ne. Mutta jos niitä soluja jatkuvasti pommittaa suurella määrällä vääriä koodeja, mahikset sille että yks niistä pääsee vahingossa etenemään on paljon suurempi.
Älä anna lapselle alkoholia. Mielellään älä itelleskään. Ei vaikka kuinka iskän kilju ois kolmevuotiaana maistunut. Itse asiassa se että sun kaltaset puolustaa omaa alkkislapsuuttaan alkkisvanhempien kanssa on jo varotusmerkki siitä ettei teillä oo kaikki kunnossa.
Mökkielämää Porvoossa.