Voinko oppia nauttimaan mökkeilystä ja luonnossa liikkumisesta täysillä kun pelkään hysteerisesti lukkeja?
Muut ötökät nykyään menee, jopa muut hämähäkit, mutta ne pitkäjalkaiset hirvitykset... niihin en tule tottumaan ikinä. Miten te muut selviätte?
Kommentit (25)
No etenkin luonnossa lukkeja näkee hyvin harvoin. Ja muutenkin niitä näkee lähinnä syksyisin talojen seinillä.
Ja aina voi mökkeillä/retkeillä syksyllä, talvella, keväällä.
Kyllä se onnistuu. Itse nautin mökkeilystä vaikka pelkään hämähäkkejä ja lukkeja niin paljon, että alan itkemään jos sellainen tulee iholle. Ja mökillä ei ole koskaan tapahtunut näin. Kotioloissa jostain syystä ne lähikontaktit ovat tulleet.
Onko joku ikinä käynyt terapiassa hämähäkkifobiasta eroon pääsemiseen?
En ikinä pystyisi mihinkään siedätykseen, en ikinä. Haluaisin vaan että lukit katoavat maan päältä. Anteeksi. Ap
Mä siedättelin itseäni hämähäkeille n. 20 vuotta sitten, kun tänne maalle kaupungista muutettiin.
Meillä on takapihan terassin alla niitä pieniä pomppivia hämähäkkejä, hyi saakeli. Ennen en pystynyt ajattelemaankaan, että samassa tilassa olisin moisten kanssa. Tai ampiaisten yms. herhiläisten. Sitten vaan istuskelin terassilla pieniä aikoja jalat ylhäällä ja kattelin niiden menoa. Hirvitti, mutta pysyin paikallani.
Sisällä meillä on usein noita lukkeja ja niiden kanssa mä pärjäsin aika hyvin alusta saakka. Ne on jotenkin niin viattoman oloisia. Mutta ne kirsisääsket on kamalia, ne "lentävät lukit".
Nyt mä pärjään jo luonnossa öttiäisten kanssa paremmin, en mä niitä rakasta, enkä pidä käsissä jne. Jopa käyn vaeltamassa kesällä, no syksyisin enemmän.
Yksi motivaatio oli, että enhän mä pienten lasten äitinä voi pelätä tuommoisia. Mä en halunnut siirtää mun pelkojani lapsille. Kahden kohdalla onnistuin. Kummatkin sujut luonnon kanssa.
Etenkin tytär tykkäs niistä valtavista koppakuoriaisista, jotka on metallinhohtoisia. Se keräili niitä ja piti käsissään, kuten lemmikkejä. "prinsessakoppiksia" hän sanoi, kun olivat niin kauniita. Muutenkin hän on se, joka nappaa lukkia koivesta ja vie sen ulos, jos joku alkaa kirkumaan..
Sorry jaarittelut. Tää on niin herkkä ja henkilökohtainen asia. :)
Ne pitkäjalkaiset vasta ovatkin harnittomia. Nieti, kuinka monta kertaa isompi olet. Mene lähelle ja sano PÖÖÖ. Tarkoitan tätä oikeasti. Tai pane paperi sen alle, anna kävellä sille paperille ja heitä pihalle.
Mä olen mökkeillyt, rymynnyt metsissä retkillä kymmeniä vuosia enkä muista kertaakaan törmänneeni lukkiin muutoin kuin nähnyt joskus sellaisen jonkun talon seinässä.
Siitäkö pitäisi paskahalvaus saada?
Mitäs vaaraa niistä lukeista on? Itse pelkään kyitä, koska isää puri mustikkametsässä kyy, kun olin lapsi. Joutui olemaan sairaalassa pari päivää ja ainakin väitti, että tuskat oli hirveät. Pahin seuraus taisi olla, että meidät lapset peloteltiin kyiden varalta niin, ettei ilman kumisaappaita uskallettu liikkua kotipihaa kauemmaksi. Olen käynyt metsässä, kumpparit jalassa, ja välillä unohdan kyyt. Jostain syystä viime kesänä tuo kyykammo aktivoitui taas, kun grillattiin kalliolla makkaraa ja rantakäärme luikerteli kallion kolosta 10 cm päähän minun jalasta. Sen jälkeen olen ”kuullut” kyyn sihinää jopa takapihalla. En aio antaa pelolle sellaista valtaa, että alkaisin kartella kaikkia paikkoja kaupungin ulkopuolella.
Eikö vesihämähäkit sitten pelota?
hage kirjoitti:
Ne pitkäjalkaiset vasta ovatkin harnittomia. Nieti, kuinka monta kertaa isompi olet. Mene lähelle ja sano PÖÖÖ. Tarkoitan tätä oikeasti. Tai pane paperi sen alle, anna kävellä sille paperille ja heitä pihalle.
joku viisas sano, että jos lukkeja on sisällä, niin sisätilan ilma on hyvä. Mä uskon tähän. ;)
Ärsyttävää tuo olet niin paljon isompi kuin hämähäkki😡 eiköhän me kaikki foobikot tiedetä se.
Luonnossa en muista ikinä nähneeni lukkia enkä myöskään asuinrakennuksessa. Kaikki näkemäni lukit on olleet piharakennuksissa enkä ole edes joka vuosi sellaista nähnyt.
Talvella ötököistä ei ole harmia kammoisellekaan.
Hassua, mulla on araknofobia, pelkään hysteerisesti hämähäkkejä, mutta en lukkeja. Se johtuu omassa mielessäni siitä, että lukit ovat kasvissyöjiä niin eivät ole uhka. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, mulla on araknofobia, pelkään hysteerisesti hämähäkkejä, mutta en lukkeja. Se johtuu omassa mielessäni siitä, että lukit ovat kasvissyöjiä niin eivät ole uhka. Outoa.
Mutta ne eivät ole kasvissyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Talvella ötököistä ei ole harmia kammoisellekaan.
Paitsi jos pitää avanto-uinnista. Sillloin voi vielä törmätä vesihämähäkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Päivitäppäs tietos: "Pitkäjalkaiset ja pallomaiset lukit syövät haitallisia hyönteisiä ja punkkeja, etanoita ja maahan pudonneita hedelmiä."
En pelkää että lukki tekee minulle jotakin. Tiedän kyllä, ettei se ole vaarallinen. Mutta kun näen sellaisen niin liskoaivoissani tapahtuu jotain ja päässä pimenee. Se on jotenkin niin epätodellisen kolmiulotteinen koikkelehtiessaan pitkillä jaloillaan. Ihan hirveä. :(
Outoa kyllä, ne isot lukkimaiset hyttyset sen sijaan siedän hyvin, vaikka ne lentävät.
Ap
Et voi oppia, onpahan yksi ihminen vähemmän ruuhkaisilla luontopoluilla.
Siedätyshoito auttaa!