Ero edessä, mihin ihmeeseen muutan?
Hei!
Talo on viittä vaille valmis ja lyhennystä on maksettu vasta muutamia kuukausia. Kun valmistuu ja laitetaan myyntiin, niin oletan, että saamme vähän enemmän kuin mitä itse olemme rahaa laittaneet. Verottaja varmaan vie sen voitto-osuuden...
Olen pienituloinen, brutto 2300 €, elatusmaksut kahdesta vähän yli 300 €, lapsilisä yh-korotuksella kai 300 €. Näillä rahoilla ei kerta kaikkiaan voi muuttaa mihinkään. Rahaa ei juurikaan jää, mutta koska olen näin hirveen hyvätuloinen, en tule saamaan kelan as.tukea. Vuokraa voisin mielestäni maksaa noin 500 € näillä tuloilla, mutta se tarkottaisi sitten kahden teini-ikäisen lapsen kanssa kaksiota (tosi houkuttelevaa). Jos ottaisin lainan, niin ei jää rahaa silloinkaan.
Onko teillä hyviä vinkkejä, mitä ihmettä minä teen? Tai esimerkkejä, millaisia lainanlyhennyksiä/vastikkeita te maksatte. Olo on tosi epätoivoinen.
Kommentit (33)
Maksa 800 euroa vuokraa, tingi sitten jostain muusta. Hanki kaupungin asunto tai VVO tai SATO.
Muuttakaa johonkin isoon kaksioon. Teini-ikäiset samaan huoneeseen johon jokin tilanjakaja ja sulle nukkumanurkkaus vaikka verhoseinäkkeellä jaettuna olkkariin. Kaikki menee varmasti hyvin :)
Miksi ero tulee? Ettekö voi vielä sopia?
Täh? Minä maksan vuokraa 500 ja olen niin pienituloinen, että saan asumistukea mutta en toimeentulotukea ja ihan hyvin pärjätään. Teinin kanssa elän. Ihan hyvin pärjäät sinäkin jos brutto 2300 ja elarit ja lapsilisät päälle.
Ihan hyvin pystyt maksamaan noilla tuloilla enemmän vuokraa. Paljonko sulla on nettopalkka?
Tsemppiä! Ero aina köyhdyttää, mutta on siitä muutkin selvinneet.
Otat alkuun sen kaksion. Jos niitä on useampia tarjolla, käy kattoon millasii ne on. Joissian on sen verran tilava vaatehuone, (tosin vanhemmis taloissa/rivareissa) josta saa toiselle muksulle huoneen. Tietty se toinen on ilosempi isosta huoneesta, mutta kompensoi asia jollain tai muuttakoot huoneita esim puolen vuoden välein. itelle 4 ehdottama soppi olkkariin, tai sitten jaat olkkarin puoliksi lapsille, otat itelle makkarin ja kestität vieraat keittiön pöydän ääressä. kun kerta lapset on jo murkku ikäsiä, ei ole pitkää aikaa että että pesästä lentävät. Tosin nykyään sekin vaikeaa jos tyhjän päälle joutuisi lähtemään. Ja vaikka aluksi otat sen hikisen kaksion, niin voit silti pitää asuntopaperit vetämässä isompaan. Tai katsella yksityisellä puolella, voi saada hyvän ja edullisen kun ei ala panikoimaan ja seuraa ilmoittelua aktiivisesti. Ja kun jäät yksin, niin aloita heti Oman talouden pito: pidä tuloista ja menoista kirjaa, ja muista suoda itsellesikin jotain omaa, vaikka pientäkin. Tee heti lapsille selviksi heidän rahankäyttö määränsä. Ja jos rupeevat vinkuu, sano että kysyvät isältä. Ja kaikki apu kanttaa ottaa vasta, niin tuliaisena tuotu kahvikuppi kuin halauskin. Selviät varmasti!
Kiitos tsempeistä :)
Emme pysty sopimaan. Mies on ollut haluton viimeiset kaksi vuotta. En jaksa enää. Itsetuntoni on on poljettu maan rakoon. Haluton mieheni ehtii kyllä säätämään muiden naisten kanssa. On ollut tekstariepisodia vieraan naisen kanssa, jonka kanssa ei kuitenkaan muka tapahtunut mitään.
Nyt on taas seksissä ollut yli kahden viikon tauko. Minä tarvitsen seksiä. Ilman sitä minusta tulee kärttyinen, mököttävä akka. En halua elää elämääni näin. Mies sanoi, että eihän tämä näin voi mennä. Ei halua erota. Niin, minun tunteistani viis. Olen syönyt vielä tästä johtuen suruuni, olen lihonnut ja näytän kamalalle. Vihaan tota miestä.
Ja se vielä, että talo on rakennettu muiden toimesta. Mies ei ole ollut töiden jälkeen raksalla painamassa hommia eli ei ole siitä uupunut. ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:22"]
Kiitos tsempeistä :)
Emme pysty sopimaan. Mies on ollut haluton viimeiset kaksi vuotta. En jaksa enää. Itsetuntoni on on poljettu maan rakoon. Haluton mieheni ehtii kyllä säätämään muiden naisten kanssa. On ollut tekstariepisodia vieraan naisen kanssa, jonka kanssa ei kuitenkaan muka tapahtunut mitään.
Nyt on taas seksissä ollut yli kahden viikon tauko. Minä tarvitsen seksiä. Ilman sitä minusta tulee kärttyinen, mököttävä akka. En halua elää elämääni näin. Mies sanoi, että eihän tämä näin voi mennä. Ei halua erota. Niin, minun tunteistani viis. Olen syönyt vielä tästä johtuen suruuni, olen lihonnut ja näytän kamalalle. Vihaan tota miestä.
Ja se vielä, että talo on rakennettu muiden toimesta. Mies ei ole ollut töiden jälkeen raksalla painamassa hommia eli ei ole siitä uupunut. ap
[/quote]
Kahden viikon seksitauko tuskin eron syynä...
Onnea kuitenkin uudelle alulle. Nostan kyllä hattua ihmisille, jotka uskaltavat rohkeasti muuttaa elämäänsä.
Missä päin asutte? Mitä jää palkasta verojen jälkeen käteen?
Saatko nettona jotain 1500? Siihen päälle 600 eli nettotulosi olisivat noin 2100 euroa?
Tuosta summasta voit hyvin maksaa vuokraa vaikka 800-1000 euroa tai itse asiassa lyhentää lainaa ja maksaa yhtiövastiketta (esim. yhtiövastike 300 ja lainanlyhennys 600). Joka tapauksessa kolmioon on varaa ja helposti.Me saatiin neliö reilulla 800 eurolla kuussa.
1100 euroa muihin kuluihin on enemmän kuin tarpeeksi. Ruokaan menee kolmihenkiseltä perheeltä ehkä 500 euroa kuussa, sähkö-, vakuutus- ja puhelin/netti yhteensä 100 euroa, vaatteet, lääkkeet, meikit 100 euroa/kk ja säästöön pahan päivän varalle 200 euroa ja lopuilla 200 eurolla ostat mieleisesi huonekalut, taulut, matot, liinavaatteet ja astiat, käyt kampaajalla, ostat bussilipun tms aina joka kuukausi jotain tarpeellista lisää.
Teineille et lupaa mitään kuukausirahaa vaan annat muutaman kympin kuussa bussiin yms. ja sitten ostat vaate- ja meikkirahoilla jotain tarpeellista, jos tarvitsevat. Isältään voivat pyytää sitten enemmän.
Asumisoikeusasunto tai osaomistusasunto. Minä muutin eron jälkeen osaomistusasuntoon, vuokra 850 euroa kolmiosta (kaksi lasta). Nettotulot, missä on siis kaikki tuloni yhteensä, ovat 2300 euroa. Minusta sinä pärjäät ihan hyvin taloudellisesti.
En tosin ihan ymmärrä mikä ongelma 2 viikon seksitauossa? Jos pelkkä seksin puute polkee itsetuntoasi niin ei hyvä.
Niin, siis ei se kahden viikon seksitauko ole se ainoa syy. Vaan pitkään jatkunut haluttomuus. Seksiä on liian vähän. Ja luottamuspula, moniko teistä haluaisi, että mies chättää facebookissa ja ties missä seksiviestejä muiden naisten kanssa? En tiedä, onko hän oikeasti pettänyt, mutta eipä noista viesteistä ole iso askel pettämiseen. Myös läheisyys puuttuu suhteesta. Koen, että minun tarpeillani ei ole mitään merkitystä.
Lapset eivät ole meidän yhteiset, vaan minun. Olen kerran eronnut. Eron kokeneena tiedän, että en ole onnellinen, enkä onnea tule tässä suhteessa saavuttamaan. Mies ns. kävelee ylitseni jatkuvasti. Suhteemme myötä olen muuttunut. Olen kireä, tyytymätön, en jaksa olla lasten kanssa (ennen touhusimme paljon, tottakai lasten ikäkin vaikuttaa, mutta silti).
Kiitos rohkaisevista vastauksista :)
Surullinen ap
Eikös sulle jää kuukaudessa käteen sitten jotain 2200-2300 euroa kun kaikki lasketaan yhteen? Kyllähän sillä nyt isompaakin vuokraa pystyy maksamaan!
Miten ap aiot sen seksin sitten yksinhuoltajana järjestää? Hankitko yhden yön suhteita vai panokaverin? Mikäli seksi on sinulle noin tärkeää kuin kuvailet niin sitten sinulla kyllä pitää uudessa asunnossa olla se oma paikka, olohuoneen nurkka ei riitä. Ei ole kiva lapsille, jos joutuvat todistamaan äidin seksielämää.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 19:04"]
Saatko nettona jotain 1500? Siihen päälle 600 eli nettotulosi olisivat noin 2100 euroa?
Tuosta summasta voit hyvin maksaa vuokraa vaikka 800-1000 euroa tai itse asiassa lyhentää lainaa ja maksaa yhtiövastiketta (esim. yhtiövastike 300 ja lainanlyhennys 600). Joka tapauksessa kolmioon on varaa ja helposti.Me saatiin neliö reilulla 800 eurolla kuussa.
1100 euroa muihin kuluihin on enemmän kuin tarpeeksi. Ruokaan menee kolmihenkiseltä perheeltä ehkä 500 euroa kuussa, sähkö-, vakuutus- ja puhelin/netti yhteensä 100 euroa, vaatteet, lääkkeet, meikit 100 euroa/kk ja säästöön pahan päivän varalle 200 euroa ja lopuilla 200 eurolla ostat mieleisesi huonekalut, taulut, matot, liinavaatteet ja astiat, käyt kampaajalla, ostat bussilipun tms aina joka kuukausi jotain tarpeellista lisää.
Teineille et lupaa mitään kuukausirahaa vaan annat muutaman kympin kuussa bussiin yms. ja sitten ostat vaate- ja meikkirahoilla jotain tarpeellista, jos tarvitsevat. Isältään voivat pyytää sitten enemmän.
[/quote]
Niin ja teinien ei tarvitse harrastaa mitään tai eivät saa vaatteita tai muuta sellaista koska heidän menoihinsa ei ole rahaa laitettu. He voivat myös ilmeisesti kävellä aina koska ei bussilippuun rahaa yms.
Hmm... onkohan tääkin provo? Ap kertoo olevansa "pienituloinen" ja sitten tuo eron syy - kahden viikon tauko seksissä! Jos oot jo kerran eronnut, niin kannattaisiko hieman hidastaa tahtia ja miettiä onko toinen ero ihan välttämätön?
Mies ei halua erota? Minä tekisin sinuna niin, että asuisin uudessa kauniissa talossa niin kauan ku kakrut muuttaa omilleen, hakisin sitä seksiä muualta ja sit ku aika koittaa, ostaisin pienen kaksion itelleni.
16, hyvä, hyvä. Kuule, jos olen sinkku, niin osaan kyllä elää ilman seksiä. Parisuhteeseen seksi kuluu, ainakin minulla.
Toi on ihan hyvä idea, jäädä tähän ja myydä myöhemmin, kun lainaa on maksettu. Mutta en halua asua ton otuksen kanssa saman katon alla :)
No tuloni todellakin ovat pienet. Olen väliinputoaja. En saa tukia mistään, mutta omalla rahallani en myöskään kykene hankkimaan asuntoa, jossa olisi tilaa kaikille. ap
Olisi hauska kuulla, monellako vastaajalla on kokemusta siitä, että oma mies ei halua sinua. Se on jotain niin loukkaavan alentavaa, ettei mitään rajaa. En ole koskaan ennen ollut tämmöisen ihmisen kanssa. ap
Vinkkejä. Itkettää, olen pattitilanteessa. ap