Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi puhutaan "pikkumiehestä" mutta ei "pikkunaisesta"?

Vierailija
03.08.2013 |

Siis silloin kun viitataan vauvaan tai taaperoon?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nainen ei sanana ole yhtä neutraali kuin mies. Sana nainen miehen vastaparina ei ole kovin vanhaa perua, esim. vanhemmissa raamatunkäännöksissä puhutaan vaimoista.

(Perkele, en jaksa tapella tän kursiivin kanssa. Siinä on joku bugi.)

Vierailija
2/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ällöttää nuo pikkumiehistä puhujat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä ap puhua jos haluat.

Vierailija
4/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama juttu, että pikkumies jotenkin ärsyttää korvaa. Minusta poikavauva on sanana ihana. Miksi ihminen ei saisi olla edes sitä lyhyttä aikaa vauva vaan hänestä tehdään jotenkin aikuinen?

Vierailija
5/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sana nainen on eri tavalla latautunut kuin sana mies, se on valitettavaa ja juontaa juurensa sovinistisesta historiasta.

Vierailija
6/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 15:31"]

Vähän sama juttu, että pikkumies jotenkin ärsyttää korvaa. Minusta poikavauva on sanana ihana. Miksi ihminen ei saisi olla edes sitä lyhyttä aikaa vauva vaan hänestä tehdään jotenkin aikuinen?

[/quote]

Mulle se on ainakin vain yksi hellittelynimi muiden joukossa, en yritä tehdä lapsesta aikuista  tai isompaa.

Vierailija
7/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhutaan pikkuneidistä

Vierailija
8/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 15:37"]

Koska sana nainen on eri tavalla latautunut kuin sana mies, se on valitettavaa ja juontaa juurensa sovinistisesta historiasta.

[/quote]

totta. 

Vierailija
9/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 15:37"]

[/quote]

totta. 

[/quote]

Samaa mieltä. Nainen on seksuaalinen olento, mies on enempi yleisnimitys. Mies on ihminen, monissa ammattinimikkeissä yhä käytetään mies-päätettä. Englanninkielessä ihmiskunta on mankind ja jos viitataan ihmiseen yleensä, käytetään sanaa man. Sana nainen sisältää ilmeisesti määritelmän sukukypsyydestä ja miehen kosketuspinnasta. 

Mutta koska jotakuta aina ärsyttää se miten lapsista puhutaan (tässä tapauksessa pikkumies) niin eikö kannattaisi lakata puhumasta lapsista ja lapsille, ja elää kuin heitä ei olisikaan?

Vierailija
10/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no minua taas ärsyttää, kun moni tuntematon vastaantulija jää äimistelemään ja kovalla äänellä sanoo, että onpas teillä suloinen pikkuvauva. Hei, meidän muksu on jo kahden kuukauden ikäinen ja kolme kertaa suurempi kuin synnäriltä kotiuduttaessa. En muutenkaan tykkää siitä, että tuntemattomat tulevat klähmimään meidän vauvaa kaupungilla - varsinkin, jos olen juuri saanut vauvan nukahtamaan niin, että saan hetken kerätä ostoksia häiritsemättä muita asiakkaita. Tuo "pikkuvauva" ja poskesta puristelu ja ihan yhtä ärsyttävää kuin se, kun joku tuntematon mummeli tuli taputtelemaan mahaani viimeisilläni ollessani. Mitä v***ua, onko vieraan ihmisen raskausmaha yleisestikin joku kopelointikohde?

Vierailija
11/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikki tyttöjen äipät viljelee ällöttävää "meidän neiti"-sanonta. Oks.

Vierailija
12/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 16:58"]

[/quote]

en muuten ole huomannut, että tekisi näin. Se on jotenkin negatiivisesti latautunut ilmaus. En muidenkaan tytöistä puhu neiteinä enkä prinsessoina. Olisi jotenkin outoa puhutella tyytöjäni niin. En kutsu poikianikaan prinsseiksi. Minähän olisin silloin kuningatar :-) Mahtavaa, jos mieheni (kahdenkesken iltaisin) kutsuis mua kuningattarekseen... ;-)

Vierailija
13/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 16:58"]

[/quote]

en muuten ole huomannut, että tekisi näin. Se on jotenkin negatiivisesti latautunut ilmaus. En muidenkaan tytöistä puhu neiteinä enkä prinsessoina. Olisi jotenkin outoa puhutella tyytöjäni niin. En kutsu poikianikaan prinsseiksi. Minähän olisin silloin kuningatar :-) Mahtavaa, jos mieheni (kahdenkesken iltaisin) kutsuis mua kuningattarekseen... ;-)

Vierailija
14/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napoleon, Hitler ja Putin ovat maailman kuuluisimpia pikkumiehiä, 160 cm. Vastaava koko naisella olisi varmaan 140 cm. eikä sen kokoisia naisdiktaattoreita ole ollut. Eiku, ai niin sinähän puhuitkin taaperoista...

Vierailija
15/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 16:20"]

Jaa, no minua taas ärsyttää, kun moni tuntematon vastaantulija jää äimistelemään ja kovalla äänellä sanoo, että onpas teillä suloinen pikkuvauva. Hei, meidän muksu on jo kahden kuukauden ikäinen ja kolme kertaa suurempi kuin synnäriltä kotiuduttaessa. En muutenkaan tykkää siitä, että tuntemattomat tulevat klähmimään meidän vauvaa kaupungilla - varsinkin, jos olen juuri saanut vauvan nukahtamaan niin, että saan hetken kerätä ostoksia häiritsemättä muita asiakkaita. Tuo "pikkuvauva" ja poskesta puristelu ja ihan yhtä ärsyttävää kuin se, kun joku tuntematon mummeli tuli taputtelemaan mahaani viimeisilläni ollessani. Mitä v***ua, onko vieraan ihmisen raskausmaha yleisestikin joku kopelointikohde?

[/quote]

no onhan se kahden kuukaudenikäinen vielä pieni vauva, höpsö. Mutta sun täytyy varmaan laittaa kunnolla harsoa tukkimaan vaunujen suuaukkoa ja sitten kiinnittää siihen harsoon lappu hakaneulalla, että älä kurki vaunuihin sisälle. 

Tällaisen virityksen näin joku aika sitten. Itse en yleensä muiden vaunuihin ole kaula pitkällä kurkkimassa, mutta nyt oli pakko katsoa tarkemmin, mitä siihen lappuun oli kirjoitettu. mutta joo, en alkanut katsomaan harson taakse, tosin ilman tuota lappua en olisi vaunuja vilkaisut tarkemmin ollenkaan ; )

Vierailija
16/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 17:25"]

Napoleon, Hitler ja Putin ovat maailman kuuluisimpia pikkumiehiä, 160 cm. Vastaava koko naisella olisi varmaan 140 cm. eikä sen kokoisia naisdiktaattoreita ole ollut. Eiku, ai niin sinähän puhuitkin taaperoista...

[/quote]

Hitler oli yli 170 cm pitkä. Ihan keskikokoinen 1800-luvulla syntyneeksi mieheksi. Stalin oli 160 cm pitkä.

Vierailija
17/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ainakin pikkuakka

Vierailija
18/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen mietin tätä! Mun kokemukseni mukaan poikaamme kutsuvat "pikkumieheksi" nimenomaan miespuoliset sukulaiset ja suurella ylpeydellä. Lapsemme on vanhempiemme lastenlapsista ensimmäinen poika usean tytön jälkeen ja aikuisista miehistä se on vain erityisen kiva juttu.

Vierailija
19/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te oikein liikutte, te joiden vatsoja ja vauvoja klähmitään? Mun vatsaa ei koskettanut kukaan mulle tuntematon henkilö ja tutuistakin muutama. Vauvaakaan ei tullut kukaan vieras koskettelemaan.

Vierailija
20/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muksut on pikkuakka ja pikku-ukko. Pikkumies on ihan ok sana, meidän neiti -nimitystä en voi sietää.