Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nirsot köyhät

10.08.2020 |

Olen antanut ilmaiseksi puutarhamarjoja, omenoita ja luumuja, koska niitä tulee yli oman tarpeen. Saa tulla poimimaan ja saatan jopa itse poimia ja tuoda huonojalkaisemmille.

Yks tyyppi on alkanut hieman rasittaa. Hän haluaa mustia viinimarjoja. Mustat on kirsikoiden lisäksi ainoa, jota ei tule yli oman tarpeen. Ei, hän ei halua punaisia viinimarjoja. Ei valkoisia viinimarjoja. Ei keltaisia eikä punaisia karviaismarjoja, eikä vuoristokarviaista. Omenoista sanoo: no voin mä vähän ottaa, jos sä tuot.
Enpä taida viitsiä omenoitakaan hänelle viedä. Menevät kompostiin ja säästän bensakulut.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitäisi ottaa jos ei niitä halua. En minäkään ottaisi esim. mustia viinimarjoja, koska inhoan makua. Saattaisi olla etten muitakaan ottaisi, koska en syö marjoja. Omista pensaista kävi tytär juuri poimimassa ja vei mennessään.

Ei se välttämättä muista jos aiempina vuosina olet sanonut, tai ajattelee että olet lisännyt pensaita, tai sato erityisen runsas. Sanot joka vuosi että ei nytkään ole mustia ylimääräistä.

Vierailija
22/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otsikko on monikossa? Miksi otsikossa on "köyhä"?

Henkilö on pienituloinen, eli köyhä. On käynyt myös pienituloisia seurakuntaan kuuluvan naapurini kautta. Yleensä ei kelpaa esimerkiksi lehtikaali ja kesäkurpitsat. Niistä saisi hyviä lisukkeita ruokapöytään tai vaikka kokonaisia aterioita. Sen sijaan porkkanat haluttaisiin nyhtää mukaan... niitä taas ei ole ylimääräisiä.

Mutta sinähän kerroit aloituksessa vain yhdestä ihmisestä jonka tuloja et voi tietää. Nyt heitä onkin äkkiä kymmenen.

Tiedän aika tarkkaan hänen tulonsa, kun on tunnettu vuosikaudet. Ei yhtenäistä työuraa, on hoitanut lapsia kotona suurimman osan työikäisajastaan, kolme avioeroa pienituloisista miehistä, ei tasinkoja.

Miksi olet vielä hänen kanssaan tekemisissä, kun selkeästi halveksit hänen tapaansa olla ja elää? Miksi tarjoat marjoja jos saat siitä itsellesi vain pahan mielen?

En sen kummemmin ole hänelle marjoja tarjonnut, hän tietää että meillä on iso puutarha ja on täällä käynytkin. En ahdistu siitä, että osa sadosta menee "hukkaan", koska luonnossa kaikki kiertää. Linnut syövät punaiset viinimarjat ja puihin ja maahan jääneet omenat, supikoirat ja ketut kelpuuttavat karviaiset, osaavat syödä suoraan pensaista. Omenoita menee myös metsästäjille ruokintapaikoille vietäväksi.

En halua panna välejä poikki kaveriin, koska näemme yhteisissa harrastuksissa. Pienellä paikkakunnalla ei kovin paljon rientoja ole.

Oletko varma, että hän ei havaitse halveksintaasi ja siksikin käyttäydy huonommin? Eivät ihmiset yleensä tyhmiä ole. En tiedä onko sinulla edes oikeutta odottaa häneltä hyvää käytöstä, kun itse et selkeästikään pidä häntä arvossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos on köyhä, kaiken, mitä saa ilmaiseksi, on kelvattava?

Vierailija
24/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerännyt muutaman rasian punaviinimarjoja pakkaseen mutta en pysty syömään niitä juurikaan koska kärsin refluksista ja aiheuttavat närästystä kun ovat niin happamia. Käytän nuo vähät sitten piirakoihin.

25/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitäisi ottaa jos ei niitä halua. En minäkään ottaisi esim. mustia viinimarjoja, koska inhoan makua. Saattaisi olla etten muitakaan ottaisi, koska en syö marjoja. Omista pensaista kävi tytär juuri poimimassa ja vei mennessään.

Ei se välttämättä muista jos aiempina vuosina olet sanonut, tai ajattelee että olet lisännyt pensaita, tai sato erityisen runsas. Sanot joka vuosi että ei nytkään ole mustia ylimääräistä.

No en todellakaan ole tyrkyttänyt hänelle tai kenellekään muullekaan marjoja tai hedelmiä. Ei minua haittaa, että tulee ylimääräistä. Tämä on vanha puutarhatila, jonka ostimme rakennuksen takia. Vastasin tänä vuonna kuten aina edellisinäkin, että mustia ei ole ylimääräsä mutta muuta löytyy. En ole koskaan antanut hänelle mustia, koska niitä ei koskaan ole tullut liikaa. Mustat menee omaan käyttöön ja lapsille. Jos sattuisi semmoinen onnenkantamoinen, että tulisi ylimääräisiä, ne menisivät veljen 4-lapsiselle perheelle.

Vierailija
26/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut "lahjoituksena" monta kiloa omenoita. Ei niitä paljoa kulu, tarvitsen päivän aikana ihan proteiiniakin ja johonkin piirakkaankin kuluu vain pari omenaa. Joten kompostiinhan suurin osa niistä omenoista meni. Olen sitten varmaan kiittämätön, mutta kun asun yksin enkä vaan kykene muutamassa päivässä kuluttaman useita kiloja omenoita (en tykkää kuivatuista omenoista, joten sitä on turha nyt tyrkyttää).

Köyhät ihmiset ei ole mitään kaatopaikkoja jonne voi hävittää kaikki omat rikkinäiset romut, käytetyt vaatteet ja vanhaksi menevät ruuat. Köyhälläkin on oikeus valita ettei ota vastaan.

Vierailija
27/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan ole tyrkyttänyt hänelle tai kenellekään muullekaan marjoja tai hedelmiä. Ei minua haittaa, että tulee ylimääräistä. Tämä on vanha puutarhatila, jonka ostimme rakennuksen takia. Vastasin tänä vuonna kuten aina edellisinäkin, että mustia ei ole ylimääräsä mutta muuta löytyy. En ole koskaan antanut hänelle mustia, koska niitä ei koskaan ole tullut liikaa. Mustat menee omaan käyttöön ja lapsille. Jos sattuisi semmoinen onnenkantamoinen, että tulisi ylimääräisiä, ne menisivät veljen 4-lapsiselle perheelle.

Mitäs väliä sillä sitten on jos hän ei ota muita marjojakaan? Jos et hänelle niitä edes tyrkytä. Kai sitä silti saa kysyä, että onko mustia viinimarjoja vaikka ei haluaisikaan karviaisia.

Vierailija
28/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa minullakin suvussa ihmisiä, jotka suostuisivat lahjoittamaan minulle marjoja ja omenoita :( olisin niin kiitollinen!!

Vierailija
29/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut "lahjoituksena" monta kiloa omenoita. Ei niitä paljoa kulu, tarvitsen päivän aikana ihan proteiiniakin ja johonkin piirakkaankin kuluu vain pari omenaa. Joten kompostiinhan suurin osa niistä omenoista meni. Olen sitten varmaan kiittämätön, mutta kun asun yksin enkä vaan kykene muutamassa päivässä kuluttaman useita kiloja omenoita (en tykkää kuivatuista omenoista, joten sitä on turha nyt tyrkyttää).

Köyhät ihmiset ei ole mitään kaatopaikkoja jonne voi hävittää kaikki omat rikkinäiset romut, käytetyt vaatteet ja vanhaksi menevät ruuat. Köyhälläkin on oikeus valita ettei ota vastaan.

Omenoita voi pakastaa, voit tehdä niistä myös hilloa, mikä kestää pitkään (hilloon ei tarvitse laittaa sokeria, jos ei halua makeaa). Tai omenamehua!

Näin köyhänä pitää ottaa kaikki ilo irti ilmaisista omenoista. Itsetehty omenamehu on nams!

Vierailija
30/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap:lla on yksi nuija tuttu, joka nyt sattuu olemaan vähävarainen. Yhden tutun perusteella ap päättelee että köyhät=nirsoja.

Et taida olla penaalin terävin kynä.

Ps. Mikä h*tyo on vuoristokarviainen?

31/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs väliä sillä sitten on jos hän ei ota muita marjojakaan? Jos et hänelle niitä edes tyrkytä. Kai sitä silti saa kysyä, että onko mustia viinimarjoja vaikka ei haluaisikaan karviaisia.

Saa kysyä. Ei oo.

Taisi olla paha virhe minulta edes mainita, että monenlaista muuta on?

Vierailija
32/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa kysyä. Ei oo.

Taisi olla paha virhe minulta edes mainita, että monenlaista muuta on?

Ei ollut virhe, mutta ei tuntemasi "köyhäkään" ole tehnyt virhettä, kun ei ole halunnut ylimääräisiä marjoja itselleen. Tottakai se on valitettavaa, että syystä tai toisesta joku ei syö terveellisiä marjoja, mutta lähes kukaan ei vaan pidä kaikista ruoista.

33/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap:lla on yksi nuija tuttu, joka nyt sattuu olemaan vähävarainen. Yhden tutun perusteella ap päättelee että köyhät=nirsoja.

Onhan nuo seurakunnan diakoniankin kautta tulleet olleet nirsoja, kun eivät luomiviljellyt lehtikaalit ja kesäkurpitsat (oikean kokoiset, ei ylikavaneet) ole kelvanneet.

Vuoristokarviainen on eräs karviaislajikkeista, pienikokoinen, satoisa ja makea:

Vuoristokarviainen Ribes uva-crispa 'Houghton'

Vierailija
34/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan nuo seurakunnan diakoniankin kautta tulleet olleet nirsoja, kun eivät luomiviljellyt lehtikaalit ja kesäkurpitsat (oikean kokoiset, ei ylikavaneet) ole kelvanneet.

Vuoristokarviainen on eräs karviaislajikkeista, pienikokoinen, satoisa ja makea:

Vuoristokarviainen Ribes uva-crispa 'Houghton'

Saan itse lehtikaalista niin järkyttävät suolistovaivat, että en todellakaan ottaisi vastaan vaikka ilmaiseksi saisin. Ihmisillä on omat syynsä miksi eivät ota jotakin vastaan ja monia ei kerrota muille, koska ne ovat henkilökohtaisia asioita. Myös köyhällä on oikeus yksityisyyteensä. Motkottaisitko jos rikas ei ottaisi kesäkurpitsoita vastaan?

Vierailija
35/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät eivät ole syyttä köyhiä.

Ja nyt saimme selville syyn köyhyyteen: punaiset viinimarjat ja kesäkurpitsat eivät kelpaa. Työttömäksi jääminen, sairastumiset ym. eivät vaikuta niinkään. 

Vierailija
36/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteliaisuus ja muiden huomioiminen on taitolaji. Pitää aina varautua sellaisiin, jotka eivät vain tahdo mitään mikä omasta mielestä olisi ottamisen arvoista. Se tuntuu tietysti hassulta, mutta arvelisin että joillakin ihmisillä ei vain ole taito ajatella luovasti miten marjoja ja omenoita jatkojalostaisi. Eikä kyse ole pelkästä taloudellisesta köyhyydestä, vaan myös henkisestä köyhyydestä. Ei tiedetä, ei osata, ei kyetä, ei vaan tajuta ja mitä kaikkea marjoista todellakin saa tehtyä. 

Mitäs, jos annat sen tuttusi nyt vain olla ja nirsoilla ihan rauhassa. Helmiö sioille, kuten mummoni aikanaan sanoi.

37/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt saimme selville syyn köyhyyteen: punaiset viinimarjat ja kesäkurpitsat eivät kelpaa. Työttömäksi jääminen, sairastumiset ym. eivät vaikuta niinkään. 

Juu ei, eikä köyhät ole köyhiä sen takia, että eivät kerää kesällä satoja litroja mustikoita.

Tiedän itse oikein hyvin, mistä köyhyys johtuu. Talouden rakenteista, mutta en viitsi aloittaa ihan toisenlaista keskustelua politiikasta.

Jäimme molemmat miehen kanssa älhes samaan aikaan työttömiksi 1990-luvun alun laman aikaan. Talosta oli velkaa ja minulla vielä opintolainaa maksamatta. Pankki uhkaili viedä talon, jos lainaa ei pysty lyhentämään enempää kuin 700 kuukaudessa.

Lapsuudenkotinikin oli pienituloinen, meitä oli 6 lasta eikä siihen aikaan ollut kummoisetkaan lapsilisät. Oppikoulussa oli lukausimaksut. Isä sai potkut töistä, äiti apuhoitaja, kuten siihen aikaan sanottiin perushoitajia.

Kaikesta on selvitty säästäväisesti eläen ja töitä tehden, aina kun töitä on vain saanut.

Vierailija
38/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on kyllä totta. Jokaisella meillä on tarina taustallamme. Itselläni se isoin syy taustalla on mielenterveyden ongelmat.

Vierailija
39/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vain mustaviinimarjapuska, koska en pdä punaisista enkä valkoisita. Ne ovat liian väkeviä. Mikä ongelma? Sanot vain, että jos ne eivät kelpaa niin ei voi mitään. Mikäli hän VAATII saada mustia niin silloin voit lopettaa lahjoitukset kokonaan, mutta mikäli hän ei vaadi niin ei kannata loukkaantua, että punainen ja valkoinen ei hänelle käy. Ei hän ole jätemyllysi.

Jaahas eli kesäkurpitsa, lehtikaali ja kaikki muut herukat kuin musta ovat jätemylly kamaa? ”Ei hän ole sinun jätemyllysi?”

Mitä vit nyt taas?

Vierailija
40/44 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kaikkiko pitäisi vaan ottaa vastaan koska on köyhä?

Olen itse pienituloinen enkä kaipaa keneltäkään mitään ylijäämämarjoja. Enkä muutakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi