Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myönnän: olen tarvinnut ruotsia

Vierailija
03.08.2013 |

Olen pakkoruotsin vihaaja. Olen aina julistanut, etten ole tarvinnut ruotsia missään.

Nyt kun oikein muistelin, niin tarvitsin sitä ollessani työssä ravintolassa, joka sijaitsi lähellä satamaa. Laivalta tuli ruotsalaisia asiakkaita.

Piti ymmärtää, mitä "ett öl" tarkoittaa. Lisäksi piti osata sanoa "tjugofem mark". Tosin jälkimmäisestä olisi selvinnyt näyttämällä kassakuittia.

Ja tätä varten piti opiskella ruotsia 6 vuotta.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruotsia tarvitse osata todellisuudessa. Vain teoriassa.

Vierailija
2/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarvitsen ruotsia päivittäin työssäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa matkustaessani ruotsin osaamisesta oli hyötyä. Pystyi helposti päättelemään kirjoitettua tekstiä.

Vierailija
4/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ruotsia tarvinnut ikinä ja kirjoitin ylioppilaaksi v.-83. Aika turhaa oli silloin pakkokirjoittaa ruotsi.

Olin kyllä hyvä ruotsissa, mutta ihan turha aine kirjoitettavaksi minulle. Sanaakaan en ole puhunut ruotsia 30 vuoteen.

Vierailija
5/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun ystävilleni päivittäin ruotsia. Työssäni ei välttämättä ruotsia tarvitse mutta kielitaitoani kyllä hyödynnetään. Olen "se joka osaa ruotsia". Meillä töissä lähes kaikki on korkeasti koulutettuja mutta harva osaa ruotsia niin hyvin että voisi sillä kielellä keskustella tai tuottaa kirjallisesti. Mieheni on juristi, hän on sanonut että hänen työssään on välttämätöntä osata ruotsia. Minusta suomenruotsi on hauska ja rento kieli. Puhumme joskus miehen kanssa kotonakin ruotsia ihan vain huviksi, siitä se alkoi että pakkoruotsia vihaavan mieheni kielitaito karttuisi. :) 

Pohjoismaissa matkustellessakin on kiva osata ruotsia. Siis, varmasti pärjäisin mainiosti ilman ruotsia, mutta kun sen osaan ja rohkeasti käytän niin on se tarjonnut myös tilaisuuksia. 

Vierailija
6/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:07"]

Pohjoismaissa matkustellessakin on kiva osata ruotsia. Siis, varmasti pärjäisin mainiosti ilman ruotsia, mutta kun sen osaan ja rohkeasti käytän niin on se tarjonnut myös tilaisuuksia. 

[/quote]

Mäkin koen, että ruotsin osaaminen vain on sellainen mahdollisuus, jota voi sitten käyttää jos sitä on. Olen myyjänä tarvinnut ruotsia kun asiakkaana on ollut ruotsalainen mamu jonka kanssa ei ole ollut muuta yhteistä kieltä ja myös kun asiakkaana on ollut alakouluikäinen ruotsinkielinen lapsi, jonka kotikieli ruotsi eikä osannut ilmaista suomeksi asiaansa. Tottakai edellisissäkin tilanteissa olisi pärjännyt ilman kielitaitoakin mutta noissa tilanteissa auttava osaaminen tuntui jo selvältä plussalta.

Vierailija
7/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tarvinnut ruotsia monta kertaa.

Se ei silti muuta sitä tosiasiaa että ruotsi on marginaalinen kieli ja että on suurta tuhlausta väkisin sitä opettaa koko väestölle kun tärkeämpiäkin kieliä on.

Vierailija
8/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:13"]

[/quote]

Mäkin koen, että ruotsin osaaminen vain on sellainen mahdollisuus, jota voi sitten käyttää jos sitä on. Olen myyjänä tarvinnut ruotsia kun asiakkaana on ollut ruotsalainen mamu jonka kanssa ei ole ollut muuta yhteistä kieltä ja myös kun asiakkaana on ollut alakouluikäinen ruotsinkielinen lapsi, jonka kotikieli ruotsi eikä osannut ilmaista suomeksi asiaansa. Tottakai edellisissäkin tilanteissa olisi pärjännyt ilman kielitaitoakin mutta noissa tilanteissa auttava osaaminen tuntui jo selvältä plussalta.

[/quote]

Minä olen kyllä Tanskassa ja Norjassa käyttänyt sulavasti englantia. Heillä on myös hyvä englanninkielentaito ja paremmin he englantia ymmärtävät, kuin suomenruotsia.

90-luvulla olin työpaikassa, missä oli työkeikkoja Ruotsiin. Käytimme englantia sielläkin työkielenä. Suomenruotsilla ei siellä tehnyt yhtään mitään.

Vierailija
9/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin tarvinnut ruotsia. Sain Helsingin Stockmannilla opintojen ohella työskennellessäni kielilisää ruotsin osaamisesta. Mutta vaihtaisin silti koska tahansa ruotsin osaamiseni parempaan ranskan osaamiseen. Olen vientiyrittäjä, ja kunnollinen ranskan kielen taito toisi ihan selvää rahaa yritykseeni. Huomattavasti suurempia summia kuin tuo kielilisä aikanaan oli. Ja olen niin kiireinen (hyvä että ehdin nukkua), että tällä hetkellä ranskan kursseilla käyminen ei ole mahdollista. Harmittaa ihan vietävästi, että en aikanaan saanut valita ranskaa ruotsin sijaan, kuten olisin halunnut tehdä. Olisin oppinut kielen ilmaiseksi muun koulunkäynnin ohessa!

Vierailija
10/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:13"]

[/quote]

[/quote]

Minä olen kyllä Tanskassa ja Norjassa käyttänyt sulavasti englantia. Heillä on myös hyvä englanninkielentaito ja paremmin he englantia ymmärtävät, kuin suomenruotsia.

90-luvulla olin työpaikassa, missä oli työkeikkoja Ruotsiin. Käytimme englantia sielläkin työkielenä. Suomenruotsilla ei siellä tehnyt yhtään mitään.

[/quote]

No kyllä minäkin englantia käytän mutta joskus maaseudulla ei esimerkiksi kaikkia opasteita ole englanniksi. Maalla asuu myös vanhempia ihmisiä joilla on esimerkiksi huikeita tarinoita kerrottavana muttei kielitaitoa. Tätä minä tarkoitin sillä, että ilman ruotsiakin pärjää mutta mahdollisuuksia se tarjoaa jos vain sillä asenteella on liikenteessä. Työmatkoilla Ruotsissa puhun muuten ruotsia. Neuvottelukielenä en, mutta epävirallisissa yhteyksissä, myös kokouksissa. Saan yleensä sen mitä haluan. :D 

6

Vierailija
11/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tarvinnut ruotsia. Haaparannan Ikeassa piti kysyä myyjältä, että missä on myyjä joka puhuu suomea.  

Vierailija
12/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ruotsinkielisellä alueella töissä. Kun joku soittaa ja aloittaa ensin ruotsiksi ja kuulee sönkötykseni, kohta kuuluu puhelimesta reippaasti: Haluuksä puhuu suomee mieluummin? 

Vierailija
13/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut kunnollista työpaikkaa ennen kuin opin ruotsinkin kielen.

Vierailija
14/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän työssäni ruotsia päivittäin. 

Mutta en tarvitse biologiaa, kemiaa enkä fysiikkaa. En myöskään liikuntaa, kuvista enkä musiikkia. Enkä terveystietoa. En tarvitse uskontoakaan, enkä juui historiaa. Psykologiaa, äidinkieltä englantia ja matematiikkaa tarvitsen. Mutta minusta on ollut todellaa mukavaa opiskella kaikkia niitä aineita, joita en työssäni tarvitse.

Vierailija
15/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:47"]

Olen pakkoruotsin vihaaja. Olen aina julistanut, etten ole tarvinnut ruotsia missään.

Nyt kun oikein muistelin, niin tarvitsin sitä ollessani työssä ravintolassa, joka sijaitsi lähellä satamaa. Laivalta tuli ruotsalaisia asiakkaita.

Piti ymmärtää, mitä "ett öl" tarkoittaa. Lisäksi piti osata sanoa "tjugofem mark". Tosin jälkimmäisestä olisi selvinnyt näyttämällä kassakuittia.

Ja tätä varten piti opiskella ruotsia 6 vuotta.

[/quote]

sä olet väärässä. et sä ruotsia tollonkaan mihinkään tarvinnut vaan ne asiakkaat tartti, jotta saivat syötyä. eli sä tarttit sitä vain parempien ihmisten palvelemiseen :-). 

Vierailija
16/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kielestä. Kirjoitin laudaturin. Suoritin virkamiestutkinnon yliopistossa hyvin arvosanoin. En valitettavasto ole ruotsia päässyt hyödyntämään muuta kuin ollessani Oslossa puoli vuotta työharjoittelussa. Ymmärsin silloin paremmin maan kieltä. Harmittaa. 

Vierailija
17/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat vieraat kielet, jotka tarjoavat onnistumisen kokemuksia ja haasteita Suomessa ovat;

-englanti (yleisin)

-venäjä (Idässä ja pohjoisessa usein tärkeämpi kuin englanti)

Muille on varsin harvoin käyttöä. Olen nyt jättänyt tästä pois kehitysmaiden ja muslimimaiden kielet, joidenka kulttuurien kanssa vain harva valkoinen haluaa olla tekemisissä.

Ruotsi on harvinaiskieli, jota voi tarvita erikoistilanteissa, kuten ranskaa, espanjaa, italiaa, saksaa, viroa jne.

Koska englannilla pärjää nykyään jo kuka tahansa ammattiopiston tai jopa peruskoulun käynyt, on venäjä loogisin jatkovaihtoehto. Sitä voi päästä harjoittelemaankin.

Vierailija
18/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kielen taidollani olen saanut oman alani hyväpalkkaisempia töitä. Kaikki kielitaito on hyväksi ja kannustankin lapsiani opiskelemaan mitä tahansa kieliä mitä vaan koulussa on tarjolla.

Vierailija
19/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 13:54"]

Kaikki kielitaito on hyväksi 

[/quote]

Ei. Vain ruotsin kielitaito on hyväksi. Muut kielet ovat typerää leikkimistä. Ei niitä missään tarvita.

Vierailija
20/24 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 13:33"]

Käytän työssäni ruotsia päivittäin. 

Mutta en tarvitse biologiaa, kemiaa enkä fysiikkaa. En myöskään liikuntaa, kuvista enkä musiikkia. Enkä terveystietoa. En tarvitse uskontoakaan, enkä juui historiaa. Psykologiaa, äidinkieltä englantia ja matematiikkaa tarvitsen. Mutta minusta on ollut todellaa mukavaa opiskella kaikkia niitä aineita, joita en työssäni tarvitse.

[/quote]

Tyypillisesti luokittelet kaikki aineet samaan kategoriaan vaikka puhutaan ryhmästä KIELET.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän