Paniikkikohtaukset hammaslääkärissä - mikä lääkkeeksi?
En pelkää kipua, mutta pelkkä siinä tuolissa makaaminen saa aikaan niin pahan paniikkireaktion (äänet katoaa, kylmä hiki ja ennen kaikkea taju meinaa lähteä) että viimeksi jouduttiin hampaanpoisto jättämään kesken. Kestän kyllä tilanteen joten kuten, jos tiedän että se jatkuu xx minuuttia, mutta jos homma pitkittyy ja pitkittyy niin alkaa mustenemaan. Ja kyse ei ole siis tavallisesta huimauksesta vaan selkeästi tilannesidonnaisesta paniikkikohtauksesta.
Kävin juuri pelkällä konsultaatiokäynnillä jossa hampaisiin ei juuri edes koskettu, mutta sama olotila alkoi tulla pikkuhiljaa päälle joka tapauksessa.
Joudun menemään ensi kuussa hammaskirurgin pakeille poistattamaan hampaan juurta (tämä minulle vieläpä ihan uutta) enkä todellakaan selviä siitä ihan tosta noin vaan joten täytyy käydä työpaikkalääkärilla ennen sitä. Mietin vaan, että mitä mun pitäisi siltä "pyytää"? Beetasalpaajia (ettei se hermosto lähde laukkaamaan kierroksilla), rauhoittavia vai mitä? En ole ikinä syönyt rauhoittavia -meneekö niistä "kuuppa ihan sekaisin" vai tuleeko vain ns. flegmaattinen olo? Jotain tässä on pakko vetää tai jää legot hoitamatta.. :(
Kommentit (31)
Koska pelkosi on noin voimakas, kyllä kannattaa jotain lääkitystä käyttää.
Keskustele lääkärin kanssa, minkä hän näkee sinulle parhaaksi. Vaihtoehtoja on. En osaa sanoa, riittääkö betasalpaaja viemään koko pelon pois, koska pelkoreaktiosi kuulostaa aika voimakkaalta. Toisaalta, jos sen ottaa ajoissa, se saattaa rentouttaa niin että pelko ei ala.
Huippujuttu olisi, jos pääsisit jollekin hyvälle psykologille vaikkapa muutaman kerran juttelemaan tuosta pelosta ja avaamaan sitä, että mikä siinä pelottaa ja miten voisit helpottaa sitä asiaa. Muutama käyntikerta yksityisellä psykologilla ei ihan kohtuuttomia maksaisikaan. (se on tietysti suhteellista)
t. paniikkihäiriötä sairastava
niin, ja niistä rauhoittavista.. voi niistä pikkuisen flegmaattinen olo tulla, etenkin jos ei ole koskaan ennen käyttänyt. Kannattaa pyytää joku saattamaan sinua kotiin. Autolla et ainakaan voi ajaa kotiin sellaisia lääkkeitä otettuasi. Mutta jos niiden avulla pystyt menemään siihen toimenpiteeseen, ei se flegmaattisuus haittaa.
ja jos mikään lääkityskään ei auta, niin nukutuksessa tehdään myös hammashoitoa.
t.kolmonen
kannattaa kokeilla kannabista tai opiaatteja. ne rauhottaa mieltä
Puuduteaineessa oleva adrenaliini saattaa monella laukaista paniikkikohtauksen. Adrenaliini laittaa sydämen sykkimään tiheämmin. Sellaistakin puuduteainetta on, jossa ei ole adrenaliinia, mutta sen vaikutus alkaa ymmärtääkseni hitaammin. En tiedä riittääkö se puudute esim hampaanpoistossa. Kysy hammaslääkäriltä.
Itse sain ihan kunnallisella hammaslääkärillä sen miedoimman Diapamin. En ollut aikaisemmin käyttänyt rauhoittavia. Otetaan puolisen tuntia ennen toimenpidettä. Ensimmäisellä kerralla tunsin autossa menomatkalla (itse ei saa ajaa!!) sen, kun rentouduin. Muilla kerroilla en huomannut itsessäni mitään muutoksia. Käyntejä reilu kymmenen ja sain sen tabletin aina seuraavaksi kerraksi valmiiksi.
Mieheltä kyselin, huomaako minusta, että olen lääkkeen ottanut? Ei kuulemma. Joten tuota Diapamia voin kyllä suositella.
Terveisin paniikkihäiriöinen ja hammaslääkäripelkoinen
AP kiittää vastauksista :)
Jonkinlaista paniikkihäiriöoireilua mulla on aina välillä muutenkin varsinkin jos on univelkaa, juon liikaa kahvia jne. Mutta ne menevät ohi, kun TIEDÄN että mulla on mahdollisuus kuitenkin poistua tilanteesta vaikka sitä ei tarvitsekaan tehdä (esim. jotkut sosiaaliset tilanteet jne.) mutta tuo hammaslääkärin tuoli on tosiaan sellainen, että siitä ei tosta noin vain kesken toimenpiteen lähdetäkään. Ja tuo tuntemus sen paniikin tunteen laukaisee, ei itse hammaslääkäri tai pelko kivusta.
Vastaavaa olen kokenut joskus lentokoneessa nousu- ja laskutilanteissa, kun turvavyöt on pakko pitää kiinni. Eli en pelkää lentämistä ollenkaan, mutta "tietoisuus" siitä että en nyt vaan voi tästä liikkua yhtään mihinkään laukaisee tuon tajunmenetystunteen. Heti kun turvavyökyltti sammuu ja tiedän, että minulla on MAHDOLLISUUS liikkua koneessa niin olo helpottuu. Ja tyytyväisenä istun penkissä liikkumatta mihinkään - mulle riittä tieto siitä, että voin niin halutessani tehdä jos siltä sattuu tuntumaan.
Moottoritiet ovat myös yksi vähän vastaava mutta ei niin paha - epämääräinen olo kuitenkin tulee, kun tietää että siellä ei voi pysäyttää tien reunaan vaan se on pakko vaan paahtaa menemään. Itsehän en niitä edes aja vaan kierrän muuta teitä jos vaan mahdollista...
Ääni diapamille. Sitä käytetään myös leikkausten esilääkityksenä. Kuuppa ei mene sekaisin. Kun ottaa ajoissa eli sen puolisen tuntia ennen sitä paniikkitilannetta, tulee pikemminkin flegmaattinen ja raskas olo, on hyvä ja rauhallinen olo just siinä, ja viimeinen asia mitä mieli tekee on liikkua.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:45"]
AP kiittää vastauksista :)
Jonkinlaista paniikkihäiriöoireilua mulla on aina välillä muutenkin varsinkin jos on univelkaa, juon liikaa kahvia jne. Mutta ne menevät ohi, kun TIEDÄN että mulla on mahdollisuus kuitenkin poistua tilanteesta vaikka sitä ei tarvitsekaan tehdä (esim. jotkut sosiaaliset tilanteet jne.) mutta tuo hammaslääkärin tuoli on tosiaan sellainen, että siitä ei tosta noin vain kesken toimenpiteen lähdetäkään. Ja tuo tuntemus sen paniikin tunteen laukaisee, ei itse hammaslääkäri tai pelko kivusta.
Vastaavaa olen kokenut joskus lentokoneessa nousu- ja laskutilanteissa, kun turvavyöt on pakko pitää kiinni. Eli en pelkää lentämistä ollenkaan, mutta "tietoisuus" siitä että en nyt vaan voi tästä liikkua yhtään mihinkään laukaisee tuon tajunmenetystunteen. Heti kun turvavyökyltti sammuu ja tiedän, että minulla on MAHDOLLISUUS liikkua koneessa niin olo helpottuu. Ja tyytyväisenä istun penkissä liikkumatta mihinkään - mulle riittä tieto siitä, että voin niin halutessani tehdä jos siltä sattuu tuntumaan.
Moottoritiet ovat myös yksi vähän vastaava mutta ei niin paha - epämääräinen olo kuitenkin tulee, kun tietää että siellä ei voi pysäyttää tien reunaan vaan se on pakko vaan paahtaa menemään. Itsehän en niitä edes aja vaan kierrän muuta teitä jos vaan mahdollista...
[/quote]
Tuo on aivan klassista paniikkihäiriöoireilua. Been there.
AP tässä taasen kiittää vastauksista...
Nyt kun tuon eilisen tekstini luin uudestaan, niin tajusin että mullahan on noita "juttuja" tosiaan enemmänkin... :( Mitähän mun kannattaisi tehdä? Vetää jotain nappeja vain ennen noita tilanteita joissa paniikki pukkaa vai "ottaa" joku pidempiaikainen lääkitys...?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:33"]
AP tässä taasen kiittää vastauksista...
Nyt kun tuon eilisen tekstini luin uudestaan, niin tajusin että mullahan on noita "juttuja" tosiaan enemmänkin... :( Mitähän mun kannattaisi tehdä? Vetää jotain nappeja vain ennen noita tilanteita joissa paniikki pukkaa vai "ottaa" joku pidempiaikainen lääkitys...?
[/quote]
Uudenaikainen masennuslääkitys (SSRI-lääkitys) yhdistettynä kognitiiviseen psykoterapiaan olisi sinulle aika kova sana.
Beetasalpaaja rauhoittaa vain sykettä. Diapam on hyvä, samoin Opamox/Oxepam 15 mg. Minäkin suosittelen kognitiivista terapiaa ja tarvittaessa tuota Opamoxia tai puolikasta.
En osaa auttaa, mutta sanon vaan, ettet ole yksin ongelmasi kanssa. Mulla paniikki iskee pahana juuri hammaslääkärissä, kampaajalla, lentokoneessa ja moottoritiellä (myös minä ajan aina jos mahdollista pikkuteitä, jolloin on mahdollisuus pysähtymiseen tarvittaessa). Eli nimenomaan paikossa, joista en välttämättä pääse "pakenemaan". Itse olen käyttänyt Cipralexia ja se auttoi kyllä paniikkiin, mutta laimensi kaikki tunteet, joten sitä en enää halua. Mulla on aina Opamoxia mukana, vaikka en sitä ole kuin pari kertaa ottanut. Pelkkä tietoisuus rauhoittavien lääkkeiden mukanaolosta auttaa usein.
Mulla paniikkihäiriö on vahvasti perinnöllinen juttu. Terapiaa en ole kokeillut ja voi olla, että sitä voisin kokeillakin. Tsemppiä kaikille, jotka kärsitte tästä vaivasta!!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 00:04"]
En osaa auttaa, mutta sanon vaan, ettet ole yksin ongelmasi kanssa. Mulla paniikki iskee pahana juuri hammaslääkärissä, kampaajalla, lentokoneessa ja moottoritiellä (myös minä ajan aina jos mahdollista pikkuteitä, jolloin on mahdollisuus pysähtymiseen tarvittaessa). Eli nimenomaan paikossa, joista en välttämättä pääse "pakenemaan". Itse olen käyttänyt Cipralexia ja se auttoi kyllä paniikkiin, mutta laimensi kaikki tunteet, joten sitä en enää halua. Mulla on aina Opamoxia mukana, vaikka en sitä ole kuin pari kertaa ottanut. Pelkkä tietoisuus rauhoittavien lääkkeiden mukanaolosta auttaa usein.
[/quote]
Tämä voisi olla suoraan mun näppikseltäni...! En tuohon lääkitykseen kuitenkaan haluaisi lähteä, koska olen kuullut niistä sen verran myös huonoja kokemuksia enkä siksikään, että kohtaukset ovat selkeästi tilannesidonnaisia ja elämä sujuu muuten hyvin... Kohtaukset eivät myöskään ole sellaisia, että kokisin kuolemanpelkoa tai muuta "kamalaa" - tilanteesta olisi vain pakko päästä pois ja just niinku heti ;)
Mulle saattaisi auttaa just tuollainen ennen tilannetta otettava lääkitys - ja varsinkin se, että mulla olisi se "takaportti" eli lääke taskussa, luulen että se jo auttaisi paljon. Eli tietoisuus siitä, että voin sen napin ottaa jos siltä tuntuu - lääkkeitä tuskin tarvitsisi edes pahemmin ottaa kun tuosta tulisi jo 'turvallinen" olo.
-ap
Miten niin ei saisi ajaa, jos ottaa miedon rauhoittavan? Toki saa ja jos vaikka poliisi sattuisi pysäyttämään, niin ei ne tuolle asialle voi mitään. Tämä tieto apteekista.
Kyllä saa ajaa, mutta ehkä ekalla kerralla ottaessa ei kannata, jos alkaa kovasti väsyttämään. Opamox tms vaikuttaa suunnilleen samalla lailla kuin lasi viiniä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 00:24"]
Miten niin ei saisi ajaa, jos ottaa miedon rauhoittavan? Toki saa ja jos vaikka poliisi sattuisi pysäyttämään, niin ei ne tuolle asialle voi mitään. Tämä tieto apteekista.
[/quote]
Onkohan fiksua lähteä liikenteeseen kun on ottanut rauhoittavia lääkkeitä? Esimerkiksi reaktioaika voi pidentyä, esim. bentsot voivat aiheuttaa uneliaisuutta ja tajunnantason laskua.
Annos ja vaste ratkaisee. Pienellä bentsomurusella ei mennä uneliaaksi tai taju kankaalle vaan rauhoitutaan sen verran että pystyy olemaan. Jonkun Opamoxin vaikutus menee todella nopeasti ohikin. Paremmin siinä ajaa kuin paniikissa. Minulle lääkäri sanoi, että voit ajaa otettuasi Opamox 15 mg, voit ottaa sen kesken työpäivänkin.
Mitä eroa noilla Diapameilla ja bentsoilla on? Oikeasti arveluttaa syödä kumpaakaan... :( Eikö niihin bentsoihin jää tosi nopeasti ns. koukkuun...?
-ap
Diapam kuuluu bentsodiatsepiineihin. Niihin ei jää koukkuun satunnaisesti käytettäessä. Siis kun käytät vain paniikin iskiessä, et joka aamu rutiinisti. Joka tapauksessa, terapia on parempi hoito, lääke on ensiapu ja kainalosauva.
Pyydä lääkäriltä Xanor-resepti ja ota tabletti 15 Minuuttia ennen lääkärikäyntiä. Toinen vaihtoehto on hammaslääkäreillä oleva Dormicum. Sitä varten tarvit mukaasi saattajan hammaslääkäriin ja loppupäivän vapaata.