Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla olisi tosi hölmö olo, jos en osaisi ruotsia

Vierailija
03.08.2013 |

niin paljon sitä on joka paikassa, esim tuoteselosteissa.

Minulla on usein todella hölmö olo, kun kuulen venäjän kieltä esim kaupassa, enkä ymmärrä mitään. On ihan huippu juttu, että koulussa piti opiskella ruotsia ja olisi ehdottomasti myös pitänyt opiskella sitä venäjää.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:12"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:00"]

Minulla ei tuu siitä hölmö olo.

Suomessa sitä ei tarvitse. Englanti riittää vallan mainiosti kun lukee tuotteiden tuoteselostuksia ja vaikka kun kasaa jotakin tavaraa.

Ranskassa minulla tuli tyhmä olo kun en ymmärtänyt eivätkä hekään pahemmin edes englantia sönkänneet. Onneksi sitten saatiin huonoilla englannin taidoilla järjestymään asiat!

Mutta ranskaa olisi ollut kiva oppia.

[/quote]

Kyllä minun tietääkseni ranskaa opiskellaan Suomessa illat pitkät esim. aikuislukiossa, työväen- ja kansalaisopistoissa, nämä nyt ensi alkuun tulevat mieleen. S'il vous plaît.

[/quote]

Kyllähän sitäkin isoilla paikkakunnilla voi opiskella. Täällä pienellä paikalla nyt vain kaikki resurssit menee ruotsin opiskeluun mistä ei ole hyötyä.

Vierailija
22/26 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:21"]

Suomessa sitä ei tarvitse. Englanti riittää vallan mainiosti kun lukee tuotteiden tuoteselostuksia ja vaikka kun kasaa jotakin tavaraa.

Ranskassa minulla tuli tyhmä olo kun en ymmärtänyt eivätkä hekään pahemmin edes englantia sönkänneet. Onneksi sitten saatiin huonoilla englannin taidoilla järjestymään asiat!

[/quote]

Mulle oli auttavasta ranskasta hyötyä Portugalissa. Ruotsissa kyllä tuntui hölmöltä, kun tarjoilija puhui englantia, kun yritin tilata pizzaa ruotsiksi. Tosin olin Skånessä, joten eipä siitä murteesta paljoa ymmärtänyt, elleivät he puhuneet selvemmin. Ja minun pitäisi olla kykenevä neuvomaan ummikkoruotsalaisia viranomaisasioissa... On Suomen verovarat käytetty hyvin.

[/quote]

On on, oikein hyvin käytetty verovarat.

Ruotsissa pärjää isoveljenikin joka ei osaa ruotsia sanaakaan mutta on haka englannissa :)

Ranskalla voisikin pärjätä englannin lisäksi aika hyvin :)

Toisaalta, en ole niin paljoa matkustellut, että osaisin arvioida millä pärjäisi ja missä. Mutta sen vähän mitä olen liikkunut, en ole koskaan tarvinnut ruotsin kieltä. En edes ruotsissa ollessani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:34"]

[/quote]

Kyllä minun tietääkseni ranskaa opiskellaan Suomessa illat pitkät esim. aikuislukiossa, työväen- ja kansalaisopistoissa, nämä nyt ensi alkuun tulevat mieleen. S'il vous plaît.

[/quote]

Kyllähän sitäkin isoilla paikkakunnilla voi opiskella. Täällä pienellä paikalla nyt vain kaikki resurssit menee ruotsin opiskeluun mistä ei ole hyötyä.

[/quote]

Siis teidän paikkakunnan työväenopisto tms tarjoaa vain ruotsin kieltä? Laita rehtorille tai vastaavalle palautetta. 

Vierailija
24/26 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:15"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:03"]

Minulla olisi todella tyhmä olo jos en osaisi suomea vaikka olen suomalainen. Ruotsinkieliset suomalaiset osaavat puhua suomea ja erittäin hyvää englantia.

[/quote]

Menepä Pedersöreen ja kokeile suomen kieltä.

[/quote]

On se muuten kumma juttu, että ruotsinkielisillä on oikeus vaatia ruotsinkielistä palvelua, mutta suomenkielisellä ei. Reiluuden nimissä ne pedersörelaiset siis palvelis sitä suomalais"turistia" ilolla suomeksi, koska me suomenkielisetkin aina ilolla palvelemme heitä ruotsiksi. Kaikilla olis siis kivaa. Reilu meininki, eikös juu.

Vierailija
25/26 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:38"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siis teidän paikkakunnan työväenopisto tms tarjoaa vain ruotsin kieltä? Laita rehtorille tai vastaavalle palautetta. 

[/quote]

Ei ole ollut pitkään aikaan. En ainakaan ole huomannut että olisi.

Tällä paikalla nyt ei tunnu olevan resursseja oikein mihinkään. Onneksi sentään on tietokonekurssit, lasten kerhot, kuvistunnit jne  :)

Kieliä ei pahemmin pysty opiskelemaan.

Kohta pitäisi tulla tämän vuoden lehti, jokohan olisi jotakin uutta :)

Vierailija
26/26 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:15"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:03"]

Minulla olisi todella tyhmä olo jos en osaisi suomea vaikka olen suomalainen. Ruotsinkieliset suomalaiset osaavat puhua suomea ja erittäin hyvää englantia.

[/quote]

Menepä Pedersöreen ja kokeile suomen kieltä.

[/quote]

Eivätkös he ole lukeneet suomea koulussa? Miksi eivät sitten osaisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä