Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistoon jäi paikkoja, AMK:hon jonotettiin, kumpaan sitä olikaan vaikeampi päästä?

Vierailija
04.10.2026 |

Pelkkä yliopiston nimi ei tee sisäänpääsystä vaikeaa. Raumalla vakaopekoulutukseen jäi 52 paikkaa täyttämättä, kun Turun AMK:n sosionomin verkko-opintoihin oli 11 ensisijaista hakijaa per paikka. Se siitä oletuksesta, että AMK:hon vain kävellään sisään. 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Turun lääkis vs. sairaanhoitajakoulutus? Jos olisit käynyt yliopiston, tietäisit mitä on cherry picking.

Vierailija
2/9 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kaikki tietää, ettei jonnekin suosituille AMK-aloille pääse alle 9 lukion keskiarvolla, esim fysioterapiaan Helsinkiin. Vastaavasti maakuntayliopistoihin voi olla helppo päästä sisään. Eikö tämä nyt ole itsestään selvää? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkko-opetuksia voi käydä mistä päin Suomea tahansa.

Jos haluaa opiskella Raumalla niin pitää mielellään asua Raumalla. 

Olisit voinut kiteyttää aloituksen että tajusit juuri että koko Suomessa asuu enemmän ihmisiä kuin Raumalla.

Vierailija
4/9 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites Turun lääkis vs. sairaanhoitajakoulutus? Jos olisit käynyt yliopiston, tietäisit mitä on cherry picking.

Jos yliopiston käyminen takaa noin hyvät tiedot, luulisi sun erottavan alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon. Mä sentään vertailin samantasoisia tutkintoja!!Sä vaihdoit vertailuun lääkiksen ja syytät mua kirsikanpoiminnasta.

Vierailija
5/9 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päässyt ammattikorkeaan mun ykköstoiveeseen, kun pisteet ei riittäneet.

Vierailija
6/9 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kaikki tietää, ettei jonnekin suosituille AMK-aloille pääse alle 9 lukion keskiarvolla, esim fysioterapiaan Helsinkiin. Vastaavasti maakuntayliopistoihin voi olla helppo päästä sisään. Eikö tämä nyt ole itsestään selvää? 

Ja humanistitisille pellealoille yliopistoon pääsee kuka vaan

Vierailija
7/9 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se siitä logiikasta - ja verkko-opintoihin ei tarvitse edes "kävellä sisään".

Vierailija
8/9 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yliopiston käyminen takaa noin hyvät tiedot, luulisi sun erottavan alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon. Mä sentään vertailin samantasoisia tutkintoja!!Sä vaihdoit vertailuun lääkiksen ja syytät mua kirsikanpoiminnasta.

Yliopistossa hyvin harva hakukohde on pelkästään alempaan tutkintoon, joten tuo vertailu ei ole mitenkään mielekästä. Totuus kuitenkin on, että ikäluokan kyvykkäimmät jatkavat lähes poikkeuksetta yliopistoon ja amkiin menee keskikasti.

Vierailija
9/9 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? AP on varmaan elämämmkoululainen :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä