Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vähävaraisella perheellä on varaa ostaa lapsilleen uudet Jopot?

Vierailija
02.08.2013 |

Tää nyky-Suomen meno kaikkine tukineen ja lisineen on jotenkin niin kieroutunutta. Olemme perustuloinen ns.keskiluokkainen perhe, kaksi työssäkäyvää vanhempaa jotka maksamme sen noin 25-30% veroa ja kolme lasta. Meillä ei mitenkään ole varaa verojen ja asuntolainan lyhennysten jne peruskulujen jälkeen ostaa lapsille kaikkia harastusvälineitä uutena vaan hyödynnämme jatkuvasti kirppareita ja huutonettiä etsiessämme pyöriä, luistimia, suksia, skuutteja jne välineitä lapsillemme. Emme elä yli varojemme ja pidämme tarkkaa taloutta. Mutta eläminen on aika kallista, ihan tavallinen eläminen.

Ja tuttu perhe, joilla on oikeasti pienet tulot, kaikenlaisia yhteiskunnan tukia talouden tasapainoksi, velkaantuneisuuttakin, ostaa lapsilleen Jopot uusina. En ymmärrä. Tässä on jotakin mätää tässä systeemissä.

Ja joo, en kadehdi niitä Jopoja, ne on vain esimerkki tästä koko kummallisesta kieroutumasta, jossa Suomessa nykyisin perheet elää. Että saa isommat rahat kun välttelee kunnon palkkatöitä ja heittäytyy lapsineen elätiksi. Sitten mällätään.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kymmenisen vuotta sitten olin yh kahdelle lapselle. Kaikki mun sukulaiset luulivat että olen täysin sössinyt raha-asiani ja tulen toimeen yhteiskunnan tuilla. Ihan vaan siksi kun pari sukulaista oli niin päättänyt ja kertoi totena muille kauempana asuville. Asuin heidän mukaansa jossain tukiasunnossa (oven lukkosysteemi oli kuulemma outo, ei normaali) ja jätin lapsia yksin kotiin eikä ollut varaa ostaa heille ruokaa. 

Tosiasiassa kävin osa-aikaisesti töissä ja opiskelin aina kun ehdin. Lapset olivat toinen ekaluokalla ja toinen päiväkodissa. Asuin ihan tavallisessa 3h + k) kerrostaloasunnossa vuokralla (tuolloin 800 e/kk) hyvällä alueella enkä saanut muuta kuin lapsilisät yh-korotuksella ja lapsen päiväkoti sai sen jonkun kelaosuuden. Me vaan tultiin pienellä toimeen. en juonut alkoholia, en käynyt juhlimassa ja tein halpaa kotiruokaa. En osteskellut sisustusjuttuja enkä vaatteita, minulla oli ihan tarpeeksi kun olin aikanaan ostanut laatua ja olen aina ollut hintatietoinen. Lapsilleni ostin uudet kunnon pyörät ja harrastevehkeet, ihan itse, ilman tukia. Olen aina ollut myös kova kirppistelijä ja tehnyt hyvin kauppaa, mitään kamalia rättejä ei ole tarvinnut lasten tai mun käyttää eikä myydä muille,

Voitte uskoa että mua sieppaa tälläiset kirjoittelut. Ja kirjoittelija yleensä itse saa ainakin yhden sorttista tukea itse!

Vierailija
42/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kaksi työssäkäyvää vanhempaa, niin pienikin palkka hakkaa jo tuet. Jos taas yhden vanhemman perhe, hänen ei kannata kovin pienellä palkalla mennä töihin, koska tuet on saman verran.

Sossun tukiin en tässä puutu, hyvin niukkaa on tietojeni mukaan sieltä saatava tuki, ei mitään polkupyöriä. Ap:lle neuvoksi, että mene kysymään millä rahalla jopot on ostettu, sittenhän se sinulle selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, kaikkea se kateus teettääkin.

Mistä tiedät perheen itse ostaneet pyörät? Ihan hyvin voi ostajana olla isovanhemmat, kummit, sukulaiset jne. Heillä lienee täysi oikeus pistää rahansa mihin lystäävät, vaikka ostamalla vähävaraiselle perheelle uudet Jopot, vaikka joka vuosi, ihan vain siksi, etteivät he sinunlaillasi natise joka asiasta ja vaadi itselleen yhä enemmän ja enemmän, vaan ottavat ilman narinoita kiitollisuudella lahjan vastaan. Näin meillä.

Vierailija
44/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkonen taikuri on jos on sossusta saanut rahat useampaan uuteen pyörään. Erikoistapauksissa sieltä voi tosiaan saada maksusitoumuksen osaan pyörän hinnasta/käytettyyn pyörään, erikoistapaus voisi olla esim jos lapsella useamman kilometrin koulumatka eikä pyörää. 

Todennäköisimmin ne on ostettu osarilla tai joku sukulainen lahjottanut. 

Meidän kaupungissa kaupungin vuokrakämpät ei todellakaan ole varattu vaan työttömille vaan ihan työssäkäyviäkin ihmisiä niissä asuu. 

Vierailija
45/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelisit asiaa tarkemmin, niin yleensä vähävaraisten tuet ovat vain muutama sata euroa kuussa, tuskin sitäkään ja ainakin asiantuntijoiden mukaan ei juuri väärin käytöksiä ole. Ja ennenkaikkea sillä ehkäistään lasten syrjääntymistä, joka luulisi olevan myös sinunkaltaiselle hyvätuloiselle tärkeää.

Toisin on hyvätuloisilla ja varakkailla, joilla on mahdollisuus käyttää ostovoimaansa palveluihin, tuotteisiin ja sijoituksiinsa.

Yhteiskunta ja veronmaksajat tukevat hyvätuloisia ja varakkaita monin eritavoin esim. kotitalousvähennys (jopa oman kodin siivouksesta) terveydenhoito (yks.lääkärip. fysioterapeuttip. hammasl. tai työterv.huolto) valtion avustukset ja halpakorkoiset lainat (omistus ja sijoitusasunnot, kiinteistöt jne. hissi,eristys) maataloustuet, yksityistie avustukset, valtion tuet harrastustoimintaan (teatterit, musiikki, liikunta-ja urheilluseurat) avustukset yks. päiväkoteihin ja kouluihin, yritystuet (matkailu) jne. jne.  ja tämä kaikki yhteiskunnan maksamat tuet/avustukset ovat VÄHÄVARAISTEN ULKOPUOLELLA, KOSKA HEILTÄ PUUTTUU OSTOVOIMA ja varakkaiden ja hyvätuloisten omaisuus ja elintaso kasvaa entisestään ja pienituloisten tuet ovat näiden rinnalla kuin pisara meressä, mutta siitä huolimatta, pienituloisia kadehtitaan ja syyllistetään, vain muutaman sadan euron vuoksi, jopa lapsen Jopo polkupyörästä.  

Vierailija
46/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 20:45"]

Ostin lapsilleni älypuhelimet osamaksulla. Samoin uudet pyörät aikoinaan, läppärit yms. Kalliimpia vaatteitakin olen joskus osamaksulla ostanut. En halua, että mun köyhyyteni takia lapseni joutuvat jo nuorena elämään köyhästi kun kaikilla muilla kuitenkin on hienot pelit ja vehkeet.

[/quote]

Jaa, eiköhän kannattais opettaa lapset siihen, että jos on persaukinen niin sitten ollaan ilman pelejä ja vehkeitä. Lapset voi tienata itse rahat haluamiinsa hilavitkuttimiin. Tolla tyylillä sun lapset oppii, että kaiken haluamansa saa heti, katotaan niin ovat parikymppisinä pikavippailijoita.

Omassa kodissa opetettiin aina, että sitä ostetaan mihin on varaa. Hyvin on pärjätty. Ja toimii kannustimena opiskeluun ja hyväpalkkaiseen ammattiin. Tolla sun systeemillä tod näk. jätät lapsillesi köyhyyden perinnöksi.

Vierailija
47/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapset harrastavat meillä aktiivisesti ja tosiaan joudumme ostamaan harrastusvälineitä käytettyinä... Tietenkin hyvä myös kierrätysmielessä"

Oletko koskaan laskenut, miten paljon yhteiskunta tukee lastesi harrastustoimintaa, saavathan liikunta-ja urheiluseurat kuntien/valtion tukea joilla rahoitetaan toimintaa ja samon liikuntapaikat/rakennukset ovat lähespoikkeuksesta rahoitettu valtion tuella ja halpakorkoisella lainalla. Oman kokemukseni mukaan, se on sievoinen summa.

Monet liikuntamuodot ovat vähävaraisten perheiden ulkopuolella, koska ylim.rahaa ei juuri ole, kun sossun tuki muistaakseni on vain muutama kymppi vuodessa ja esim. jääkiekkoharrastus on vähävar. perheelle utopiaa, vaikka lahjoja olisikin.

Joo, ja tasan ei käy onnen lahjat, edes tukien jaossa. Ja silti valitetaan, eikä koskaan ole riittävästi.

Vierailija
48/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Se sulle kuuluu miten ne on ne pyöränsä maksaneet! On sulla pienet murheenaiheet..mitä jos vaikka isovanhemmat on auttanu tai kummit..ainaki meillä ihan normaalia,että isovanhemmat auttaa..hobbyhall on osamaksustaan monen ostopaikka..eikä jopo kyllä ole edes kallis! Murehdi jotain oikeasti murehdittavaa..

Vierailija
49/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin huvittavaa. Jotenkin ne on aina pääkaupunkiseudun porukkaa jotka kitisee kun on kallista. Onneks meillä muilla ei tätä ongelmaa ole kun ei väkisin ängetä sinne ruuhka-Suomeen.

Vierailija
50/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä osti naapureilta käytetyn Jopon satasella.

Vierailija
51/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:02"]

Tää on niin huvittavaa. Jotenkin ne on aina pääkaupunkiseudun porukkaa jotka kitisee kun on kallista. Onneks meillä muilla ei tätä ongelmaa ole kun ei väkisin ängetä sinne ruuhka-Suomeen.

[/quote]Maksaa se ruoka ja eläminen täälläkin.

t. kehä III ulkopuolella

Vierailija
52/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näissä toisten tuista -valittamisketjuissa esimerkki on aina Jopo? Oletko aina sama kirjoittaja?

Vierailija
53/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:02"]

[/quote]

Työttömyysprosentti kunnassanne?

Vierailija
54/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti on ap:lla asiat, kun köyhiä kadehtii. Omalle tilanteelle kannattaisi varmaan tehdä jotakin. Kysyhän millä jopot on maksettu, ja tule kertomaan meillekin!

Vierailija
55/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketjun aloittajan kuvailema tilanne on vain yksi monista tilanteista, jossa yhteiskunnassa tuntuu olevan löysää rahaa palkita joutenoloa. Samalla potkitaan palkkatyössä käyvää eli koko tämän leikin maksajaa rankasti päähän. Jos ei ole rahaa niin sitten ei pidä saadakkaan mitään sellaista mitä ei voi maksaa.

Vierailija
56/61 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapset harrastavat meillä aktiivisesti ja tosiaan joudumme ostamaan harrastusvälineitä käytettyinä... Tietenkin hyvä myös kierrätysmielessä"

Oletko koskaan laskenut, miten paljon yhteiskunta tukee lastesi harrastustoimintaa, saavathan liikunta-ja urheiluseurat kuntien/valtion tukea joilla rahoitetaan toimintaa ja samon liikuntapaikat/rakennukset ovat lähespoikkeuksesta rahoitettu valtion tuella ja halpakorkoisella lainalla. Oman kokemukseni mukaan, se on sievoinen summa.

Monet liikuntamuodot ovat vähävaraisten perheiden ulkopuolella, koska ylim.rahaa ei juuri ole, kun sossun tuki muistaakseni on vain muutama kymppi vuodessa ja esim. jääkiekkoharrastus on vähävar. perheelle utopiaa, vaikka lahjoja olisikin.

Joo, ja tasan ei käy onnen lahjat, edes tukien jaossa. Ja silti valitetaan, eikä koskaan ole riittävästi."

Jos yhteiskunta haluaisi tukea kaikkia lapsia ja nuoria oikeudenmukaisesti, niin vähävaraisille lapsille uudet Jopot, sukset joka vuosi, kun hyvätuloisten lapset harrastavat usein kalliita harrastuksia esim. jääkiekko, tanssi jne. joita kunnat/valtio tukee erilaisilla avuksilla ja kiinteistöillä, maksavathan vanhemmat  niistä vain murto-osan ja loppu jää veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
57/61 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin lapsilleni älypuhelimet osamaksulla. Samoin uudet pyörät aikoinaan, läppärit yms. Kalliimpia vaatteitakin olen joskus osamaksulla ostanut. En halua, että mun köyhyyteni takia lapseni joutuvat jo nuorena elämään köyhästi kun kaikilla muilla kuitenkin on hienot pelit ja vehkeet.

Vierailija
58/61 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut polkupyöräni (400 €) nettikyselyistä saatavilla lahjakorteilla. Aikaa lahjakorttien keräämiseen meni noin vuosi.

Vierailija
59/61 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:28"]

Tää nyky-Suomen meno kaikkine tukineen ja lisineen on jotenkin niin kieroutunutta. Olemme perustuloinen ns.keskiluokkainen perhe, kaksi työssäkäyvää vanhempaa jotka maksamme sen noin 25-30% veroa ja kolme lasta. Meillä ei mitenkään ole varaa verojen ja asuntolainan lyhennysten jne peruskulujen jälkeen ostaa lapsille kaikkia harastusvälineitä uutena vaan hyödynnämme jatkuvasti kirppareita ja huutonettiä etsiessämme pyöriä, luistimia, suksia, skuutteja jne välineitä lapsillemme. Emme elä yli varojemme ja pidämme tarkkaa taloutta. Mutta eläminen on aika kallista, ihan tavallinen eläminen.

Ja tuttu perhe, joilla on oikeasti pienet tulot, kaikenlaisia yhteiskunnan tukia talouden tasapainoksi, velkaantuneisuuttakin, ostaa lapsilleen Jopot uusina. En ymmärrä. Tässä on jotakin mätää tässä systeemissä.

Ja joo, en kadehdi niitä Jopoja, ne on vain esimerkki tästä koko kummallisesta kieroutumasta, jossa Suomessa nykyisin perheet elää. Että saa isommat rahat kun välttelee kunnon palkkatöitä ja heittäytyy lapsineen elätiksi. Sitten mällätään.

[/quote]

Sää et voi tietää kaikkea toisista! Jotain jää sinulta pimentoon..

Puhut että perheellä on lainaa, he saa silti tukia ja lisiä niin millä maksaa kaiken?

Ehkä vaan uudella lainalla? Ehkä joku takaa?

Minua pelottaa omatkin raha-asiat ja niistä joskus todella huolissani vaikka asiat on kunnossa.

Minusta toisien raha-asioita on vaikea arvostella koska ei välttämättä tiedä kaikkea.

Tukia ja lisiä kuuluu saada jos niihin on oikeutettu. Ei siinä minusta voida alkaa kikkailemaan. Entistä suurempi tarvehan rahoille on jos saa vielä tukeakin!

Vierailija
60/61 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opiskelija ja yksinhuoltaja. Lapseni pyörän osti lapsen mummi. Isovanhemmat tukee muutenkin paljon ja haluaa että minä opiskelen loppuun hyvin arvosanoin. Eivät suoraan rahallisesti, mutta uudet sukset, polkupyörä ja luistimet on heidän ostamiaan. Myös huvipuistoihin vievät lapsen kesäisin serkkujen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi