Miten vähävaraisella perheellä on varaa ostaa lapsilleen uudet Jopot?
Tää nyky-Suomen meno kaikkine tukineen ja lisineen on jotenkin niin kieroutunutta. Olemme perustuloinen ns.keskiluokkainen perhe, kaksi työssäkäyvää vanhempaa jotka maksamme sen noin 25-30% veroa ja kolme lasta. Meillä ei mitenkään ole varaa verojen ja asuntolainan lyhennysten jne peruskulujen jälkeen ostaa lapsille kaikkia harastusvälineitä uutena vaan hyödynnämme jatkuvasti kirppareita ja huutonettiä etsiessämme pyöriä, luistimia, suksia, skuutteja jne välineitä lapsillemme. Emme elä yli varojemme ja pidämme tarkkaa taloutta. Mutta eläminen on aika kallista, ihan tavallinen eläminen.
Ja tuttu perhe, joilla on oikeasti pienet tulot, kaikenlaisia yhteiskunnan tukia talouden tasapainoksi, velkaantuneisuuttakin, ostaa lapsilleen Jopot uusina. En ymmärrä. Tässä on jotakin mätää tässä systeemissä.
Ja joo, en kadehdi niitä Jopoja, ne on vain esimerkki tästä koko kummallisesta kieroutumasta, jossa Suomessa nykyisin perheet elää. Että saa isommat rahat kun välttelee kunnon palkkatöitä ja heittäytyy lapsineen elätiksi. Sitten mällätään.
Kommentit (61)
Taas av-mammat takertuivat esimerkkiin eli jopoihin eivätkä kykene puhumaan itse asiasta, joka ap:lla oli pääpointtina. Eli EI JOPOT, vaan se, että tuilla elää aika leveästi verrattuna pieniin/keskisuuriin tuloihin.
Niinhän se ap nimittäin on: kun tekee töitä ja saa vain 2-3 tonnia kuussa liksaa, on muka hyvätuloinen. Et saa kunnan vuokra-asuntoa, on pakko ostaa oma ja ottaa aika hervottomasti lainaa (ainakin pk-seudulla) saadaksesi "luksus-asunnon" eli vuokrakolmion.
Samaan aikaan se tuilla elävä saa kaupungin vuokra-neliön ja siihen vuokratuen.
Maksat lasten päivähoidosta pari hunttia per vekara - tämänkin se raasu naapuri saa ilmaiseksi.
Minkä lisäksi kaikesta muustakin maksat itse korkeimman mukaan, ja tuilla elävä saa ainakin osan siitä muusta harkinnanvaraisella.
ENKÄ nyt sano, että tukia pitäisi leikata. En väitä, että niillä eläisi leveästi - mutta niillä elää melkein yhtä leveästi kuin se, joka kumminkin tekee töitä 40 h viikossa leipänsä eteen vs. makaisi kotona ja leikkisi lasten kanssa kaiket päivät.
Työnteosta ei sanottavammin palkita, ja väliinputoajia on oikeasti olemassa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:54"]
Taas av-mammat takertuivat esimerkkiin eli jopoihin eivätkä kykene puhumaan itse asiasta, joka ap:lla oli pääpointtina. Eli EI JOPOT, vaan se, että tuilla elää aika leveästi verrattuna pieniin/keskisuuriin tuloihin.
Niinhän se ap nimittäin on: kun tekee töitä ja saa vain 2-3 tonnia kuussa liksaa, on muka hyvätuloinen. Et saa kunnan vuokra-asuntoa, on pakko ostaa oma ja ottaa aika hervottomasti lainaa (ainakin pk-seudulla) saadaksesi "luksus-asunnon" eli vuokrakolmion.
Maksat lasten päivähoidosta pari hunttia per vekara - tämänkin se raasu naapuri saa ilmaiseksi.
Minkä lisäksi kaikesta muustakin maksat itse korkeimman mukaan, ja tuilla elävä saa ainakin osan siitä muusta harkinnanvaraisella.
ENKÄ nyt sano, että tukia pitäisi leikata. En väitä, että niillä eläisi leveästi - mutta niillä elää melkein yhtä leveästi kuin se, joka kumminkin tekee töitä 40 h viikossa leipänsä eteen vs. makaisi kotona ja leikkisi lasten kanssa kaiket päivät.
[/quote]
Sorry: piti siis sanoa "luksusasunnon" eli kerrostalokolmion.
Jopojahan saa juna-asemilta, kun vähän rykäsee ja nykäsee. Jengi ostaa satojen eurojen fillareita ja vitosen raaskii törsätä lukkoihin. Käsittämätöntä.
Ap ymmärrän sua täysin.
Meilläpäin hieman eritilanne, köyhä perhe ns. leikkii rikasta. Tosin noiden perheen lapset ei saa oikeestaan mitään kivaa.. Isä leikkii naapurustossa kovan luokan toimitusjohtajaa ja pitää rapujuhliaan.. Lapsensa sitten syövät usemman viikon puuroja, kun toimeentulotuki meni jälleen iskän kosteisiin juhliin. Siinä perheessä isä on työtön (karenssit välttääkseen käy lehtiämyymässä) ja äiti lähihoitaja, tekee sen verran keikkaa, että saa kuitenkin täydet työttömyys korvaukset. Mistä tiedän? Jätkä kerran kännipäissään avatui ja antoi vinkkejä kuinka systeemiä pitää käyttää hyväkseen.
Toisinaan jopa vituttaa selkäranka ja moraali ja hyväkasvatus. Luonne ei vaan anna periksi heittäytyä tukien varaan ja kun lapsiakin on. Esimerkkinä heille järkevään kasvuun. Ei tää valtiolta pumppaaminen vaan enää voi kauan jatkua. Systeemin pitäis muuttua ja äkkiä, että saadaan muksuille jonkinlainen tulevaisuus jätettyä.
Minun mielestäni on ihan mahdottoman hieno asia, että meillä Suomessa tuetaan köyhiä perheitä. En todellakaan haluaisi, että lapset joutuisivat olemaan ilman pyöriä tai ajamaan huonolla pyörillä. Kouluissa tehdään joskus pyöräretkiä ja koulumatkatkin on helppo mennä pyörillä. Kiva, jos köyhien perheiden lapsillakin on mahdollisuus pyöräillä hyvillä pyörillä ja Jopo-pyörä on siitä hyvä, että se kestää aikaa. Nostaa vain satulaa ja takoa. Pyöräily jos mikä on sellainen, johon ihmisiä kannattaa opettaa ja kannustaa! Jokaisella perheellä on omat ongelmansa jossain vaiheessa elämää. Ei kannata kadehtia ketään! Olisitko sinä onnellisempi, ap, jos köyhien tuttaviesi lapsilla ei olisi pyöriä?
t. fiksu keskituloinen, joka ei osaa olla kateellinen kenellekään.
Jos teillä menee saman verran rahaa asuntolainaan kuin vuokraan, niin tarkistakaa kulutustottumuksianne. Esim. kaksi keskituloista (3000/kk) kun elää yhdessä ja maksaa asunnosta vaikkapa 1200 e/kk, pitäisi asumiskulujen ja verojen jälkeen käteen jäädä sellaiset 2500 euroa kuussa. Vaikka ruokaan menisi tonni, niin muihin kuluihin jää 1500 euroa kuussa. Jos se ei riitä vaatteisiin, virkistykseen ja Jopoon, niin jossain on vikaa.
Ei juututtu jopoihin vaan siihen osan idioottimaiseen ajatukseen että tuilla saa vaikka mitä. En usko. Ja uskon että köyhempikin voi ostaa joponsa, ihan omilla rahoillaan. Eikä kaikki saa tukia, pitää olla tosi köyhä ja heitä en todella kadehdi.
t. 17 se vuokra-asunnossa asuva, tueton, työssäkäyvä duunari joka edelleen väittää ettei kannata kadehtia sellaista mitä ei itse koe eikä tiedä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:54"]
[/quote]
Kyllä minä koen, että elämme todella leveästi kahden pieni/keskituloisen palkalla verrattuna työttömänä viettämääni aikaan. Veroprosenttikin on pienempi!!!! Tietysti rahaa kuluu enemmän, kun alkaa pitää normaalina sitä, että ruokakaupassa saa ostaa muutakin kuin halvimpia välttämättömyyshyödykkeitä, jne. Alkuun rahaa vain kertyi tilille satoja euroja kuussa, kun elimme köyhäilyyn tottuneesti. Eli ainakin yhden Jopon olisimme joka kuukausi erotuksella ostaneet.
Minä elän mukavasti pk-seudulla. Me tienaamme 2500-3000 euroa kuussa per pää, nyt perhevapaalla huonommin. Asumme asoasunnossa, josta vastike on melko korkea, mutta silti rahaa jää joka kuukausi säästöön. En oikein ymmärrä näitä valittajia. Mistä teillä on pulaa? Jopoista?
Minä ostin omalleni osamaksulla Hobbarista. Onhan se kiva, että keskituloinen ihminen nyt kadehtii lapseni uutta pyörää?? Niinhän se menee, että se, että annan lapselleni on minulta itseltäni pois. Ei sen luulisi sinua haittaavan?
Joo ei osta sossu pyöriä tms. En ole toimeentuloasiakas, mutta en juuri sen ylikään. Ostan kuitenkin lapselle syntymäpäivänä jotain hienoa. Esim.pyörän jos tarvitsee. Säästän kyllä siihen pitkän ajan ja ostan tarjouksesta. Puhelin joululahjaksi yms. En tiedä miten muissa perheissä ostetaan pyörät ja muut vinkuttimet. Silloin kun lapsi haluaa vai synttäreiksi tms. Saatan ostaa synttärilahja muuloin kuin syntymäkuussa. Sovin lapsen kanssa, että tämä on nyt synttärilahja vaikka tuleekin etuajassa. Lapsi myös saa rahaa kummeiltaan ja isovanhemmiltaan ja ostaa niillä joskus jotain mitä haluaa. Ihan turhaakin tavaraa.
Voitte uskoa, että kyllä meillä siltikin venytetään senttiä ja itse tingin kaikesta. Esim. muutamalla kampoomoreissun hinnalla saa jo pyörän. Kampaajalla ole käynyt viimeksi vuonna....en muista. Lapsen pyörä menee joskus ruuan ja muiden edelle. Ja sekin on tärkeää, että joskus saa sen mistä haaveilee, esim.Jopon. Jopo menee kokonsapuolesta tosi monta vuotta, eli on järkevä ostos.
Ei ole helppoa köyhällä eikä hänen lapsillaan. Jos ei ole sitä mitä muillakin, lapsia haukutaan köyhäksi. Jos taas on, aikuiset kadehtivat. Köyhien kadehtiminen on kyllä suunnilleen nolointa mitä on.
Sossu ei todellakaan osta mitään Jopoja. naapuri oli saanut ostosioumuksen joskus lapselle koulumatkaa varten 70 euroa käytettyyn pyörään.
Itsellä tulot jotakuinkin samat, mitä sossun asiakkailla tulee rahaa. En elele herroiksi, mutta saan lapsille joskus jotain uutta mutta ap tuskin elää meidän kaltaista elämää:
Meillä ei käytetä talouspaperia, vaan erilaisia rättejä.
Käytössä on niin kestovaipat kuin kestositeetkin. Kaikki olen tietysti ommellut vanhoista vaatteista.
talviset pitkät kalsarini on tehty miesten rikkinäisistäkalsareista. Kun naisten pitkisten lahkeet on yleensä tehty yhdestä kappaleesta, niin minä olen leikannut miesten rikkinäisistä kalsareista (joita löysinkirppiksen ilmaiskorista ison kasan) hyvät osat pois. Näin minulla on kalsareit, joissa lahje on tehty _neljäkin_ erilaisesta kalsarikuosista. Toksi staili, mutta lämmittää kyllä.
Koska meillä on oma vesimittari, niin suihkuvettä kerätään ämpäreihin vessanvetovedeksi.
Kotiasu on kalsariasu, jotta vaattet eivät kulu.
Sukat parsitaan.
teepussit käytetään kolmeen kertaan.
ym.
Luulen, että näillä köyhillä Jopon ostajilla lasten ulkoilupuvut ovat aivan vimosen päälle (mitä ikinä ne merkit ovatkaan, ei tietoa), kännykkänä iphonet tai vastaavat, telkkarina jumalaton taulutv jne. Jostain sitä rahaa riittää näihin luxustuotteisiin, joilla halutaan näyttää, ettei niin köyhiä ollakaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 13:31"]Ymmärrän sua 9 tosi hyvin, mua harmittaa ihan samalla lailla!
Ja tässä on kyseessä niin tuttu sukulaisperhe, että ihan oikeasti tiedän heidän raha-asiansa sen verran hyvin, että voin sanoa ettei mistään sankarillisesta säästäväisyydestä tässä yhteydessä ole kyse.. :( vaan siitä, että Suomessa on mahdollista saada niin hyviä tukia ja lisiä, että niillä maksetaan parempaa elämään kuin palkkatöiden tuloilla. Ja se ei ole mielestäni oikein.
Kokemuksesta tiedän nämä tue että ei niitä saa kuka vaan. Vain määrätyt saavat ja he osaavat puhua asiat sillä kielellä et kyllä tippuu rahaa ihan mihin vaan. Meillä aikanaan jäi eron myötä lasten harrastukset sekä koulunkäyntii ei tullut tuke, piti koulu heittää kesken. Itse sairastin enkä jaksanut valittaa. Lopussa meni kaikki kun yritin enemmän kuin tervdyteni kesti ja sitten sitä oltiinkin vasta hukassa. Yhden ainoan isomman tuen sain siinävaiheessa kun en omistanut enää mitään. Siihen se loppuikin tukeminen. Velkajärjestelymaksut eivät vähennä asumisen/elämisen tarkoitettua rahaa niitten mielestä jotka tukea antavat. Seurakunta antoi meille pesukoneen kun entinen hajosi. Antoi ruokaan rahaa seteleillä, oli todella tarpeeseen. Mutta, mitä jälkiä tämä jätti nuorimpaan lapseeni joka ei vieläkään ole koulua käynyt loppuun, vaan on jäänyt kaikessa jälkeen ikäsistään. Se on varmaan kiitos kunnalta minulle ja tyttärelleni!
Osamaksulla esim.
Köyhän on pakko olla taloudellinen pärjätäkseen, joten siksi köyhällä on usein myös mahdollisuus ostaa välillä luksusta.
Rikkaampi häslää helposti rahansa menemään kun sitä rahaa on tavallaan koko ajan ja sitten ihmettelee miten köyhempi kaverinsa pystyy ostamaan merkkituotteita.
Ostan minäkin nuorelleni merkkivaatteita vaikka olen peruspäivärahalla. Sitä sopii kateellisten naapureiden sitten vaan ihmetellä miten siihen pystyn.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:35"]
Käytettyä Jopoa ei edes kannata hankkia. Me etsittiin ilmoituksella sellaista, ja poikkeuksetta kaikki mitä tarjottiin, oli varastettuja. Jotkut soittajat oli selkeästi aineissa. Eiköhän sossu maksa uudet polkupyörät lapsille, käytetyistä ei kai saa sellaista virallista kuittia mikä kelpaisi sossulle? En tiedä miten systeemi toimii mutta pesukoneen, puhelimen yms saa kyllä uutena sossusta. Kai siinä on sekin ajatus, että uusi sisältää takuun ja siinä on joku odotus että kestää vuosia käytössä, toisin kuin käytetyissä.
[/quote]
Toivottavasti nyt saatana ei saa. Miksi vitussa pitäisi saada uusi polkupyörä tai pyörä ensinkään muiden varoilla? Kuuluuko polkupyörä ihmisen perustarpeisiin?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 13:31"]
Ymmärrän sua 9 tosi hyvin, mua harmittaa ihan samalla lailla!
Ja tässä on kyseessä niin tuttu sukulaisperhe, että ihan oikeasti tiedän heidän raha-asiansa sen verran hyvin, että voin sanoa ettei mistään sankarillisesta säästäväisyydestä tässä yhteydessä ole kyse.. :( vaan siitä, että Suomessa on mahdollista saada niin hyviä tukia ja lisiä, että niillä maksetaan parempaa elämään kuin palkkatöiden tuloilla. Ja se ei ole mielestäni oikein.
ap
[/quote]
Ihanaa, että joku voi olla niin kateellinen pienitulopisille. Jos kerran tiedät sen verran hyvin heidän raha-asiat, kerro toki meille myö, mikä on se sosiaalituki, jollapyörät hankitaan?
"Ja joo, en kadehdi niitä Jopoja, ne on vain esimerkki tästä koko kummallisesta kieroutumasta, jossa Suomessa nykyisin perheet elää. Että saa isommat rahat kun välttelee kunnon palkkatöitä ja heittäytyy lapsineen elätiksi. Sitten mällätään."
Jospa tuttava perheesi kohtelee tavaroitaan hyvin ja säilyttävät pyörät sisätiloissa, näin saavat hyvän hinnan myymällä eteenpäin, kun on uuden pyörän aika. Ainakin näin tekevät tuttavani, ovat saaneet lähes saman hinnan mitä syksyllä ovat tarjouksessa maksaneet. Eli turhaan kadehdit. Köyhän ei kannata ostaa kuin laadukasta ja kestävää ja esim. Jopossa säilyy arvo vielä vuosienkin jälkeen, jolloin rahaa ei paljon tarvita uuden pyörän ostoon.
Suunnitelmallisuutta ostoihin, voit tehdä vastaavia hankintoja itsekkin, eikä se hirveä tavaran määrä ole olennainen vaan laatu, koska vähemmäläkin tavaramäärällä tulee toimeen.
Kyllä minä köyhänä yh:na ostin pojalleni uuden jopon, sillä ajatuksella, että vain penkkiä nostamalla minäkin voin sitä pyörää ajaa. Poika on jo muuttanut pois kotoa ja pyörä on nyt minun käytössäni. Jopo on oikeastaan ainoa kestävä valinta koko perheen pyöräksi. Osamaksulla ostin, käsiraha meni lapsilisästä.
No jos on kyse sukulaisperheestä, jonka raha-asiat tiedät, niin miksi täällä kyselet miten niillä on varaa?
Siis et kyllä maininnut että sossu olisi maksanut ihan lahjana nämä heille (mikä on muutenkin harvinaista herkkua kelle tahansa), etkä myöskään maininnut millä tuilla he elävät jne. Aivan oikeasti, voit laskea vaikka laskurilla miten niillä tuilla elää, esimerkiksi jos toinen vaikkapa opiskelee ja toinen on työtön on työmarkkinatuki about 500e kuussa (nämä nyt vain heitettyjä lukuja), opiskelijalla alle 500e opintotuki ja asumislisä, siihen varmaan tulee vielä yleinen asumistuki päälle, 200e. En tiedä siis millainen perhe on kyseessä joten ihan päästä nyt keksin tämän esimerkin. Sitten vielä lapsilisät, jos vaikka 3 lasta niin alle 370e. Nämä yhteensä on jotain 1070e. Ja siihen vielä mahdollinen opintolaina 300e. Oletetaan että perhe elää vähintään kolmiossa, ja vuokra nyt voi olla mikä vaan väliltä 600-900e. Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten sähkön, laskujen ja ruuan jälkeen tuosta voi jäädä uusiin jopoihin kertasummasta raha? Ja muillakaan tuilla, oli ne sitten sossun toimeentulotuki, tai kelan kotihoidontuki jne, ei sen kummemmin elele.
Usko tai älä, kyllä niihin jopoihin on rahat säästetty tai osamaksulla ostettu, ellei sitten ole kyse jostain sossu erityistuesta. Mutta siitähän ei ole kyse, koska jos perhe kerta on läheinen, olisit sen tiennyt ja maininnut jo aloitusviestissä, eikö?