Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä Euroopan maassa ala-asteen opettaja tienaa parhaiten?

Vierailija
02.08.2013 |

   

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainaki aineenopettajat tienaavat todella hyvin Sveitsissä. Voisi kuvitella, että myös luokanopettajan tienestit on siellä hyvät?

Norja on varmaan toinen, jossa palkat on hyvät?

Toisaalta kyllä näissä maissa on pakkokin olla palkkojen hyvät, kun elinkustannukset on suuria.

Vierailija
2/7 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ala-asteen ope tienaa suomessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa maissa palkka vaihtelee sen mukaan, onko ope julkisessa vai yksityisessä koulussa. Yksityiskouluissa palkka voi olla hurjankin korkea riippuen neuvotellusta sopimuksesta ja lasten koulumaksujen suuruudesta.

Vierailija
4/7 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun opet eivät yleensä tienaa kovin hirveästi, koska eivät ole kovin korkeasti koulutettuja muualla maailmassa. Suomi on aika poikkeuksellinen maa siinä mielessä, että meillä alkaa olla opettajat järjestään maistereita.

 

Aineenopet ovat koulutetumpia, ja siksi tienaavat siksi enemmän. Mutta esim Englannissa on kouluissa vahva hierarkia, ja riviope ei tienaa kamalasti, aineryhmää johtava ope vähän enemmän, ja rehtori sitten jo ihan kunnolla.

Vierailija
5/7 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koulutus ala-asteen opettajilla sitten on muissa maissa? 

Vierailija
6/7 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandi on tyypillinen, voi olla myös opistotasoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:28"]

Paljonko ala-asteen ope tienaa suomessa?

[/quote]

 

Jos on kaksoispätevyys eli on opiskellut pitkänä sivuaineena jotain peruskoulussa opettavaa ainetta, niin lähtöpalkka on 2773,19€. Jos tätä kaksoispätevyyttä ei ole on palkka 2567,75€. Nämä palkat ovat kunnissa, jotka kuuluvat 1. kalleusluokkaan. Tähän ryhmään kuuluvat esmi. suurimmat kaupungit. 2. kalleusluokkaan kuuluvissa kunnissa palkka on n.30-40€ pienempi.

 

Tämän peruspalkan saa opettamalla 24h/viikossa, joka on opetusvelvollisuus. Lisäksi opettajalla voi olla ylitunteja (eli esim 26h viikossa lukujärjestykseen merkittynä), tukiopetusta, kerhoja, erityistehtäviä jne... Näistä palkka tietysti nousee.

 

Luokanopettajan palkka nousee prosentuaalisesti työskenneltyjen vuosien myötä seuraavasti:

 

5 vuotta +4%

8 vuotta +5%

10 vuotta +6%

15 vuotta +6%

20 vuotta +6%

 

Täällä hyvä laskuri http://norssiportti.oulu.fi/~mixa/cgi-bin/palkka/index.cgi