Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhden lapsen äiti totesi mulle kesälomalla, että kyllä

Vierailija
02.08.2013 |

tämä on lomailu on rankkaa kun lapselle pitää joka päivälle keksiä ohjelmaa! Siis täh? Miksi ihmeessä kolmannelle luokalle menevälle lapselle pitää vanhempien järkätä ohjelmaa ja joka päivälle? Olen itsekin ainoa lapsi eikä mulle kukaan tekemistä jatkuvalla syötöllä keksinyt, itse piti kehitellä jos kavereita ei ollut paikalla. Tuonkin perheen lapsi kouluaikana harrastaa joka viikonpäivänä ja ilmeisesti silloin on helpompaa kun lapsi ei "roiku helmoissa."

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma EI ole rankkaa, mutta kyllä meidän 3. menevälle pitää keksiä tekemistä jos kavereita ei ole lähipiirissä (monet ovat mökillä tms.). Toki poika tekemistä itsekin keksisi. Jos nimittäin saisi, niin erityisen mielellään rämppäisi puhelintaan, katsoisis telkkaa tai pelaisi tietokoneella koko päivän. Koska nämä on kielletty, niin sitten lukisi tunteja ja tunteja. Ulos ei pistäisi nenäänsäkään.

Näin ollen joka päivä tehdään "jotain". Välillä se voi olla suurempi retki lähimetsään makkaranpaistoon, mutta välillä vain pyöräily koululle (kivoja kiipeilytelineitä), pyöräily kirjastoon, pyöräily torikahvilaan, uimarannelle, läheiseen yleiseen saunaan rannalle, kauppareissu tms.

Vierailija
22/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ihmiset olemme erilaisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:53"]

Kesälomani kestää vain hetken ja kyllä lapsi kerkee omillaan olemaan taas pitkän tovin ettei voi olla ylivoimainen rasti äidille lapsen kanssa keksiä mielekestä tekemistä.

[/quote]

Eli susta koko ajan pitää olla ohjelmaa? Lapsen ei tarvitse käyttää mielikuvitustaan ja lomalla ei voi vain olla vaan koko ajan pitää olla menossa/tekemässä jne? MIllaisia aikuisia tulee lapsista joita on koko ajan joku ohjannut tekemään jotain? Eikö siitä tullut joku dokumenttikin että lapset jotka harrastavat kaikki vapaa-ajat ohjatusti eivät sitten osaakaan itse enää luovasti keksiä mitään vaan odottavat että joku kertoo koko ajan mitä pitää tehdä.

[/quote]

Kyllä! Minusta asia on juurikin näin mustavalkoinen, että mielekäs tekeminen on pelkää ohjattua suoritusta, jossa lapset ja aikuiset eivät voi käyttää mielikuvitustaan yhdessä vaan suorittavat koko ajan orjallisesti kalenriaikautulla jotain turboelämyksiä.

Vierailija
24/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:53"]

Kesälomani kestää vain hetken ja kyllä lapsi kerkee omillaan olemaan taas pitkän tovin ettei voi olla ylivoimainen rasti äidille lapsen kanssa keksiä mielekestä tekemistä.

[/quote]

Eli susta koko ajan pitää olla ohjelmaa? Lapsen ei tarvitse käyttää mielikuvitustaan ja lomalla ei voi vain olla vaan koko ajan pitää olla menossa/tekemässä jne? MIllaisia aikuisia tulee lapsista joita on koko ajan joku ohjannut tekemään jotain? Eikö siitä tullut joku dokumenttikin että lapset jotka harrastavat kaikki vapaa-ajat ohjatusti eivät sitten osaakaan itse enää luovasti keksiä mitään vaan odottavat että joku kertoo koko ajan mitä pitää tehdä.

[/quote]

Kyllä! Minusta asia on juurikin näin mustavalkoinen, että mielekäs tekeminen on pelkää ohjattua suoritusta, jossa lapset ja aikuiset eivät voi käyttää mielikuvitustaan yhdessä vaan suorittavat koko ajan orjallisesti kalenriaikautulla jotain turboelämyksiä.

[/quote]

Ilmeisesti aika yleistäkin

Vierailija
25/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ole mikää seremoniamestari. Jos ei lapsella ole kavereita ja mulla sattuu olemaan jotain muuta tekemistä niin lapsi keksii itse tekemisensä. Hyvin tuolla on aika kulunut lukemalla, piirtämällä, pihalla skeittaamalla, on poiminut marjoja piirakkaan, leikkinyt kissan kanssa, rakentanut majaa jne. Ja paljon on tehty porukallakin.

Vierailija
26/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on pitkälti sellainen, millaiseksi hänet totutetaan/kasvatetaan. Jos äiti ja isä ovat opettaneet hänet laiskaksi ja mielikuvituksettomaksi huvittamalla ja ohjelmoimalla hänen joka päivänsä valmiiksi, ei siitä tavasta eroon pääse yhden kesäloman aikana.

Kauhean karhunpalveluksen siinä vain vanhemmat tekevät lapsilleen. Joutilaisuus on TÄRKEÄÄ lapselle, koska sen aikana hän oppii itse ideoimaan tekemisiä ja ehtii esim. harjoitella sosiaalisia taitoja paremmin kuin aikuisohjatussa tekemisessä.

Ja tällä en tietenkään sano, etteikö lapsille saisi järjestää ollenkaan tekemistä ja harrastuksia, mutta joku raja aikatauluttamisellekin!

Vierailija
27/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin äitiys on suorittamista,lennetään paikasta ja puuhasta toiseen. Eikös siitä ollut juttua, että sellaisista lapsista tulee levottomia aikuisia, jotka eivät osaa pysähtyä. Äiti kun keksii lasten puolesta puuhat niin ei tarvitse mielikuvitusta käyttää ja muutenkaan aivoja kun on virikkeet valmiina. Normaalin arjen sietäminen/kestäminen on myöhemmin vaikeaa. Elämässä kun kuuluu olla tylsääkin. En arvosta suorittamiseen keskittyvää vanhemmuutta. Jos joku haluaa hiiltyä, siitä vaan!

Vierailija
28/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas on aika ajattelematonta äitiyttä jättää loma järjestelemättä. Ihme touhua se, että Suomessa lasten pitäisi aina pystyä itse keksimäân mitä vaan ja vanhempien pitäisi saada vaan olla, kun lapset on niin itsenäisiä... Minusta on just kiva lomalla keksiä juttuja joista lapsi tykkää ja tehdä niitä yhdessä. Kerrankin on aikaa loputtomiin ja voi tehdä mitä vaan, en ymmärrâ miksi en viettäisi aikaani lapseni kanssa... En tarkoita, että joka päivä aamusta iltaan olisi tâyttä ohjelmaa, mutta jotakin kivaa on joka päivä, että aika rytmittyy ja saadaan pitäâ hauskaa yhdessä. Kyllä niitä tavallisiakin päiviä on ihan tarpeeksi, kun kaikilla on kiire ja lapsi joutuu keksimään itse tekemistään. Yksi lapsi on minullakin, mutta lapsi ei todellakaan ole mikään rasite vaan ilo ja mukavaa seuraa!!!

Vierailija
29/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat on muuttuneet kovasti siitä, kun sinä ja minä ollaan oltu lapsia.

Vierailija
30/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 10:54"]

Minusta taas on aika ajattelematonta äitiyttä jättää loma järjestelemättä. Ihme touhua se, että Suomessa lasten pitäisi aina pystyä itse keksimäân mitä vaan ja vanhempien pitäisi saada vaan olla, kun lapset on niin itsenäisiä... Minusta on just kiva lomalla keksiä juttuja joista lapsi tykkää ja tehdä niitä yhdessä. Kerrankin on aikaa loputtomiin ja voi tehdä mitä vaan, en ymmärrâ miksi en viettäisi aikaani lapseni kanssa... En tarkoita, että joka päivä aamusta iltaan olisi tâyttä ohjelmaa, mutta jotakin kivaa on joka päivä, että aika rytmittyy ja saadaan pitäâ hauskaa yhdessä. Kyllä niitä tavallisiakin päiviä on ihan tarpeeksi, kun kaikilla on kiire ja lapsi joutuu keksimään itse tekemistään. Yksi lapsi on minullakin, mutta lapsi ei todellakaan ole mikään rasite vaan ilo ja mukavaa seuraa!!!

[/quote]

Niin no, ap:n kaverin mielestä lomailu oli tosi rankkaa kun lapselle piti koko ajan keksiä jotain. Että sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
31/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

29, sanoiko joku tässä ketjussa että ei MITÄÄN saisi lapsen kanssa tehdä?

Ap puhui kuitenkin vanhemmasta, joka a) koki lapsen loman riesaksi eli ei nauttinut enää siitä yhdessäolon määrästä, mikä heillä on ja b) todellakin JOKA päivä koki tehtäväkseen ohjelmoida kouluikäisen päivän.

27

Vierailija
32/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka paljon ap liioittelee. Haluaisinpa kuulla sen kaverinkin näkemyksen.

Vierailija
33/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:01"]

Ap puhui kuitenkin vanhemmasta, joka a) koki lapsen loman riesaksi eli ei nauttinut enää siitä yhdessäolon määrästä, mikä heillä on ja b) todellakin JOKA päivä koki tehtäväkseen ohjelmoida kouluikäisen päivän.

27

[/quote]

Ei vaan ap kertoi äidistä, joka sanoi, että pitää joka päivä järjestää ohjelmaa. Hän  ei sanonut, että sitä ohjelmaa pitäisi olla koko ajan. vaikka kuinka itsekin järjestän (tai yhdessä suunnitellaan lasten kanssa) ohjelmaa joka päiväksi, niin suurin osa päivästä on kuitenkin lapsilla vapaata aikaa.

Voihan myös olla että kyseisen äidin lapsen kaikki kaverit ovat lomalla ja lisäksi tuo lapsi olisi hyvin seurallinen. Silloin tuo paletti saaattaa olla äidille kuin äidille hieman haastava, varsinkin, jos itse ei ole niin seurallinen.

Meillä tule yhteistä järjestetyksi jo siinä, että joka päivä mennän tuon ikäisen kanssa kuimaan rannalle/maauimalaan. en todellakaan päästä tuonikäistä yksikseen uimaan, vaikka taidot ovatkin jo ihan kohtalaiset.

Täytyy sanoa, että tänä aamuna olisin mieluummin tehnyt jotain muuta, kuin lähtenyt sinne aamuiselle uimaretkellemme. Silti lähdin koko poppoon kanssa. Nyt on muksu ulkona leikkimässä.

Eli taidan minäkin olla huono äiti tämän ketjun mukaan: aikataulutan lapsen päivät kokonaan, koska käymme siellä uimassa joka päivä vähintään sen kerran. Lapsi jää ilman mielikuvistusta ja sosiaalisia suhteita.

Mutta öö, näinhän minutkin kasvatettiin. Äitini vei meitä lapsia joka päivä uimaan lomalla. On sanonut jälkikäteen, että työstävälillä  kävi, kun vahti kaikkia neljää rannalla ja järjesti eväät sun muut.

Samoin meitä vietiin retkille metsään, teatteriin, soutelemaan yms.

Silti olen luovalla ja sosiaalisella alalla töissä, vaikka omiinkin lomapäiviini äitini ohjelmoi tuollaisia tekemisiä.

Vierailija
34/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:15"]

Ja kuinka paljon ap liioittelee. Haluaisinpa kuulla sen kaverinkin näkemyksen.

[/quote]

Joopajoo, totta kai mä liitoittelen. Muuten vaan jouduttiin venkslaamaan päiviä tämän lapsen päiväohjelmien vuoksi. Ja kuinka moni kolmasluokkalainen sanelee perheelleen että lähteekö vanhempien kanssa kolmistaan reissuun vai ei?

Vierailija
35/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorittaja äiti myös laittaa aamuksi kellon soimaan, herättää lapset aikaisin myös lomalla. Ruokailuajat katsotaan kellosta. On myös kellonaika jolloin oltava ulkona ja menossa. Suoritetaan elämää, ei eletä. Tuosta loma kaukana.

lomalla viimeinkin, voin ottaa iisimmin..tai sitten en

Vierailija
36/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuorempi, nakutti äitini huoneensa seinään taulun jossa luki "Jos sinulla ei ole mitään tekemistä, ole hyvä, äläkä tee sitä täällä". Nauratti, viesti meni perille, ja opin viihdyttämään itse itseäni.
Sen sijaan monet ystäväni ovat yhä aikuisiässä tottuneet siihen, että muut keksivät heidän puolestaan tekemistä. Mankuvat kuin tarhaikäiset, että tylsää, tylsää, mitä tehdään. Mikä elämänsisällöntuottaja minä muka olen? On hyvä, että lapsi käyttää mielikuvitustaan ja luovuuttaan ITSE - ei maailmassa mikään tule valmiiksi tarjoiltuna naaman eteen. 

Kyllä se lapsi keksii itse tekemisensä, jos sille antaa siihen mahdollisuuden. Voi myös antaa vaihtoehtoja ("Piirrä, lue, mene leikkimään, kirjoita tarina, askartele, tee käpylehmä, rakenna maja..."), ja jos vastaukseksi saa "Emmähaluu" tai "Se on tylsää", niin voivoi. 

Vierailija
37/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 lisää vielä, että tottakai lapsen kanssa voi ja pitääkin puuhastella asioita myös yhdessä, mutta ei vanhemman tehtävänä ole olla kaveri, tai kokoajan viihdyttämässä. Vanhemman tehtävä on kasvattaa, opettaa, tukea ja neuvoa - ei toimia minään hemmetin hovinarrina.

Vierailija
38/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:01"]

27

[/quote]

Ei vaan ap kertoi äidistä, joka sanoi, että pitää joka päivä järjestää ohjelmaa. Hän  ei sanonut, että sitä ohjelmaa pitäisi olla koko ajan. vaikka kuinka itsekin järjestän (tai yhdessä suunnitellaan lasten kanssa) ohjelmaa joka päiväksi, niin suurin osa päivästä on kuitenkin lapsilla vapaata aikaa.

Voihan myös olla että kyseisen äidin lapsen kaikki kaverit ovat lomalla ja lisäksi tuo lapsi olisi hyvin seurallinen. Silloin tuo paletti saaattaa olla äidille kuin äidille hieman haastava, varsinkin, jos itse ei ole niin seurallinen.

Meillä tule yhteistä järjestetyksi jo siinä, että joka päivä mennän tuon ikäisen kanssa kuimaan rannalle/maauimalaan. en todellakaan päästä tuonikäistä yksikseen uimaan, vaikka taidot ovatkin jo ihan kohtalaiset.

Täytyy sanoa, että tänä aamuna olisin mieluummin tehnyt jotain muuta, kuin lähtenyt sinne aamuiselle uimaretkellemme. Silti lähdin koko poppoon kanssa. Nyt on muksu ulkona leikkimässä.

Eli taidan minäkin olla huono äiti tämän ketjun mukaan: aikataulutan lapsen päivät kokonaan, koska käymme siellä uimassa joka päivä vähintään sen kerran. Lapsi jää ilman mielikuvistusta ja sosiaalisia suhteita.

Mutta öö, näinhän minutkin kasvatettiin. Äitini vei meitä lapsia joka päivä uimaan lomalla. On sanonut jälkikäteen, että työstävälillä  kävi, kun vahti kaikkia neljää rannalla ja järjesti eväät sun muut.

Samoin meitä vietiin retkille metsään, teatteriin, soutelemaan yms.

Silti olen luovalla ja sosiaalisella alalla töissä, vaikka omiinkin lomapäiviini äitini ohjelmoi tuollaisia tekemisiä.

[/quote]

Unohdit tai sivuutit tarkoituksella sen a-kohdan. Eli että ystävätär on itse ryytynyt jo siihen työmäärään. Siitä voi tyhmempikin tajuta, että se on liiallista. Lapsen kanssa oloa EI PIDÄ VETÄÄ NIIN YLI, ETTÄ SE KÄY TYÖSTÄ. Sen pitäisi lähtökohtaisesti olla sekä äidistä että lapsesta kivaa, ei riesa.

27

Vierailija
39/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi alakoululaista ja kyllä tää on kaukana lomasta. Koko ajan on ruoanlaittoa, tiskausta, siivoamista, pyykinpesua. Nyt taas lajittelen vaatteita, kärrään kirpparille. Ja todellakin, kyllä lapsia pitää vahtia vielä rannassa, käyttää kirjastossa, opettaa lisää taitoja, buukata harrastuksia syksyksi.

Osa matoista on vielä pesemättä...

Lapseton siskoni oli ihan järkyttynyt työmäärästä oltuaan meidän mökillä viikon...

Vierailija
40/40 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:49"]

Minulla on kaksi alakoululaista ja kyllä tää on kaukana lomasta. Koko ajan on ruoanlaittoa, tiskausta, siivoamista, pyykinpesua. Nyt taas lajittelen vaatteita, kärrään kirpparille. Ja todellakin, kyllä lapsia pitää vahtia vielä rannassa, käyttää kirjastossa, opettaa lisää taitoja, buukata harrastuksia syksyksi.

Osa matoista on vielä pesemättä...

Lapseton siskoni oli ihan järkyttynyt työmäärästä oltuaan meidän mökillä viikon...

[/quote]

Mullakin on 2 alakoululaista ja ollaan reissattu kotimaassa, käyty Puuhamaassa, Lintsillä, uitu paljon, pelattu vielä enemmän golfia, oltu mökillä ja käyty marjassa ja musta on ollut ihan älyttömän rentouttavaa ja mukavaa. Ruoat on pääsääntöisesti tehty grillissä joten kokkaaminen ei ole ollut tuskaa ja meillä mieskin osallistuu kotihommiin, joten en ole todellakaan ollut millään työleirillä. Ollaan myös käyty lkona syömässä ja pyykinpesunkin hoitaa meillä kone. Kamalan hankalalta teidän kesä kyllä kuulostaa. Matotkin voi pesettää pesulassa jos se käy työstä...