Altistuin eilen koronalle ja huomenna pitäisi mennä töihin
Esimies on sitä mieltä että joko tulen huomenna töihin sillä se karanteeni on vain suositus tai sitten pidän suositetun kahden viikon karanteenin sovitusti palkattomana vapaana. Olen töissä kaupan kasalla joten tapaan joka päivä satoja ihmisiä ja saatan levittää koronaa. Mitä sinä tekisit? Menisitkö töihin vain olisitko ne kaksi viikkoa ilman palkkaa?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että ensin testiin ja tuloksen mukaisesti sitten joko töihin tai ei? Varsinkin jos kassalla tapaat satoja ihmisiä päivittäin.
Muuten hyvä, mutta se testi ei kerro itävästä taudista, ja kertoo vain testipäivän tilanteen.
Hypoteettisesti voisi olla sellainen tilanne, että Henkilö on altistunut sunnuntaina, käy testissä seuraavan viikon tiistaina, ja saa tietoonsa negatiivisen testituloksen torstaina, jolloin myös palaa töihin. Työskentelee koko loppuviikon. Seuraavana maanantaina kesken työpäivän alkaa oireilla, jolloin menee uudelleen testiin, joka osoittautuu positiiviseksi. Tällöin on todennäköisesti ollut tartuttava jo viikonloppuna, jolloin on myös ollut töissä ja täten altistanut työkaverinsa ja asiakkaat.
Minusta hallituksen pitäisi määrätä riittävän selkeät ja aukottomat karanteenimääräykset, jottei tyhmyydelle, ahneudelle ja väärintulkinnalle jätettäisi tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä altistuminen tapahtui? Jos sinulla ei ole lääkärin määräämää karanteenia niin esimies voi määrätä tulemaan työpaikalle, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Eli käytännössä jos haluat palkkaa niin menet töihin, mutta jos mitään oiretta ilmenee niin sitten heti testiin.
Minulle tuli viesti että bussi jonka kyydissä olin oli samaan aikaan ollut kaksi muuta matkustajaa joilla on ollut todettuna korona ja nyt kaikille bussissa olelleille on ilmotettu asiasta.
Ap
Keneltä viesti tuli? Mistä viestin lähettäjä tiesi sinun olleen bussissa ja mistä sai sinun yhteystietosi?
Vierailija kirjoitti:
Jos olet altistunut, lääkäri asettaa sinut viralliseen karanteeniin. Saat täyden palkan kelalta.
Ei koske tän palstan itse keksittyjä altistumisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä altistuminen tapahtui? Jos sinulla ei ole lääkärin määräämää karanteenia niin esimies voi määrätä tulemaan työpaikalle, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Eli käytännössä jos haluat palkkaa niin menet töihin, mutta jos mitään oiretta ilmenee niin sitten heti testiin.
Minulle tuli viesti että bussi jonka kyydissä olin oli samaan aikaan ollut kaksi muuta matkustajaa joilla on ollut todettuna korona ja nyt kaikille bussissa olelleille on ilmotettu asiasta.
Ap
Keneltä viesti tuli? Mistä viestin lähettäjä tiesi sinun olleen bussissa ja mistä sai sinun yhteystietosi?
Provohan tämä on. Jos maksaa kännylipulla ei bussiyhtiöllä ole tietoa kuka matkusti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Provohan tämä on. Jos maksaa kännylipulla ei bussiyhtiöllä ole tietoa kuka matkusti
Juu ja ei tarvitse ihmetellä miksei esimies hyväksy palkallista kahden viikon saikkua tuolla perusteella. Kohta kuka tahansa voisi ottaa itselleen pari viikkoa omaa lomaa vain sanomalla että "istuin vahingossa pari tuntia korona-altistuneen vieressä, siitä tuli mulle tekstari".
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät altistuneesi koronalle, ilmoitat töihin meneväsi testeihin ja sillä siisti.
Testin jälkeen sinun on oltava kotona kunnes testivastaus tulee. Jos on virus, pysyt kotona sen pari viikkoa ja otat saikkurahat.
Esimiehesi on vain nykyisen työpaikkasi pikkupomo, jota ei tarvitse pelätä. Kyseessä on sinun ja muiden ihmisten turvallisuus.
Eikös se virus idä ainakin muutaman päivän (tutkimusten mukaan ääripäät on 2 ja 27 vrk) joten olisi varmaan viisainta ottaa joka tapauksessa se kahden viikon karanteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No tietty jos maksaa esim. HSL- lioulla kuten monet tekee, tietenkin siihen on ladattu myös yhteystiedot ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No tietty jos maksaa esim. HSL- lioulla kuten monet tekee, tietenkin siihen on ladattu myös yhteystiedot ja muut.
HSL:llä varmaan tarkkakin koronajäljitys?
Eikö siinä viestissä muka ollut muita ohjeita miten toimia? Jos sulle on tullut joku random tekstiviesti bussiyhtiöltä tms. niin se ei tarkoita automaattista sairaslomaa tai karanteenia itsessään. Yleensä näissä tapauksissa henkilön itse on oltava yhteydessä oman kotikuntansa terveydenhuoltoon tilanteen kartoittamiseksi.
Eli nyt otat yhteyttä terveydenhuoltoon ja kerrot tilanteesta. Jos et toimi näin niin eipä sinulla ole oikeutta kyllä jäädä pois töistäkään. Toisekseen sinun ei pitäisi mennä töihin jos on epäilys korona-altistuksesta eli nyt otat yhteyttä terveydenhuoltoon.