Jännitän verikokeen tulosta :(
Kävin 1.5 viikkoa sitten lääkärin määräämissä verikokeissa (ongelmana väsymys, lämpöily). Kaikki muut tulokset ovat jo tulleet paitsi munasarjasyövän markkeri ca-125. Otettiin mm keliakia-kokeet, kaikenlaisia maksa ja munuaisarvoja, kalsium, kalium ym. Kaikki normaaleja paitsi olen jnkverran aneeminen (110 hb). Sekin tietysti jo sinällään selittää väsymyksen. Mutta nyt stressaan tuota viimeistä tulosta joka ei vain tule, vaikka muut tulivat parissa päivässä. Kokeet otettiin ison yksityisen lääkäriaseman laboratoriossa. Tietääkö joku kuinka kauan yleensä menee tuon kokeen valmistumiseen? Olen yleensä rauhallinen, mutta jostain syystä tämä odottaminen nyt herättää kaikenlaisia pelkoja ja kauhuajatuksia.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:26"]
No hohoijaa. Olisi kuin lottovoitto jos syöpä osuisi kohdalle. Todennäkisyys lähes nolla
[/quote]
?
-ei ap-
En muista, kestikö ca-125:n vastauksen tulo päivän vai kaksi. Multa otettiin koe viime syksynä.
No oliko sulla sitten jotain oireita jotka viittaa munasarjasyöpään?
Luultavasti olet aivan terve ja kärsit stressistä tms. jota ei ainakaan lievitä tuo sairaudenpelko.
Ihmettelen kyllä hieman tuota verikoetta ylipäätään,yksityisellä tosin tutkitaan mieluusti KAIKKI turhatkin asiat koska sinä asiakkaana ne maksat..
Normaalisti sen vastaaminen ei kestä ku päivän. Ihan kyllä hakuammunnalta kuulostaa, jos pelkkien väsymys- ja lämpöilyoireiden vuoksi on tuo markkeri otettu, ellei sitten suvussa ole munasarjasyöpää. Lisäksi, pelkkä markeri ei kerro mitään, se voi olla koholla ihan ilman syöpääkin jonkin verran ja syövästä huolimatta se voi olla normaali. Ihmettelen todella, että se on otettu.
No tässä tapauksessa maksaa työnantaja, työterveydestä kyse. Yleisesti ottaen ovat aika nuivia, joten itsekin yllätyin tuosta liudasta kokeita jotka määrättiin.
Lähinnä oireet ovat nuo mainitsemani väsymys ja lämpöily. Alavatsalla oli arkuutta lääkärin tunnustellessa, mutta en itse pitänyt sitä kovin ihmeellisenä. Vähän itse asiassa yllätyin kun labralähetteessä oli sitten myös tuo testi. Munasarjasyöpä on lukemani perusteella todella salakavala tauti, oireita usein vasta myöhäisessä vaiheessa. Sikäli ehkä ihan hyvä että ovat huolellisia.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:39"]
No tässä tapauksessa maksaa työnantaja, työterveydestä kyse. Yleisesti ottaen ovat aika nuivia, joten itsekin yllätyin tuosta liudasta kokeita jotka määrättiin.
Lähinnä oireet ovat nuo mainitsemani väsymys ja lämpöily. Alavatsalla oli arkuutta lääkärin tunnustellessa, mutta en itse pitänyt sitä kovin ihmeellisenä. Vähän itse asiassa yllätyin kun labralähetteessä oli sitten myös tuo testi. Munasarjasyöpä on lukemani perusteella todella salakavala tauti, oireita usein vasta myöhäisessä vaiheessa. Sikäli ehkä ihan hyvä että ovat huolellisia.
Ap
[/quote]
Jep, munasarjasyöpä on salakavala tauti mutta markkerin ottaminen ei ole sen diagnosointia/poissulkua. Jos lääkäri epäili hetkenkään mielessään munasarjasyövän mahdollisuutta tai epäili muuta gynekologista selitystä oireillesi, olisi pitänyt tehdä gynekologinen ultraäänitutkimus.
http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/munasarjasyopa/
Soita lääkärille hyvä ihminen, että saat kuulla olevasi munasarjasyövätön ja mielenrauhasi palaa!:)
Lisään vielä, että tuo väsymys on todella totaalista ja muutenkin olen "huonokuntoinen" siitä huolimatta että harrastan liikuntaa, syön ja nukun hyvin ym. Olen ollut täysin vetämätön ja esim. vähänkin lämmin päivä vielä pahentaa tätä todella paljon, olen tullut todella lämpöherkäksi. Pahoinvointia ja huimausta on päivittäin, huono ruokahalu, hidas vatsa... Olotilani on itselleni epänormaali ja tätä on jatkunut jo useamman kuukautta. Loman alkaessa ajattelin olevani loman tarpeessa ja vointini parantuvan kunhan pääsen lomafiiliksiin, mutta loma ei ole leppoisista päivistä huolimatta parantanut oloani lainkaan ja lomaa on sentään jo jatkunut yli kuukauden. Työni on ajoittain kiireistä, mutta ei erityisen stressaavaa enää kun sitä on tehnyt yli kymmenen vuotta. Itse asiassa nautin työstäni enemmän kuin koskaan, ainoa mitä stressaan on se ettei tämä uupumus väisty ennen töiden alkua.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:46"]
Soita lääkärille hyvä ihminen, että saat kuulla olevasi munasarjasyövätön ja mielenrauhasi palaa!:)
[/quote]Juu, menen vastaanotolle alkuviikosta keskustelemaan jatkosta. En viitsi ennen sitä soitella, ihmetyttää vain miksi yksi tulos jumittaa jossain.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:50"]
Ookkonä varma ettet oo paksuna?
[/quote]
Heh, ikävä kyllä olen :) Melko samantyylinen olotila tosiaan kyllä kuin pikkukakkosta odottaessa ensikolmanneksella!
Ap
On se tulos jo tullut. Ei siinä tosiaan mene kuin tuo vuorokausi, vaikkei edes olisi mitään häikkää.
On se tulos jo tullut. Ei siinä tosiaan mene kuin tuo vuorokausi, vaikkei edes olisi mitään häikkää.
Syitä voi olla monia. Voi kai olla, ettei kaikki labrat tee päivittäin tuota tutkimusta. Näyte on voinut ajautua hukkaan tai mennä pilalle eli voi olla, että se joudutaan ottamaan uudelleen. Laite, jolla näyte pitäisi analysoida, voi olla huollossa. Älähän hätäile.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:54"]
Syitä voi olla monia. Voi kai olla, ettei kaikki labrat tee päivittäin tuota tutkimusta. Näyte on voinut ajautua hukkaan tai mennä pilalle eli voi olla, että se joudutaan ottamaan uudelleen. Laite, jolla näyte pitäisi analysoida, voi olla huollossa. Älähän hätäile.
[/quote]
Kiitos, tästä oli apua!!
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:26"]
No hohoijaa. Olisi kuin lottovoitto jos syöpä osuisi kohdalle. Todennäkisyys lähes nolla
[/quote]
No, näitä käänteisiä lottovoittoja on perheeseen osunut muitakin. Esim. lapsella synnynnäinen vika joita syntyy Suomeen yksi per kolme vuotta, sehän on moninkertaisesti epätodennäköisempää kuin lottovoitto, mutta niin vain napsahti kohdalle.
Hei. Onko teillä töissä tai kotona sisäilmaongelmia? Olisitko altistunut homeelle? Oireet voisivat sopia siihenkin.