Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kissalle juomaksi vesi eikä maito?

Vierailija
01.08.2013 |

Johtuuko siitä, että maito on pastoröityä? Vai miten se nyt kirjoitetaankaan ....

Ennen vanhaanhan annettiin kissalle lehmänmaitoa navetassa heti lypsämisen jälkeen.

Googlettamalla en löytänyt tästä tietoa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää vastauksista. Eli emonmaidosta vieroittamisen jälkeen kissan vatsa ei kestä/sulata kaupan maitoa, ok.

Siksi kysyin, kun toi mun pentuni pyrkii aina juomaan maitoa mun mukista. Samoin, jos olen syönyt esim. jogurttia, niin se on heti nuolemassa sen jogurttikipon, jos en vie sitä samantien pois ja huuhtele.

Muutenkin tämä pentu tulee kerjäämään ruokaa samalla lailla kun koira kun syön. Se söisi ihan mitä vaan, fetajuustosta paprikaan ja kaikkea siltä väliltä.

Vierailija
2/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile erillaista juomakuppia.Jotkut tykkää muovisesta,toiset keraamisesta tai metallisesta.Edellinen kissani ei suostunut juomaan metallikupista ollenkaan, mutta tälle uudelle pennulle kelpaa kuppi kuin kuppi.Jos kissasi syö ns. märkäruokaa, se ei vättämättä paljon juo.Mutta muista kuitenkin pitää aina tarjolla vettä.Niin ja tosiaan kissat eivät tosiaankaan kestä maitoa.Mun kissa juo kyllä vettä, mutta ab-piimä on sen herkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 7 vuotias kissa. Ei ole koskaan juonut vettä kupista. Nykyään annetaan vaan maitoa, kun vesikuppi oli monta vuotta koskemattomana. Ulkokissa on, joten juo varmasti vettä kyllä lammikoista ym. Maitoa tykkää juoda, eikä ole koskaan ollut vatsan kanssa mitään ongelmia. Myös kissan emo juo vaan maitoa :-)

Vierailija
4/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:45"]

Ap kiittää vastauksista. Eli emonmaidosta vieroittamisen jälkeen kissan vatsa ei kestä/sulata kaupan maitoa, ok.

Siksi kysyin, kun toi mun pentuni pyrkii aina juomaan maitoa mun mukista. Samoin, jos olen syönyt esim. jogurttia, niin se on heti nuolemassa sen jogurttikipon, jos en vie sitä samantien pois ja huuhtele.

Muutenkin tämä pentu tulee kerjäämään ruokaa samalla lailla kun koira kun syön. Se söisi ihan mitä vaan, fetajuustosta paprikaan ja kaikkea siltä väliltä.

[/quote]

Eihän kissallasi ole matoja? Madot tekevät kissoista ruokaa kerjääviä. Koita antaa matokuuri, vaikka varmuuden vuoksi.

Vierailija
5/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:53"]

Meillä on 7 vuotias kissa. Ei ole koskaan juonut vettä kupista. Nykyään annetaan vaan maitoa, kun vesikuppi oli monta vuotta koskemattomana. Ulkokissa on, joten juo varmasti vettä kyllä lammikoista ym. Maitoa tykkää juoda, eikä ole koskaan ollut vatsan kanssa mitään ongelmia. Myös kissan emo juo vaan maitoa :-)

[/quote]

Mistä tiedät, onko kissalla vatsaongelmia, jos se on ulkokissa ja siis tekee tarpeensa ulos?

Vierailija
6/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:53"]

[/quote]

Kissasi on ulkokissa eli tekee luultavasti ulosteetkin ulos? Miten siis voit seurata onko kissalla ollut vasta löysänä vai ei? Sisäkissalla ulosteen muutokset huomaa samantien, joten siksi kissan laktoosi-intoleranssinkin huomaa helpommin.

Tai ehkä kissasi on yksi hyvin harvoista, joilla ei tuota laktoosin herkkyyttä ole. Harvinaista kuitenkin.

Vierailija
7/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä: mun pennulla on koko ajan tarjolla sekä "märkäruokaa" että kuivamuonaa. Se syö molempia. Vaihdan juomaveden useaan otteeseen päivän aikana. Samoin märkäruoan jämät heitän roskiin, pesen kipon ja annan aina tuoretta.

Mulla on ollut pennulla lasinen juoma-astia, mutta tänään ostin pennulle sarjan muovisia kippoja. Kokeillaan jos joisi enemmän. Minä en nimittäin ole kertaakaan nähnyt pennun juovan vettä. Silti se pissaa ihan reilusti, eli hiekkalaatikossa on kunnon pissamöykyt monta kertaa päivässä. Ohjeittenne mukaan siirrän vesikipon ruokakippojen viereisen tuolin alle, eli ei ole heti ruoan vieressä.

Kiitti vaan vinkeistä, menen huomenna ostamaan pennulle piimää ! Nyt naurattaa jo, voi hyvänen aika... kissalle piimää ja turkkilaista jogurttia.

Vierailija
8/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: pentu heräsi äsken ja tarjosin sille vettä uudessa laakeassa muovikipossa (ei siis hankaa viiksiä).  Laitoin kipon erilleen ruokakipoista.

Ensimmäistä kertaa näin, kun se lipitti vettä.... ja pitkän tovin. Sitten se meni käymään veskissä laatikolla ja tuli sen jälkeen syömään.

Kiitti vinkistä, nyt näen, että pentu juo vettä.

Vierailija
9/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kissalla on kaksikin omaa juomakuppia, mutta tykkää silti juoda enemmän joko koiran isosta vesikulhosta tai sitten minun vesilasista. Usein kun olen ottanut itselleni vettä, kissa hyppää lasin viereen ja alkaa lipittämään. Jos olen ehtinyt jo osan juoda, kissa työntää päänsä lasin sisälle että yltäisi veteen ja juo sitten sillä tavalla :D

Vierailija
10/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:13"]

Sais vaan sen kissan juomaan sen veden siitä kulhosta eikä lammikosta.

[/quote]

Moni kissa ei tykkää, että vesikuppi on ruokakuppien lähellä. Luin jostain kissakirjasta kerran, ja ainakin meidän kissat juovat nyt paljon paremmin kun siirsin yhden kupin sängyn alle ja toisen kodinhoitohuoneeseen. Mutta tottahan se on, että ylipäätään kissat jostain syystä tykkäävät juoda tippuvasta hanasta, suihkunjälkeisistä lattialätäköistä jne. Ehkä se on evoluution jäänne niiltä ajoilta kun kissa eli vain Afrikassa kuivissa olosuhteissa.

[/quote]

kannattaa kokeilla myös laittaa joulukuusen jalka olohuoneeseen, jos kissa ei suostu juomaan. Siitä takulla kelpaa :) Mielellään vielä joku karahka siihen pystyyn...

Vierailija
11/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kissa ei pidä maidosta. Vain vesi kelpaa.

Tiedän, että on kissoja, jotka juomat maitoa ilman mitään ongelmia.

Vierailija
12/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sanoo, ettei kissan maha sitä kestä. Eli laktoosi-intoleranssia. Mutta hylatuoteita voi uulemma antaa, ja jukurtteja yms. Mun toinen kissa tykkää turkkilaisesta jukurtista. erikseen on kissanmaitoja, mutta ne on sikakalliita. Katosin tässä yksi ilta Phoenixin eläinpoliisit jaksoa, jossa kyllä kissalle eläinsuojan työntekijä antoi ihan tavallista maitoa....

Vierailija
13/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissojen vatsa ei kestä maitoa suuria määriä, menee helposti löysälle tai kissa oksentaa. Vesi on hyvä janojuoma, kannattaa vaihtaa astiasta vesi pari kertaa päivässä, kissatkin tykkää enemmän raikkaasta vedestä. 

Vierailija
14/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eläimet eivät kestä laktoosia imeväisiän jälkeen.

Vierailija
15/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Moni kissa ei tykkää, että vesikuppi on ruokakuppien lähellä. Luin jostain kissakirjasta kerran, ja ainakin meidän kissat juovat nyt paljon paremmin kun siirsin yhden kupin sängyn alle ja toisen kodinhoitohuoneeseen. Mutta tottahan se on, että ylipäätään kissat jostain syystä tykkäävät juoda tippuvasta hanasta, suihkunjälkeisistä lattialätäköistä jne. Ehkä se on evoluution jäänne niiltä ajoilta kun kissa eli vain Afrikassa kuivissa olosuhteissa.

Vierailija
17/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Älä laita vesikippoa ruokakipon viereen, vaan jonnekin muualle asuntoon. Mieluusti vielä jonnekin tasolle, moni kissa tykkää juoda vähän korkeammalla paikalla. Juoma-astioita voi laittaa vaikka pari kolme eri paikkoihin. Ja jos oikein haluaa hifistellä, niin onhan noita erilaisia juoma-automaatteja - moni kissa tykkää erityisesti juoda virtaavasta vesilähteestä...

Vierailija
18/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:17"]

[/quote]

[/quote]

Unohtui vielä sanoa, että lisäksi osa kissoista ei tykkää, että viikset taittuu/litistyy syödessä/juodessa ;). Siis mitä laakeampi ruoka-/juomakippo, niin sen parempi monen kissan mielestä.

Vierailija
19/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kuppien siirto, kokeiltu on.

Vierailija
20/33 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

J hanki metallinen tai keraaminen laakea kuppi. Moni vierastaa muovikuppia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme