Tarjouskauppa - kuinka paljon pyynnin päällle?
Onko välittäjä ehdottanut kenellekään tarjouskauppaa asunnon myymiseen ja mikä on ollut välittäjän arvio mahd. toteutuvasta myyntihinnasta? Eli kuinka paljon keskimääräisesti odotetaan hinnan nousevan lähtötilanteesta? Olen kiinnostunut eräästä kohteesta, mutta kuntonsa vuoksi olisin valmis maksamaan ihan maksimissaan 15-20 ton pyynnin päälle, 10-15 ton olisi mielestäni kohtuuhinta. Kannattaako lähteä edes tarjoamaan? Perheasuntp, pk-seudulla.
Kommentit (23)
Kyllä moni kiinteistö välittäjä nauaa varmasti maireasti, kun ajattelee, niin asunnon "oikean hinnan" määrittäminen on varmaan yksi vaikeimmista tehtävistä. No eipä laitetakaan sitä vaan laitetaan joku pohja hinta ja sitten kattellaan miten hinta kehittyy. Jonkun kerran sitä sitten käy näyttämässä kämppää ja kuittaa muutaman tonnin välityspalkkion. Myyjä luonnollisesti kantaa yksin samalla lähtökohtaisesti kaiken vastuun siitä, että ostaja saa kaikki tarvitsemansa ja haluamansa tiedot ja luonnollisesti vastuun siitä, että annetut tiedot ovat oikeita.
Tähän liittyen on pakko todeta, että voihan sitä hintaa määrittää siten, kuten kuvasit, ettei todellisesta hinnasta tietoa. Omalla kohdallani olen päätymässä asunnon myynnissä tarjouskauppaan, koska
a)asuntojen hinta politiikka on melko villiä ja kiinteistövälittäjät ovat antaneet kolme melko samalla hintahaitarilla pyörivää arviota, ero hinta-arvioiden välillä noin 25000.
b) asunnon myyntiin meidänkin tapauksessa, vaikka on 2006 rakennettu kohde on kiinteistövälittäjä tuonut keskusteluun, että pankit haluavat kuntotarkastuksen. Esim. omalla pankillani ei kyseisiä vaateita asunnon oston yhteydessä ja esim. alle 10 vuotiaissa kohteissa oletusarvoisesti voi tilanteen nähdä siten, että eiköhän kaikki vielä ole kunnossa, kuten mekin teimme aikoinaan ostaessamme eikä vikaa ole ollut. Tästä kaikesta tulee kuitenkin kustannuksia (uuden asunnon leimavero, kiinteistövälittäjä ja kuntotarkastuskulut), jotka päätyvät myyjälle, niin tottakai tavoittelen mieluummin sitä 25000 parempaa hintaa, kun samanaikaisesti olen paritalo-kohdetta myyvänä nähnyt samanikäisen ja kuntoisen omakotitalon myydyn vielä melkein 50000 euroa kalliimmalla.
Minkähän firman välittäjä mahdat olla, asia on minittäin päin vastoin.:DDDD