Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjaatteko ruokaostoksiin menneet rahat yksityiskohtaisesti?

Vierailija
09.08.2020 |

Itseäni harmittaa, kun ruokakauppaan menee niin paljon rahaa. Olen miettinyt, että voisin ottaa sitä paremmin haltuun kaikki kirjaamalla ostot yksityiskohtaisesti, niin että alkaa nähdä isompaa kuvaa siitä, mitkä ovat isoimmat kululuokat ja sitten suunnitella säästöjä tuon perusteella.

Tekeekö joku näin? Onko se vaivan arvoista? Kun sitä pitäisi varmaan itse Exceliin aina käsin syöttää tiedot ostoskuiteista. Vai onko tähän jokin sovellus, joka vaikka skannaisi kuitit? Tai saako esimerkiksi Plussa-kortin kautta tiedot digitaalisesti?

En siis tarkoita sitä, että pelkät ruokakauppaan menneet kokonaissummat ovat tiedossa, vaan tuotetasolla.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, viestiin jäi kirjoitusvirhe. Mutta ehkä sen ymmärtää.

Ap

Vierailija
2/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on s-mobiili. Kuitit tulee sinne ja kai siellä voi eritellä mitä ostanut. En moisia tutki kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään kuitit koko kuukaudelta, sitten lasken yhteen, suurinpiirtein samoissa aina, ostan miten tahansa.

Vierailija
4/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on s-mobiili. Kuitit tulee sinne ja kai siellä voi eritellä mitä ostanut. En moisia tutki kuitenkaan.

Onko Plussa-sovelluksessa tällaista? En ole löytänyt.

Vierailija
5/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän K-ruokasovellusta, siis Plussaa. On tosi mielenkiintoista, kun sieltä saa yksityiskohtaista tilastoa vaikka kuinka päin. S-ryhmällä on samanlainen. Ei tarvii itse kirjoitella mitään.

Vierailija
6/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kirjaa mitään ylös. Kun on kaupassa niin tajuaa että mikä on kallista ja mikä ei. Voi myös kertoa päässään nuo kalliimmat jutut tyyliin 52x se ja se.

Ihmisen pitää kyetä omassa päässään klaaraamaan tämmöiset jutut.

Vierailija
7/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän K-ruokasovellusta, siis Plussaa. On tosi mielenkiintoista, kun sieltä saa yksityiskohtaista tilastoa vaikka kuinka päin. S-ryhmällä on samanlainen. Ei tarvii itse kirjoitella mitään.

Okei, pitää tsekata. Kiitos.

Ap

Vierailija
8/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana ja köyhempänä pidin kuukausitasolla kirjaa ruoka- ja talousmenoista laskemalla kuitit yhteen kuun lopussa. Nyt riittää, kun katson Ässästä kuukausisumman.

Ei tuo tosin ole kuluissa säästänyt. Enemmän säästää, kun vertailee kaupassa hintoja, ostaa punalappuisia ja ostaa enemmän raaka-aineita ja vähemmän valmisruokia.

Vierailija
9/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan kirjaa mitään ylös. Kun on kaupassa niin tajuaa että mikä on kallista ja mikä ei. Voi myös kertoa päässään nuo kalliimmat jutut tyyliin 52x se ja se.

Data pidemmältä ajalta on aina valaisevaa.

Ap

Vierailija
10/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee minkä menee, en mä laske.

Vierailija
11/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerään kuitit koko kuukaudelta, sitten lasken yhteen, suurinpiirtein samoissa aina, ostan miten tahansa.

Ota jokin mobiilijuttu käyttöön.

Vierailija
12/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussa-sovelluksesta näkyy miten ostokset jakaantuvat, esim. hedelmät, maitotuotteet+rasvat jne. Näkyy myös ostosten kotimaisuusaste.

Joskus harvoin sitä kurkin, yllättävää on ollut. Esim. valmisruokia en meillä ostavani koskaan mutta kyllä sovellus kertoo minun niitä ostavan.

Vierailija
13/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minkään kirjaa. Budjetti normaali viikolle on 100€. Käyn kaksi kertaa viikossa kaupassa, ja jos eka kerralla olen ostanut kallista ja paljon niin toiseen kauppakertaan valitaan edullisemmin.

Vierailija
14/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plussa-sovelluksesta näkyy miten ostokset jakaantuvat, esim. hedelmät, maitotuotteet+rasvat jne. Näkyy myös ostosten kotimaisuusaste.

Joskus harvoin sitä kurkin, yllättävää on ollut. Esim. valmisruokia en meillä ostavani koskaan mutta kyllä sovellus kertoo minun niitä ostavan.

Joo, just tällaista haen. Tykkään esimerkiksi OP:n Talouden tasapaino -sovelluksesta kun pääsee tarkastelemaan rahankäyttöä vuositasolla erilaisissa kategorioissa, katsomaan trendejä pidemmällä tähtäimellä, yms. Samoin kuin ruokapäiväkirja, niin kokonaiskuvaa analysoimalla voi saada mielenkiintoisia näkemyksiä.

Ap

Vierailija
15/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän joskus Money Lover -appsia. Se on vaan vaivalloista eritellä kaikki tuotteet kuiteista erikseen, joten en yleensä jaksa kuukautta pidempään. Money Lover on kyllä itsessään ihan hyvä eikä sen käytössä ole ongelmia. Käytän ilmaista versiota.

Vierailija
16/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme. Oliko muuta?

Vierailija
17/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän joskus Money Lover -appsia. Se on vaan vaivalloista eritellä kaikki tuotteet kuiteista erikseen, joten en yleensä jaksa kuukautta pidempään. Money Lover on kyllä itsessään ihan hyvä eikä sen käytössä ole ongelmia. Käytän ilmaista versiota.

Kiitti! Tsekkaan tuon.

Ap

Vierailija
18/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä pidän exceliä mutta sitten alkaa harmittamaan kun huomaan että ruokiin menee budjetista 45%, hygieniaan tms 10% ja loput 45% miehen ostamaan höpöhöpöön - limuun, karkkiin, kekseihin yms turhaan.

Vierailija
19/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan syödä hyvin enkä säästele ruokaostoksissa, sen sijaan muissa ostoksissa kyllä voin säästää. 

Vierailija
20/33 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plussan sovelluksen mukaan mm. pirkka tonnikala on kotimainen tuote...

Oli kyllä valaisevaa selata ostoksensa tuoteryhmä-, euro- ja jopa tuotekohtaisesti läpi. Siitä näkee täsmälleen montako litraa ostaa piimää vuodessa ja miten se jakautuu arlan ja valion välille ;)