te, joilla on yli 200 000 € asuntolaina
Kauhistuttaako talousnäkymät ja asuntojen arvojen tippumista ennustavat barometrit. Meillä on talon arvo noin 350 000 ja asuntolainaa 200 000, meillä on työt ja keskivertotulot, mutta eniten pelkään, että jos asunnon arvo laskee alle lainasumman
Kommentit (21)
Onko sillä asunnon arvon laskulla mitään väliä, jos sitä ei tarvi myydä? Itse olen ajatellut, että jos vaikka jään työttömäksi, niin melko pitkää pärjää maksamalla pelkkiä korkoja.
Ei hirvitä. MIehellä ei työt lopu ihan heti ja mullakin juuri palkka nousi kun vaihdoin työtä firman sisällä ja ottajia olisi muissakin firmoissa ollut tarjolla. Ei meillä ole hätäpäivää; lainaa 270 000€, lyhennetään kuussa 3000€ ja muuhun elämiseen jää kivasti rahaa.
Meidän asunnon arvo on 230 000 ja lainaa on varmaan semmonen 150 000 jäljellä. Ja ei hirvitä. Olemme molemmat suhteellisen varmoissa paikoissa vakituisesti töissä. Paikat ns. voittoa tavoittelemattomia ja pörssiin kirjaamattomia, joten osakkaita ei tarvitse lipittää, jolloin ei ole mitään yt:täkään kvartaaleittain.
Emme myöskään ole ihan juuri vaihtamassa, joten arvo sinällään ei ole ongelma. Varmaan toki 7 vuoden päästä voitaisiin vaihtaa, mutta sepä on sitten silloin talouden tilanne ihan eri.
Ja en usko, että pankit alkavat vaatia lisävakuuksiakaan. Ovat sitten itse kusessa useamman arvottoman kiinteistön kanssa.
Niin ja nousukauttahan nuo taas povaa. Lisäksi asumisalueellamme ei ole koskaan asunnon arvo laskenut, ei edes lamassa...
Asuntovelkaa reilusti yli 200000e. Voin sanoa, että älkää ostako vanhaa taloa jota alatte remppaamaan. LAinat pääsi kasvamaan kun pari ylläriä tuli vastaan. Kyllä, minua mietityttää tuleva. Itse työskentelen alalla jolla ei tule olemaan näillä näkymin työttömyyttä mutta mitä jos itse tai puoliso sairastuu. Yön pimeinä tunteina mielessä on käynyt vaikka minkälaisia kauhukuvia. Elämänsä voi pilata murehtimalla asioita etukäteen. Täytyy elää tässä hetkessä ja toimia tilanteen mukaan.
No ei, asunnon arvo on vähintään 300.000 vaikka iskisi mikä lama (tällä hetkellä arvo on noin 650.000). Ja lainaa on se 250.000, sen päälle on sitten sijoituksia mm. yksiö Helsingin keskustasta.
6
..meillä on vahna omakotitalo, jota remppaamme...
ap
AP, talossamme on toimiva pohja john ihastuimme. Kylppäriremppa (oli tiedossa), sähköt (ylläri), vesiputket ja varaaja... Vanhassa talossa ei ole sinällään vikaa mutta ylläreitä saattaa tulla.
6
Ei hirvitä. Lainaa asunnon arvosta ehkä n. 70-80%.
Itse alalla missä töitä riittää ja uskon samaa myös miehestä.
Asunnon arvolla ei sitä paitsi ole merkitystä ellei joudu jostain syystä myymään.
Jos tulot laskevat työttömyyden tai sairastumisen myötä niin vaje on helposti korjattavissa kuluja karsimalla. Tietysti jos kaikki kauhuskenaariot (molemmat työttöminä tai sairaana, asuntolainojen korot hyppäävät pilviin jne) toteutuvat samanaikaisesti niin silloin voidaan olla pulassa. Pitää kuitenkin uskoa tulevaisuuteen ja elää sen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 10:41"]
Kauhistuttaako talousnäkymät ja asuntojen arvojen tippumista ennustavat barometrit. Meillä on talon arvo noin 350 000 ja asuntolainaa 200 000, meillä on työt ja keskivertotulot, mutta eniten pelkään, että jos asunnon arvo laskee alle lainasumman
[/quote]
Siis sehän ei ap haittaa mitään, paitsi silloin, jos juuri sinä hetkenä on asunto aivan pakko myydä. Jos on vakituinen työ ja hyvät työnäkymät, niin ei kannata turhia huolehtia.
Meillä lainaa vielä 295 k e ja talon arvon n. 450 ke, en ole yhtään huolissani, koska ollaan molemmat hyvin palkattuja ja aloilla hyvät työnäkymät.
Ei mietitytä tuleva. Uusi talo, joka miehen kotitilalla. Tarkoitus asua ihan eläkkeelle asti tuossa. Itse sairaanhoitaja joten työt ei lopu.
Ei hirvitä, koska lainalla ostettu talo on isohkon kaupungin keskusta-alueella, joten sen arvo ei tule laskemaan.
Ei pelota. Velkaa 250k€ ja talon arvo pitkälti yli 700k€. Talo hyvällä paikalla palveluiden äärellä.
Meillä oli lainaa pari vuotta sitten runsaat 200t, kun ostimme talomme hintaan 520t. Nyt lainaa on vähän alle 150t, ja olettaisin, että asunnon arvo on sama kuin ostaessa tai vähän korkeampikin (asunto hyvällä alueella Espoossa).
En näe, että sellaista tilannetta kovin helposti tulisi, että emme pystyisi lainaa maksamaan, saatikka että asunnon arvo putoaisi alle lainan määrän. Ei siis hirvitä. Jos lainaa olisi esim. 80% asunnon arvosta, hirvittäisi hieman.
Helsingissä saa aina asunnon myytyä hyvään hintaan, joten ei pelota. 200 000 on varmaan vähimmäismäärä lainalle, jos suht.tilavan perheasunnon haluaa ostaa.
Muualla kuin Helsingissä (pl.espoo, vantaa) hirvittäisi. En osaisi nukkua. Mutta nämä on niin yksilökohtaisia juttuja.
Talon arvon tietää kyllä vasta siinä vaiheess kun sitä yrittää myydä. Pyytää voit vaikka miljoonaa mutta jos kukaan ei sillä rahalla osta niin...
Ei hirvitä. Lainaa on reipas 200 000 euroa ja asunnon arvo on noin 450 000 euroa (tänä vuonna ostettu). En usko, että hinnat Helsingissä putoavat alle puoleen nykyisestä. Meillä on asunnon lisäksi muita sijoituksia, joilla pystyisi tarvittaessa kuittaamaan noin puolet velasta.
Ei kauhistuta. Meillä iso asunto Helsingin ydinkeskustassa, lainaa jäljellä vielä nippa nappa 200 k. Jos perheen rahatilanne muuttuu, saadaan tästä (ja sijoitusasunnostamme) rahaa varmasti niin paljon, että niillä rahoilla saadaan tarvittaessa hankkittua velaton asunto.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 12:18"]
Talon arvon tietää kyllä vasta siinä vaiheess kun sitä yrittää myydä. Pyytää voit vaikka miljoonaa mutta jos kukaan ei sillä rahalla osta niin...
[/quote]
Toki näin on mutta esim meillä saman alueen talot menneet hintaan 700-900k€. Riippuu vähän koosta ja tyypistä, arvioin meidän talon alakanttiin vaikka on isompia tontteja ja iso talo.
14
Vastaan, vaikka kysymys ei aivan minua koskekaan: minulla on siis yksin 190 000 lainaa. MInua ei hirvitä talousnäkymät, sillä asumme Helsingissä jossa asuntojen hinnat ovat vuosikymmenien ajan pitäneet pintansa. Jos jään työttömäksi, olen valmistautunut tekemään muita töitä perheemme elämän kattamiseen. Niin, tai sitten yksinkertaisesti vain myymme tämän jos ei enää ole varaa ja pankki niiin vaatii. Hinta saisi laskea n. 30% ja silloinkin vielä jäisin omilleni, vaikkakin omaisuuteni pienenisi huomattavasti. Näin suuriin hinnanlaskuihin en kuitenkaan usko ja sehän on tärkeintä!