Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ihmisellä nousee paino onko se lihomista vai lihoamista?

Vierailija
01.08.2013 |

Musta lihomista. Mistä ihmiset repii sen a-kirjaimen?

Eihän mikään ruokakaan ole lihoattavaa, vaan lihottavaa. Jolloin sitä syödessä lihoo, ei lihoa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miksi lihoamis-terroristit ovat vallanneet av:n. Kyllä se on suomeksi lihoa.

Vierailija
2/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on lihomista. Ärsyttää tuo lihoaminen, en tajua, vai onko olemassa myös laihtuaminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat on oikein.

Vierailija
4/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa sanakirjasta jos epäilyttää. Perussanakirja kertoo teille, että molemmat muodot - lihoa ja lihota - ovat olemassa, mutta lihoa on tavallisempi. Kyseessä on kaksi erilaista johdinta. Tiedättehän johtimet, ne pienet kikkareet, joiden avulla saadaan vanhoista sanoista uusia.

Vierailija
5/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoa.

Lihominen.

Tosin - painonnousu ei ole aina lihomista, koska lihominen on rasvan määrän lisääntymistä. Laihtuminenkin voi olla painonlaskua tai oikeaa laihtumista, joka on rasvan määrän vähentymistä. Jos siis tarkkoja ollaan.

Vierailija
6/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat käy, murre-ero. Sen sijaan lihottaa-sanasta on vain yksi muoto.

Vierailija
7/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sekaannus tulee siitä, että usein puhekielessä puhutaan, että "mä lihoan taas" tms ja sitten luullaan, että se on lihoamista, vaikka se onkin lihomista..

Vierailija
8/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 09:51"]

Molemmat käy, murre-ero. Sen sijaan lihottaa-sanasta on vain yksi muoto.

[/quote]

Murre-ero? Ei kai täällä sanan murremuotoja kyselty:

Vierailija
9/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 09:53"]

Murre-ero? Ei kai täällä sanan murremuotoja kyselty:

[/quote]

Suosittelen edelleen sanakirjan konsultoimista. Murre-erot näkyvät myös yleiskielessä. Tosin en osaa sanoa, onko juuri tässä kyseessä murre-ero (siis esim. niin. että Itä-Suomessa sanottaisiin lihoa ja Länsi-Suomessa lihota) vai ovatko ne murrealueista riippumattomia rinnakkaismuotoja.

Vierailija
10/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoa on oikea verbi, mutta lihoaminen ei ole sen oikea johdannainen, vaan lihominen. Vertaa samanmuotoisia sanoja:

Sitoa, sitominen. Ei sitoaminen.

Asua, asuminen. Ei asuaminen.

Kulkea, kulkeminen. Ei kulkeaminen.

Voit siis sano että "olen alkanut lihoa", se on oikein. "Olen alkanut lihoamaan" on monella tapaa väärin (alkaa-verbin kanssa ei käytetä -maan ja -mään loppuisia muotoja verbeistä, alkaa lihoa tai alkaa lihota.). Lihoamaan ei ole muutenkaan oikea sana, kuten edellä näytin.

Vierailija
11/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen molemmat on oikein. Itse käytän lihota sanaa. (länsi-Suomessa)

Vierailija
12/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 10:03"]

Voit siis sano että "olen alkanut lihoa", se on oikein. "Olen alkanut lihoamaan" on monella tapaa väärin (alkaa-verbin kanssa ei käytetä -maan ja -mään loppuisia muotoja verbeistä, alkaa lihoa tai alkaa lihota.). Lihoamaan ei ole muutenkaan oikea sana, kuten edellä näytin.

[/quote]

Jaa, meilläpäin sanotaan: olen alkanut lihota

Vierailija
13/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla tuli jo oikea vastaus, eli lihoaminen on johdettu lihota-verbistä, lihominen lihoa-verbistä. Kummankin vartaloon on lisätty minen-johdin. Lihota-verbin vartalo on lihoa-, joten lihoa+minen = lihoaminen. Lihoa-verbin vartalo on liho-, joten liho+minen = lihominen.

Minen-johtimella tehdään verbeistä nomineja. Se, kuten muutkin johtimet, kiinnittyy sanan vartaloon, ei suoraan perusmuodon perään.

Vierailija
14/14 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan totta että nykyään on sallittuja kirjakielessäkin niin lihota kuin lihoa erilaisine sijamuotoineen. http://www.kysy.fi/kysymys/lihoalihota-lihominenlihoaminen