Kun ihmisellä nousee paino onko se lihomista vai lihoamista?
Musta lihomista. Mistä ihmiset repii sen a-kirjaimen?
Eihän mikään ruokakaan ole lihoattavaa, vaan lihottavaa. Jolloin sitä syödessä lihoo, ei lihoa.
Kommentit (14)
Kyllä se on lihomista. Ärsyttää tuo lihoaminen, en tajua, vai onko olemassa myös laihtuaminen?
Katsokaa sanakirjasta jos epäilyttää. Perussanakirja kertoo teille, että molemmat muodot - lihoa ja lihota - ovat olemassa, mutta lihoa on tavallisempi. Kyseessä on kaksi erilaista johdinta. Tiedättehän johtimet, ne pienet kikkareet, joiden avulla saadaan vanhoista sanoista uusia.
Lihoa.
Lihominen.
Tosin - painonnousu ei ole aina lihomista, koska lihominen on rasvan määrän lisääntymistä. Laihtuminenkin voi olla painonlaskua tai oikeaa laihtumista, joka on rasvan määrän vähentymistä. Jos siis tarkkoja ollaan.
Molemmat käy, murre-ero. Sen sijaan lihottaa-sanasta on vain yksi muoto.
Ehkä sekaannus tulee siitä, että usein puhekielessä puhutaan, että "mä lihoan taas" tms ja sitten luullaan, että se on lihoamista, vaikka se onkin lihomista..
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 09:51"]
Molemmat käy, murre-ero. Sen sijaan lihottaa-sanasta on vain yksi muoto.
[/quote]
Murre-ero? Ei kai täällä sanan murremuotoja kyselty:
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 09:53"]
Murre-ero? Ei kai täällä sanan murremuotoja kyselty:
[/quote]
Suosittelen edelleen sanakirjan konsultoimista. Murre-erot näkyvät myös yleiskielessä. Tosin en osaa sanoa, onko juuri tässä kyseessä murre-ero (siis esim. niin. että Itä-Suomessa sanottaisiin lihoa ja Länsi-Suomessa lihota) vai ovatko ne murrealueista riippumattomia rinnakkaismuotoja.
Lihoa on oikea verbi, mutta lihoaminen ei ole sen oikea johdannainen, vaan lihominen. Vertaa samanmuotoisia sanoja:
Sitoa, sitominen. Ei sitoaminen.
Asua, asuminen. Ei asuaminen.
Kulkea, kulkeminen. Ei kulkeaminen.
Voit siis sano että "olen alkanut lihoa", se on oikein. "Olen alkanut lihoamaan" on monella tapaa väärin (alkaa-verbin kanssa ei käytetä -maan ja -mään loppuisia muotoja verbeistä, alkaa lihoa tai alkaa lihota.). Lihoamaan ei ole muutenkaan oikea sana, kuten edellä näytin.
Edelleen molemmat on oikein. Itse käytän lihota sanaa. (länsi-Suomessa)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 10:03"]
Voit siis sano että "olen alkanut lihoa", se on oikein. "Olen alkanut lihoamaan" on monella tapaa väärin (alkaa-verbin kanssa ei käytetä -maan ja -mään loppuisia muotoja verbeistä, alkaa lihoa tai alkaa lihota.). Lihoamaan ei ole muutenkaan oikea sana, kuten edellä näytin.
[/quote]
Jaa, meilläpäin sanotaan: olen alkanut lihota
Tuolla tuli jo oikea vastaus, eli lihoaminen on johdettu lihota-verbistä, lihominen lihoa-verbistä. Kummankin vartaloon on lisätty minen-johdin. Lihota-verbin vartalo on lihoa-, joten lihoa+minen = lihoaminen. Lihoa-verbin vartalo on liho-, joten liho+minen = lihominen.
Minen-johtimella tehdään verbeistä nomineja. Se, kuten muutkin johtimet, kiinnittyy sanan vartaloon, ei suoraan perusmuodon perään.
On ihan totta että nykyään on sallittuja kirjakielessäkin niin lihota kuin lihoa erilaisine sijamuotoineen. http://www.kysy.fi/kysymys/lihoalihota-lihominenlihoaminen
En tiedä, miksi lihoamis-terroristit ovat vallanneet av:n. Kyllä se on suomeksi lihoa.