Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos syötte paljon turkkilaista jugurttia, tehkää se itse, helppoa!

Vierailija
01.08.2013 |

Minä lämmitän maidon mikrossa, ei tarvii vahtia kattilaa. Laitan n. 2 l maitoa (1%) + 2 dl maitojauhetta ja siinä menee n. 20 min täydellä teholla mikrossa. Mittaan sitten sen lämmön, pitää olla n. +80C.

Annan jäähtyä pöydällä, +30 c ja sitten otan pari desiä sitä lämmintä maitoa, siihen kreikkalainen jogurtti (1 dl) joukkoon, sekoitus paakuttomaksi ja sitten lisään sinne maidon joukkoon sen, sekoitus taas.

Purkitan maitojogurtin ja laitan purkit uuniin, sinne vain valo päälle, se lämmittää riittävästi. Menee noin 8 tuntia ja jogurtti on tiukkaa >Jääkaappiin. Todella helppo ja herkullinen.

Aloitin kaupan kreikkalaisella tuon teon, mutta nyt siemenenä on oma tekemä jogurtti.

Säilyy jääkaapissa ainakin reilun viikon, jos ei tule ennen syötyä loppuun.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tätä ap.n ohjeen mukaan ja on tosi hyvää. Kannattaa kokeilla!

Vierailija
2/51 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jogurttia en ole kokeillut, mutta viiliä saa hyvin halvalla kun itse tekee.  Tilamaito maksaa 50 senttiä litra ja itsepoimitut marjat (ja niistä tehdyt hillot) tuskin mitään. Ja on hyvää!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen jugurtin kotona. Teen 4 litraa kerralla ja on paljon halvempaa kuin jos ostaa 4 l. valmista.

Jokainen saa valita ihan vapaasti mitä haluaa tehdä, eihän se ole minulta pois.

Vierailija
4/51 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:30"]

Kiitos ap:lle ja muillekin ohjeista! Viili kuulostaa helpoimmalta ja sitä on heti purkki jääkaapissa, joten ajattelin aloittaa siitä. Onko se nyt tosiaan niin yksinkertaista, että laitan viilistä vaikka pieniin pakastusrasioihin ruokalusikallisen, lisään pari desiä maitoa ja jätän huoneenlämpöön vuorokaudeksi? Laitanko kannet päälle vai kenties kelmua? Sitten vuorokauden kuluttua jääkaappiin ja annetaan kai olla siellä vielä vähän aikaa ennen syömistä?

Kiitos jos joku osaa vastata.

[/quote]

Ite teen juuri noin. Laitan kannen vaan valeeseen päälle, en tiedä onko sillä merkitystä. Sekoitan viilin josku maidon joukkoon, mutta sekoittamattakin se valmistuu.

Vierailija
5/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan tarvita mitään ylimääräisiä koneita, kaikki on jo kotona jokaisella olemassa. ap.

Vierailija
6/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki tehdä ihan millä luonnonjugurtilla tahansa, mulla meni nuo kreikkalainen ja turkkilainen sekaisin (._.)

ap.

Vierailija
7/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 2 litraa tuntuu isolta määrältä, kokeile vaikka vain 1 litralla.

ap.

Vierailija
8/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun laitat maitoa ja jogurttia kulhoon ja jätät seisomaan sen pöydälle yön yli. Näihan viiliäkin tehdään.

Vierailija
9/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina omatekoiset jogurtit ja viilit, ei tarvii kaupasta tuoda kuin maitoa. 

Viilin teen siten, että laitan 1 rkl valmista maustamatonta viiliä purkkiin, siihen maitoa 2 dl ja kansi löyhästi päälle. Annan seistä huoneenlämmössä yön yli ja sitten se onkin valmista jääkaappiin.

ap.

Vierailija
10/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:20"]

Riittää kun laitat maitoa ja jogurttia kulhoon ja jätät seisomaan sen pöydälle yön yli. Näihan viiliäkin tehdään.

[/quote]

Uskosin, että tuo kuumentaminen tekee siitä jotenkin puhtaampaa, sillä se säilyy tosi hyvin kun on kuumentanut.

Onko sulla kokemusta, tuleeko sellaista paksua, jos on vain tehty noin?

Maitojauhe antaa minun mielestä jogurttiin ihanan pehmeän kiinteyden.  ap.

Vierailija
11/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jogurtin hapatus on parhaimmillaan 40–45 asteen lämmössä, ja mitä korkeampi lämpö tässä välissä sitä happamampaa jogurtista tulee. Valmis jogurtti myös jatkaa hapantumista jääkaapissa koko ajan, joten vanhempi jogurtti on aina happamampaa kuin juuri valmistettu tuore eilinen jogurtti. Jogurttia voi valmistaa aivan naturellia maustamatonta, tai sen voi myös maustaa hillolla joka lisätään jo hapatusvaiheessa jogurtin sekaan. Itse valmistan aina maustamatonta koska jogurtti on paljon monikäyttöisempää maustamattomana, kuin hillolla maustettuna. Mansikkajogurttia kun ei oikein voi käyttää Tsatsikin valmistukseen.

Vierailija
12/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jogurtin bakteerit kuolevat liian korkeassa lämpötilassa, noin 60 asteen yläpuolella joten varo lisäämästä jogurttikulttuuria liian kuumaan maidon sekaan. Olen kuitenkin huomannut että maito kannattaa lämmittää lievästä liian kuumaksi, muttei kiehuvaksi, ja tämän jälkeen antaa sen jäähtyä kattilassa oikean lämpöiseksi ennen kulttuurin lisäämistä. Tällä tavalla tehtynä jogurtti alkaa jostain ihmeen syystä hapattua nopeammin ja paremmin, kuin maito joka lämmitetään juuri oikean lämpöiseksi.

Mitä kauemmin jogurttia sen valmistuksen jälkeen säilytetään jääkaapissa, sitä happamammaksi se koko ajan tulee ja se on suunnilleen yhtä hapanta kuin kaupasta ostettu noin viiden päivän jälkeen. Tämä tietysti vaihtelee sen jogurttikannan mukaan jota on käytetty.

Vierailija
13/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 min täydellä teholla mikrossako?

Vierailija
14/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiista omatekoisesta jogurtista voi ottaa juuren ja pakastaa sen. Jos ei aina jaksa tehdä, ketju ei katkea. Laita jugurttia purkkiin tai pussiin. Jos purkissa pakastaa, muista että jugurtti laajenee jäätyessä.

ap.

Vierailija
15/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:35"]

20 min täydellä teholla mikrossako?

[/quote]

Just niin, riippuu tietty mikron voimakkuudesta, mutta mulla noin.  ap,.

Vierailija
16/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon ei tarvitse kiehua, eli juurikin se +80 c riittää.  ap

Vierailija
17/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minusta kyllä erityisen helppoa ole. Aika vaivalloista jos haluaa tehdä hygieenisesti, ja kaksi kokeilua kolmesta epäonnistui kuitenkin, vaikka luin aiheesta paljon ja olin jo aika innoissani. Varmaan kokeilen kyllä vielä, tuo olisi aika hauskaa saada toimimaan.

Vierailija
18/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:45"]

Ei se minusta kyllä erityisen helppoa ole. Aika vaivalloista jos haluaa tehdä hygieenisesti, ja kaksi kokeilua kolmesta epäonnistui kuitenkin, vaikka luin aiheesta paljon ja olin jo aika innoissani. Varmaan kokeilen kyllä vielä, tuo olisi aika hauskaa saada toimimaan.

[/quote]

Miten voi epäonnistua? Teitkö juuri noin kuin kerroin, uunissa valo päällä? Laitoitko maitojauhetta joukkoon? Puhtaus on sitten tärkeetä!  ap.

Vierailija
19/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta hygieenisyydestä vielä, jotkut keittelee noi astiat, mutta kyllä minä uskon, että astianpesukoneessa pestyt astiat on varmasti tarpeeksi puhtaita. ap.

Vierailija
20/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijamaidosta voi tehdä myös, mutta sitten maitojauhe pois ja tilalle agar agar.

Litraan maitoa n. 2 tl agar agaria. Antaa sen liuota ensin.  n.4 min  puoleen litraan maitoa, ripottele se pinnalle, 4 min jälkeen  sekoita ja sitten mikroon ja sekoitusta usein, n. 1 min välein, kunnes kiehuu. Sitten lisää sen loppuun maitoon ja sekoittele samalla kun odotat, että lämpö tippuu siihen +30c. Sitten jugurtinsiemen joukkoon ja loppu samoin kuin ap. ohje.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi