Ennakkoperintö -onkin lahja?
Sain isovanhempieni ollessa elossa heiltä mm. Rahaa opiskeluun, autoon jne. Näistä puhuttiin ennakkoperintönä. Nyt kun isoäitini kuoli, hänen testimentissaan omaisuus jaetaan viidelle; kahdelle lapselle ja kolmelle lastenlapselle (joista olen yksi). Nyt tätini sanoo, että saamani ennakkoperintö lisätään laskennallisesti perintöön ja saamani osuus vähennetään minun osuudestani. Olin ihan ok, kunnes eräs ystäväni sanoi ettei ennakkoperintöä voi antaa muuta kuin omille lapsilleen ( ja lapsenlapselle jos tämän vanhempi, rintaperillinen on kuollut). Eli toisin sanoen olenkin kait saanut ne jutut ’lahjana’, eikä ne vaikuta perintöön.. Näinkö se menee?
Kommentit (72)
Ystäväni kertoi ettei ennakkoperintöä voi edes antaa lastenlapsille jos näiden vanhemmat on elossa. Ennakkoperintöä voi antaa vain rintaperilliselle. Kun googlaan aiheesta niin, näin se näyttää menevän. Eli vaikka isovanhempani ovat luulleet antaneensa ennakkoperintöä ja sillä nimellä siitä aina puhuttiin, niin juridisesti ja verotuksellisesti se ei ole kai mahdollista..? Apua, tarttenko juristin?
Hankkikaa osaava pesänjakaja. Ne tietää kaikki lakipykälät eikä kukaan pääse vetämään välistä. Perinnönsaanti on nimittäin se yleisin aihe, joka tuo ihmisten oikeat karvat esiin.
lähisukululaisten välisellä lahjalla on yleensä perintöä pienemmän veroseuraukset, joten turhaan valitat.
Lahja tarkoittaa omaisuutta, jonka annat elinaikanasi toiselle henkilölle ilman korvausta. Jos annat lahjan rintaperilliselle – esimerkiksi lapselle tai lapsenlapselle – lahja on yleensä ennakkoperintöä (ennakkoperintöolettama). Ennakkoperintökin on siis lahja, josta lahjansaajan täytyy maksaa lahjavero.
Lahja ei kuitenkaan yleensä ole ennakkoperintöä, jos
1) kaikki rintaperilliset ovat saaneet samansuuruiset lahjat
2) ainoa rintaperillinen on saanut lahjan
3) lahjanantaja on erikseen määrännyt esimerkiksi lahjakirjassa, että lahjaa ei oteta huomioon ennakkoperintönä (lahjanantaja on voinut määrätä myös testamentissa, että lahja on ennakkoperintöä). (Lähde: vero.fi)
Eli, jos joku noista ehdoista täyttyy, voi lahjan olettaa olevan lahja, eikä ennakkoperintöä. Tuossa rintaperillisiksi lasketaan lapset ja lastenlapset. Onko sinusta halvempaa maksaa lahja- ja perintövero (jos saamaasi ennakkoperintöä pidettäisiinkin lahjana) kuin pelkkä perintövero? Samalla saattaisit riitauttaa koko kuolinpesän, jos toiset saavat perinnön ja sinä saisit perinnön+lahjat.
Ennakkoperintö on lahja, joka vain otetaan perintönä huomioon lopullisessa perinnönjaossa.
Jos et olisi perintöä edes saamassa, kyseessä olikin pelkkä lahja.
Vierailija kirjoitti:
lähisukululaisten välisellä lahjalla on yleensä perintöä pienemmän veroseuraukset, joten turhaan valitat.
Ennakkoperinnöstä maksetaan lahjavero jo 5000€ lähtien kun taas perinnöstä perintövero vasta 20000€ lähtien. Ennakkoperinnöllä poikkeuksetta lähisukulaisten kesken suuremmat veroseuraukset.
En valita vaan ihmettelen. Ja tuli yhtäkkiä mieleen että äitini sai kesämökin ns ennakkoperintönä. Jos sekin lisätään pottiin/jaetaan viidellä ja äidin saama osuus vähennetään, hän ei taida lopusta enää mitään.
Maksoin juuri veroa elossa olevilta vanhemmiltani saadusta rahasummasta. He antoivat pienemmät summat myös aiuisille lapsilleni. Lasteni osuus ainakin nyt verotuksessa katsottiin lahjaveron alaiseksi tuloksi.
Aloittajan tilanteessa homma on kyllä muille todella epäreilu, jollei hänen saamaansa huomattavaa lahjaa katsota ennakkoperinnöksi, vaikka isovanhemmat tarkoittivat sen ennakkoperinnöksi.
Voi kun ihmiset tekisivät näistä aina pätevät paperit. Ajoissa.
Eli jos saamasi ’ ennakkoperintö’ ei olekaan ennakkoperintö -> vaan lahja = et ole saanut vielä yhtään perintöä
Äitis on saanut muinoin kesämökin -> hänen saamansa osuus vähennetään perinnöstä.
Ymmärrän että sekä tätisi että äitisi voivat olla käärmeissään. Sinä saat siis eniten kaikesta..?
Suurin saamani summa oli 35 000€ / sain sen kun muutin eri paikkakunnalle opiskelemaan ; opintoihin, autoon jne..
Vierailija kirjoitti:
Millaisia summia nuo lahjat oli?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni kertoi ettei ennakkoperintöä voi edes antaa lastenlapsille jos näiden vanhemmat on elossa. Ennakkoperintöä voi antaa vain rintaperilliselle. Kun googlaan aiheesta niin, näin se näyttää menevän. Eli vaikka isovanhempani ovat luulleet antaneensa ennakkoperintöä ja sillä nimellä siitä aina puhuttiin, niin juridisesti ja verotuksellisesti se ei ole kai mahdollista..? Apua, tarttenko juristin?
Saatat tarvita, koska vaikuttaa testamentin tulkintaan, jos ovat tarkoittaneet,,, että annetut vähennetään testamentilla tulevasta.
Itse olen saanut ennakkoperintönä puolet (äitini osuuden) kesämökkikiinteistöstä. Puolet kuului isäni kuolinpesälle, jonka osakkaita olimme minä ja siskoni. Ostin siskoni osuuden ja omistan mökin ja saaren nyt siis kokonaan.
Jos äitini kuolee ennen minua, saamani ennakkoperintö tietysti otetaan huomioon kuten kuuluukin. Äitini olisi halunnut lahjoittaa samaten ennakkoperintönä siskolleni pikku talonsa, mutta siskoni ei halunnut. Jos hän ei halua sitä lopullisessa perinnönjaossakaan, minä ostan sen häneltä.
En voisi elää itseni kanssa, jos yrittäisin huijata siskoltani.
Itse olen saanut ennakkoperintönä puolet (äitini osuuden) kesämökkikiinteistöstä. Puolet kuului isäni kuolinpesälle, jonka osakkaita olimme minä ja siskoni. Ostin siskoni osuuden ja omistan mökin ja saaren nyt siis kokonaan.
Jos äitini kuolee ennen minua, saamani ennakkoperintö tietysti otetaan huomioon kuten kuuluukin. Äitini olisi halunnut lahjoittaa samaten ennakkoperintönä siskolleni pikku talonsa, mutta siskoni ei halunnut. Jos hän ei halua sitä lopullisessa perinnönjaossakaan, minä ostan sen häneltä.
En voisi elää itseni kanssa, jos yrittäisin huijata siskoltani.
Ap siis haluaa itselleen eniten, isovanhempiensa tahdon vastaisesti?
Vierailija kirjoitti:
En valita vaan ihmettelen. Ja tuli yhtäkkiä mieleen että äitini sai kesämökin ns ennakkoperintönä. Jos sekin lisätään pottiin/jaetaan viidellä ja äidin saama osuus vähennetään, hän ei taida lopusta enää mitään.
Ahne täti yrittää vedättää. Tosiaan pesänjakaja tarvitaan, pidä kiinni oikeuksistasi ja siitä, että perinnönjako suoritetaan tasavertaisesti. Välit tätiin tosin saattavat viilentyä, mutta sellaista se on.
Pidä puolesi ja väitä saaneesi ne lahjana, koska ei mainita testamentissa ennakkoperintönä. Minkä veron sinä maksoit tuosta 35 000 eurosta? Rintaperillisen vero oli paljon pienempi kuin lahjavero. Sillä asian voit ratkaista. Jos vero on jäänyt aikanaan maksamatta, niin sitten on parempi ottaa nyt vähemmän perintöä ja maksaa perintövero.
Onko testamentti kirjoitettu ennen vai jälkeen noita lahjoituksia? Jos on kirjoitettu sen jälkeen, niin tekijä on ollut tietoinen antamastaan rahasta ja se olisi pitänyt mainita testamentissa.
Ota yhteyttä osaavaan juristiin, vaikka oikeusaputoimistoon tai pankin juristiin, jonka kanssa ainakin täällä oli ensimmäinen neuvottelu maksuton.
Vierailija kirjoitti:
Suurin saamani summa oli 35 000€ / sain sen kun muutin eri paikkakunnalle opiskelemaan ; opintoihin, autoon jne..
Vierailija kirjoitti:
Millaisia summia nuo lahjat oli?
Olet saanut isoja summia ja isovanhempasi ovat puhuneet niistä ennakkoperintönä. Osoitatko kiitollisuutesi toimimalla heidän tahtoaan vastaan heidän kuolemansa jälkeen ja tuhota samalla sukulaissuhteitasi?
Ei tärisi voi päättää mikä on ennakkoperintöä ja mikä ei. Se selviää isovanhempieni tekemistä asiakirjoista.