Muistatteko 80- ja 90-lukujen amerikkalaiset nuorisoleffat? Luetelkaa mitä niitä oli!
Voisi nostalgiapäissään kaivaa näitä jostain ja katsoa uudestaan. Muistan mm. Ferris, Varma Pala, Can’t Buy Me Love. Muita?
Kommentit (96)
Clueless, Romeo ja Julia, Urban legends- kauhutarinoita,Tiedän mitä teit viime kesänä, Craft-Noitapiiri...olen syntynyt 1980 ja muistan noiden olleen hittileffoja tuolloin.
Lasketaanko Blair Wich Projekt? Sehän tuli ulos 1999 .
Amerikan viimeinen neitsyt
Sotaleikit
Nörttien kosto
Kuumat kinkut (Fast Times at Ridgemont High)
Vierailija kirjoitti:
Clueless, Romeo ja Julia, Urban legends- kauhutarinoita,Tiedän mitä teit viime kesänä, Craft-Noitapiiri...olen syntynyt 1980 ja muistan noiden olleen hittileffoja tuolloin.
Nyt en etsi hittileffoja vaan niitä 80/90-l teinielokuvia. Ei ne yleensä olleet mitään isoja hittileffoja.
Onko tuo nuorisoleffa/teinileffa joku tuntematon määritelmä kun aika monella menee ihan hutiin noi ehdotukset🤔 Kun minusta sillä tarkoitetaan ihan toisentyyppisiä elokuvia kuin joku Scream ja Top Gun. ap
Itse kasarilla teinivuoteni eläneenä muistan vain sen, että joka toisessa ikäpolvelleni suunnatussa leffassa oli Molly Ringwald. En tajua miksi häntä pidettiin jonain seksisymbolina, minusta hän oli jo nuorena tanttamaisen ja arkisen näköinen.
Porky's 1
Porky's 2
Porky's 3
Porky's 4
Hei ap. Mä ainakin ajattelen, että teinileffa on sellainen leffa, joka on suunnattu nimenomaan nuorisolle. Kuten just vaikkapa tollaset kökkökauhuleffat joita ysärillä tuotettiin ihan älyttömästi ja jotka oli suunnattu teineille ja joissa oli aina teinit päähenkilöinä ja sitten kauhua ja vähän jotain romanttista sutinaa, yleensä niin, että päähenkilö olikin rakastunut esim. murhaajaan.
Luulen, että sun olisi kannattanut laittaa viestiin, eträ haet nimenomaan ROMANTTISIA teinileffoja, nyt jäi genre määrittämättä niin ihmiset ehdottelee niitä, mitkä oli suosittuja. :)
Tyttöni mun. No ehkä ei ole nuorisoleffa, mutta suunnilleen samaa genreä.
Suurin osa ei nyt tajunnut mitä ap hakee. Ne nuorisoleffat oli sellaisia pienemmän budjetin elokuvia, joissa tapahtumaympäristönä oli high School tai joku muu sen ikäisten hengailupaikka. Kauhuleffoista voisi ehkä lukea mukaan vielä painajainen Elm Streetillä leffat ja jokusen vampyyrihupailun (en muista nimeä, siinä oli naispääosassa sama näyttelijä joka esitti myöhemmin Pulmusissa tiukkapipoista naapurin emäntää, fright night?). Varsinaisista nuorisoleffoista tulee itselle mieleen vähän synkempi amerikan viimeinen neitsyt. Täynnä amerikkalaista moralismia abortista. Ja tietysti myös pipo tiukalla.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap. Mä ainakin ajattelen, että teinileffa on sellainen leffa, joka on suunnattu nimenomaan nuorisolle. Kuten just vaikkapa tollaset kökkökauhuleffat joita ysärillä tuotettiin ihan älyttömästi ja jotka oli suunnattu teineille ja joissa oli aina teinit päähenkilöinä ja sitten kauhua ja vähän jotain romanttista sutinaa, yleensä niin, että päähenkilö olikin rakastunut esim. murhaajaan.
Luulen, että sun olisi kannattanut laittaa viestiin, eträ haet nimenomaan ROMANTTISIA teinileffoja, nyt jäi genre määrittämättä niin ihmiset ehdottelee niitä, mitkä oli suosittuja. :)
No tuossa aloituksessa oli sen tyyppisiä mitä haen... eli pienemmän budjetin elokuvia, nuorten/teinien ihmissuhdekuvioita. Monesti kouluympäristössä tapahtumat.
Salsa
https://www.imdb.com/title/tt0096030/?ref_=nm_flmg_act_9
Rodney Harvey oli teini-idolini. Harmittavan kurja kohtalo hänellä lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei nyt tajunnut mitä ap hakee. Ne nuorisoleffat oli sellaisia pienemmän budjetin elokuvia, joissa tapahtumaympäristönä oli high School tai joku muu sen ikäisten hengailupaikka. Kauhuleffoista voisi ehkä lukea mukaan vielä painajainen Elm Streetillä leffat ja jokusen vampyyrihupailun (en muista nimeä, siinä oli naispääosassa sama näyttelijä joka esitti myöhemmin Pulmusissa tiukkapipoista naapurin emäntää, fright night?). Varsinaisista nuorisoleffoista tulee itselle mieleen vähän synkempi amerikan viimeinen neitsyt. Täynnä amerikkalaista moralismia abortista. Ja tietysti myös pipo tiukalla.
No niin, jollekin oli tuttu tämä genre👍 Ap
Ihmissusi Lontoossa, kelpaako ap:lle?
Aliarvostetuin:
Kumisota (Trojan War)