Kun imettäminen hävettää
En pystynyt imettämään esikoistani, mutta seuraavaa (mahdollista) vauvaa haluaisin imettää, jos vain se suinkin onnistuu. En siis tiedä imettämisestä yhtään mitään.
Imettäminen toisten, varsinkin sukulaisteni, nähden hävettää ja stressaan sitä jo valmiiksi, vaikka vauva ei ole vielä suunnitteilla (toiveissa kylläkin). Se ei ole mikään ongelma, että menisin toiseen huoneeseen tai yleisellä paikalla johonkin hyvin rauhalliseen paikkaan imettämään, mutta olen lukenut, että jotkut vauvat voivat syödä tunnin välein ja jopa tunnin kerrallaan, eli ts. roikkua tissillä koko ajan. Silloinhan meille ei voisi tulla ketään käymään, enkä minä voisi käydä missään... Ja varsinkin julkisella paikalla esikoisen aika varmasti käy pitkäksi, jos kaikki aika menee siihen, että joudutaan etsimään imetyspaikka. Se olisi kovin tylsää :(
Kuinka te olette toimineet tällaisissa tilanteissa?
Kommentit (13)
kiitos vastauksestasi. En ehkä häpeä niinkään sitä, että joutuisin julkisella paikalla liinan alla vauvaa imettämään, vaikka jossain kahvilan nurkkapöydässä. Mutta ehkä se häiritsee, jos vauva haluaakin silloin syödä ja syödä ja syödä ja syödä... Mitä mä silloin teen?
sukulaiset ovat se pahin ongelma. Meillä ei kotikotona koskaan halailtu tai pussailtu muualla kuin nurkan takana, ja alastomuus muiden edessä oli häpeä asia. Kuinka ihmeessä voisin pyytää sukulaisia käymään tai mennä heillä käymään, jos vauva haluaa syödä KAUAN ja USEIN?
Jos vauva haluaa syödä ja syödä niin sitten hän vaan syö ja syö. Tässä tilanteessa jos olet esikoinen mukana kahvilassa niin on varmaan tosi tärkeää, että varaat esikoiselle esim. mieluisaa puuhaa tai menette leikkipaikalliseen kahvilaan tms. että hän kestää sen odottelun ja paikallaanolon. Itse odotan nyt toista lasta ja tiedostan myös sen, että on mahdollista, että toisen lapsen kanssa ei välttämättä pysty ihan samaan lapsentahtisuuteen kuin esikoisen kanssa joten voinet olla myös armollinen itsellesi ja hyväksyä sen, että joskus vauva ehkä joutuu odottamaan tai lopettamaan vähän kesken vaikkei se kivaa olekaan eikä pieni vauva toki vielä osaa varsinaisesti odottaa.
Mutta mitä isommaksi vauva kasvaa sitä paremmin hän pystyykin odottamaan ja nälkää voi lykätä esim. ruualla sitten kun kiinteitä aloitetaan. Taaperovaiheessa imetys oli kaikkein helpointa kun lapsen kanssa pystyi sopimaan imetyksestä ja hän pystyi esim. odottamaan kotiin saakka. Mutta en toki sano, että sinun pitäisi taaperoimettäjäksi ryhtyä :)
Sukulaisten kanssa mielestäni voit vain etsiä rauhallisen paikan ja sanoa heille, että vauva tarvitsee vauvantahtisen imetyksen. Vallankin jos teillä on useampi vieras tai vierailet jossain, jossa useampia ihmisiä tuskin ihmettelevät kovin paljon vaan seurustelevat keskenään kun olet poissa. Huumori voi auttaa myös jos päädyt imettämään esim. sukulaisten kanssa samassa huoneessa. Sanot vaikka, että ruokahalua tuntuu vauvalla piisaavaan ym. Voit myös vedota faktatietoon siitä, että esim. korkea koulutus, älykkyys jne. korreloi imetyksen onnistumisen kanssa ja myös lapsille positiivista vaikutuksista voit puhua jos ne auttaisivat. Kun sinulla on ilmeisesti esikoinen niin sukulaisethan voisivat vaikka tuntea olonsa tärkeäksi huolehtiessaan hänestä kun imetät.
Mutta nyt pakko mennä nukkumaan.
Se pitkien imetysten vaihe ei yleensä kestä ihan loputtomiin, vauva kasvaa nopeasti ja oppii imemään tehokkaammin, silloin imetykseen kuluva aikakin lyhenee. Toki se alkuun vie paljonkin aikaa. Ihmiset ovat sallivaisempia imetyksen suhteen kuin ehkä arvaatkaan, oma kokemukseni on että pienen vauvan kanssa liikkuessa ihmiset ymmärtävät että häntä pitää syöttää silloin kun hän on nälkäinen.
Jos vieras ei ymmärrä, etä pieni vauva tarvitsee pitkiäkin imetyksiä, niin ongelma on vieraan, ei sinun. Imettämisessä ei ole mitään hävettävää, vaan se on ylpeyden aihe. Ja sen voi tehdä ihan siveästi. :D
Olet aikuinen nainen, ja äiti. Jos kykenet imettämään, se on hieno asia. Joka tapauksessa ole ylpeä itsestäsi ja lapsistasi, älä kysele lupia hoitaa heitä hyvin. Perhe tulee ennen muita.
Kyllä te imetyshullut elätte oudossa maailmassa, kun tärkeintä on ÄIDIN onnistuminen imetyksessä, ei se että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Mutta kun MINÄ haluan imettää!
Mun kokemuksek mukaan ei ne vauvat julkisilla paikoilla mitään maratoneja vedä Vaan nukkuvat vaunuissa. Muutenkin ne maratonit on usein iltaisin, aamupäiväy on vauvoille parasta aikaa, sinne kannattaa ajoittaa ne kahvila yms reissut. Samoin mahdollisuuksien mukaan kyläilyt päiväsaikaan, illalla vauva voi olla itkuisempi ja tarvita tiheämmin rintaa.
Oli miten oli niin ne pitkät syömiset helpottaa yleensä parin kuukauden jälkeen, iltaitkuisuus kolmen kuuakuden jälkeen Joten kovin pitkäaikaisesta ongelmasta ei ole kyse. Isommat vauvat ei ees malta syödä jos on vieraita tai hälkää vaan seurustelevat mieluummin.
Mulla oli kanssa aluksia ongelmia imetyksen kanssa, kun en oikein osannut suhtautua siihen, että sukulaiset katselisivat vierestä. Mutta meillä on kyllä sukulaiset kohteliaasti kääntäneet päätään, eivät ole siis suoraan tissiä tuijottaneet :D Nyt olen imettänyt 5 kuukautta ja voin hyvin imettää leikkipihalla niin, että vauva sekä tissi ovat liinan alla :)
Minulla on ollut ihanat sukulaiset sillä kaikki ovat suhtautuneet positiivisesti imettämiseeni (isoäitini ja hänen siskonsa ovat varmaan niitä "imetysintoilijoita" koska kehuivat minut maasta taivaisiin...). Jos esim. ystävä tuli kylään miehensä kanssa sanoin että imetän vauvan, häiritseekö jos imetän tässä. Kyllä sen huomaa jos vaikka ystävän mies on kiusaantunut, joten menin toiseen huoneeseen.
Kaikki eivät pidä imettämistä julkisesti soveliaana,joten sivuun voi mennä. Esim. kahvilassa laitoin vain vauvan rinnalle harson alle. Ulkopuoliset eivät välttämättä edes hoksanneet että imetin.
Esikoinen oli 3 kun pienempi syntyi. Ratkaisin esikoisen viihtymisen lukemalla hänelle kirjaa. Jos menimme kylään ja vauva piti imettää oli laukussa mukana muutama kirja. Usein kun istahdin vaikka sohvalle vauvan kanssa esikoinen oli jo hakemassa kirjaa :) Eli molemmat lapset olivat tyytyväisiä. Kun kuopus oli n.10kk esikoinen usein kysyi että voinko jo imettää sitä että hän saa kuunnella satuja :) Kyllä niitä satuja vieläkin luetaan.
Mä en oo halunnut imettää muiden nähden, olen antanut pullosta, jos ollaan oltu jossain.
Aluksi tuntui oudolta ja arastelin muiden läsnäollessa...mutta muutamassa viikossa, kun saa sellasen "imetys-yhteyden" vauvaansa niin siitä tulee luonnollista.
Vieraissa paikoissa pyydän saada käydä eri huoneessa tai vieraiden ollessa meillä kerron poikkeavani makuuhuoneessa imettämässä. Ja sen oppii tekemään räteissä tai vilteissä niin, ettei julkisella paikallakaan muut aina edes tajua.
Enemmänkin kääntyy ihan päinvastoin eli rinnat on tarkoitettu jälkeläisten ruokintaan.
"Suosittelen hankkimaan hyviä imetyspaitoja ja -mekkoja ja että opettelet imettämään harson tai huivin kanssa jos imetys hävettää."
Tämä on minusta se oletus. Harso tai huivi AINA mukaan julkisella paikalla tai jos kotona vieraita. Tällöin muut ihmiset eivät joudu näkemään tissejä.
Tuosta kysymisestä... Jos kysyy, häiritseekö imetys, niin ei siihen oikein voi vastata että häiritsee. Ja silti häiritsee.
Olen nainen, olen omiani imettänyt myös julkisesti (aina harson alla kuitenkin), mutta silti en pidä kohteliaana tapaa näyttää kaikki.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 07:22"]
Kyllä te imetyshullut elätte oudossa maailmassa, kun tärkeintä on ÄIDIN onnistuminen imetyksessä, ei se että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Mutta kun MINÄ haluan imettää!
[/quote]
No miten niin imetyshullut ja ennenkaikkea miten omituista tässä maailmassa on? Siitä on vaikka kuinka paljon tutkimuksia, että rintamaito keskimääräisesti nimenomaan edistää lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä. Vaikka minä kenties haluan imettää niin juuripa lapseni ja hänen hyvinvointinsa takia. Tietenkään en sitten olisi imettänyt jos oikeasti olisi kiistattomasti voitu osoittaa, että se olisi haitallista. Vaikka imetys onkin musta ihan kivaa niin onhan sitä nyt mukavampiakin asioita, mitä voisi tehdä näin aikuisen näkökulmasta.
Ja ainakaan oma tarkoitukseni ei ole mitenkään vähätellä korvikkeihin päätynyttä äitiä omilla kokemuksillani. Hyvähän se on että vauva niillä kasvaa ja voi hyvin mutta imetyksen etuja se ei vie pois.
T:yksi ketjuun osallistuneista.
Mä en ole varmaan paras vastaamaan koska kun esikoinen syntyi vähän ennenaikaisena ja hentoisena mulle tuli ihan hirveä halu ja tarve imettää. Etukäteenkin olin ajatellut, että toivon voivani imettää mutta kyllähän pullomaidollakin kasvaa ym. Sitten vain kun lapsi oli siinä mulle oli ihan kauhistus kun jouduin alkuun antamaan vähän maitoa pullosta ja myös pumppaamaan omaa maitoa pullosta annettavaksi koska en todellakaan halunnut antaa korviketta, jota lapselle yhden kerran sairaalassa annettiin.
Mulla oli siis imetyksessä alkuun haastetta ja olin jotenkin niin huuruissani, etten oikein varmaan edes osannut nolostella imetystä kun olin niin onnessani kun se alkoi onnistua. Tein kuitenkin tarkoituksellisesti esim. kahdestaan vauvan kanssa käynnin ravintolaan, jossa söin ja etsin rauhallisen nurkkapöydän ihan sitä varten, että sain rauhassa opetella julkisella paikalla imetystä. Omalla kohdallani isoin haaste julki-imetyksessä oli mielestäni se, että mun oli paljon vaikeampi alkuun pitkään imettää muussa kuin kylkimakuuasennossa niin, että istuen imettämisessä oli vähän säätämistä mutta hyvin sekin lopulta onnistui vaikka kotona imetinkin aika pitkään yleensä makuulta. Kävin myös imetystukiryhmässä ja koin, että sieltä sain vahvistusta omille ajatuksille imetyksen tärkeydestä kun yhteiskunnassa on myös niin paljon vastakkaisia kantoja
Suosittelen hankkimaan hyviä imetyspaitoja ja -mekkoja ja että opettelet imettämään harson tai huivin kanssa jos imetys hävettää. Kenties myös kantoliinassa imetys on yksi vaihtoehto tosin se voi olla vähän vaativaa. Tärkeää olisi mun mielestä päästä jotenkin yli ajatuksesta, että imetys olisi häveliästä kun se on kuitenkin paras tapa ruokkia ja hoitaa pientä vauvaa. En tiedä voisitko vähitellen oppia imettämään esim. ensiksi vaikka itsekin imettävien/imettäneiden/imetystä arvostavien seurassa. Kun mietin omaa tuttavapiiriäni, jossa aika monet ovat imettäneet pitkäänkin niin suurin osa on kyllä imettänyt aika ei estyneesti mutta toisista on mulle jäänyt käsitys, etteivät halua julki-imettää vaan pyrkivät hoitamaan asian esim. kotoa lähtiessä niin, ettei kylässä tarvitse tai jos on vieraita vetäytyvät aina rauhalliseen paikkaan imettämään. Näinkin voit toki tehdä mutta se voi olla vaativaakin ja vallankin esim. tälläkin palstalla usein mainittu vessoissa imetys on oikeasti aika kamalaa ja musta olisi kiusallistakin kun helposti alkaa muodostua jonoja oven taakse.
Valitettavasti kannattaa varautua myös siihen, että kaikki eivät suhtaudu imetykseen myönteisesti. Esim. itse olen kokenut, että appivanhempani eivät varmaan oikein pitäneet imetyksestäni vaikkeivat sanoneet siitä mitään. Heidän omat lapsensa ovat pulloruokittuja niin asia oli varmaan heille vähän outo ja tuskin tiesivät imetyksen eduistakaan. Omat vanhempani onneksi pitivät imetystä luonnollisena asiana ja äiti on itse imettänyt lapsiaan aikana, jolloin korvikkeen anto on ollut yleistä.
Suosittelen myös Minni Niemelän Imetysopasta. Siinä ei varsinaisesti ole paljon imetysjännitykseen liittyvää asiaa mutta luulen, että faktatieto kuitenkin auttaa imetyksessä alkuun.
Jos jostain syystä kuitenkin päädyt pulloruokintaan tai osittaisimetykseen muista, että vauvaa kannattaa pitää paljon lähellä, myös ihokontaktissa.