Lisätienestejä yksityisopetuksella?
Tuli ero ja rahat ei riitä tuleviin laskuihin syksyllä, olen yli 10 vuotta virassa ollut erityisope, tosi pätevä ja hyvä työssäni. Ajattelin lisätyönä ottaa viikonloppuisin yksityisoppilaita peruskouluikäisistä ongelmaoppilaista... Miten markkinoisin itseäni japaljonko vois pyytää tunnilta? Pipariakaan ei tekis mieli myydä, että jotain tarttis keksiä.
Kommentit (22)
Mä olen ostanut tukiopetusta lapselleni, koska koulun tukiopetus, vaikka olikin ilmaista, ei ollut kovin laadukasta. Pätevä kielenopettaja pyysi siitä 20€/tunnilta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:30"]
Mä olen ostanut tukiopetusta lapselleni, koska koulun tukiopetus, vaikka olikin ilmaista, ei ollut kovin laadukasta. Pätevä kielenopettaja pyysi siitä 20€/tunnilta.
[/quote]
Tyhmää maksaa sellaisesta, mitä saa myös ilmaiseksi. Jokainen tietysti saa päättää itse, miten rahansa tärvää.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:35"]
[/quote]
Tyhmää maksaa sellaisesta, mitä saa myös ilmaiseksi. Jokainen tietysti saa päättää itse, miten rahansa tärvää.
[/quote]
no mä todellakaan en kokenut saavani samaa ilmaiseksi. Ilmaiseksi sai satunnaista tukiopetusta koulun siivouskkomerossa, niin että lapsi erotettiiin muusta ryhmästä sekä sosiaalisesti että taidoiltaan, eikä opettaja koskaan ehtin keskittyä meidän lapsen oppimiseen, kun sn piti samaan aikaan opettaa kahdelle muulle lapselle matematiikkaa, tälle yhdelle englantia, parille muulle ruotsia ja yrittää vain pitää samassa huoneessa muutamaa muuta. Kun ostin tunnin omalle lapselleni, opettajan aika ja yritys kohdistui vain häneen, hän sai kysymyksiinsä vastauksen heti, ja phjausta työhönsä heti. Vuoden kestävän säännöllisen työn tuloksetkin olivat ihan muuta kuin koulun satunnaisen ja tlapäisen tukiopetuksen.
[/quote]
Muistithan suorittaa maksun ilman kuittia, pimeenä? Maan tapa siirtyy jo perusopetukseen. Seuraavaksi arvosanat saa ostaa rahalla ilman, että edes käy oppitunnilla ja hyvä niin! Tervetuloa Venäjä!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
no mä todellakaan en kokenut saavani samaa ilmaiseksi. Ilmaiseksi sai satunnaista tukiopetusta koulun siivouskkomerossa, niin että lapsi erotettiiin muusta ryhmästä sekä sosiaalisesti että taidoiltaan, eikä opettaja koskaan ehtin keskittyä meidän lapsen oppimiseen, kun sn piti samaan aikaan opettaa kahdelle muulle lapselle matematiikkaa, tälle yhdelle englantia, parille muulle ruotsia ja yrittää vain pitää samassa huoneessa muutamaa muuta. Kun ostin tunnin omalle lapselleni, opettajan aika ja yritys kohdistui vain häneen, hän sai kysymyksiinsä vastauksen heti, ja phjausta työhönsä heti. Vuoden kestävän säännöllisen työn tuloksetkin olivat ihan muuta kuin koulun satunnaisen ja tlapäisen tukiopetuksen.
[/quote]
Just joo ja vali vali. Opettajassa se on tietysti vika, jos lapsi ei opi. Niinpä niin! Onneksi asian voi korjata rahalla, eikä maksa paljon... Todella tyhmää maksaa peruskoululaisen tukiopetuksesta, kun Suomessa on ilmainen peruskoulutus!
Kyllä mä ostin ihan itse itselleni lisäopetusta lukiolaisena matematiikassa. En muista paljonko maksoin mutta maksoin sen itse kesälomatienesteistäni. Ulkomailla asuessani se oli ihan normaalia että ostettiin lisäopetusta ja opiskeltiin muutenkin lisää koulun jälkeen. Joten jatkoin sitä Suomeen palattuanikin.
Kokemukseni Suomen koulun "ilmaisopetuksesta" ovat vaihtelevia. Joku saa, toinen ei. Joskus on laadukasta, joskus ei.
Itse tsemppaan sua antamaan lisäopetusta yksityisesti, luulisin että riittää kysyntää! En tiedä hintatasoa, mutta 20€/h kuulostaa ihan ok:lta pimeenäkin.
Voisit ehkä kokeilla jotain paikallislehteä?
Onkohan hyvä idea antaa maksullista lisäopetusta aineessa, jossa toimii opettajan virassa? Mitähän laki ja lasten vanhemmat sanovat kun paikkakunnan opettaja perustaa yksityiskoulun antamalla maksullista opetusta omassa aineessaan?
Musta ap:n idea on ihan hyvä ja itse kuvittelisin ostavani apua lapselleni jos sitä tarvittaisiin. Kyllä sitä rahaa kuluu turhempaankin.
Ihme niuhoja täällä palstalla. Kivaahan se on jos teidän lapsenne ovat hikipinkoja eivätkä tartte lisäapua...
Eli ei siis kovin hyvä idea, mitähän keksis? hetken jo luulin, että tässäh
än se ratkaisu on... Jos menis naapurikuntaan :) ap
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:57"]
Musta ap:n idea on ihan hyvä ja itse kuvittelisin ostavani apua lapselleni jos sitä tarvittaisiin. Kyllä sitä rahaa kuluu turhempaankin.
Ihme niuhoja täällä palstalla. Kivaahan se on jos teidän lapsenne ovat hikipinkoja eivätkä tartte lisäapua...
[/quote]
Homman juju on siinä, että Suomessa perusopetus on ilmaista. Myös tukiopetus. Minustakin on outoa, jos virassa oleva opettaja antaa omassa aineessaan yksityistunteja maksusta.
Viranhaltija tarvitsee sivutoimiluvan, jota tuskin samalle alalle saa, se kun voi olla pois tehokkuudesta työnantajan maksamana työaikana. Muutenhan puolet Suomen opettajista paikkaisi tilipussiaan pätkätöiden aikana tai äitylilomilla (joita ei muuten voi siirtää pekkasvapaiden jatkoksi). Ja voipi olla varoituksen paikka...
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:59"]
Eli ei siis kovin hyvä idea, mitähän keksis? hetken jo luulin, että tässäh
än se ratkaisu on... Jos menis naapurikuntaan :) ap
[/quote]
Maksullinen tukiopetus peruskoululaisille kuulostaa hieman hölmöltä. Prepauskursseja lukiolaisille ja ammattikoululaisille? Tai ehkä valmennuskursseja pääsykokeisiin tai yo-kirjoituksiin?
Onhan sen nyt kuitenkin jotenkin maalaisjärjen vastaista ettei ammattitaitoinen opettaja voi antaa lisäopetusta osaamassaan asiassa vapaa-ajalla. Että joutuu sitten ottamaan kakkostyön aiheesta jota ei kenties osaa.... Mun kokemuksen mukaan läpi historian on opettajat antaneet yksityisesti lisäopetusta sitä haluaville ja tienanneet sillä jotakin.
Joo, tarjoa "valmennusta" yo-kirjoituksiin!
lukiopätwvyys mulla kyllä on, mutta olisko se sen hyväksyttävämpää? Lähinnä ajattelin auttaa näitä koulusta tippuvia, joita uhkaa luokallejäänti ja joita ei koulun tukaritunneilla näy. Siinä olis mun vahvuus ja osaamisalue, mut eihän tuota oman koulupiirin alueella tietty voi tehdä. Voihan kökkö. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:07"]
Onhan sen nyt kuitenkin jotenkin maalaisjärjen vastaista ettei ammattitaitoinen opettaja voi antaa lisäopetusta osaamassaan asiassa vapaa-ajalla. Että joutuu sitten ottamaan kakkostyön aiheesta jota ei kenties osaa.... Mun kokemuksen mukaan läpi historian on opettajat antaneet yksityisesti lisäopetusta sitä haluaville ja tienanneet sillä jotakin.
[/quote]
Joo pimeenä voi tienata, jos ei kerro kenellekään eikä jää kiinni. Laillisesti ei taida onnistua, koska vakituisessa virassa oleva tarvitsee sivutoimiluvan.
Minusta kuulostaa ihan hyvältä myydä ammattitaitoaan. Minusta tuo on ihan verrattavissa omaan hommaani puheterapeuttina: vaikka lasten puheterapiapalvelut ovat ilmaisia, jotkut vanhemmat ovat kuitenkin valmiita maksamaan yksityiselle ammatinharjoittajalle, jos kokevat, että kunnallisella puolella ei tarjota tarpeeksi terapiaa. Sama homma tässä: jos tukiopetus ei ole koulussa riittävää, haluavat vanhemmat sitä ehkä ostaa.
Kannattaa selvittää vaikka ammtiliitolta, miten tuo homma käytännössä toimisi. Jos aiot tehdä tuon ihan laillisin keinoin, sinun pitää perustaa toiminimi. 20 e tunnissa on aika vähän, jos siitä aikoo maksaa verot ja muut maksut (vertailun vuoksi: yksityisen puten taksa 90-120e/ tunti, mutta asiakas ei yleensä ole yksityisihminen). Mutta kovemmalla hinnalla asiakkaita voi olla vaikea löytää. Ja kannattaa ottaa selvää, miten työnantaja suhtautuu, ainakin minun työpaikallni yksityisenä ammatinharjoittajan toimiminen katsotaan kilpailevaksi toiminnaksi. Tosin tällä alalla tilanne on sikäli eri, että kunnallisena puheterapeuttina voisin lähettää itselleni asiakkaita, jos olisin myös yksityinen, mikä olisi aika epäeettistä.
Voisiko helpompi tapa sinulle kuitenkin olla esim. kansalaisopistossa opettaminen? Löytyisikö sinulta sinne jotain osaamista?
Paljonkohan virkkauksen opetuksella kansalasopistossa tienaa? Vosin vaihtaa alaa, tällä hetkellä olen kunnallisen toimistotukihenkilön virassa, siis ihan eri alalla.
Peruskoulun tukiopetus on ilmaista, joten tuskin kukaan maksaa sinulle yhtään mitään. Jos rahat ei riitä, niin mene sossun luukulle jonon jatkoksi.