En tarvitse tupakkaa, mutta haluan sitä
Ensin lopetin tupakoinnin kun tulin raskaaksi syksyllä 2010. Meni ihan hyvin, mutta näin öisin unta tupakasta.. muutaman kerkesin sitten välissä polttamaan ennen kuin olin taas raskaana, ja nyt imetän.
Mtn fyysistä riippuvuutta tai vastaavaa ei siis ole, mutta odotan niin paljon sitä että saan taas polttaa. Ensi kesänä sitten kun tämä toinen on täyttänyt vuoden ja imetys loppuu....
Näen lähes joka yö unta tupakasta, ja unessakin kuitenkin iskee morkkis tupakan jälkeen, että miten voin nyt aamulla imettää kun menin tupakoimaan.... Mutta kyllä ne imut tuntuu unessakin hyvältä =D
Enää vuosi ja sitten....
Kommentit (10)
Kiitos tästä kirjoituksesta Ap, se oli kovin valaiseva. En polta itse, mutta mieheni on pyrkinyt tupakasta eroon jo useamman vuoden. Pisimmillään hän oli polttamatta puolivuotta, jonka jälkeen retkahti. Itse kun en polta, minun on vaikea ymmärtää mikä siinä on vaikeaa. Mieheni polttaa vain muutaman päivässä ja silloinkin usein vain parit henkoset. Fyysistä riippuvuutta ei siis ole, mutta jotain mielihyvää hän ilmeisesti saa juurikin siitä tilanteesta kun sytyttää tupakan ja polttaa.
Kaikilla ei ole "himoa". Mun mies polttaa himoonsa, minä poltan tai olen polttamatta mutta en himoitse koskaan. Nyt lomareissulla tuli poltettua 4-5 tupakkaa päivässä pahimmillaan. Eilen 1. päivä töissä ja 1 tupakka, sekin illalla ja maistui hirveälle. Tänään ei ole tullut ennen tätä juttua edes mieleen koko tupakka, ehkä miehen seuraksi poltan taas yhden. Parin viikon kuluttua lähdössä yksin työ/lomamatkalle 10 pväksi eikä tulisi mieleenkään ottaa tupakkaa mukaan itselleni.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:57"]
Kaikilla ei ole "himoa". Mun mies polttaa himoonsa, minä poltan tai olen polttamatta mutta en himoitse koskaan. Nyt lomareissulla tuli poltettua 4-5 tupakkaa päivässä pahimmillaan. Eilen 1. päivä töissä ja 1 tupakka, sekin illalla ja maistui hirveälle. Tänään ei ole tullut ennen tätä juttua edes mieleen koko tupakka, ehkä miehen seuraksi poltan taas yhden. Parin viikon kuluttua lähdössä yksin työ/lomamatkalle 10 pväksi eikä tulisi mieleenkään ottaa tupakkaa mukaan itselleni.
[/quote] Miksi sitten poltat?
Mustakin se olis niin kivaa :)
Tosin mä olen päättänyt että halutessani voin seurassa tupakan polttaa ja se ei mun maailmaani kaada. Kohta vuosi polttamatta, kokonaan :)
Minäkin haluaisi tupakoida vielä, mutta ei ole varaa... näen myös unta tupakasta....hienoja unia =D
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:57"]
[/quote] Miksi sitten poltat?
[/quote]
Seuran vuoksi, yleensä ainoa hetki miehen kanssa kaksin terassilla kun lapset ei pyöri jaloissa. Joskus kun juon viiniä myös tupakka maistuu, ei hyvältä mutta kuitenkin. Mutta toisaalta voin siis olla ilmankin, esim kun mies on työmatkoilla en polta lainkaan.
Monet polttaa ihan ihmeellisistä syistä: seuran vuoksi, humalassa ollessaan, siksi että saisi käsille tekemistä, tavan vuoksi, muuten vaan jne. Samoja syitä käytetään myös alkoholin juomiseen. Ei kaikilla ole fyysistä riippuvuutta. Heidän luulisi olevan helpoin lopettaa, jos haluaisivat, mutta kaikki eivät edes halua.
Just. Aika sairasta. Olet kyllä riippuvainen sama miltä kantilta asiaa katsoo.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:59"]
Just. Aika sairasta. Olet kyllä riippuvainen sama miltä kantilta asiaa katsoo.
[/quote] Onhan se aika sairasta. Erittäin harva pääsee tupakanhimosta eroon, vaikka pystyykin olemaan tupakoimatta. MOnet myöntää että vielä 15v savuttomuuden jälkeen tulee tilanteita jolloin rööki maistuisi, ja että näkee unta tupakoinnista.