Luurankolapsia uimarannalla
Kommentit (69)
Voisi olla minun lapsi. Syö kuin aikuinenmies, mutta ei liho. Nyt onneksi on lihaksia tullut. Auta armias kun on parinpäivän ripuli, näyttää kuin olisi ollut nälässä viikkoja. katselin jotain 70-luvun ohjelmaa. Siellä näkyi lapseni kokoisia paljon.
Täällä vaahtoaa joku rehevä äiti, jolla on omasta mielestään oikean painoiset lapset. Korostan: omasta mielestään. Hän huomasi uimarannalla faktan että omat lapset ovatkin muihin lapsiin nähden pulleita. Sen sijasta että hän toteaisi että ehkä omilla on turhaa rasvaa, niin hän haukkuu muita nälkiintyneiksi. Tyypillistä..
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 21:57"]
Näläntunteeseen turtuu, sit ei enää nälkä vaivaa. Ja monissa perheissä ei osata ostaa ruokaa ja tehdä sitä. Lapset saattavat saada lounaaksi pari pinaattilettua ja jacky-makupalan. Höyrytetyt kasvikset, perunamuussi, salaatit, pihvit jne ovat utopiaa.
[/quote]
Ja höpöhöpö. Meillä ei pinaattilettuja tarjota, vaan on "oikeaa" ruokaa ihan laidasta laitaan (perinteisiä suomalaisia ruokia esim. palapaisia, kiinalaista, intialaista, texmexiä, unkarilaista, italialaista, filepihvejä jne.). Harvoin mitään eineksiä. Harvemmin mitään pullaa tai keksejä.
Kovin paljon ei karkkikaan maistu.
Tänään oli muuten aamiaiseksi pekonia, kananmunaa, tuoremehua ja pahtoleipää, jonka päällä oli juustoa. ;) Tätä emme kuitenkaan harrasta kovin usein.
-Nro 11
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 22:09"]
Täällä vaahtoaa joku rehevä äiti, jolla on omasta mielestään oikean painoiset lapset. Korostan: omasta mielestään. Hän huomasi uimarannalla faktan että omat lapset ovatkin muihin lapsiin nähden pulleita. Sen sijasta että hän toteaisi että ehkä omilla on turhaa rasvaa, niin hän haukkuu muita nälkiintyneiksi. Tyypillistä..
[/quote]
Minä veikkaan, että tämä on taas yksi yritys saada hoikkien ja pulleiden lasten vanhemmat toistensa kimppuun...
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 21:54"]
Niin tai sitten tekin olette läskejä, muttette vain huomaa sitä. Ja lässyn lässyn,että ihan kaikki muut oli läskejä. HUOOOHHH!!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 21:50"]
Misssäpäin? Mä olin viikonloppuna sukulaisten luona Pieksämäellä ja täydellä uimarannalla minä ja mun lapset oltiin ainoat hoikat tai normaalipainoiset. Hyi kauhia mitä läskejä nuoria naisia ja yhtä läskejä lapsia. Ei voi kuin sääliä.
[/quote]
[/quote]
Monilla pojillakin on nykyään tissit:D
Ai kamala, mun mielestä kaikilla pojilla on tissit, ollut aina?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 22:19"]
Näläntunteeseen turtuu, sit ei enää nälkä vaivaa. Ja monissa perheissä ei osata ostaa ruokaa ja tehdä sitä. Lapset saattavat saada lounaaksi pari pinaattilettua ja jacky-makupalan. Höyrytetyt kasvikset, perunamuussi, salaatit, pihvit jne ovat utopiaa.
[/quote]
Ja höpöhöpö. Meillä ei pinaattilettuja tarjota, vaan on "oikeaa" ruokaa ihan laidasta laitaan (perinteisiä suomalaisia ruokia esim. palapaisia, kiinalaista, intialaista, texmexiä, unkarilaista, italialaista, filepihvejä jne.). Harvoin mitään eineksiä. Harvemmin mitään pullaa tai keksejä.
Tänään oli muuten aamiaiseksi pekonia, kananmunaa, tuoremehua ja pahtoleipää, jonka päällä oli juustoa. ;) Tätä emme kuitenkaan harrasta kovin usein.
-Nro 11
[/quote]
mitä perinteistä suomalaista ruokaa on tekemä, kiinalainen tai intialainen? :D
Itse olin lapsena aina hoikka ja pituuttakin on aina ollut normaalia enemmän. Yläasteen alkuun mennessä olin jo 182 cm pitkä (tyttö) ja mittaa tuli niin vauhdilla, että paino ei pysynyt millään mukana. Söin aina halulla ja perheellä oli päivittäin tunnin päivällisaika, jolloin syötiin rauassa yhdessä. Metsässä ja pihassa tuli riekuttua päivät pitkät. Terveydenhoitajat eivät puuttuneet hoikkuuteen, vaikka minua huimasikin välillä hyvistä veriarvoista ja verenpaineesta huolimatta.
Yläasteen ikäkausitarkastuksessa terveydenhoitaja ilmoitti painoni nousseen liikaa suhteessa pituuteen. "Ei se paino sussa kyllä näy, mutta kyllä mä annan sulle tällaiset ohjeet kotiin vietäväksi." Ohjeet oli tarkoitettu ylipainoisten lasten vanhemmille ja niissä oli laihdutusneuvoja.' Painoni oli siis vihdoin alkanut ottamaan kiinni pituuskasvua ja heti olin ylipainoinen, koska "niin tämä käyrä näyttää". Painoindeksini oli silloin hiukan alle 18, mutta koska se vääristyy pitkillä ylöspäin,niin todellisuutta astaava bmi olisi ollut 15 paikkeilla. Itse en onneksi reagoinut, ja jätin ohjeet laatikon pohjalle. Ystäväni sen sijaan sai samat ohjeet (oli myöskin normaalia pidempi ja hoikkavartaloinen) ja sairastui myöhemmin anoreksiaan.
BMI:stä kannattaa tosiaan muistaa, että se käsittelee ihmistä kaksiulotteisena tasona ja vääristyy näin pitkillä ylöspäin ja lyhyillä alaspäin.
Silmä vääristää. Ylipaino on tänä päivänä niin yleistä että normaalipainoisia lapsia pidetään liian laihoina. Tapaan monesti vanhempia jotka ovat huolissaan lapsen laihuudesta vaikka lapsi on aivan normaalin ja hyvinvoivan näköinen. Yleensä vanhemmat kokevat helpotuksen kun näkevät käyriltä lapsen olevan normaalipainoinen.
t. th
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 22:19"]
[/quote]
-Nro 11
[/quote]
Pinaattilättyjä voi tehdä itsekin, ovat tosi hyviä! Nokkos- ja porkkanaletut samoin!
Hei,kiitos sille joka pisti tuon lasten paino indeksi laskurin! Meidän hoikat kirput ovat ihan normaalipainoisia. Jos ovat ilman paitaa ja nostavat kätensä ylös niin kylkiluut näkyvät. Silti ovat aikalailla keskipainoisia tuon laskurin mukaan :)
No mä kävin, tulos: 11v: 16.6, 8v 18.7 ja 6v 14.4. Toi 8v oli ainoa normaalipainoinen ja sekin alarajoilla.
Ai ne laihat lapset on kaikki uimarannalla. Kun huvipuistossa ainakin tuntui olevan lähinnä pullukoita ja suorastaan lihavia lapsia. :(
Ne on ne geenit meidänkin luurangolla. Painaa nyt eskarissa kilon enemmän kuin isänsä mennessään kouluun.... Ruokaa ja herkkujakin syövät, mutta läskit kasaantuu tässä perheessä ainoastaan äidin persuuksiin.
Mulla laiha teinityttö, ikänsä ollut kaponen ja huono syömään. Arvatkaa olenko raivonnut syömisistä vuosien kuluessa? Ei tulosta: aamiainen ei vaan maistu, lounasta ja päivällistä kyllä syö, mutta välipalat jäävät lähes tulkoon syömättä. Itseäänkin välillä harmittaa kun ei liho, koska kaveritkin jo isompia. Syö karkkeja/sipsejä vähintään 2 kertaa viikossa, mutta toisaalta harrastaa liikuntaa. Pituusennuste 170 cm, mutta tuskinpa kasvaa enää 10 senttiä.
Läskien lasten vanhempia se kauhistuttaakin. Ai niin. lapsethan ovatkin suuriluisia ja muutenkin raskastekoisia :)
keskikäyrä on tietenkin harmonisinta silmille, mutta kaikki ei vaan voi siinä olla. Ap:n ja monen muunkin pitää vaan totuttaa silmänsä erilaisuuteen ja nähdä erilaisuuden kauneus.
Lapsen kuuluu olla laiha, tottakai. Mutta nämä luuranko lapset ovat pahasti aliravittuja. Ottakaa kuitenkin huomioon että lapsi liikku REILUSTI, juoksee / touhuaa / nostelee yms. Ei ole täysin tervettä että lapsen luut paistavat täydellisesti ihosta, kuvottavaa.
varmaan meidän poika kyseessa ;) kylkiluut näkyy ja muutenkin tosi, tosi laiha. Poika on ollut aina laiha, neuvolan ja terveydenhoitajan mukaan vielä normirajoissa, varsinkin kun pituuskasvu on hyvä. ja päikästäkin aina sanottiin, että syö tosi hyvin :) Syö siis paljon (myös herkkuja), mutta kun liikkuu vielä enemmän eli pysyy tosi laihana.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 21:42"]
Saattaa vain olla minunki lapsi. Ikää kaksi vuotta. Syntyessään painoi 2,4 kiloa ja on kasvanut koko ikänsä aivan alimmalla käyrällä. Onhan hän laiha minustakin, mutta syö kuitenkin hyvin ja monipuolisesti. Eipä tuohon ole neuvolassakaan puututtu. Pääasia että kasvaa.
[/quote]
voisi olla mun kitjotama, mutta syntyessään 3,5kg ja syö todella vähän. mutta ei maistu ja muuten normisti kehittyy