Luurankolapsia uimarannalla
Kommentit (69)
55, Mihinkäpä sitä silmänsä laittaa ja "friikkeihin" se ihmisen katse usein kohdistuu kullakin, koska he herättävät olemuksellaan huomiota massasta.
Olisiko syynä ala-arvoinen ruoka päiväkodeissa ja kouluissa? Ainakin Oulun Serviisin pöperöt ovat ajoittain syömäkelvottomia ja jos ruoka sattuu olemaan maistuvaa, on sitä liian vähän. Ei ole pelkästään lasten mielipide, myös opettajat ja pk:n henkilökunta sanovat samaa. Kotihoidossa olevat lapset ovat harvoin liian laihoja.
No täällähän on paljon "jänteviä, lihaksikkaita ja hoikkia" lapsia mammoilla :)
57, Negatiivista palautetta kouluruuasta on minunkin korviini kantautunut. Joskus jopa kuulemma loppunut kesken, ettei kaikille riittänyt.
Ennenkuin haukutte muiden lapsia luurangoiksi tai läskeiksi, niin käykääpä tsekkaamassa omien herranterttumukuloidenne painoindeksi: http://www.xestia.net/testit/isobmi.php
Saatat vaikka yllättyä.
Itse asiassa yllätyin:-) Mun lapsi on juurikin tuollainen "luurankolapsi". Todella hoikka mielestäni ja luut näkyy esim. kyljissä. Huolissanikin olen välillä ollut tuosta laihuudesta, mutta tyttö on piretä, liikkuvainen ja muuten hyvinvoiva joten en sitten suurempaa huolta ole kantanut.
Tuos laskurin mukaan tyttö on normaalipainoinen painoindeksillä 18 (122 cm, 21 kg) joten mukava yllätys.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:32"]
Ennenkuin haukutte muiden lapsia luurangoiksi tai läskeiksi, niin käykääpä tsekkaamassa omien herranterttumukuloidenne painoindeksi: http://www.xestia.net/testit/isobmi.php
Saatat vaikka yllättyä.
[/quote]
Olin lomaa viettämässä Lappeenrannassa ja monen kertaan pisti silmiin se, miten paljon jo alle kouluikäisissä on todella pyöreitä, suoraan sanottuna lihavia, lapsia. Eiköhän lasten ylipaino ole Suomessa huomattavasti yleisempi ongelma kuin alipainoiset lapset.
Lapsen kuuluu ollakkin kun pituuskasvu on kiihkeimmilläänja ulkoilee ja harrastaa liikuntaa.
Joo varmaan mun lapsi. Olen jo vähän huolissaan samoin kuin kouluterveydenhuolto. Ja ruokaa saa säännöllisesti eteensä mut ei vaan meinais syödä!
jos ois rahaa, niin oisin voinut ruuan tarjota, mutta kun ei ole
Lapsen kuuluu olla laiha ja jäntevä. Se on tervettä. Ei kuulu olla pullukka. Lapsuusajan lihavuudella on kauaskantoiset seuraukset.
Saattaa vain olla minunki lapsi. Ikää kaksi vuotta. Syntyessään painoi 2,4 kiloa ja on kasvanut koko ikänsä aivan alimmalla käyrällä. Onhan hän laiha minustakin, mutta syö kuitenkin hyvin ja monipuolisesti. Eipä tuohon ole neuvolassakaan puututtu. Pääasia että kasvaa.
Ei muuta kuin ls-ilmoitus ja kotiolojen tarkastus. Huolenaihe on syntynyt. äidit välipitämättömiä, kun sanovat että normaalia, ei ole. Olen oppinut tämän tältä palstalta. Mun urheilevat pojat ei ole luurankoja, vaan kimmoisia.
Misssäpäin? Mä olin viikonloppuna sukulaisten luona Pieksämäellä ja täydellä uimarannalla minä ja mun lapset oltiin ainoat hoikat tai normaalipainoiset. Hyi kauhia mitä läskejä nuoria naisia ja yhtä läskejä lapsia. Ei voi kuin sääliä.
Minkäs teet, kun vanhemmatkin olivat aikoinaan pelkkää luuta ja nahkaa...
Olisinpa vieläkin...
Niin tai sitten tekin olette läskejä, muttette vain huomaa sitä. Ja lässyn lässyn,että ihan kaikki muut oli läskejä. HUOOOHHH!!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 21:50"]
Misssäpäin? Mä olin viikonloppuna sukulaisten luona Pieksämäellä ja täydellä uimarannalla minä ja mun lapset oltiin ainoat hoikat tai normaalipainoiset. Hyi kauhia mitä läskejä nuoria naisia ja yhtä läskejä lapsia. Ei voi kuin sääliä.
[/quote]
Näläntunteeseen turtuu, sit ei enää nälkä vaivaa. Ja monissa perheissä ei osata ostaa ruokaa ja tehdä sitä. Lapset saattavat saada lounaaksi pari pinaattilettua ja jacky-makupalan. Höyrytetyt kasvikset, perunamuussi, salaatit, pihvit jne ovat utopiaa.
laihoja lapsia on, osa luonnonoikkuja ja osa ei. Lapsellakin voi olla laihuuden aiheuttava sairaus taustalla, esim. jokin ruoansulatus- tai imeytymishäiriö, diabetes, syömishäiriö (5-7v. saattaa jo oireilla anorektisesti)
oli mikä oli, sen arvioiminen ei kuulu ulkopuolisille uimarannalla. Anna lasten olla ap :)