Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipa se on muutettava jonnekin maaseudulle, kokopäivätyöstä saatava palkka ei riitä mihinkään

Vierailija
08.08.2020 |

Täällä pk-seudun läheisyydessä vajaa kaksi tonnia kuussa ei tosiaankaan riitä mihinkään. Puolet menee vuokraan, toisesta puolikkaasta pitäisi maksaa kaikkien perusmenojen lisäksi myös pakollinen auto menoineen (parkkipaikat työpaikan lähellä maksavat törkeästi ja ovat kiven alla). Vuokra senkun vaan nousee, vaikka mitään isompia remontteja ei olla tehty (alkuperäiset ikkunat, putket remppaamatta, julkisivu ja parvekkeet alkuperäiset jne.), ja asutaan jo nyt lähiössä vailla palveluita. Ei tän ihan näin pitänyt mennä.

Katselin että jos ei nirsoile uuden paikkakuntansa suhteen, oman talon isolla tontilla saa jopa reilulla kymppitonnilla. Vaikka koko summan ottaisi lainaa, sitä makselee jopa työttömyysetuudella mukavasti pois. Olen aina pitänyt kunnia-asianani käydä töissä ja elättää itseni sekä lapsi, mutta enpä tiedä enää. Työnantaja kiitti kaikesta raatamisesta siirtämällä meidät toiseen työehtosopimukseen, jonka myötä mm. lisiä ei juuri enää maksella eikä siis ole järkeä tehdä vuorotyötäkään (fyysisesti raskas ja kuluttava ala, plus tosiaan pitää olla auto jos haluaa töihin yöllä ja pyhinäkin).

Suomi nousuun.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pois lukien pk seutu, niin ei se maalla asuminen niin halpaa ole verrattuna hyvien kulkuyhteyksien taajamiin. Jos itse ei osaa niin maalla asuminen voi tulla myös melko kalliiksi, kiinteistössä riittää erilaisia ylläpitotöitä melko paljon ja jos kaikki palvelut joutuu ostamaan niin lasku on melkoinen.

Mitäs on niin kädetön ettei itse osaa.

Vierailija
62/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sekään sitten ihmisarvoista elämää, että ajelee autolla +2 tuntia suuntaansa (4-5 tuntia päivässä) töiden lisäksi? Raha on suhteellinen asia, mutta aikaa on kullekin suotu vain 24 tuntia päivässä. 

Ei sun tarvitse suostua tollaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin juuri noin vuosia takaperin.

Muutin stadista Kainuuseen omakotitaloon vuokralle.

V$ttu mitä shaibaa, vuokra oli 500 e / kk, mutta pelkkä sähkölasku syys/talviaikaan n. 250 e / kk.

Lähin duunaripesti löytyin 90 km päästä, eli 180 km joka ikinen päivä ajoa ( löpöä menee, ja auto kuluu ).

Kylälle 25 km, ja siellä ei mitään mielekästä, tyhjiä liiketiloja, perus ässä, alko, pitseria, kampaamo.

Ei ihanaa merta, ei ravintoloita, puistoja, rantakatuja, pelkkää pystymetsää ja hyttysiä.

Nyt asun taas stadissa, lähiökolmio pikkupihalla metron viereltä 780 e / kk, kyllä kelpaa !

Vierailija
64/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Jyväskylässä noin 11km päässä työpaikaltani. Aamulla vien lapsen suorinta reittiä päiväkotiin. Työmatkaan menee TUNTI. Samassa ajassa ajaisin jo maalta kauempaa töihin. Eikä tarvitsisi istua liikennevaloissa.

Vierailija
65/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä elän 1500€. Vuokra kaksiosta on 603€ espoossa. Tuosta jää hyvin (vajaa 900€) rahaa ruokaan ja muihin menoihin.

Voih!Maksatko vielä Petroskoissa asivan puolisosikin kulut?Pojan koulutuksen ja muuta mukavaa.

Vierailija
66/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta on tullut kylmien ja kovien arvojen maa! Täällä on äärimmäisen epäeettistä meininkiä nykyään. Eikä yksikään suomalainen tee asioille mitään!

Vierailija
67/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne suomessa vaihtoehdon vähissä.

Kommunistit vie palkan veroina paskasakille jolta saa äänensä vaaleissa.

Toinen vaihtoehto on asua maaseudulla nolla hintaisessa talossa vähä-älyisten maalaistollojen seassa.

Oletko harkinnut muuttoa sivistysmaahan.

N. 53

Singapore

Vierailija
68/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa olla kotona kirjoitti:

Itse ajattelin juuri noin vuosia takaperin.

Muutin stadista Kainuuseen omakotitaloon vuokralle.

V$ttu mitä shaibaa, vuokra oli 500 e / kk, mutta pelkkä sähkölasku syys/talviaikaan n. 250 e / kk.

Lähin duunaripesti löytyin 90 km päästä, eli 180 km joka ikinen päivä ajoa ( löpöä menee, ja auto kuluu ).

Kylälle 25 km, ja siellä ei mitään mielekästä, tyhjiä liiketiloja, perus ässä, alko, pitseria, kampaamo.

Ei ihanaa merta, ei ravintoloita, puistoja, rantakatuja, pelkkää pystymetsää ja hyttysiä.

Nyt asun taas stadissa, lähiökolmio pikkupihalla metron viereltä 780 e / kk, kyllä kelpaa !

Tuota... kannattaisikohan muuttaessa se työpaikka hankkia ensin ja asunto sitä mukaan. Stadilainen talousosaaminen👍

Vierailija
69/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työmatka Vantaalta Helsinkiin 21km. Julkisilla ja kävellen aikaa meni työmatkaan 1,5h! Pieni palkka, kallis vuokra. Lähdin maalle ns tyhjän päälle. Opiskelin maatalousalan perustutkinnon. Nyt työmatka 12km, sen ajaa alle vartissa. Kaupungin keskustaan 3km, palvelut kaikki siinä. Parempi palkka ja huomattavasti huokeammat asumiskulut.

Vierailija
70/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, ettei se palkka riitä maalla asuessaankaan. Jos asut vuokralla, niin vuokrataso on kaupunkiluokkaa eli sijaintiin nähden todella kallista! Jos meinaat asua omassa ja varsinkin jos haaveilet okt:sta, niin iso palkkapussisi pitää oleman - aina löytyy rahareikää ylläpitokustannuksista. Ja olethan valmis tekemään itse työpäiväsi jälkeen viikonloput myös pyhittäen pihatöistä remppoihin? Töitä ei ole kuin sattuman kaupalla, kaupunkiin matkaa eikä julkisia ole. Seutuliikenne kulkee kerran kaksi päivässä, joten oma auto kuluineen on välttämättömyys. Kauppojen tarjonta on mitä on, kaikkea et todellakaan saa ja hyllytkin huutavat tyhjyyttään.

Mutta toki voit toteuttaa unelmasi! Erehdyinhän minäkin niin tekemään.

Töiden tarjontahan riippuu ihan alasta. Itse olen hoitoalalla ja keikkaa saa tehdä niin paljon kuin sielu sietää ja avoimia työpaikkoja löytyy aina. Meillä 150 000€ ok-talo (-85), remonttilainalla laitettiin kaikki pinnat uusiksi, saatiin mieleinen. Prismaan ajaa sellainen 20 min, s-market löytyy lähempää, hyllyissä ihan yhtä lailla tavaraa. Ei tässä nyt suuria ylläpitokuluja talosta ole tullut, tosin ainahan omassa kodissa (maalla tai kaupungissa ja riippuen asumismuodosta) on jossain vaiheessa jotain mihin menee rahaa, eikä ole vuokranantajaa jolle pirauttaa. Ja sitten se liikkuminen. Kun lainanlyhennys on reilu 600€ kuukaudessa (tämä jaettuna itseni ja miehen kanssa) on aivan hyvin varaa pitää myös autoa/autoja, eli julkistenkaan varassa ei ole oltava.

Vähän nyt kauhukuvia maalailet. ”Maalla” voi asua myös niin monella tavalla.

Hyvät sulle/teille, että "maalla" asuminen toimii.

Näin minäkin/mekin aikoinaan luulimme. Mutta tilanteet ja kuviot muuttuvat. Koko Suomessa. Ennen vireästä paikasta tuleekin aika nopealla tahdilla muuttotappiokunta, missä palvelut huononevat vuosi vuodelta. Kaikki menee valitettavasti kaupunkiin, terveyspalveluja myöten. Ei paljoa auta valokuitukaapelit, joissa ei ole mitään muuta hyvää kuin suolainen hinta, kun eivät toimi - koronakevät etätöineen ja koululaisineen todisti sen hyvin. Talvella huomaat todella asuvasi periferiassa, kun tiet aurataan vasta illalla auki - aamulla olet rukoillut ihmeitä samalla kun toivot, että pääset valtatielle ja sitä pitkin töihin. Ja koska olet nyt naimisissa vielä sen maalla asumisen kanssa, niin et pääse poiskaan koska kuka nyt ostaa talon vaikka halvalla saisikin kuolevasta taajamasta.

Tasan ei mene nallekarkit, ei, toki varmasti löytyy niitäkin jotka muuttopäätöstään kiittelevät mutta itse suosittelisin miettimään ja harkitsemaan sekä ennen kaikkea laskemaan tarkasti, onko siihen varaa. Ja tekisin sen kahdesti.

Vierailija
71/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksetaan 300e talolainaa, asutaan maalla Kajaanin korkeudella.

Mun ja miehen nettotulot yhteensä 2000e. Hyvin pärjätään vaikka on lapsia, hevosia, koiria ja 2 autoa.

Vierailija
72/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta entäs se työpaikka? Siellä missä okt maksaa kymppitonnin ei varmasti ole töitä. Jos olis, talon hinta pomppaisi kummasti moninkertaiseksi.

Jos omistaa auton, työpaikka voinee sijaita vähän kauempanakin? 

Mitä talon ylläpitokustannuksiin tulee, niin tottakai sekin maksaa. Mutta paljon on myös kiinni siitä miten itse elää ja ylläpitää kotiaan + katsoo, ettei osta ihan purkukuntoista mörskää. 

Niin, vaikka 100km päässä?

Jos tekee pk- seudulla alle 2000e/kk paljattua työtä, tuskin saa parempaa palkkaa muuallakaan.

Utajärveltä saa varmaan noita 10 000€ taloja.

Sieltä sitten köröttele Ouluun 10€/h töiden perässä.

Mitä kauempana työpaikka on, sitä enemmän autolla joutuu ajaa, ja sitä nopeammin se kuluu loppuun (ja tarvitsee tehdä huoltoja yms.)

Jos työpaikka on 100km päässä, niin joka päivä tulee n. 2,5h ajoa ja 200km mittariin. arkiviikossa 12,5h ja 1000km. Vuodessa 48 viikkoa töihin ajoa kun miinustaa 4 viikon lomat. Eli 48 000km PELKÄSTÄÄN TYÖAJOA vuodessa...ja ratin takana istut 600 tuntia.

Siihen vielä muut ajot päälle, niin ollaan heittämällä 55 000 - 60 000 kilometrissä

Siinä ei auto montaa vuotta kestä, ja puhutaan vielä uudesta autosta (auton uutena ostaminen on todella kallista). Päälle tulevat polttiainekulut ja huollot vakuutuksien ja verojen lisäksi.

Jos lasketaan että auto kuluttaa satasella vaikka 7 litraa bensaa joka on tällä hetkellä noin 1.45e litra, niin 60000km maksaa 6090e.

Siis pelkästään vuoden bensat maksavat 6090e, ja tästä on 80% työmatka-ajoa josta ei oikein voi karsia.

Siinä sitten voi miettiä että paljonko sitä palkkaa pitäisi saada jotta tuo on kannattavaa toimintaa

Vierailija
73/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen tyytyväinen paluumuuttaja. Työmatka oli kävely - juna- ratikka, kesti tunnin suuntaansa. Nyt fillaroin työpaikalle 10 Min ja palkka sama kuin Helsingissä. Saatiin myös ostettua kunnon perhekoon asunto. Kyse siis n. 60000 asukkaan kaupunki. Kaikki palvelut pelaa ja kaupat löytyy.

Vierailija
74/74 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun pienessä kunnassa. Siisti kerrostaloasunto. Vuokra 550 ja vesi. Edullinen julkinen liikenne, lapset ilmaiseksi. Töitä löytyy ihan hyvin ja kaikki on kävelymatkan päässä. Lapsille edulliset harrastukset ja voivat niihin kulkea itse bussilla. Rauhallinen ja turvallinen asuinpaikka. En todellakaan asuisi lasten kanssa jossain isossa kaupungissa jossa ei voi lapsia päästää illalla ulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä