Onko silloin hyvä juoksukunto, jos jaksaa
juosta 3 x viikossa 5 km lenkin? Laihtuuko tällä?
Kommentit (8)
Riippuu keneen vertaa. Nollakunnosta aloittaneelle tuo on jo oikein hyvä saavutus, maratonista haaveilevalle on vielä paljon tehtävää. Laihtuminenkin taitaa riippua koosta ja entisistä liikuntatavoista.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 12:54"]
Aloitin tässä kesällä juoksun (vuosien, vuosien tauon jälkeen). Käyn kolmesti viikossa lenkillä, eilen juoksin kuusi kilometriä ja olen rapakunnossa edelleen. :D Mutta ylöspäin mennään. 3x40 minuuttia liikuntaa viikossa ei laihduta, hitusen auttaa painonhallinnassa, mutta tärkeämpää on katsoa, mitä pistää suuhunsa. Suunnilleen yhdellä hillomunkilla on täyttänyt lenkin kuluttaman energiavajeen. Valitettavasti.
[/quote]
Et sä missään rapakunnossa ole jos jaksat juosta 6 km...
Ihan hyvähän 5 km jo on! Itse juoksin aiemmin jonkin verran ja lenkit olivat yleensä 5-7 km pitkiä. Silloin koin olevani ihan ok kunnossa. Sitten sairastuin ja olin pitkään liikkumatta, kun en mitään voinut tehdä. Muutaman liikkumattoman kuukauden jälkeen aloin taas juosta ja ensimmäisillä lenkeillä jaksoin vain 200-300 m ennen kuin piti taas kävellä. Silloin olin rapakunnossa, mutta nyt menee taas entiset lukemat :)
Laihduttavista vaikutuksista en tiedä, kun itse olen normaalipainoinen, mutta kyllä se painonhallinnassa ainakin auttaa. Kuten joku muukin sanoi, niin 3xvko juoksua ja terveellinen ruokavalio on jo aika hyvä yhdistelmä.
Ihan ok kunto jos tuo 5 km menee puoleen tuntiin tai alle. Mutta ei pelkästään sillä laihdu.
Juoksu ei ole paras tapa laihduttaa, mikäli myös kehon koostumus kiinnostaan, eikä vain pelkät pudotetut kilot.
Fitlandia -sivustolla on hyviä treeniohjelmia juoksuun. Käypä tsekkaamassa!
Liikunnan olisi hyvä kestää ainakin 60-80 minuuttia, jotta siitä olisi hyötyä painonpudotuksen kannalta. 5 km juoksua on aika nopea lenkki. Katsoisin mieluummin kelloa kuin matkaa tuossa vaiheessa, ja kävelisin vaikka loppuajan jos en jaksaisi pidempään juosta.
t. puolimaratoonari
Aloitin tässä kesällä juoksun (vuosien, vuosien tauon jälkeen). Käyn kolmesti viikossa lenkillä, eilen juoksin kuusi kilometriä ja olen rapakunnossa edelleen. :D Mutta ylöspäin mennään. 3x40 minuuttia liikuntaa viikossa ei laihduta, hitusen auttaa painonhallinnassa, mutta tärkeämpää on katsoa, mitä pistää suuhunsa. Suunnilleen yhdellä hillomunkilla on täyttänyt lenkin kuluttaman energiavajeen. Valitettavasti.