Lääkikseen opiskelemaan
Haluaisin päästä lääkikseen opiskelemaan. Olen siis vasta aloittamassa lukion. Onko täällä ketään lääkiksessä olevia? Mihin aineisiin / asioihin lukiossa kannattaa panostaa, kun lääkis haaveissa? Mitkä aineet kannattaa kirjoittaa?
Kommentit (4)
Kannattaa ottaa pitkä matikka. Ilman sitä lääkikseen on lähestulkoon mahdotonta päästä, tai näin minulle ainakin sanottiin muutama vuosi sitten. Lue fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa. Myös äidinkielestä ja pitkästä kielestä on hyötyä. Kannattaa siis panostaa lukuaineisiin, ja jättää muut liikunnat, valinnaiset yms. vähemmälle panostukselle.
Edellä mainittu pitkä matikka tärkeä! Nykyäänhän kai 75% yliopistoon valitaan lukiotodistuksen perusteella.
Lue luonnontieteet niin, että kirjotat L:t. Älä haksahda mihinkään turhanpäiväiseen (psykologia, terveystieto) vaikka ne saattavat jollakin logiikalla tuntua mielenkiintoisilta ja hyödyllisiltä.
Suurin valhe, mitä lukiolaisille tunnutaan vieläkin syöttävän, on se että kannattaa lukea niitä itselle mieluisia aineita. Väärin! Niistä ei useinkaan saa riittävästi pisteitä jos on mitään tavoitteita elämässä. Keskivertopapereilla ei pääse muutaman vuoden päästä edes maakuntaan ammattikorkeaan.
Ainakin mun aikanani parikymmentä vuotta sitten lukioissa oli opinto-ohjaaja, jonka kanssa saattoi suunnitella noita asioita. Pitkää matikkaa tuntuivat silloin ainakin ottavan lääkäriksi haluavat, mutten tiedä onko se pakollinen nykyään (tai silloinkaan).