Onko rautatieasemia olemassa enää? Kaikki tuntuvat puhuvan juna-asemista
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Olen jotenkin ymmärtänyt, että rautatieasema on Kaupungin ns. pää(te)asema ja ne kaikki pienemmät ovat sitten juna-asemia. Ainakin jos puhutaan Helsingin, Turun tai Tampereen rautatieasemasta, yhdistän ne tiettyyn rakennukseen. Jos soitan Turusta, että voitko hakea minut rautatieasemalta, ei kukaan ajattele, että nyt se on satamassa tai Kupittaan asemalla. Tai jos sanon olevani Helsingin rautatieasemalla, ei kukaan etsi minua mistään Pitäjänmäeltä eikä edes Pasilasta. En tiedä, onko tässä mitään logiikkaa, mutta hyvin on toiminut tähän asti.
Miksi joku sekottais Helsingin (pää)rautatieaseman ja Pasilan rautatieasemaan, kun edellinen on nimeltään Helsingin asema ja toinen Pasilan asema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jotenkin ymmärtänyt, että rautatieasema on Kaupungin ns. pää(te)asema ja ne kaikki pienemmät ovat sitten juna-asemia. Ainakin jos puhutaan Helsingin, Turun tai Tampereen rautatieasemasta, yhdistän ne tiettyyn rakennukseen. Jos soitan Turusta, että voitko hakea minut rautatieasemalta, ei kukaan ajattele, että nyt se on satamassa tai Kupittaan asemalla. Tai jos sanon olevani Helsingin rautatieasemalla, ei kukaan etsi minua mistään Pitäjänmäeltä eikä edes Pasilasta. En tiedä, onko tässä mitään logiikkaa, mutta hyvin on toiminut tähän asti.
Miksi joku sekottais Helsingin (pää)rautatieaseman ja Pasilan rautatieasemaan, kun edellinen on nimeltään Helsingin asema ja toinen Pasilan asema.
En ole pitkään aikaan mennyt junalla Helsinkiin, mutta eikö siinä kuulutuksessa sanota jotain tyyliin, että olemme saapuneet Helsingin rautatieasemalle. Jatkoyhteys X:ään lähtee raiteelta 2. Och samma på svenska.
Jos jää Pasilassa, niin kuulutus on vain ”Seuraavana Pasila. Nästa Böle.”
Minusta rautatieasema on tutumpi nimitys.
Tietäisikö kukaan sellaista, että kuka omistaa nykyään Kursun rautatieaseman. Sen joka on Sallassa.
Meilläpäin se on matkakeskus (Jyväskylä).
Rautatie kuulostaa aika historianhavinalta kyllä :D "no onhan se raudasta tehty tie!", junarata parempi nykyaikana.
Kyllä ne pienetkin asemat on ihan vaan rautatieasemia kaikki ja Helsingissä ja Turussa on päärautatieasemat.