Miksi muissa maissa käyvät kangasmaskit ja Suomessa lasketaan kertakäyttömaskien kustannuksia?
Köyhille luvataan 75€/kk käsirahaa, vaikka maskeja ompelee kymmeniä muutamalla eurolla.
Taas ollaan niin hyvinvointivaltiota että...
Kommentit (41)
Maskivastustajat ovat sitten osaltaan vastuussa lisäkonkursseista, työpaikkojen nenetyksistä, isien ja äitien kuolemista. Idioottimaista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietävät että monikäyttöinen maski ei ole puhdas ellei sitä pese. Väitän että suurin osa sellaisen käyttäjistä ei todellakaan pese sitä suositusten mukaan.
No ei ihmiset pese ulkovaatteitakaan joka käytön jälkeen kun menevät johonkin sisään. Ulkoapäin se maski likaantuu ihan kuin vaatteet. Sisäpuolella on omia bakteerejasi, joille olet immuuni. Jos siellä on koronaa, olet jo saanut sen, eikä siinä maskin pesu enää auta. Maski suojaa pääosin muita, jos se on kangasmaski.
Älä näpelöi muiden maskeja. Yksi maski riittää per päivä, jos ei ole terveysalalla tai hoitokontaktissa.
Jos on muutama kangasmaski kierrossa, niin ei tarvitse pestä joka päivä. Ei todellakaan ole vaikea tehdä. Netissä on ohjeita kuinka teet maskin ihan vaikka talouspaperista, jos haluat kertakäyttöisiä pitää. Vanhasta t-paidasta saa tehtyä maskin pelkästään saksimalla, ei tarvita ompelua.
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa riittää että on näön vuoksi mikä tahansa maski, ihan sama miten se suojaa.
Ei se ole näön vuoksi muita ajatellen, koska mikä tahansa suojaa kuitenkin muita ainakin yenemmän kuin hihaan yskiminen.
Mua huvittaa tässä "käsittele maskia oikein äläkä missään tapauksessa koske siihen"- keskustelussa yksi asia. Nimittäin miettikääpä mitä sen maskin vieressä on, kun käytät sitä? No hiukswt, silmälasit, pusero, takki, jne. Jos joku pärskäisee, niin ne pisarat osuvat kyllä sinne muuallekin kuin maskiin! Silti vain maskin koskemisesta varoitellaan...
Maskin funktio on olla esteenä hengityksen ja muiden ihmisten virusten välillä. Sen se todella tekeekin, että se estää viruksia pääsemästä hengitysteihin. Tuo maskinkäytön vaikeudella pelottelu ja sen koskemisella pelottelu on ihan naurettavaa. Siinä kohdistetaan huomio aidanseipääseen, kun pitäisi puhua aidasta.
Olin itsekin eka vähän peloissani, että missä uskallan säilyttää kangasmaskia ja pitääkö suunnilleen käyttää hanskoja, kun nostan sen desinfioitumaan kattilaan. Sitten tajusin tuon, että hetkinen, ei se ole sen kummempi käsiteltävä kuin tukkani ja vaatteenikaan. 😀
Vierailija kirjoitti:
Jos kangasmaski pitää koneessa pestä joka käyttökerran jälkeen 60-95 asteessa, niin tulee aika kalliit maskit. Ensin maksaa maskit ja sitten sähkö ja vesi. Ja joo, en ala niitä itse ompelemaan, kiitos vaan.
Ihanko teet konkurssin maskeja pestessä?
Tekaisin 20 kangasmaskia pellavasta ja myyntiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietävät että monikäyttöinen maski ei ole puhdas ellei sitä pese. Väitän että suurin osa sellaisen käyttäjistä ei todellakaan pese sitä suositusten mukaan.
Kangasmaski kuitenkin suodattaa vaikkei sitä koko ajan jynssäisikään.
Monissa (ja WHO) maissa kangasmaski suositellaan puhdistettavaksi saippualla ja vedellä. Siinä maikkarin videossakin VTT:n asiantuntija rupesi selittämään, että kun se maski on laitettu käytön jälkeen muovirasiaan, niin siihen voi suoraan laittaa saippua, niin toimittaja rupesi rääkymään kesken laueen, että keitetään, KEITETÄÄN, miten se KEITETÄÄN? Vielä se mies sanoi, että saippua on ihmeaine koronan torjunnassa.
Ja kyllä, ensinnäkään ei ole hirveän todennäköistä vielä, että siinä maskissa olisi koronaviruksia ja se todellakin suojaa myös itseä. Ainakin maskin käyttäjän viruskuorma pienenee, koska yleensä se virus kulkee jonkun pisaran mukana ja sehän jää kiinni siihen maskin pintaan. Olisi aika outoa, jos se maski suojaisin vain yhteen suuntaan,
Maskien reunoilta ja silmien alta on yleensä jonkun verran vuotoa, mutta ne ovat omia bakteereita eivätkä ole ainakaan itselle vaaraksi.
Mikä tahansa riepu naaman edessä suojaa sekä toisia, että itseä ainakin sen verran, että se on tyhjää parempi, ja mahdollisesti tarttuva tauti on lievempi,
Tietysti kannattaa opetella se käytetty maski poistamaan oikein. Se laitetaan joko roskikseen (jossa on pussi) tai suljettavaan pussiin tai rasiaan ja sen jälkeen pestään kädet.
Meillä media toistelee vielä niitä varhilan ohjeitä jotka oli poimittu jostain 50 v sitten käytetyistä menetelemistä lääketieteessä. Ihmien bussissa tai kaupassa ei ole menossa kirurgiseen operaatioon. Paras tietysti olisi, jos kaikilla olisi rahaa ja kykyä ja halua käyttää kaikkea optimaalisesti, mutta vähän on parempi kuin ei yhtään.
Suurin virhe maskin käytössä on sen käyttämättä jättäminen.
Minä myös ihmettelen, että miten ihmisillä voi olla partaa, hiuksia, silmälaseja, vaatteita jne, ellei niitä kaikkia voi keittää käytön jälkeen? Aika monessa maassa riittää kasvomaskin pesu 60 asteessa. Entäs ne vaatteet, joiden hihoihin on yskitty urakalla? Yksikin ilmoitti palstalla, ettei voi käyttää maskia, sillä aivastuksessa tulee ”litra” limaa, joka täytyh saada pärskäistä vapaasti.
Syksy lähestyy, toivottavasti THL saa nyt tiekarttansa valmiiksi siitä, voiko suojata kasvoja talvipakkasilla hupulla, pipolla, kaulahuivilla tai takinkauluksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kangasmaski pitää koneessa pestä joka käyttökerran jälkeen 60-95 asteessa, niin tulee aika kalliit maskit. Ensin maksaa maskit ja sitten sähkö ja vesi. Ja joo, en ala niitä itse ompelemaan, kiitos vaan.
Oletko myös ilman alushousuja? Siitä tulee suuri säästä kun ei tarvitse vaihtaa joka päivä?
Sukat kannattaa myös jättää käyttämättä. Sekin säästää vaivaa.
Hihaan saa yskäistä vain kerran ja sen jälkeen on riisuttava heti vaate ja käärittävä tiiviiseen muovipussiin. Kotona vaate keitetään. Jos on kaksi aivastusta tuloillaan, voi aivastaa ensin toiseen, sitten toiseen hihaan. Varallisuuseroista johtuen hihat voivat olla eri materiaaleja,tai jollain ei ole ehkä hihoja lainkaan. Voitaisiin ajatella myös tällaisista eriarvoistavista käytännöistä luopumista ja aivastaa vain kaikki ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös ihmettelen, että miten ihmisillä voi olla partaa, hiuksia, silmälaseja, vaatteita jne, ellei niitä kaikkia voi keittää käytön jälkeen? Aika monessa maassa riittää kasvomaskin pesu 60 asteessa. Entäs ne vaatteet, joiden hihoihin on yskitty urakalla? Yksikin ilmoitti palstalla, ettei voi käyttää maskia, sillä aivastuksessa tulee ”litra” limaa, joka täytyh saada pärskäistä vapaasti.
Syksy lähestyy, toivottavasti THL saa nyt tiekarttansa valmiiksi siitä, voiko suojata kasvoja talvipakkasilla hupulla, pipolla, kaulahuivilla tai takinkauluksella.
Tämä. Mulla saattoi olla korona alkuvuonna, en tiedä, kun en päässyt testiin. Joka tapauksessa tuo vaatteiden rooli valkeni mulle silloin. Yskin koko ajan ja hihaan. Yritin välttää tartuttamasta muita kotona ja pyyhin pintoja desifiointiaineella, mutta sitten tajudin, että mun pusero vasta onkin viruslinko. Ajatelkaa sitä virusten määrää, kun yskin hihaan! Ja sitten ne pölisevät ympäriinsä siitä vaatteesta väkisinkin. Missään ei puhuta Suomessa vaatteiden puhfistamisesta. Espanjassahan oli ohjeet siitäkin pahimmassa vaiheessa, miten ulkoa tullessa pitää riisua vaatteet muovipussiin ja pestä jne.
Osaksi maskeja vierastetaan senkin takia, kun ainakin Amerikassa ihmiset säikähtivät, kun piti ostaa maskeja ja sitten maskipakkauksessa lukeekin, että huom. tämä maski ei suojaa COVID 19 virukselta tai jotain vastaavaa. Eihän mikään suoja ole 100-prosenttinen ja valmistajat eivät tietenkään halunneet joutua maksamaan miljoonien korvausta kaikille sairastuneille maskin käyttäjille, koska sen taudin voi saada muualtakin. Joskus nämä vastuukysymykset, jotka sinänsä on hyviä kääntyvät hyvää tarkoitusta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa käyttämättä, jos olette niin köyhiä. Mihin te niitä yleensä tarvitsette, kun ette käy töissä. Ei siellä kotona kaljaa hörppiessä mitään maskeja tarvitse.
Käyn töissä, en silti ole sen rikkaampi kuin toimeentulotukea saava. Erona vielä se, että ttt:a saavalle annetaan kaikki ilmaiseksi, pesukoneista lähtien ja nyt nämä maskitkin.
Ei suomalaiselle sovi ajatus siitä, että oma toiminta hyödyttäisi jotakuta toista jotenkin. Kangasmaskini antaa jonkun verran turvaa minulle, mutta enemmän sinulle ja tämähän ei käy. Kun olen nyt sen vitosen saanut raavittua kasaan, maskin pitäisi ennemminkin olla venttiilillä varustettu, eli että minä saan hyvän suojan ja muut huonon.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ne pestä erillään muusta pyykistä?
Käyhän ne kangasmaskit kaikissa maissa, ehkä terveydenhuollon ammattilaisilla ei. Itse käyttäisin kangasmaskia tilanteen mukaan ja sitten hankkisin vaarallisempia tilanteita varten jonkun verran kirurgisia maskeja. (jos tautia esiintyy asuinpaikkakunnalla ja jos ei muuten voi välttää tungokseen menemistä).
Tässä CNN-kanavalla julkaistu ohje, kuinka itse ommeltu maski pestään käsin:
Forte says that if hand-sewn masks are especially delicate, or have washable filters inside, they should be washed by hand. “Do so in warm or hot water and scrub, agitating it for at least 20 to 30 seconds,” she says. “Rinse thoroughly and if not safe for tumble drying, air dry it.”
Deeper hand-laundering can be done by diluting liquid or powder detergent in hot water, submerging the mask in the solution and agitating it for 30 to 60 seconds to lift dirt and body soils before allowing it to soak for 20 minutes. Then, rinse thoroughly and allow to dry. When hand-washing masks, be careful not to overuse detergent, and to rinse very well, so there’s no detergent residue that could cause skin irritation.
And remember, treat the mask like an infected surface after using it, and be sure to wash your hands after handling it every single time.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ne pestä erillään muusta pyykistä?
Ei mun mielestä tarvitse. Mä tosin keitän ne kattilassa, helpompaa.
Jotenkin outoa, että täällä käytetään nyt esimerkiksi espanjaa malli esimerkkinä.
Paljonkos niitä virustartuntoja olikaan Espanjassa ja paljonko Suomessa?
Tiedättekö kuinka lujaa aivastus kulkee?