Loma loppu, töihin paluu ahdistaa!!!
Maanantaina pitäis mennä töihin, eikä yhtään haluttaisi. Ahdistaa ja ketuttaa, että taas se sama rumba alkaa kaikkine vastuineen, kiireineen ja velvollisuuksineen. Argh..miksei tämä loma voisi vain jatkua ja jatkua ja jatkua.
Kohtalotovereita?
Kommentit (327)
Minä olen aina sanonut pomolle että kyllä loman jälkeen pitäisi olla aina vapaata ennen työhönpaluuta , sen verran rankkoja aina mulla lomat.
Muttei se oikein lämpene ajatukselle.
Minä menin 5vkon loman jälkeen mielelläni töihin. Työni on kiireistä ja stressaavaa, mutta jo alkoi kotona notkuminen väsyttämään.
Töissä päivät kuluvat nopeasti ja työpäivän jälkeen uni tulee sekunneissa.
Ekaa kertaa ehkä ikinä odotan loman loppumista. Tulee taas joku roti tähän olemiseen ja pääsee kehittelemään asioita työpaikalla. Pidemmän päälle lomailu on todella tylsää.
Mulla vasta loma alkoi viikko sitten ja 4 vielä edessä, kun pidän talviloman samaan pötköön. Ei ahdistanut töissä kun kaikki muut on olleet lomalla käytännössä juhannuksesta alkaen. Ihanaa :)
Tuntemani lottovoittaja saa hyvin ajan kulumaan vaikka ei käy töissä. Hän harrastaa paljon mm. valokuvausta, tähtitiedettä, urheilua. Opiskelee ja sivistää itseään. Matkustelee myös paljon. Käy myös joka päivä ulkona syömässä. Ei ole kertaakaan valittanut, että olisi tylsistynyt, päinvastoin on leppoisampi kaveri kuin töissä ollessaan. Olen todella kateellinen hänen elämästään.
Olen viimeiset 5 vuotta pitänyt joka kesä vain maksimissaan viikon lomaa. Eikä ole kertaakaan ahdistanut.
Jos työ ahdistaa noin paljon, niin olisikohan aika vaihtaa työpaikkaa.
Olen sitä mieltä että loma ei tunnu lomalta jos ei välillä ahkeroi eli ole töissä. Sen jälkeen loma tuntuu taas ansaitulta. Omalla kohdallani laiskottelu alkoi jopa hieman kyllästyttää ja kaipasin taas rutiineja takaisin. Hetken se lomalta paluu tuntuu aina vaikealta mutta koitin ajatella positiivisesti. Paluu arkeen ja rutiineihin voi tehdä tavallaan ihan hyvää.
Olisiko tässä enemmän kyse siitä ettet ole töissä, missä viihdyt? Kun on mukava työ, ei sinne paluukaan ole niin vaikeaa. Toki on selvää ettei kaikilla valinnanvaraa ole. Ja tietämättä mikä on taloudellinen tilanteesi, niin olisiko ihan mahdotonta vaikka suunnitella nyt jo talvilomalle jotakin mukavaa reissua, mikäli tykkäät matkustelusta? Töissä jaksaa paremmin kun on seuraavalle lomalle jotain mitä odottaa. :)
Tänään saattaa olla paljon ahdistuneita ihmisiä🤣 Mulla sensijaan on vasta kolmas lomapäivä menossa ja vielä 5,5 viikkoa edessä. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:29"] Ei kai kovin moni TYÖN takia elämää tuhlaa ja stressaa, vaan TOIMEENTULON takia. Harvassa on se, jolla toimeentulo, eli käytännössä työ, on sellaista josta pitää. Useimmille se on vain kestämistä päivästä toiseen ja seuraavan loman odottamista. Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta sellainen tämä nykyinen yhteiskunta on. Lottovoitolla voi vapautua työstä. Ei käytännössä muulla tavoin.
Opiskele lääkäriksi, vaikka aikuisiällä. Neljän vuoden jälkeen pääsee kandiksi ja palkka jo viiden tonnin tienoilla ja voi tehdä vaikka vain viikonloput ja silti tulee rahaa ovista ja ikkunoista. Kyllä, opiskelu vaatii töitä, mutta vähemmän, kuin 30-40 vuotta väärässä työssä 5 pv viikossa, lomaa odottaen. Eikö? Valinta on sinun. Kuinka se lääkärin työ olisi onni ja autuus? Monelle sekin voi olla stressaava paskaduuni, ei unelma. Minä varmasti viihtyisin puhtaasti tutkija-lääkärinä, mutta sellaisille ei taida oikein olla työmarkkinoita.
Ihan kuin mä. Juurikin tutkijan työ olisi ihan unelma. Harmi vaan, ettei tällaisesta ammatista/työstä puhuttu aikoinaan opon tunneilla sanaakaan.
Mä ajauduin tutkijaksi sattumalta. Työ on ihanaa ja on taas kiva päästä töihin loman jälkeen. Loman ja työajan ero on tosin häilyvä. Tulee usein lomallakin tehtyä töitä. Palkka ei ole iso koulutukseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani lottovoittaja saa hyvin ajan kulumaan vaikka ei käy töissä. Hän harrastaa paljon mm. valokuvausta, tähtitiedettä, urheilua. Opiskelee ja sivistää itseään. Matkustelee myös paljon. Käy myös joka päivä ulkona syömässä. Ei ole kertaakaan valittanut, että olisi tylsistynyt, päinvastoin on leppoisampi kaveri kuin töissä ollessaan. Olen todella kateellinen hänen elämästään.
Näin minäkin tekisin, opiskelua, reissailua, mukavien asioiden tekemistä, ei menisi lyhyt elämä hukkaan töissä. Outoa miten moni haluaa takaisin töihin, että laiskottelua liikaa. Eikö ihmiset jaksa olla itsensä kanssa ja keksi muuta tekemistä kuin työt? Onko ne niitä joiden on pakko olla koko ajan jotain hääräämässä ja eivät hetkeäkään osaa olla aloillaan? Luulis että ajanvietettä silti keksisi mielenkiintoisempaakin.. Ankealle kuulostaa jotenkin noin työnarkomaanit joille se on noin iso osa elämää. Ei haittais ollenkaan jos voittais lotossa, laittaisin heti hyväntekeväisyysjärjestön pystyyn ja käyttäisin aikaani ihmisten auttamiseen. Toki kaikkeen muuhunkin. En menisi töihin jotta lafkan omistajat tienaisivat miljoonia minun selkänahalla.
Nautin aina suunnattomasti kun festarihaukat alkavat palata takaisin töihin saatan jopa käydä vemputtamassa ihan ilosta...
Mä teen niin vähän töitä, ettei ahista. 22 tuntia viikossa työnantajalle ja sit varmaan joku 10h viikossa verkostomarkkinointia yrittäjänä :)
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää, miksi tuhlaatte elämänne ja joistakin kirjoituksista päätellen jopa mielenterveytenne TYÖN takia. En ymmärrä.
Itse downshiftaan eli teen lyhyttä työaikaa, tällä hetkellä 40% työaika. Tämä vastaa kahta kokonaista päivää viikossa tai yhtä lauantaita tai sunnuntaita viikossa (tuplapalkka). Tämä vaatii luonnollisesti ainakin kohtalaisen peruspalkan, jotta vähempi tulo riittää elämiseen. Lisäksi työn on oltava sellaista, joka on tehtävissä muuten kuin kiinteinä aikoina ja esimiehen tuen.
Kiteytettynä vaihdan siis osan palkastani lisääntyneeseen vapaa-aikaan. Tulonmenetykset eivät ole niin suuria kuin voisi kuvitella, koska verotus laskee enemmän. Jos teet esimerkiksi 20% vähemmän töitä, tulot eivät laske kuin noin 15% - johtuen verotuksesta.
Olen nykyään erinomaisessa kunnossa myös fyysisesti. On aikaa keskellä viikkoa harrastaa liikuntaa ja kaikkia, mitä olen koskaan halunnut. Myös maapallo kiittää - vähemmän kulutusta, koska on vähemmän rahaa. Ruokaa on aikaa tehdä terveellisistä ja edullisista aineksista ja lisääntynyt vapaa-aikaa näkyy myös ruoan laadussa. Ei pitkän työpäivän jälkeen aina jaksanut kokkailla. Nämä vasta pieniä esimerkkejä kaikesta hyvästä.
Suosittelen suoraan sydämmestäni tätä ratkaisua kaikille, jotka tuntevat vapaa-ajan puutetta tai halua muutokseen. Parempipalkkaiseen ammattiin voi kouluttautua myös vanhempana ja nelikymppiselläkin on työuraa jäljellä jopa 30 vuotta. Kukaan ei kuolinvuoteellaan ajattele, että olisin voinut tehdä enemmän töitä. Yksi elämä, käyttäkää se hyvin.
monessakaan työpaikassa ei voi "valita" tekevänsä pienempää työaikaa
Nautin lukea tätä keskustelua kun saan olla koko elokuun ja syyskuun alun lomalla! Kannattaa pitää lomansa viimeisten joukossa
Ärsyttää kun Suomessa ei saa itse sopia jos haluaa lyhyempää lomaa. Itse pärjäisin 2 viikon vuosilomalla.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 09:27"]
Samat fiilikset!! Just miehen kans ihmeteltiin lottomiljonäärejä, jotka jatkavat töissä vaikka eivät tarvitsisi. Miksi lotata jos ei mikään muutu?? En ikupäivänä menisi enää töihin jos voittaisin pääpotin lotossa!
Jos voittaisin lotossa miljoonia, jatkaisin töissä käyntiä. Miten minä muuten saisin päiväni kulumaan?
Moni asia silti muuttuisi: meillä olisi varaa ostaa oma asunto ja valita autokin muun kuin kukkaron mukaan. Lapset pääsisivät matkustelemaan ja saisivat paljon sellaista, mihin nyt ei ole varaa.
Mä en varmaan kävisi ainakaan kokoaikaisena, koska olisi sellainen olo että vien työpaikan joltain oikeasti rahaa tarvitsevalta. Itsehän tosiaan jo tuossa vaiheessa pärjäisin.
Kuka ei keksi elämässä muuta kuin työnteko ajankuluksi? Miten ois harrastukset, matkustelu, vaikka työnteon sijaan hyväntekeväisyystyö tai pienillä tunneilla yrittäjyys, uusien asioiden opiskelu, läheisten kanssa ajan viettäminen? Itse käyn ainakin töissä rahan takia, jos voittaisin lotossa niin loppuisi kuin seinään. Onko ihmisillä niin vähän mielikuvitusta että viettäisivät aikansa normisti silti töissä, ei edes vähentäen esim. 1-2 pv viikossa?