Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korvakäytävää kutisee ja kuivia hiutaleita

Vierailija
26.07.2013 |

...irtoilee kun rapsuttaa. Kun on rapsuttanut korvan nimelle, kutina lakkaa. Ja sama seuraavana päivänä. Mikä vaivaa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvakäytävän tulehdus? Käy lääkärillä / sairaanhoitajalla näyttämässä. Helppo hoitaa.

Vierailija
2/16 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seborrea eli taliköhnä. Minulla on sama vaiva molemmissa korvakäytävässä, toisen korvan takana, toisessa kulmakarvassa sekä päänahassa. 

Sinänsä vaaraton, mutta kiusallinen vaiva. Minulla hoitotoimenpiteet keskittyvät lähinnä kutinan ja hilseilyn minimoimiseen. Auringonvalo ja merivesi auttavat minulla, samoin hilsesampoo ja hydrokortison. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/16 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, taitaa olla tuo kolmosen ehdottama seborrooinen ekseema.

Täällä sairastetaan sitä myös. Kandee käväistä lääkärillä niin saat oikeat rasvat helpottamaan vaivaa.

Vierailija
5/16 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vehnä pois ruokavaliosta. Helpottaa heti.

Vierailija
6/16 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 23:02"]

Ja vehnä pois ruokavaliosta. Helpottaa heti.

[/quote]Voi vittu :D taas tätä.

Vierailija
7/16 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvakäytävän tulehdukselta vaikuttaa. Minä kärsin niistä jatkuvasti ja se kutina on ihan kamalaa. Ei saisi raapia eikä ronkkia , mutta ei sitä kutinaa kestä.

Lääkärin määräämiä tippoja sitten vaan taas kuuri, niin hoituu vähäksi aikaa. Joskus laitan pumpulitikkuun hydrokortisonia ensiavuksi ja sillä penslaan korvaa.

Korvat eivät saisi kastua eli laitan korviin tulpat hiusten pesun ajaksi. Joskus tosin korvakäytävät ovat niin turvonneet, etteivät tulpat millään pysy korvissa. Uimahallin vesi on haitaksi.

Vierailija
8/16 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut nyt pari päivää kortisonivoiteella ja tuntuu auttavan.

Vierailija
9/16 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ilmenee shampoon hajusteista tuleva kosketusihottuma tuolla tavalla.

Vierailija
10/16 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hiutaleet voi laittaa aamupuuroon.

Vierailija
11/16 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne hiutaleet voi laittaa aamupuuroon.

Joo, tai bolognesen päälle parmesaania.

Vierailija
12/16 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoidoksi käy 3% vetyperoksidi. Sitä korvaan ja annat paukkua niin pitkään kuin paukkuu. Sitten kuivaus ja päälle Ceridalia. Antibiootteja ei parane käyttää, sillä tuloksena on esimerkiksi resistentti Pseudomonas aeruginosa-kanta, jota ei sitten saa millään pois.

Vierailija
13/16 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvakäytävän tulehdukselta vaikuttaa. Minä kärsin niistä jatkuvasti ja se kutina on ihan kamalaa. Ei saisi raapia eikä ronkkia , mutta ei sitä kutinaa kestä.

Lääkärin määräämiä tippoja sitten vaan taas kuuri, niin hoituu vähäksi aikaa. Joskus laitan pumpulitikkuun hydrokortisonia ensiavuksi ja sillä penslaan korvaa.

Korvat eivät saisi kastua eli laitan korviin tulpat hiusten pesun ajaksi. Joskus tosin korvakäytävät ovat niin turvonneet, etteivät tulpat millään pysy korvissa. Uimahallin vesi on haitaksi.

Tulehdukseen liittyy yleensä myös kipua.

Ap:n ihottuma kutisee ja hilseilee ja vaikuttaa seborrealta, niin kuin sinunkin. Seborrea pitää pestä saippualla ja vedellä vähintään kerran päivässä. Muuten seborrea-kohtakin tulehtuu, kuten ilmeisesti sinulla on käynyt, kun olet hangannut ihoa sen kutistessa. Niin minullekin on käynyt useasti. Seborreaa esiintyy myös minun päänahassani ja korvakäytävissä. 

Älä vaan laiminlyö normaalihyigieniaa korvien alueelta. Tietysti sinun pitää suojata korvakäytävät uimahallivedeltä. Se on klooripitoista ja täynnä bakteereja, mutta kun peset hiukset, voit pestä samalla myös korvat. Pesun jälkeen voit rasvata ihon perusvoiteella, myös korvalehdet ja korvakäytävän suun. Kortisonipitoista voidetta voi käyttää ohjeiden mukaan, kunhan muistaa pitää tarpeeksi taukoja. 

Vierailija
14/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonisessa korvakäytävän tulehduksessa ei liiemmin kipua ole.

Vierailija
15/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa sitä! Pumpulipuikkoon ihan vaikka perusvoidetta ensiavuksi ja pyörittele korvassa, johan helpottaa!

Vierailija
16/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vaiva. Voi ennaltaehkäistä laittamalla aina suihkun jälkeen ceridal-öljyä suihkauksen kumpaankin korvaan, sitä saa apteekista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi