Kaveri aikoo laittaa hääpuvukseen kansallispuvun!
Tosi tyylitön ja naurettava ajatus. Mitä nyt ihmiset ajattelee kun vieraat on juhlavaatteissa ja morsian jossain villaisessa torpparikoltussa. Kaiken huipuksi kaveri suuttui kun kerroin mielipiteeni. Sanoi että jos hänen mummonsa käsityönä tekemä puku ei kelpaa, niin ei ole pakko tulla häihin. Saisinko kavein vielä jotenkin muuttamaan mieltään ettei hän tekisi itseään naurunalaiseksi?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:41"]
Tosi tyylitön ja naurettava ajatus. Mitä nyt ihmiset ajattelee kun vieraat on juhlavaatteissa ja morsian jossain villaisessa torpparikoltussa. Kaiken huipuksi kaveri suuttui kun kerroin mielipiteeni.
[/quote]
Niin, jos sun kaveris olisi sanonut samaa sun ihanasta kermakakkutissitjakainaloläskittursuu-hääpuvusta, itsehän et olisi lainkaan suuttunut.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 16:04"]
Mä haluan kans tietää, että mikä puku. Pohojalaanen, kaenuulaenen... ?
[/quote]
Se selviää jo avauksessa:
http://www.taitouusimaa.fi/fileadmin/yhdistys/uusimaa/pdf/kp_porvoon_pitajan_np.pdf
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 17:09"]
Viime kesänä kaverini oli häissä, joissa oli sekä hääparilla että vierailla kansallispuvut, pitäisiköhän sinun vinkata kaverillesi, että tekevät samoin. Ei tarvi kenenkään nolata itseään, kun kaikilla on sama pukukoodi.
[/quote]
Mitens jos ei omista kansallispukua ja tulee kutsutuksi tuollaisiin häihin? Pakko jäädä pois vai pitääkö lainata oman koti/synnyinkunnan historiikkimuseolta puku?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 17:09"]
Viime kesänä kaverini oli häissä, joissa oli sekä hääparilla että vierailla kansallispuvut, pitäisiköhän sinun vinkata kaverillesi, että tekevät samoin. Ei tarvi kenenkään nolata itseään, kun kaikilla on sama pukukoodi.
[/quote]
Mitens jos ei omista kansallispukua ja tulee kutsutuksi tuollaisiin häihin? Pakko jäädä pois vai pitääkö lainata oman koti/synnyinkunnan historiikkimuseolta puku?
[/quote]
minä olen kysynyt kutsujalta ja ohje laitetaan, jotta mahdollisimman moni saisi sen päälle, mutta ainakin hänen ensisijainen toive oli, että tullaan paikalle. Neuvoi paikkoja, josta voi lainata tai vuokrata. Oli kyllä hienoa, kun lähes kaikilla oli sellainen päällä ja ei siinä häirinnyt ne, jotka olivat saapuneet hienoissa juhlapuvuissakin. Siellä ei muuten kukaan ollut farkuissa, trikoovaatteissa tai vastaavissa, joka teki tilaisuudesta erityisen juhlallisen. Mm. Monella miehellä oli smokki, jos kansallispukua ei löytynyt, joka sopi kansallispukujen sekaan hyvin.
Siis karseaa! Tee näin: ota morsiamesta mitat jollain verukkeella, vaikka polttarien yhteydessä. Tilaa hänelle netin kautta joku ihana kiinalainen designer(kopio)puku esim. http://www.polyesterruffles.com. Sitten voit antaa hänelle sen puvun ja pelastaa päivän kun hän itkee sakastissa paskaa pukuvalintaansa juuri ennen vihkimistä! Olisit sankari!
Ap tunnustaa...
Olen itse kyseinen kansallispukumorsian, ja halusin kaverini purkauksen jälkeen selvittää onko hänen mielipiteensä yleinenkin. Näköjään ei! Ja vaikka olisikin, en siltikään muuttaisi suunnitelmia. Eli menen vihille isoäitini tekemässä kansallispuvussa (joka ei ole Porvoon puku), miehelleni järjestyi lainapuku. Vieraat saavat pukeutua kuinka tahtovat, siihen emme puutu.
Keskiverto kansallispuku maksaa enemmän mitä kallis hääpuku... Jos tilaa kansallispuvun valmiiksi tehtynä mittojen mukaan, tulee sille hintaa jopa lähemmäs 4000 euroa. Halvatkin kansallispuvut maksavat noin 2000 euroa. Eiköhän perusmorsianten valkoiset unelmat yleensä irtoa alle tonnilla... Ainakin kansallispuku on jo hinnallisesti arvokkaampi (myös siina tapauksessa että on itse tehty - ne pelkät tarvikkeet maksaa noin 1500 euroa).
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 17:25"]
Ai, pukuko se onkin joka saa morsiamen kiskomaan viinaa kaksin käsin. Siihen aikaan kun kansallispuku oli yleinen juhlapuku ei naisten juominen ollut mikään ongelma. Jos morsian haluaa mennä naimisiin kansallispuvussa ei sinun kuulu "pelastaa" häntä.
[/quote]
Yleissivistyksesi tökkii. Kansallispuku ei ole koskaan ollut yleinen juhlapuku.
Ai, pukuko se onkin joka saa morsiamen kiskomaan viinaa kaksin käsin. Siihen aikaan kun kansallispuku oli yleinen juhlapuku ei naisten juominen ollut mikään ongelma. Jos morsian haluaa mennä naimisiin kansallispuvussa ei sinun kuulu "pelastaa" häntä.