Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mieheni alkoholisti?

Vierailija
07.08.2020 |

Omasta mielestään ei ole. Joka viikonloppu menee kaljaa ja viiniä. Myös arkena. Ei jää koskaan yhteen olueeseen vaan aina menee useampi. Tarkkoja määriä en tiedä, koska vie aina juodut tölkit pois. Mutta siis kuukauden kesälomalla ei tainnut olla yhtään alkoholitonta päivää/iltaa. Töissä käyntiä ei alkoholi haittaa.

Mitä sanoo av-raati? Itsestä määrät tuntuvat suurilta. Onko teille lähes joka päivä juova mies ok? Juoko muiden miehet näin usein/paljon?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät varmaan itsekin vastauksen kun vähän mietit.

Niin. Jonkun mielestä alkoholin nauttiminen lähes päivittäin tuntuu olevan ok. Itse en tästä pidä, mutta mies on vakuutellut että juominen on normaalia. Määrät tuntuvat minusta suurilta, mutta harvemmin mies ihan kaatokännissä on.

Ne jotkut ovat itsekin alkoholisteja. Ei siis ihan puolueeton mielipide...

Vierailija
22/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä vielä vuonnan 2020 jotkut ovat näin pihalla alkoholismista. Kerrataan kaikki kliseet kuten "hoitaa kuitenkin työnsä", " ei se kaatokännissä ole" jne.

Miten saisi ihmisten päähän sen että alkoholistin ei tarvitse olla katuojassa örveltävä rapajuoppo? Alkoholismi tarkoittaa fyysistä ja henkistä riippuvuutta alkoholista ja se kehittyy vähitellen. Aluksi se on vain juomista usein niin että ihan selviä päiviä on vähän. Työt hoituvat ja kaikki voi näyttää vielä ulospäin hallinnassa olevalta. Mutta ei se oikeasti ole hallinnassa ja tämä on jo oikeaa alkoholismia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kyllä (pahana) tapana aika monena iltana juoda yksi puolen litran olut. Toisaalta en kyllä viikonloppuisinkaan juo kahta olutta enempää, joten varsinaisista alkoholimääristä en ole huolissani. Vaikutus painoon on se isompi murhe.

Vierailija
24/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joka päivä juo kuukauden ajan, niin kyllä se selkeä ongelma on. Ymmärrettävää, että lomalla voi kulua vähän normaalia enemmän, mutta jos se on ihan joka päivä, niin riippuvuutta se on...

No mitäs väliä sillä on jos käytös ja motoriikka ei muutu?

Vierailija
25/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä vielä vuonnan 2020 jotkut ovat näin pihalla alkoholismista. Kerrataan kaikki kliseet kuten "hoitaa kuitenkin työnsä", " ei se kaatokännissä ole" jne.

Miten saisi ihmisten päähän sen että alkoholistin ei tarvitse olla katuojassa örveltävä rapajuoppo? Alkoholismi tarkoittaa fyysistä ja henkistä riippuvuutta alkoholista ja se kehittyy vähitellen. Aluksi se on vain juomista usein niin että ihan selviä päiviä on vähän. Työt hoituvat ja kaikki voi näyttää vielä ulospäin hallinnassa olevalta. Mutta ei se oikeasti ole hallinnassa ja tämä on jo oikeaa alkoholismia.

Alkoholisti pystyy toimimaan niin että näyttää olevan selvä. Vain hengitys paljastaa. Jotkut tosin pystyvät "näyttelemään" selvää harjoittelulla ja keskittymällä liikkeisiin, puheisiin ja eleisiin, mutta se vaati jo harjoittelua.

Vierailija
26/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joka päivä juo kuukauden ajan, niin kyllä se selkeä ongelma on. Ymmärrettävää, että lomalla voi kulua vähän normaalia enemmän, mutta jos se on ihan joka päivä, niin riippuvuutta se on...

No mitäs väliä sillä on jos käytös ja motoriikka ei muutu?

Ne muuttuvat sen verran hitaasti että juoja itse ei niitä huomaa. Lähipiiri kyllä yleensä huomaa muutokset.

Lisäksi keho (ja varsinkin aivot) tottuu aika nopeasti siihen että se saa säännöllisesti alkoholia ja se on jo huolestuttava muutos sinänsä. Ei kehon kuulu sellaiseen tottua.

Vierailija
28/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppoja on moneen junaan.

Jotkut hoitavat työnsä, mutta ovat viikonloput kännissä, usein arki-iltoinakin pöhnässä.

Jotkut nenevät pian alleen laskeviksi aamusta iltaan dokaajiksi ja kuolevat pian pois.

Joku on tuurijuoppo, voi olla kuukausia selvänä, sitten voi mennä kuukausi deekiksellä.

Joku juo niin kauan kuin rahaa on, rahojen/juoman loputtua selviää ja on jakson juomatta.

Eräs ex- ystäväni juo aina eläkkeen saavuttua n. 2 viikkoa, rahojen huvettua loiventelee hallitusti.

Juominen alkaa tissuttelulla, harrastelun lomassa nauttii muutamia oluita, iltamyöhään sitten enemmän, kunnes homma menee puhtaan kännäämisen puolelle.

Sairastaa perinnöllistä sairautta, jota juominen provosoi.

Suuttui, kun viimein hääsin hänet nurkistani kaljoineen siksi on ex-kaveri...

Vierailija
29/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, hyviä näkökulmia. Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että mies juo liikaa, mutta eipä tuolle mitään voi. Aikuinen ihminen. Harmittaa vain, että lapset saavat tuosta jonkinlaisen mallin. Kun itse vähättelee juomistaan ja toteaa, että kaikki on hallinnassa.

Vierailija
30/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa myös että alkoholismi on etenevä "sairaus" (laitan lainausmerkkeihin, koska ei esim huumeriippuvuutta nimitellä sairaudeksi).

Eli jos nyt on vielä jotenkin terve ja kykenevä, se huononee joka vuosi. Jossain kohtaa on sairas ja jatkuvasti ärtynyt, ja sinä ja lapset hoidatte hänet.

Vierailija
31/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse sanoo ettei ole niin tietenkään. Jokainen tuntee oman kehonsa parhaiten.

Vierailija
32/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät varmaan itsekin vastauksen kun vähän mietit.

Niin. Jonkun mielestä alkoholin nauttiminen lähes päivittäin tuntuu olevan ok. Itse en tästä pidä, mutta mies on vakuutellut että juominen on normaalia. Määrät tuntuvat minusta suurilta, mutta harvemmin mies ihan kaatokännissä on.

Ne jotkut ovat itsekin alkoholisteja. Ei siis ihan puolueeton mielipide...

Koen olevani alkoholisti/alkoholiriippuvainen/alkoholin suurkuluttaja vähintäänkin, eikä minustakaan päivittäinen juominen ole ok. En itsekään juo joka päivä todellakaan, mutta luokittelenkin itseni tuohon luokkaan humalahakuisen juomisen vuoksi, silloin kuin juon, sekä sen vuoksi, että usein juomattomana aikana silti ajattelen alkoholia lämmöllä. "Olisipa kaljaa, näin kiva lämmin viikonloppu, olisipa kiva olla terassilla, kynttilät näyttävät kauniilta illalla, olisipa sen valossa mukava juoda punaviiniä." Tiedostan että nämä ovat "vain" ajatuksia, pääasia että en tee mitä ne sanelevat, tai ainakaan niin usein mitä aivot pyytävät.

Vierailija
33/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja mies pohdin samaa paljon pienemmän määrän vuoksi. Viikonlopun aikana voi mennä pullo viiniä ja muutamat saunaoluet, josku ostan puollon vodkaa ja siitä riittää kahdeksi viikonlopuksi. Viikolla saatan juoda pienen oluen jos olen käynyt lenkillä, mutta en läheskään joka kerta.

Humalassa en oikein ole, lähinnä sellaista stressaavaan työn nollausta se tissuttelu mutta pidän alkoholin tuomasta rentouttavasta tunteesta. Työmatkoja (en käytännössä juo matkoilla lainkaan), työtä, perhe-elämää (asumme vaimon kanssa kahdestaan), vapaa-aikaa jne alkoholinkäyttöni ei haittaa lainkaan eli kaikki hoituu normaalisti ja harrastan paljon liikuntaa. Silloin tällöin päätän että en nauti alkoholia lainkaan viikonlopun aikana ja siinäkään ei mitään ongelmaa ole. Mutta olen nyt miettinyt usienkin että kasvavatko määrtä tulevaisuudessa ja tuleeko (ja onko jo tullut) tapa viikonloppuisesta iltatissuttelusta?

Vaimoa ei kuulemma haitta koska en ole humalassa kuin kerran pari vuodessa mutta itseäni on alkanut asia askarruttamaan, jo niin paljon että olen pohtinut kokonaan alkoholinkäytön lopettamista.

Vierailija
34/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista, hyviä näkökulmia. Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että mies juo liikaa, mutta eipä tuolle mitään voi. Aikuinen ihminen. Harmittaa vain, että lapset saavat tuosta jonkinlaisen mallin. Kun itse vähättelee juomistaan ja toteaa, että kaikki on hallinnassa.

Tottakai voit. Voit erota. Katselin oman miehen alkoholismia 20 vuotta. Mikään anominen, erolla uhkailu tai riita ei auttanut. Kun lopulta lähdin ja vein lapset ja asunto meni myyntiin, se oli hänelle niin kova paukku, että hän jätti viinan siihen paikkaan.

Nykyään on jaloillaan, töissä, laihtunut, oma asunto. On ok raitis isä.

Ilman eroa ei ehkä olisi hengissä enää, oli jo lähellä.

Joskus ero on paras palvelus kaikille.

Vierailija
35/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On alkoholisti.

Vierailija
36/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
37/37 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mietittävää. Tämän lukeminen sinun tilanteessasi minulle sen avasi, että mieheni on alkoholisti.

Vaikka kuinka käy töissä. Ja vaikka kuinka aika ajoin pilkahtaa se oma vanha itsensä johon rakastuin. Mutta vuosi vuodelta yhä vähemmän, ja yhä enemmän tilalle tullut vieras ilkeä ihminen.

https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_keskivaiheet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi