Onko pakko suostua koekaniksi?
Olen sairastanut enemmän ja vähemmän nyt reilu vuoden ajan. Sairastamisen ohella on tehty yksi isompi leikkaus josta toipuminen on ollut pitkä ja raskas tie ja se jatkuu vielä ensi kevääseen vähintään.. Syksyllä odotettavissa uusi leikkaus ihan eri asiaan liittyen, josta odotettavissa isot kivut, mutta toipua pitäisi alle kuukaudessa. Henkisesti olen aivan rikki ja väsynyt. Nyt sitten papassa paljon solumuutoksia ja kohdunkaula ei kuulemma näytä siltä kuin miltä sen pitäisi näyttää. Lääkäri ei suoraan kertonut mitä papa-lausunnossa luki, kierteli ja selitti kirjoittavansa pikaisen lähetteen jatkotutkimuksiin. Naamasta näki ettei kaikki ollut kunnossa.
Nyt sitten tuli kirje ja kutsu sairaalaan tutkimuksiin ja koepalan ottoihin. Mukana oli lappu, jossa oli, että lääkärin/hoitsun ym. lisäksi mukana on seuraamassa 5 kandidaattia opetustarkoituksessa. VITTU MÄ EN JAKSA!!!!! EI, en halua sinne ketään ylimääräistä henkilöä! Mä olen rikki ja loppu muutenkin, enkä todellakaan kaipaa rivistöä oman ikäisiä/nuorempia pällistelemään pilluani ja katsomaan kuinka vollotan. Monesti mukana on ollut opiskelijoita, mutta nyt ei vaan jaksa.
Jos ei ole varaa yksityiseen, niin onko tosiaan pakko hyväksyä, että on koekani ja kaikki pällistelemässä mitä tutkimuksia tehdään, miten tehdään jne..?? Miehelle jo sanoin etetn mene koko tutkimuksiin, niin loppu olen.
Onko kenelläkään mitään käytännön kokemusta, faktaa?? Kiitos.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 23:03"]
Jaaha minulla on "mielenkiintoinen" harvinainen krooninen sairaus. Minulle, kyllä sanottiin, ettei periaatteessa voisi kieltäytyä opetustilanteesta. Koekaniinina ei tarvitse olla. Se on eriasia.
[/quote]
MInä olen vastaavassa tilanteessa pyytänyt kirjallisena sen ohjeen, määräyksen tai lain, jonka mukaan noin on. Sitä ei löytynyt, joten minua ei käytetty oppimateriaalina.
[/quote]
Hyvä tietää. Pidänpän seuraavalla kerralla puoleni.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 23:28"]
Ei ole pakko suostua, mutta on aika hyvä myös pohtia sitä, että lääketieteeseen tarvitaan osaajia. Ei syöpiä, leikkauksia, synnytyksiä tai mitään muutakaan osaa hoitaa pelkkää kirjaa lukemalla.
En minäkään riemusta hyppinyt, kun joku afrikkalaistaustainen gynekologiksi opiskeleva ihmetteli jalkoväliäni viime raskauden tarkastuksessa, mutta ajattelin, että hän tarvitsee sitä oppia eniten, kun ei varmaan silpomattomia värkkejäkään ole pahemmin nähnyt...
[/quote]
Se on ihan miltä tuntuu. Jos on elämän vaikein paikka edessä, ei ole mikään pakko pahentaa oloaan vielä entisestään jollakin sellaisella jota ei tosiaan ole pakko tehdä. Jotain rajaa tuohon syyllistämiseenkin.